Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg jobber innenfor helse yrke, så jobber turnus over 12 uker og har fast helg hver tredje, som består av kveldsvakter. Sjefen min kom til meg og mente det var best for min del og endre disse kveldsvakter til dagvaktene, da det «passer» meg bedre. Jeg har hele tiden utdypet at jeg liker meg best på kvelden. 

Poenget da, jeg ser ikke noe poeng i og ha fast helg hver tredje, mtp at sjefen da endrer disse til dagvakter, taper såpass mye penger på det, at jeg heler kunne søkt fast helg et annet sted. Er det mulig for meg å si opp deler av stillingen min? Tenker da på og si opp helgevakten min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke mulig. Å søke tilrettelagt perm i deler av stillingen er mulig, men tviler på en eneste leder som har turnusarbeidere hadde godtatt at det i dette tilfelle var helgen som skulle bort.

Skrevet
3 minutter siden, Mariell77 skrev:

Det er ikke mulig. Å søke tilrettelagt perm i deler av stillingen er mulig, men tviler på en eneste leder som har turnusarbeidere hadde godtatt at det i dette tilfelle var helgen som skulle bort.

Ok, fikk fast helg da jeg tok kontakt med fagforbundet. Og har virkelig ingen interesse av og ha dagvakter i helgen, når jeg kun har har kveldsvakter.  Også blir alle aften vaktene gjort om til dag. Hvis ingen her vet om jeg kan si opp bare helgen, så får evt ta kontakt med fagforbundet igjen. Kan ikke være avhending av og bytte vakt med andre hver gang jeg jobber helg 

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok du vil få problemer med å si opp helgestillingen og beholde resten. 

Anbefaler deg å kontakte fagforbundet ditt og få de til å kontakte arbeidsgiver. 

Anonymkode: e7ff0...d2c

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Fjellmonkey skrev:

Ok, fikk fast helg da jeg tok kontakt med fagforbundet. Og har virkelig ingen interesse av og ha dagvakter i helgen, når jeg kun har har kveldsvakter.  Også blir alle aften vaktene gjort om til dag. Hvis ingen her vet om jeg kan si opp bare helgen, så får evt ta kontakt med fagforbundet igjen. Kan ikke være avhending av og bytte vakt med andre hver gang jeg jobber helg 

Du har da fått svar om at du ikke kan si opp deler av stiling, men du kan jo si opp hele jobben og finne annet sted.

Men snakk med fagforening. Det virker ikke greit å bare endre vaktene dine.

Endret av Illuminatum
.
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok du vil få problemer med å si opp helgestillingen og beholde resten. 

Anbefaler deg å kontakte fagforbundet ditt og få de til å kontakte arbeidsgiver. 

9 minutter siden, Illuminatum skrev:

Du har da fått svar om at du ikke kan si opp deler av stiling, men du kan jo si opp hele jobben og finne annet sted.

Men snakk med fagforening. Det virker ikke greit å bare endre vaktene dine.

Ja får nok høre med fagforbundet. Syns det er for dumt at sjefen endrer vaktene fordi hun mener det passer meg bedre. Når jeg alltid har sagt at jeg foretrekker kveld. 😬

Jeg fikk heler aldri kontrakt på helgestillingen da, tror dere det kan ha noe å si ?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Fjellmonkey skrev:

Ja får nok høre med fagforbundet. Syns det er for dumt at sjefen endrer vaktene fordi hun mener det passer meg bedre. Når jeg alltid har sagt at jeg foretrekker kveld. 😬

Jeg fikk heler aldri kontrakt på helgestillingen da, tror dere det kan ha noe å si ?

Du eier ikke en turnus, men arbeidsgiver eier deg 🤣

Neida, det er ikke så ille, det bare føles sånn noen ganger. 

Arbeidsgiver kan endre turnus, men ikke sånn i hytt og pine. Er det endringer så gjelder det ofte for flere eller alle. Da er også fagforbundene involvert og skal godkjenne turnusen før den blir endelig satt. 

Skrevet
32 minutter siden, Fjellmonkey skrev:

Er det to stillinger du har?

Det er litt vanskelig å forstå hva du skriver.

Skrevet

Det er vel slik i alle yrker at råderetten til bedriften er sterk, det vil si at så sant ikke du har en kontrakt på at helgevaktene skal være kveldsvakter, eller at dine vakter er kun kveldsvakter tror jeg sjefen kan sette deg opp akkurat når det passer dem også innen helsevesenet..

Skrevet
24 minutter siden, Illuminatum skrev:

Er det to stillinger du har?

Det er litt vanskelig å forstå hva du skriver.

Hadde en 50% stilling men ønsket litt større stilling. Og da tok jeg kontakt med fagforbundet, som tok kontakt med sjefen min, som da var nødt til å gjøre noe med saken og da fikk jeg fast helg, sånn at stillingen min økte litt. 

Har har den faste helgen med kvelder i snart 1 år nå, og plutselig endrer sjefen den ut av det blå fordi sjefen mener det passer meg bedre. Har ingen interesse av og ha flere dagvakter, taper flere tusen på og miste kveldene mine og da kan jeg like gjerne si opp helgen jeg har og søkte etter fast helg et annet sted, er det jeg tenker på da

Skrevet
21 minutter siden, Carrot skrev:

Det er vel slik i alle yrker at råderetten til bedriften er sterk, det vil si at så sant ikke du har en kontrakt på at helgevaktene skal være kveldsvakter, eller at dine vakter er kun kveldsvakter tror jeg sjefen kan sette deg opp akkurat når det passer dem også innen helsevesenet..

Har selvfølgelig ingen kontrakt på at jeg kun skal ha kveld i helgene mine. Men jobber bare dag i uke dagene, og med kveldsvakt i helgene tjente jeg bedre og de få tusen har veldig mye å si for min inntekt. 

Skrevet

Når du sier "sjefen mener det passer meg bedre" kan det romme mye, vet du hva sjefen legger i dette? Er det oppgaver på dagtid som du er flinkere på, er det at det er flere på jobb som kan støtte deg i områder du trenger det - hvilke faglig begrunning ligger bak endringen? Hvis du i ett år har utført nattevaktene tilfredsstillende er det rart at en sjef bare plutselig endrer på dette uten noen faglig begrunnelse.

Skrevet
37 minutter siden, Carrot skrev:

Når du sier "sjefen mener det passer meg bedre" kan det romme mye, vet du hva sjefen legger i dette? Er det oppgaver på dagtid som du er flinkere på, er det at det er flere på jobb som kan støtte deg i områder du trenger det - hvilke faglig begrunning ligger bak endringen? Hvis du i ett år har utført nattevaktene tilfredsstillende er det rart at en sjef bare plutselig endrer på dette uten noen faglig begrunnelse.

Fikk ingen annen grunn en at sjefen min mener det passer bedre for meg. Så vet ikke om det faktisk er sånn at noen andre kolleger har spurt om og få kveld istedenfor dag, og at det da går utover mine vakter. Vet jo at sjefen er venn med noen på privaten og de har vel større sjangsje på å få det som de vil. Selv om det er helt feil. Tenkte og be sjefen om en bedre grunn enn at det «passer bedre for meg». Det er var akuratt sånn det ble sagt.  Jeg har aldri fått noe av det jeg ønsker med min turnus, og vet at flere andre får det som de vil, mens noen av oss må bare ta det vi får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...