Diana Skrevet 8. mai 2018 #1 Del Skrevet 8. mai 2018 (endret) Hei. Finnes det noen her som kan regelverket rundt helligdager når man ikke får jobbe? Jeg har 100% dagtid med timelønn. Helligdager får jeg ikke lov til å jobbe fordi de da må betale meg overtid. Denne mnd mister jeg 4 dager jobb/lønn pga hellidager som havner på ukedager. Syns jeg leste en plass for ei stund si at hvis en helligdag havner på oppsatt arbeidsdag, skal man ha betalt vanlig lønn den dagen. Stemmer det? Endret 8. mai 2018 av Diana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Del Skrevet 8. mai 2018 Hadde det slik at vi fikk betalt når vakta havnet på en helligdag. Anonymkode: 92678...08f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Del Skrevet 8. mai 2018 Hvis du har 100% stilling får du vel årslønn + tillegg for evt helligdager du må jobbe etc? Anonymkode: d7a26...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 8. mai 2018 #4 Del Skrevet 8. mai 2018 Du skal ha lønn dersom du egentlig skulle ha jobbet ja. Siden du sier at du har timelønn, så skriver du vel timelister? Så bare skriv opp antall timer du ville jobbet om ikke det var en fridag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Del Skrevet 8. mai 2018 Har du fast turnus og arbeidsdagen faller på en helligdag så ska du d ha betalt ja. Jeg jobber mandag til fredag 8-16 hver uke. 1,10,17 mai får jeg betalt for selv om bedriften holder stengt. Anonymkode: 9fbdf...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 8. mai 2018 #6 Del Skrevet 8. mai 2018 2 timer siden, Diana skrev: Hei. Finnes det noen her som kan regelverket rundt helligdager når man ikke får jobbe? Jeg har 100% dagtid med timelønn. Helligdager får jeg ikke lov til å jobbe fordi de da må betale meg overtid. Denne mnd mister jeg 4 dager jobb/lønn pga hellidager som havner på ukedager. Syns jeg leste en plass for ei stund si at hvis en helligdag havner på oppsatt arbeidsdag, skal man ha betalt vanlig lønn den dagen. Stemmer det? Dette står vel strengt tatt i arbeidskontrakten din? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 8. mai 2018 Forfatter #7 Del Skrevet 8. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du fast turnus og arbeidsdagen faller på en helligdag så ska du d ha betalt ja. Jeg jobber mandag til fredag 8-16 hver uke. 1,10,17 mai får jeg betalt for selv om bedriften holder stengt. Anonymkode: 9fbdf...3a5 Det gjør jeg også. Da skal jeg skrive opp de dagene på timelisten min også 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Del Skrevet 8. mai 2018 Av røddagene i mai er det kun 1. og 17. Mai som er lønnet (så lene man egentlig skulle jobbet disse dagene). For de to andre dagene ivaretar en del tariffavtaler lønn. Anonymkode: b9c0a...935 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #9 Del Skrevet 8. mai 2018 Det stemmer at når en helligdag havner på en arbeidsdag skal man ha betalt, selv ved fri. Anonymkode: 912ca...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Del Skrevet 8. mai 2018 I butikk pleier regelen å være "det er ikke din feil at det er rød dag og butikken har stengt. Og du skal da uavhengig av dag, ha vanlig lønn". Men om det finnes noe smutthull for arbeidsgiver... aner ikke... Anonymkode: 12d59...9c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 8. mai 2018 #11 Del Skrevet 8. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det stemmer at når en helligdag havner på en arbeidsdag skal man ha betalt, selv ved fri. Anonymkode: 912ca...95e Du tar feil. Det du skriver, gjelder for høytidsdagene, ikke for helligdagene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalla Skrevet 8. mai 2018 #12 Del Skrevet 8. mai 2018 Som AnonyBruker #8 sier så er det kun 1. og 17. mai du har rett på lønn for etter loven (forutsatt at disse faller på dager du skulle arbeidet). jf. lov om 17. og 1. mai (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1947-04-26-1/§3#§3) Resterende helligdager er det tariffavtale, arbeidsavtale eller lignende som bestemmer om du skal ha lønn for eller ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 9. mai 2018 Forfatter #13 Del Skrevet 9. mai 2018 Såg gjennom kontrakten min når jeg kom hjem i går. Det står ingenting om helligdager. I det heile tatt. Venter på svar fra lønningsavdelingen. Syns det er ganske urettferdig at jeg skal gå glipp av penger fordi arbeidsplassen min stenger på røde dager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 9. mai 2018 #14 Del Skrevet 9. mai 2018 44 minutter siden, Diana said: Syns det er ganske urettferdig at jeg skal gå glipp av penger fordi arbeidsplassen min stenger på røde dager Du syns ikke det er urettferdig om bedriftseieren må betale ut lønn uten å få noe igjen for pengene, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #15 Del Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, Diana skrev: Såg gjennom kontrakten min når jeg kom hjem i går. Det står ingenting om helligdager. I det heile tatt. Venter på svar fra lønningsavdelingen. Syns det er ganske urettferdig at jeg skal gå glipp av penger fordi arbeidsplassen min stenger på røde dager STår det ikke i arbeidskontrakten din skal det stå i en avtale som arbeidskontrakten din viser til. Det skal stå om lønnsvilkår i kontrakt, og det skal være lett tilgjengelig for deg å finne ut. Det høres ut som kontrakten din har vesentlige mangler. Er det noe mer du ikke får info om fra kontrakten? Anonymkode: 7b992...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diana Skrevet 9. mai 2018 Forfatter #16 Del Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: STår det ikke i arbeidskontrakten din skal det stå i en avtale som arbeidskontrakten din viser til. Det skal stå om lønnsvilkår i kontrakt, og det skal være lett tilgjengelig for deg å finne ut. Det høres ut som kontrakten din har vesentlige mangler. Er det noe mer du ikke får info om fra kontrakten? Anonymkode: 7b992...4b0 Eneste som står under lønn i kontrakten er den satte timelønnen, når lønnen blir utbetalt i mnd og fra hvilke dato ansaniteten begynner. Står ingen ting om tillegg ved kveld/helg eller helligdager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #17 Del Skrevet 9. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: STår det ikke i arbeidskontrakten din skal det stå i en avtale som arbeidskontrakten din viser til. Det skal stå om lønnsvilkår i kontrakt, og det skal være lett tilgjengelig for deg å finne ut. Det høres ut som kontrakten din har vesentlige mangler. Er det noe mer du ikke får info om fra kontrakten? Anonymkode: 7b992...4b0 Det er jo ikke en mangel i kontrakten. Dersom dette ikke er nevnt i kontrakten betales lønn etter loven, altså lønn for 1. og 17. forutsatt at dette egentlig haver på arbeidsdag til den ansatte. Anonymkode: b9c0a...935 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå