Gå til innhold

Toppe planter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden gjør man det?? Og kan alle planter/vekster toppes, sånn at ikke alle vokser opp til en kjip tynn vekst?

Anonymkode: ba0dd...bad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å toppe hele driten.

Anonymkode: fc251...9d7

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre å toppe hele driten.

Anonymkode: fc251...9d7

Uffffff. Jeg trenger svar fra en som kan planter vs google,  ikke en som siterer valen sine "gullkorn"...

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden gjør man det?? Og kan alle planter/vekster toppes, sånn at ikke alle vokser opp til en kjip tynn vekst?

growing_stock_plants.jpg

Når du har kuttet toppen kommer det ut sidevekst som du ser på bilde nr.2. Når sideveksten har vokst i passe lengde topper du den også. Gjerne like over et bladpar. Ikke alle planter kan toppes, men det er ganske logisk hvilke som kan :jepp:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rumle skrev:

growing_stock_plants.jpg

Når du har kuttet toppen kommer det ut sidevekst som du ser på bilde nr.2. Når sideveksten har vokst i passe lengde topper du den også. Gjerne like over et bladpar. Ikke alle planter kan toppes, men det er ganske logisk hvilke som kan :jepp:

Hvordan logisk da? (Nybegynner..)

Anonymkode: 70754...d0c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan logisk da? (Nybegynner..)

Hvilken plante er det du vil toppe? :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rumle skrev:

Hvilken plante er det du vil toppe? :)

De jeg har er solsikker, pionvalmue, fløyelsblomst, sukkererter og gressløk. Tenker kanskje fløyelsblomsten kan toppes...?

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, det er to typer solsikker. Den ene varianten blir ca 120cm høy, den andre ca 30cm. Kanskje den lave kan toppes?

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jeg har er solsikker, pionvalmue, fløyelsblomst, sukkererter og gressløk. Tenker kanskje fløyelsblomsten kan toppes...?

Ja fløyelsblomsten kan med fordel toppes når den er passe høy. Du må være sikker på at den alltid har endel bladpar igjen på stilken når du topper. Samme med sukkererter. Jeg pleier å forme de litt med å knipe av toppen når de har vokst en del, da setter de nye sidegrener :jepp:

Pionvalmue og gressløk kan du ikke toppe. De kommer bare med den ene stilken. Dvs du topper jo på en måte gressløken ved å ta av den og da kommer det nye strå :)

Endret av Rumle
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, det er to typer solsikker. Den ene varianten blir ca 120cm høy, den andre ca 30cm. Kanskje den lave kan toppes?

I teorien kan nok begge toppes, men jeg lurer på om kanskje den første solsikken er den største :klo: Av en eller annen grunn sliter jeg skikkelig med å få til solsikker her, så jeg har ikke så veldig mye erfaring :P men, de jeg har fått til har dannet nye sideskydd/grener med en gang jeg har tatt den første solsikken. Så det burde absolutt være mulig :Nikke:

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...