Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Nå høres jeg sikkert utrolig dum ut. Jeg glemte mange, veldig våte håndklær i vaskemaskinen før jeg dro på ferie. Når jeg kom hjem og skulle til å vaske klær så var det en utrolig sterk lukt når jeg åpnet vaskemaskinen. Jeg så at håndklærne hadde mugg på seg, sånne flekker som kommer på brødet eller i rømme-boksen om dette står for lenge. Men jeg bestemte meg får å prøve og vaske dette uansett. Men når jeg skulle ta de ut fra vaskemaskinen luktet de fortsatt vondt, muggen er åpenbart ikke synlig men er det farlig å bruke disse hånddukene? Bør jeg bare kaste de?

Anonymkode: d83d2...efe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke farlige å bruke. Men fysj. Sett på 1 90graders vask slik du får ren vaskemaskin. 

Klor hånklene i det minste.

Anonymkode: 5776d...447

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra for helsa å ha klær og ting med mugg på i huset nei. Du bør  kaste de.

Anonymkode: 1fe07...0ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra for helsa å ha klær og ting med mugg på i huset nei. Du bør  kaste de.

Mugg er en sopp og sopp dør på tørre klær. Så ikke farlig i hele tatt. Dog er det fuktig i vaskemaskin og der kan sopoen leve lengre. 

Anonymkode: 5776d...447

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok ha kastet de, er allergisk mot mugg. Hadde ikke tatt sjansen

AnonymBruker
Skrevet

Kast skiten og kjør tom vaskemaskin på 90 grader.

Anonymkode: 5d7a2...a56

AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Om du tørker i moderne hus er soppen død på 12 timer.

Anonymkode: 4ea59...331

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Muligens, problemet er bare at muggsoppen da vil slippe sporene som da vil legge seg på vent rundtomkring overalt... Det er jo derfor mange opplever at muggsopp kommer tilbake igjen og igjen. 

Anonymkode: 16002...2f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2018 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Hei! Nå høres jeg sikkert utrolig dum ut. Jeg glemte mange, veldig våte håndklær i vaskemaskinen før jeg dro på ferie. Når jeg kom hjem og skulle til å vaske klær så var det en utrolig sterk lukt når jeg åpnet vaskemaskinen. Jeg så at håndklærne hadde mugg på seg, sånne flekker som kommer på brødet eller i rømme-boksen om dette står for lenge. Men jeg bestemte meg får å prøve og vaske dette uansett. Men når jeg skulle ta de ut fra vaskemaskinen luktet de fortsatt vondt, muggen er åpenbart ikke synlig men er det farlig å bruke disse hånddukene? Bør jeg bare kaste de?

Anonymkode: d83d2...efe

Du har gjort det minst smarte du kunne gjøre, prøve å redde hånddukene og har ofret vaskemaskinen. 

Hvor lang var ferien? Hvor lenge har tøyet ligget i maskinen når du har fått så massiv muggoppvekst? 

Med muggoppvekst er der flere sider. Den synlige muggen, den usynlige muggen, muggen du lukter og muggen du har sett. Uansett, mugg er både toksindannende og allergiskapende. Du kan aldri vaske bort mugg fordi mugg er hydrofob, dvs. Vannavvisende. Det du vasker bort er den synlige delen av muggen og står igjen med mengder av muggsoppsporer du ikke ser. 

Enkelte muggsopper koker ved 240 grader C, men de dør ikke om de kokes. Mugg brukt til opplæring eller forskning fryses ned og oppbevares ved minus 40 grader C. Mugg er særdeles hardfør fordi den skal overleve i naturen der den er en nødvendig del av våre mikroorganismer. 

Ergo får du aldri muggen ut av hånddukene eller klærne dine når den har vokst så godt som du beskriver. De får den heller ikke ut av vaskemaskinen og resten av klærne du vasker vil også få muggsopp sporer på seg. 

Du kommer til å få svsr at du kan bruke eddik og mengder av andre ting. 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller som her, muggen er død innen 12 timer. Men hva hjelper det? Muggsopp er like helseskadelig allergiskapende og toksinproduserende enten den er død, i dvale eller levende. 

Anonymkode: 17f66...17b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville kastet dem og kjørt maskinen flere ganger på 90 grader. Første gang ville jeg hatt klorin i. Deretter 2-3 ganger, fortsatt på 90 grader. La døren på maskinen stå åpen etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vaske håndklærne x antall ganger, til muggen er vasket og skylt bort, fra tøy og maskin.

Muggsopp og sporer finnes overalt i våre omgivelser, og det er når det blir mengder at det er farlig.

Anonymkode: ea106...60c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg ville kastet dem og kjørt maskinen flere ganger på 90 grader. Første gang ville jeg hatt klorin i. Deretter 2-3 ganger, fortsatt på 90 grader. La døren på maskinen stå åpen etterpå.

OBS! Klorin skal aldri blandes med varmt vann eller varmes opp!!! Klorin skal kun brukes sammen med kaldt vann, da varmt vann + klorin får klorinen til  å fordampe  og da puster mann inn helsefarlig klor!!!!

• Nyttig 1
Skrevet

Kast håndklærne og bruk Klorin i maskinen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Muskath said:

Kast håndklærne og bruk Klorin i maskinen. 

Helt unødvendig. Det at det ble muggoppblomstring på tøyet skyldes jo at det var muggsporer tilstede i utgangspunktet; det er det på alt. Muggsopp oppstår ikke fra intet.

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OBS! Klorin skal aldri blandes med varmt vann eller varmes opp!!! Klorin skal kun brukes sammen med kaldt vann, da varmt vann + klorin får klorinen til  å fordampe  og da puster mann inn helsefarlig klor!!!!

Greit det. Men man trenger jo ikke å stå over maskinen når den går eller etterpå heller da. Hvem gjør det da? Og jeg sier jo at jeg ville kjørt maskinen flere ganger etterpå uten noe i. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kremt! 

Klorin brukes i svømmebasseng, boblebad osv. Der blir vann og klorin oppvarmet til både 30 og 40 grader pluss. I en lukket vaskemaskin er der heller liten fare for å puste inn klorgasser. Men uavhengig av diskusjonen om klor og klorgasser.

Klorin kan drepe muggsoppen, men muggsoppsporer er like helseskadelige enten de er døde, levende eller i dvale. Ergo er massiv klorbruk bortkastet arbeid, unødvendig miljøbelastende osv. 

Kan ingen realfag her? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kremt! 

Klorin brukes i svømmebasseng, boblebad osv. Der blir vann og klorin oppvarmet til både 30 og 40 grader pluss. I en lukket vaskemaskin er der heller liten fare for å puste inn klorgasser. 

Kan ingen realfag her? 

Tror ikke de underviser i realfag verken på Livets skole eller på Livets Harde skole...

Anonymkode: f14aa...b42

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Greit det. Men man trenger jo ikke å stå over maskinen når den går eller etterpå heller da. Hvem gjør det da? Og jeg sier jo at jeg ville kjørt maskinen flere ganger etterpå uten noe i. 

Ok :) Jeg ville bare advare. Ikke bruk for mye klorin da, og luft godt etterpå, om dere velger å bruke klorin sammen med kokvask (90 grader).

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt unødvendig. Det at det ble muggoppblomstring på tøyet skyldes jo at det var muggsporer tilstede i utgangspunktet; det er det på alt. Muggsopp oppstår ikke fra intet.

Ok. Håper det ikke er blitt jordslag-flekker i håndklærne da. Ikke så veldig dekorativt. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Muskath said:

Ok. Håper det ikke er blitt jordslag-flekker i håndklærne da. Ikke så veldig dekorativt. 

Jordslagflekker er umulig å få bort, så har tøyet fått det, er det bare å kaste.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...