Gå til innhold

Noen her som har erfaring med ppt på grunn av forsinket språkutvikling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen ønsker å henvise og jeg er livredd. Tenk at mitt barn ikke utvikler seg som det skal, kanskje ppt vil mene at forsinket språkutvikling er min skyld, at jeg ikke er flink mamma, og melder meg til bv. Har noen positive erfaringer med ppt? 

P. S. Jeg har to andre barn som utvikler seg normalt. 

Anonymkode: 68a19...462

AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke meldt på bakgrunn av det, med minste du viser ingen samarbeidsvilje eller ikke ønsker å ta i mot rådene de gir deg. Hvor gammelt er barnet? Språkutvikling er veldig individuelt. Ppt vil undersøke om det er en grunn til at barnet er forsinket, se på språkmiljøet i barnehagen og gi deg noen verktøy for å ha et godt språkmiljø hjemme (f.eks. Begynne å lese flere bøker, leke med leker som du kan sette navn på i leken, osv).

Anonymkode: a0505...884

• Liker 1
Skrevet

PPT er ikke ute etter å fordele skyld. De gir råd og tips til hvordan dere og barnehagen  kan hjelpe barnet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt var 5 år når det ble sjekket av logoped i ppt. Det var et samarbeid mellom bhg og meg som gjorde at vi sendte en henvisning. 

Ingen vil tro at du har hindret språkutviklingen, hvis du er en normal mor. Og med to andre barn med en normalspråkutvikling så går nok alt bra.

Det var kun logoped som sjekket barnet mitt, hun stilte meg helt relevante spørsmål. Ikke noe skummelt. 

Anonymkode: 536b8...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen ønsker å henvise og jeg er livredd. Tenk at mitt barn ikke utvikler seg som det skal, kanskje ppt vil mene at forsinket språkutvikling er min skyld, at jeg ikke er flink mamma, og melder meg til bv. Har noen positive erfaringer med ppt? 

Herregud nå må du skjerpe deg! Sett barnet ditt først og sørg for at PPT kan utrede og hjelpe det! Hvorfor skal dette handle om deg som mor? 

Anonymkode: 4c726...714

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Opplever ppt som flinke med barn og mennesker generellt, i motsetning til barnehagen. Vi har en gutt med konsentrasjonsproblemer og forsinket språk.

Anonymkode: b26e4...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Et godt råd er å ha på lydbøker under lek, sette på radio, ha masse prat med barnet slik at språket kommer. Men, alt dette har dere sikkert ettersom dere har mange barn. :) Når de andre barna gjør noe, beskriv det for barnet som ikke har språket helt på plass. Snakk hele tiden. "ole danser. Ser du at han danser? Line løper fort. Se hun plukker blomster. osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med utredning for språkforstyrrelse og samarbeid ppt/barnehage. De har fokus på å hjelpe barnet og iverksette tiltak som styrker barnets språkutvikling og som sikrer at alle rundt barnet jobber i samme retning.

Det har hatt god effekt på mitt barn, opplever stor forskjell i barnets språkforståelse, ordforråd, begrepsforståelse og uttale etter tiltak ble iverksatt. Skal sies at vi jobbet en god stund for at tiltak skulle iverksettes, da jeg har kjent på meg fra barnet var ganske lite at ikke alt var som det skulle. Så det var en lettelse da utredninga kom og vi kunne starte opp med aktive tiltak.

Tiltak hos oss har vært 100% ekstraressurser i bhg, tegn til tale, peketavler, språkgruppe med pedagog fra ppt i bhg, og mye bøker, musikk og «bade» ungen i ord. Vi som foreldre har også vært på kurs (AKKtiv kurs hos habilitetstjenesten), og vi har søkt om iPad med støtteprogram på for å styrke barnets kommunikasjon videre.

Tiltakene blir selvsagt tilpasset det enkelte barn ut fra utfordringene. Det er jo ikke alle som trenger så mye som vårt barn, som har fått en diagnose med usikker prognose ifht fungering på språk, ofte kan mye løses med liten, presis og tidlig nok innsats 😊

Er ingenting og være redd for, alle vil jobbe sammen for barnets beste 😊

Lykke til!

Anonymkode: 49eef...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Vi leser masse, han ser tegnefilmer med mye prat, vi snakker, han snakker med søsknene sine. Men han er trespråklig, og jeg tror det er der det ligger. At han er litt forsinket i forhold til jevnaldrende med det å prate. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud nå må du skjerpe deg! Sett barnet ditt først og sørg for at PPT kan utrede og hjelpe det! Hvorfor skal dette handle om deg som mor? 

Anonymkode: 4c726...714

Jeg stiller spørsmål, ingenting å skjerpe seg for. Jeg synes alt med fasit, sjablonger og kurver er litt skummelt, at barn skal være like alle sammen. Det her er snakk om et barn som blir 3 år om 4 måneder, ikke førskolebarn. Synes bare det var tidlig å involvere ppt. Men selvfølgelig, tar jeg imot veiledning hvis det er behov. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stiller spørsmål, ingenting å skjerpe seg for. Jeg synes alt med fasit, sjablonger og kurver er litt skummelt, at barn skal være like alle sammen. Det her er snakk om et barn som blir 3 år om 4 måneder, ikke førskolebarn. Synes bare det var tidlig å involvere ppt. Men selvfølgelig, tar jeg imot veiledning hvis det er behov. 

Det er ikke slik PPT jobber.  De ser an hvert enkelt barn. Flerspråklige barn snakker ofte seinere enn andre. Dette er PPT fullstendig klar over, og det vl bli vektlagt i utredningen.

Man blir ikke meldt til BV pga. noe sein språkutvikling. Dette handler om barnet, ikke deg.

Anonymkode: 4d373...450

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tar hensyn til at han er liten!

Men om du starter nå og øver masse, så kan det være det retter seg ut, slik at du slipper stress rett før skolestart.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som hadde forsinket språk og der PPT kom inn i barnehagen. Ikke noe ble sett på som vår skyld og han fikk ressurser som barnehagen ellers ikke hadde hatt tilgjengelig. Disse ekstra ressursene ble også videreført de første årene på skolen. 

Anonymkode: 0163c...2ab

Gjest Ingrid78
Skrevet

Har du fått sjekket øra til barnet? Her prøvde de å henvise da han var 2. Men ble avvist fordi ørene ikke var sjekka. Så skulle de se an. Han hadde væske i ørene og fikk dren. Selv om væsken nå er borte, så hører han fremdeles dårlig, så vi skal inn igjen snart for nye undersøkelser av ørene. Ppt er kontaktet nok en gang, siden han bare har et år igjen til skolestart. Men de sa nok en gang at så lenge ikke ørene er ordentlig diagnostisert, så kommer de ikke til å gjøre noe. Språkutvikling har ingenting med dine evner som foreldre å gjøre, så lenge barnet ikke ellers virker som det er utsatt for omsorgssvikt. Ofte kommer det av ulike problemer med ørene og hørselen, andre ganger fordi de ikke klarer å legge tungen på rett sted osv. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Alder?

Er sjeldent et barn er treg med å snakke om de går i barnehage. Har ikke noe med hva en gjør hjemme med mindre man isolerer barnet og ikke snakker med det(DA kommer nok bv på banen).

Alt som skjer er at barnet blir obersvert og gjennomgår noen tester for å se hvor barnet ligger i utviklingen og så settes det inn tiltak etter behov med f.eks spesialpedagog i barnehagen.

Ikke noe farligere enn det.

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått hjelp av PPT med forsinket språk hod vår 3 åring. På 6 mnd gikk han fra og ikke kunne gjøre seg forstått hos andre enn foreldrene, til og snakke nesten reint på 6 mnd. Har aldri vert snakk om noens skyld! Er vel bedre og få formye hjelp enn forlite? For vår gutt har det gjort underverk for selvfølesen og kunne gjøre seg forstått! Sett barnets behov forran deg selv 

Anonymkode: 92522...8db

AnonymBruker
Skrevet

Har god erfaring med ppt. Guttungen ble henvist dit som 3 åring og fikk en spes.ped to ganger i uken. Var pga språkutvikling m.m. ts det er ingenting å frykte. Ta imot den hjelpen barnet kan få! Noe annet blir jo bare tullete. 

Anonymkode: 10bdc...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Og det skal sies at det var ingen som pekte på skyld. Idag 10 år etter vet jeg det var mye vår feil da vi pratet babyspråk med gutten og han trengte mye stimuli for å utvikle seg. Begynte ikke i barnehage før han var 3. Etter noen få mnd med øving gikk han fra å ikke gjøre seg forstått til å prate rent. 

Anonymkode: 10bdc...ecc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...