AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Hei! Jeg skal studere høsten 2019, 5-årig studium. Hunden min døde sist høst, og det har vært et vanvittig stort tomrom i meg siden. Hund er den aller største interessen jeg har. Jeg har veldig lyst til å kjøpe en hund nå til sommeren, men jeg skal jo flytte om 1 år. Jeg har sett på leiligheter der jeg skal studere (liten by, landlige omgivelser), og det er flere som tillater kjæledyr. Mange kjempebillige leiligheter, så er ikke problem å få en større leilighet. Hva synes dere? Det passer kjempegodt å kjøpe hund nå. Jeg holder ikke på med noenting annet enn trening og tur i fjellet. En hund kan vel ikke ødelegge for det sosiale i studietida? Jeg kan vel anta at jeg er opptatt med skole fra kl 8 til 16 (kanskje tidligere enn det?), og jeg har ikke tenkt å kjøpe en setter som trenger massevis av mosjon. Studenter må vel ha ettermiddagene fri til å gjøre hva man vil? Hvordan var studiehverdagen din? Fra hvilket klokkeslett var du ferdig med alt skole og kunne gjør hva du ville? Og hvor ofte er det vanlig å vær med venner/studentmiljø ting? Anonymkode: aea85...32c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Jeg ville ha ventet til etter studiet. Fordi en jobb og studie er helt forskjellige ting. Det kreves mer tid når det kommer til skole. De første 2 årene var livet til en hund krever mye. Det sosiale er enkelt. Du MÅ hjem rett etter skolen, hver dag. Du kan ikke bare gå på kafè etter skoledagen. Hvor sosial du er, er opp til deg selv. Må minne på at alkohol og hund går ofte ikke så bra. Så om du er typen som har mye fest hjemme hos deg selv, så er ikke hund lurt. Du bør også ha hundepass i bakhånd. Anonymkode: d62ac...fa7 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Hvor skal du studere? Dersom du ikke eier egen leilighet eller bor hos foreldrene dine så må du leie, og det er ikke mange utleiere eller kollektiv som tillater husdyr. Prisene på disse er som regel høyere enn hos vanlige studentboliger og kollektiv siden du mest sannsynligvis må skaffe deg egen hybel på det private markedet. I så fall har du spart opp penger eller vil du være avhengig av å ha en deltidsjobb? I så fall vil du få enda mindre tid til hunden. Studiehverdagen min varierer. Noen dager fra 8-11, andre dager fra 10-7 med forelesninger og annet obligatorisk. Lesing kommer utenom. Studenter tar med "jobben" hjem og personlig så får jeg dårlig samvittighet dersom jeg bare "avslutter" dagen rundt kl 4 når jeg har muligheten til å lese mer. Så ville jeg ventet til etter studiene med å skaffe meg hund. Anonymkode: 46e61...d47
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg skal studere høsten 2019, 5-årig studium. Hunden min døde sist høst, og det har vært et vanvittig stort tomrom i meg siden. Hund er den aller største interessen jeg har. Jeg har veldig lyst til å kjøpe en hund nå til sommeren, men jeg skal jo flytte om 1 år. Jeg har sett på leiligheter der jeg skal studere (liten by, landlige omgivelser), og det er flere som tillater kjæledyr. Mange kjempebillige leiligheter, så er ikke problem å få en større leilighet. Hva synes dere? Det passer kjempegodt å kjøpe hund nå. Jeg holder ikke på med noenting annet enn trening og tur i fjellet. En hund kan vel ikke ødelegge for det sosiale i studietida? Jeg kan vel anta at jeg er opptatt med skole fra kl 8 til 16 (kanskje tidligere enn det?), og jeg har ikke tenkt å kjøpe en setter som trenger massevis av mosjon. Studenter må vel ha ettermiddagene fri til å gjøre hva man vil? Hvordan var studiehverdagen din? Fra hvilket klokkeslett var du ferdig med alt skole og kunne gjør hva du ville? Og hvor ofte er det vanlig å vær med venner/studentmiljø ting? Anonymkode: aea85...32c Jeg hadde hund hele studietiden min, men måtte sende den til foreldrene mine når jeg begynte i fulltidsjobb (lang reisevei frem og tilbake fra jobb + 8 timers arbeidsdag = deprimert hund). Var ikke noe problem å ha hund som student. Opplevde aldri at hunden ødela for det sosiale: tvert i mot ville medstudentene mine gjerne at jeg skulle ta med hunden på ulike aktiviteter (tur, fest, brettspillaften, osv.). Men jeg var heller aldri opptatt 8-16 med studiene (misforstå meg rett, jeg jobbet sikkert åtte timer til dagen med studiene, men var mye mer fleksibel som student enn som heltidsjobbende, og leste mye hjemmefra (typ var ikke ferdig på et gitt klokkeslett) + kunne dra hjem i pausene for å lufte hunden ettersom jeg bodde fem minutter unna universitetet). Anonymkode: 7d110...e4a 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Hvis du har mer lyst på hund enn frihet til å gjøre akkurat som du vil mens du er student, så kjør på nå, slik at du får unnagjort valpetida før du begynner. Arbeidsmengden på universitet avhenger av studieteknikk og hvor fort du tar ting. Noen leser 10-12 timer til dagen, i alle fall i eksamensperiodene, men spennet er stort. Anonymkode: e5aa6...c23
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha ventet til etter studiet. Fordi en jobb og studie er helt forskjellige ting. Det kreves mer tid når det kommer til skole. De første 2 årene var livet til en hund krever mye. Det sosiale er enkelt. Du MÅ hjem rett etter skolen, hver dag. Du kan ikke bare gå på kafè etter skoledagen. Hvor sosial du er, er opp til deg selv. Må minne på at alkohol og hund går ofte ikke så bra. Så om du er typen som har mye fest hjemme hos deg selv, så er ikke hund lurt. Du bør også ha hundepass i bakhånd. Anonymkode: d62ac...fa7 Ts her Jeg er ikke en festetype, og jeg har ikke så mange venner. Dette er noe jeg ønsker å endre, og har alltid sett for meg at jeg får "en ny start" når jeg flytter for å studere. Jeg er skoleflink og har veldig god hukommelse, så er nok ikke en av de som kommer til å gjør mest... Men er et "vanskelig" realfagsstudie. Tenker så klart det beste for hunden, men har som sagt ikke tenkt å ha en setter f.eks. men en mellomstor roligere rase, som jeg kanskje kan bruke til agility f.eks Anonymkode: aea85...32c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Hadde ikke problem med å ha hund som student. Det handler om prioriteringer. Mye av lesinga va hjemme på egenhånd og da var en hund ved beina supert selskap. Lek/kos/tur med hunden perfekte avbrekki lesinga. Jeg hadde eget hus og prioriterte hund forran festing o.l fordi det var det som gav meg mest glede, da jeg på det tidspunktet følte meg ferdig med festing uansett sier ikke at det er en lur løsning for alle men for meg passet det veldig bra Anonymkode: 0836f...ee8
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 De som jar hund i mitt kull må droppe mye sosialt. Anonymkode: 05968...a15 3
Tvist Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 Ville startet på skolen først, så kan du vurdere det da, da ser du hvor mye tid du har til rådighet. I mellomtiden kan du hjelpe med hjemløse hunder, om det er et senter nær deg.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 Du vil kunne måtte takke nei til endel av det sosiale pga hunden, men det er noe du selv må bestemme om er verdt det eller ikke. Når du går realfag er det veldig ofte obligatoriske forelesninger etter hva jeg vet, og da må du hjem til hunden etterpå. Det er den tiden mange går på kafé eller i kantina for å sosialisere eller spise middag sammen etc. Anonymkode: 4fd13...74c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 Jeg studerer siv.ing (5-årig, så det er vel av samme kaliber som du kommer til å studere?) og har for tiden en 4 mnd gammel valp. Dessverre har det seg sånn at jeg nesten ikke har fått noe tid til å lese etter vi fikk han, siden valpen er såpass krevende... Jeg har heldigvis en samboer å dele ansvaret med, for alene hadde det ikke gått tror jeg (jeg har også jobb ved siden av studiene. Det er nødvendig for å ha råd til valpen). Det skal sies av vi har en krevende rase i tillegg, og valpetiden er jo noe for seg selv. Får du valpen nå, så slipper du det hardeste arbeidet når du studrer. Vi har også familie og venner i nærområdet som kan passe han dersom det skulle være krise. Det er også noe vi har vært avhengig av for at ting skal gå rundt, for valpen kan ikke være alene de første ukene (det er vitkig å trene på det fra strarten, men aldri lenge om gangen). Når det kommer til arbeidsdagene som student er det meste av arbeidet å lese selv. Mange(de fleste) forelesninger er ikke obligsatoriske, og det er sjeldent mer enn 4 timer forelesning om dagen. Jeg har laboratorium i tillegg som er obligatorisk, og dette er som regel 4-6 timer om gangen. Dersom du bor i nærheten av stiduested slipper du reisevei som krever ekstra tid, så det er lurt å betale litt ekstra leie dersom det må til, for å kunne bo så nærme som mulig. Ellers tar selvstudie mye tid! Jeg skled gjennom på vgs uten å lese noe særlig, og fikk litt over 5 i snitt. Nå bruker jeg vesentlig mye mer tid, og får likevel dårligere karakterer. Så vær forberedt på det det kreves mye mer av deg, og pensum er mye større. Men uansett så syntes jeg det er verdt med med hund altså, for jeg vet det blir lettere når han bli eldre. Han gir så mye glede tilbake, og jeg ville ikke vært foruten selv om det er mye du må gi slipp på. Men du har jo hatt hund før, så da vet du jo hva det innebærer Jeg tror du skal klare det med litt innsats! Bare ikke velg en krevende rase og få valpetiden unnagjort før du begynner å studere. Det er også greit å ha noen som kan passe hunden. Anonymkode: db631...fdc
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 Bor du i nærheten av Foreningen for Omplassering av Dyr (fod) eller en av Dyrebeskyttelsens avdelinger? Da kan du arbeide som frivillig der, alt ettersom hva du faktisk har tid til ved siden av studier / jobb... Anonymkode: 68478...d7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå