Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 (endret) Evt til hvilken alder? Noen sier ja; "Barna må lære at ikke alt i verden er behagelig" Andre sier nei, "Barna må ha rett til å bestemme over sin egen kropp- på samme måte som de voksne" Jeg mener nei. La barna velge. Endret 1. desember 2018 av Jegskulleønskeat
Populært innlegg solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 7. mai 2018 Jeg synes at dusjene/garderobene i idretts- og svømmehaller burde bygges om slik at man kan skifte og dusje i fred. Og uansett bør ingen tvinges til å dusje. 49 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg synes at dusjene/garderobene i idretts- og svømmehaller burde bygges om slik at man kan skifte og dusje i fred. Og uansett bør ingen tvinges til å dusje. Enig. Anonymkode: e08d7...e75 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Hvordan skal de ellers bli rene til å benytte et offentlig bad? Anonymkode: f125a...0bd 8
SoWhat? Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Nei, det skal de ikke tvinges til! Greit at nakenhet er naturlig, men noen blir veldig sårbare i den situasjonen! Da kan det nesten føles som et overgrep å være nakne med andre! Regner med høgg av uttalelsen min her, men det er nå faktisk tilfelle . La folk ha sin private sfære! 16
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan skal de ellers bli rene til å benytte et offentlig bad? Anonymkode: f125a...0bd Et offentlig bad er frivillig å gå i, samme som treningssenter og strandtur. Gym er obligatorisk og ikke noe man kan velge vekk. Da bør man kunne velge å la være og dusje
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, SoWhat? skrev: Nei, det skal de ikke tvinges til! Greit at nakenhet er naturlig, men noen blir veldig sårbare i den situasjonen! Da kan det nesten føles som et overgrep å være nakne med andre! Regner med høgg av uttalelsen min her, men det er nå faktisk tilfelle . La folk ha sin private sfære! Enig
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal de ellers bli rene til å benytte et offentlig bad? Anonymkode: f125a...0bd Se svaret mitt over. Bygge om slik at det er private båser. Uansett om det er på skolen eller på fritiden. 5
TeamWP Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Skulle fått velge. Jeg hata virkelig å vise meg naken , det varte helt til jeg var 32! Først da klarte jeg å være helt naturlig og ikke bry meg i dusjen i svømmehallen.. da jeg var barn var det mye vondt i magen,unnaluring,og rett og slett lyve på seg smerter for å slippe gym pga at det var tvang å dusje... klarer ikke tro at barn stinker SÅ mye etter en gymtime at de ikke kan drøye dusjen til de kommer hjem hvis de ikke er komfortable med å dusje foran hele resten av klassen. 14
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 Nei, absolutt ikke! Ingen skal da tvinge noen til å kle seg nakne, det er et overgrep. Hvis de lagde båser så ville de aller, aller fleste ha dusjet. Anonymkode: f3b6e...bb1 7
SoWhat? Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, TeamWP skrev: Skulle fått velge. Jeg hata virkelig å vise meg naken , det varte helt til jeg var 32! Først da klarte jeg å være helt naturlig og ikke bry meg i dusjen i svømmehallen.. da jeg var barn var det mye vondt i magen,unnaluring,og rett og slett lyve på seg smerter for å slippe gym pga at det var tvang å dusje... klarer ikke tro at barn stinker SÅ mye etter en gymtime at de ikke kan drøye dusjen til de kommer hjem hvis de ikke er komfortable med å dusje foran hele resten av klassen. Det er ikke riktig at det skal være sånn som du opplevde det! Vi er nok mange flere! 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 Da jeg gikk på barneskolen/ungdomskolen/vgs var garderoben etterpå noe jeg alltid gruet meg til. Hata å vise meg naken. Læreren kom alltid inn, for å sjekke at vi dusja. (Han banket på og kikket aldri inn, bare ropte i døra). Men det var ekkelt for det. Alltid masse styr. Nei til tvang, ja til privatliv! Anonymkode: 264bc...f17 8
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 Jeg tror (eller VET) at mange barn, ungdommer og også voksne lar være å ha gym på skolen, drive med trening, og gå på svømming bare fordi dusjesituasjonen er vanskelig. Er det ikke viktigere at folk driver med sunn aktivitet enn at de absolutt skal presses til å være nakne foran en haug av andre folk? Ja kropp er naturlig, alle er fine nok. Det er jeg helt enig i. Man kommer likevel ikke unna at ikke alle føler det slik, og at det hindrer en del mennesker i å bedrive sunne aktiviteter. Kan ikke begripe hvorfor det er så vanskelig å ha private garderobe/dusjbåser. 13
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg tror (eller VET) at mange barn, ungdommer og også voksne lar være å ha gym på skolen, drive med trening, og gå på svømming bare fordi dusjesituasjonen er vanskelig. Er det ikke viktigere at folk driver med sunn aktivitet enn at de absolutt skal presses til å være nakne foran en haug av andre folk? Ja kropp er naturlig, alle er fine nok. Det er jeg helt enig i. Man kommer likevel ikke unna at ikke alle føler det slik, og at det hindrer en del mennesker i å bedrive sunne aktiviteter. Kan ikke begripe hvorfor det er så vanskelig å ha private garderobe/dusjbåser. Akkurat. I tillegg trenger ikke vanskeligheter med å dusje med andre å bunne i at man ikke er fornøyd med egen kropp, men om overgrep, andre traumer, mobbing eller mennesker som generelt er sårbare.
Gjest making.a.mess Skrevet 7. mai 2018 #15 Skrevet 7. mai 2018 Nei, barn burde ikke tvinges til å dusje. Blant annet fordi barn er skikkelig stygge med hverandre og korttenkte kommentarer om andres utseende kan gjøre stor skade. Kjenner noen ungdommer som ikke tør å gå i badedrakt engang pga dette.
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2018 #16 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev: Akkurat. I tillegg trenger ikke vanskeligheter med å dusje med andre å bunne i at man ikke er fornøyd med egen kropp, men om overgrep, andre traumer, mobbing eller mennesker som generelt er sårbare. Ja! Nettopp. Det trenger heller ikke å være noe galt med deg selv om du ikke synes at det er greit å dusje naken sammen med massevis av fremmede eller kjente mennesker. Jeg kan fint dusje i garderoben i svømmehallen. Men jeg likte det virkelig ikke når jeg var tenåring. Ikke noen spesiell grunn. Liker det forsåvidt ikke nå heller, men det går greit. Men hadde likt det bedre hvis jeg kunne være i fred. Og så vet jeg så godt at mange andre sliter mye mer enn meg, også til den grad at de for en hver pris unngår slike situasjoner. Da er det noe galt et sted. Ikke med disse personene, men med opplegget med fellesdusjing.
ViljaH Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 26 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg synes at dusjene/garderobene i idretts- og svømmehaller burde bygges om slik at man kan skifte og dusje i fred. Og uansett bør ingen tvinges til å dusje. Bakdelen med avlukker er at det skjer mye der inne som ikke burde skje, og som ingen da ser. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #18 Skrevet 7. mai 2018 Synes fellesdusj i dagens samfunn er ikke greit. Ikke i grunnskolen. På grunn av kroppspress, mobil med kamera og ikke minst; mobbing. Barn og unge er ondskapsfulle. De som allerede blir mobbet, risikerer å få slengbemerkninger om ens kropp. Og det kan gjøre stor skade. Fellesdusj hos treningstudio og svømmehaller, ja. Fordi det brukes av voksne. Burde være 18 års grense på offentlig fellesdusj. Med tanke på hvor umoden og ondskapsfulle barn og unge er. Anonymkode: 5cb9c...3a5 7
kflu Skrevet 7. mai 2018 #19 Skrevet 7. mai 2018 Husker da jeg gikk i 8.klasse, min lærer tok meg på samtale og sa (helt alvorlig) "har fått beskjed fra én jente i klassen at ingen dusjer naken, kan ikke du være den første til å begynne med dette? Så vil de andre følge etter" Jeg ble så redd for hva jeg skulle si, jeg hadde no akkurat samme "kroppspress" som alle andre på skolen. Min mor ringte til skolen/læreren for å konfrontere henne, sa sier læreren: "mitt navn, er venn med alle, hun har ingenting å være redd for" NEEEEI! ingen vet hva andre føler om sin kropp, om det er behov for å skjule kroppen så bør det være lov! Tenåringer/ungdommer har komplekser. 3
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2018 #20 Skrevet 7. mai 2018 (endret) 3 minutter siden, ViljaH skrev: Bakdelen med avlukker er at det skjer mye der inne som ikke burde skje, og som ingen da ser. Det trenger det vel ikke. Det bør jo selvsagt være lås på. Og gjerne at veggene ikke går helt ned. Endret 7. mai 2018 av solmåneogstjerner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå