AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Kort fortalt: Baby straks 9 mnd er veldig mammadalt gjennom hele døgnet. Sover kun på dagtid dersom hun trilles eller bæres. Dagsovingen avlaster pappaen meg med i helgene. Da hyler hun seg i søvn i bæreselen hos han. Så kommer leggingen på kvelden som jeg alltid tar meg av. Det tar sin tid. Ammes som regel i søvn. Våkner konsekvent etter 30-40 min. Etter det er det regelmessige oppvåkninger gjennom kvelden og natten. Hun vil ha puppen i munnen HELE tiden, og jeg begynner å bli gal. I går og i dag mistet jeg tålmodigheten fullstendig, og pappaen måtte overta. Det resulterte i begge gangene gråting non stop i 1 time før hun sovnet!!! Jeg orker ikke lenger være alene om leggingen og alle oppvåkningene. Jeg har vært ute av huset 1 kveld siden hun ble født.. Jeg vet ikke hvordan vi skal få til dette på en skånsom måte. Hun er ekstremt seig og gråter lett i en time liksom.. Jeg kan ikke kutte noe særlig på nattammingen ennå føler jeg ettersom hun spiser lite fast føde. HJELP!!!!!😩 Anonymkode: a26ab...129 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Stakkars,stakkars deg!!! Det første jeg tenker på er reflux, altså at hun får syre oppi spiserøret når hun legges ned slik at hun faktisk har vondt. Dette bør dere sjekke ut så fort som mulig. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/sykdom-hos-barn/medfodte-tilstander/refluks-hos-barn/ Tegn på reflux: Gulping Mistrivsel hos barn Brekninger Lav vekt hos barn Magesmerter Unormalt mye gråting hos barn Oppkast Halsbrann Svelgeproblemer Vond smak i munnen Anonymkode: 5f676...18f 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Dette her må jo være en baby som har plager. Det er IKKE normalt og du er en ekstremt tålmodig og flink mamma som ikke har kastet inn ammehåndkleet for lengst. Mulig å sjekke henne for allergier? F eks melkeproteinallergi? Virker det som om hun har magesmerter? Ellers er altså reflux en klassiker på slike utrøstelig små.... Kanskje hun sover bedre i sportsdel på natten, altså med hevet overkropp? Eller i bilstolen? I så fall er det veldig tydelig indikasjon på reflux... Anonymkode: 5f676...18f 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Hva med å delamme? Pumpe før kvelder osv? Anonymkode: 87093...b7f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars,stakkars deg!!! Det første jeg tenker på er reflux, altså at hun får syre oppi spiserøret når hun legges ned slik at hun faktisk har vondt. Dette bør dere sjekke ut så fort som mulig. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/helseleksikon/sykdom-hos-barn/medfodte-tilstander/refluks-hos-barn/ Tegn på reflux: Gulping Mistrivsel hos barn Brekninger Lav vekt hos barn Magesmerter Unormalt mye gråting hos barn Oppkast Halsbrann Svelgeproblemer Vond smak i munnen Anonymkode: 5f676...18f 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette her må jo være en baby som har plager. Det er IKKE normalt og du er en ekstremt tålmodig og flink mamma som ikke har kastet inn ammehåndkleet for lengst. Mulig å sjekke henne for allergier? F eks melkeproteinallergi? Virker det som om hun har magesmerter? Ellers er altså reflux en klassiker på slike utrøstelig små.... Kanskje hun sover bedre i sportsdel på natten, altså med hevet overkropp? Eller i bilstolen? I så fall er det veldig tydelig indikasjon på reflux... Anonymkode: 5f676...18f Refluks har vi mistenkt lenge! Vært x-antall ganger hos både privat og offentlig barnelege. Begge har gitt oss medisiner (uten virkning). Vi har også klipt tungebåndet hos den private, men det grodde for mye igjen. Vi har ikke råd til å fortsette hos den private. Vet egentlig ikke lenger om det er refluks som plager henne. Den evige hylskrikingen er kun når pappaen legger henne! Hun gråter ikke hos meg i bæresela for eksempel. Bare hos han.. Anonymkode: a26ab...129
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å delamme? Pumpe før kvelder osv? Anonymkode: 87093...b7f Får ikke til å pumpe noe særlig. Maks 50 ml liksom.. Anonymkode: a26ab...129
FantasDick Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Jeg har hatt det likt med begge mine. Ingenting i veien med de, bare helt villt puppegale og dårlige sovere. Holder på med minstemann på snart 11 mnd nå.. Han har nettopp begynt å spise ok mengder fast føde, så nå skal vi begynne nattvvenningen (ble avbrutt av en ørebetennelse hvor han nektet mat, snart frisk). Jeg vet så inderlig godt hvor jævlig det er, jeg har tatt alle netter alene fordi han bare hyyyyler hos far, så håper avvenninga går som smurt! Storesøster var enda verre, men der kunne vi dele littegrann. Med henne løste det seg da hun plutselig godtok å bli lagt i egen seng på eget rom da hun var 12 mnd. 2
Guidet Kvinne Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Hva med å forsøke mer fast føde nå? Altså, virkelig intensivere forsøket? Ellers får du all min sympati. Jeg har også hatt barn som sov ekstremt lite og helst ville henge i puppen non-stop. Trodde jeg skulle bli gal. Det går jo heldigvis over, men fy søren så hardt når det står på og man ikke har sovet sammenhengende på det man kan huske. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Hadde det helt likt med begge mine. Først når de ble over året kunne pappa legge på lik linje som meg. Anonymkode: 038dd...1c7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 Jeg fikk klar beskjed om å slutte med samsoving og nattamming. Fulgte et strengt program (ingen byssing, trøsting eller stryking. Bare være tildtede og holde i hånd/på ansikt. Vann i flaske ved behov). Det tok 3 dager, så løste alt seg. Snakk med helsestasjonen. Slik skal det ikke være! Anonymkode: 6e07b...51c 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 Mine råd: - Søk hjelp hos helsesøster eller soveekspert - Ikke vær så innmari redd for litt skriking. Som helsesøster sa til meg, det er ikke slik at en trygg og happy unge plutselig blir livredd når det skal legges. Barnet er 9 mnd ikke 3. Hun merker selvfølgelig at dere danser etter pipa hennes og vil helst ligge å kose seg med puppen hele natta. - Ikke ha lukket dør og list dere rundt i huset. Etter amming og kos, legg ned i senga og si natta. Gå ut og la døra stå åpen, vær i nærheten, prat og ha på musikk/tv. Gå inn og legg henne rolig ned innimellom. - Bestem dere skikkelig for hvordan det skal være fra nå av. Barnet merker når dere har bestemt dere! - Når du blir megafrustrert skal du ikke gå inn til henne. Hun merker det på deg. Da må du sende far og stole på at han også er en viktig omsorgsperson for jenta deres. Anonymkode: 46297...5af 3
Missy77 Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 Hva med og prøve og kutte litt ned på nattammingen? Hun blir sikkert sur de første nettene, men så begynner hun kanskje å spise mer på dagen. Tar hun smokk? Min mellomste tok nemlig ikke smokk og ville heller ha puppen som smokk gjennom natta...
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 17 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Hva med å forsøke mer fast føde nå? Altså, virkelig intensivere forsøket? Ellers får du all min sympati. Jeg har også hatt barn som sov ekstremt lite og helst ville henge i puppen non-stop. Trodde jeg skulle bli gal. Det går jo heldigvis over, men fy søren så hardt når det står på og man ikke har sovet sammenhengende på det man kan huske. Har virkelig forsøkt å intensivere. Hun har spist lite helt siden introduksjon ved 6 mnd. De to siste ukene har hun omtrent bare godtatt pupp. Mulig pga tenner som er på vei. Tilbyr mat stadig vekk🙈 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk klar beskjed om å slutte med samsoving og nattamming. Fulgte et strengt program (ingen byssing, trøsting eller stryking. Bare være tildtede og holde i hånd/på ansikt. Vann i flaske ved behov). Det tok 3 dager, så løste alt seg. Snakk med helsestasjonen. Slik skal det ikke være! Anonymkode: 6e07b...51c Prøver å minimere samsovingen nå. Hun ammes i søvn i vår 180-seng. Der sover hun alene halve natten mens vi ligger i den lille gjestesenga. Men når hun våkner rundt 4-5 blir jeg hos henne av frykt for at hun skal våkne for dagen gryyytidig. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine råd: - Søk hjelp hos helsesøster eller soveekspert - Ikke vær så innmari redd for litt skriking. Som helsesøster sa til meg, det er ikke slik at en trygg og happy unge plutselig blir livredd når det skal legges. Barnet er 9 mnd ikke 3. Hun merker selvfølgelig at dere danser etter pipa hennes og vil helst ligge å kose seg med puppen hele natta. - Ikke ha lukket dør og list dere rundt i huset. Etter amming og kos, legg ned i senga og si natta. Gå ut og la døra stå åpen, vær i nærheten, prat og ha på musikk/tv. Gå inn og legg henne rolig ned innimellom. - Bestem dere skikkelig for hvordan det skal være fra nå av. Barnet merker når dere har bestemt dere! - Når du blir megafrustrert skal du ikke gå inn til henne. Hun merker det på deg. Da må du sende far og stole på at han også er en viktig omsorgsperson for jenta deres. Anonymkode: 46297...5af Takk for tipsene dine! Jeg tar dem til meg. Når det gjelder helsesøster er hun rimelig tafatt. Lite hjelp å hente der. Skulle gjerne fått veiledning av en soveekspert, men det koster så mye. Vi har allerede snart brukt 30 000 kr på privat barnelege, kiropraktor, osteopat😱 Fytti.. 9 minutter siden, Missy77 skrev: Hva med og prøve og kutte litt ned på nattammingen? Hun blir sikkert sur de første nettene, men så begynner hun kanskje å spise mer på dagen. Tar hun smokk? Min mellomste tok nemlig ikke smokk og ville heller ha puppen som smokk gjennom natta... Ingen smokk nei! Prøver å kutte all amming før midnatt, men hun blir såå sint. Sovner så fort igjen hvis jeg ammer litt, så det har blitt en lettvint løsning Anonymkode: a26ab...129
Missy77 Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen smokk nei! Prøver å kutte all amming før midnatt, men hun blir såå sint. Sovner så fort igjen hvis jeg ammer litt, så det har blitt en lettvint løsning Anonymkode: a26ab...129 Hun er såpass stor nå at hun får bare bli sint. La pappaen ta et par netter med skriking. Tilby henne vann i tilfelle hun er tørst, men ingen pupp. Du må gjerne holde deg unna huset mens dette står på. Dette har vi faktisk gjort med alle våre tre. Med førstemann brukte vi også tusenvis av kroner på alle slags mulige behandlinger osv. Nå kom jeg på pappaen her i huset faktisk brukte opp-ned-metoden på dem. Den er ikke så ille som å la barna ligge alene og gråte seg i søvn (som jeg er helt imot). 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #15 Skrevet 7. mai 2018 34 minutter siden, Missy77 skrev: Hun er såpass stor nå at hun får bare bli sint. La pappaen ta et par netter med skriking. Tilby henne vann i tilfelle hun er tørst, men ingen pupp. Du må gjerne holde deg unna huset mens dette står på. Dette har vi faktisk gjort med alle våre tre. Med førstemann brukte vi også tusenvis av kroner på alle slags mulige behandlinger osv. Nå kom jeg på pappaen her i huset faktisk brukte opp-ned-metoden på dem. Den er ikke så ille som å la barna ligge alene og gråte seg i søvn (som jeg er helt imot). Vil bare skyte inn at det kan ta lenger enn et par dager. Her tok flere uker før barnet aksepterte å bli lagt uten pupp. Masse grining og vi ble fortalt at det bare skulle ta et par dager så var det verste over. Det stemte ikke her. Men dette var tredjemann og han var mye mer viljesterk enn de to eldre søsknene sine. Anonymkode: 038dd...1c7
Missy77 Skrevet 7. mai 2018 #16 Skrevet 7. mai 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil bare skyte inn at det kan ta lenger enn et par dager. Her tok flere uker før barnet aksepterte å bli lagt uten pupp. Masse grining og vi ble fortalt at det bare skulle ta et par dager så var det verste over. Det stemte ikke her. Men dette var tredjemann og han var mye mer viljesterk enn de to eldre søsknene sine. Anonymkode: 038dd...1c7 Ja, kommer selvsagt veldig an på hvor sta barnet er også. 😅
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 Det er mye jobb for å få det bedre men er vert det. Jeg begynte litt senere da å kutte ned på nattammingen. Men når det ble natta pupp oftere en hver time og hun var 10-11 mnd så måtte noe gjøres.. Begynte med å gi kveldspuppen i stua og ikke la henne sovne med den. Så lære henne å sovne selv i senga si uten pupp. Ble mye opp og ned og byssing og ned igjen. Mye grining men jeg var der og trøstet og koste. Gikk seg til og legger henne nå i sengen og der sovner hun. Tar somregel 30-60 min før hun sovner og må legge henne ned mange ganger siden ho reiser seg. Her hylskriker ho og om pappaen prøver å legge henne så foreløpig er det bare meg som gjør dette. Har aldri fått vert ute av huset om kvelden og hun er nå 1 år. Greid å få det ned til 2 amminger om natten og hun sover nå lengre strekk om gangen og sover bedre. Har redusert ammingen om natten gradvis så en veldig lang prosess men veldig vert det! På dagtid sovner hun kun om ho trilles eller sover på puppen btw.. Anonymkode: a8189...382 1
Gjest Sisti Skrevet 8. mai 2018 #18 Skrevet 8. mai 2018 Føler med deg. Jeg plagdes ikke så mye da han var baby, men da han passerte 1.5 ble det et helvete å legge han. Ble faktisk mye verre etter jeg sluttet å amme, for nå har vi ingen kriseløsning. Kan fort bruke to timer på legging, og da er det hyling, hyling, hyling. Vær obs på at det er en periode med søvnregresjon rundt 8-10 mnd som kan gjøre det verre. Separasjonsangsten er også ganske sterk i den alderen. Så det kan bli bedre av seg selv! Ellers er mitt råd å forsøke å gå ut av huset en stund før far skal legge. Gå ut før kveldsstellet, og kom tilbake når ungen sover, eventuelt når barnet har skreket lenge nok. Her hjalp det at jeg ikke var i hus, far måtte gå rundt og vise sønnen vår at jeg faktisk ikke var hjemme, og da ble far "god nok". Hvis han ikke sovnet fikk jeg hvertfall god alenetid, ofte på kafé. Det hjalp bare det! Begynn eventuelt i det små, at du er borte en halvtime og kommer hjem til leggetid, far tar kveldsstellet uten deg osv.
zanna Skrevet 8. mai 2018 #19 Skrevet 8. mai 2018 Når barnet mitt var 16 mnd måtte vi kutte puppen. Hun våknet ofte på natten av at puppen datt ut. Det hjalp ikke å kutte bare på natt, hun skjønte ikke hvorfor hun ikke kunne få pupp da. Så vi måtte kutte helt, begynte fra morgenen så hun hadde hele dagen uten pupp, tror det hjalp. Hun spiste heller ikke noe særlig, men begynte etter det. Vi har samsovet hele tiden, i førsten måtte hun ligg tett inntil, men nå, 2 mnd etter ligger hun stort sett for seg selv i vår seng.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #20 Skrevet 8. mai 2018 Vi brukte vogna vi for å kutte samsoving og amming i søvn. La henne i vogna om kvelden og trillet henne i søvn før vi flyttet henne over i senga. Var en skånsom måte å avvenne på for oss. Er kanskje verdt et forsøk? Men hun var 11 måneder da, så litt eldre. Anonymkode: 2abb3...020
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå