Gå til innhold

Forbrenner ca 2800 hver dag.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er 173, 41 år, veier 87. har en bmr på 1620.

Utfra Fitbitn forbrenner jeg daglig 2800 ca....litt mer av og til (med mye trening) litt mindre andre ganger, men sjelden under 2600.

Er dette bra eller dårlig? Hvordan vet jeg hvor mye jeg BØR forbrenne for å gå ned i vekt?

Gått jevnt og trutt nedover de siste 4 ukene, så det kan da ikke være så hinsides galt?

Håper noen kan forklare meg dette :) Takker.

Anonymkode: 3e9a2...095

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager er det du trener for å forbrenne 1200 om dagen? Det høres slitsomt ut, men om du klarer å opprettholde det uten at kroppen blir stresset er det helt supert. Godt jobba 👍🏻

Anonymkode: 26157...d36

Skrevet

Hvor mye du forbruker, er verken bra eller dårlig. Hvor fort du går ned i vekt, forteller deg hvor mye mindre tar inn enn du forbruker. Hvis du er frisk og føler deg energisk, gjør du det riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Du trener 3-4 timer til dagen da?

Anonymkode: 43dc1...25c

Gjest supernova_87
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får du det fra? 

Bmr er basalforbrenningen. Det som skal til for å holde de grinnleggende funksjonene i gang. Det daglige forbruket er mer enn dette bare ved at vi går rundt, går på do, tygger mat osv.  Dersom man går til og fra jobb, lager middag og leker med ungene blir det daglige forbruket automatisk mange hundre kalorier høyere enn Bmr.  

Fitbit er basert på generelle algoritmer for din høyde og vekt og tar ikke høyde for din fettprosent. Ofte er de feil hvis man er veldig overvektig. Da jeg brukte min var jeg ofte opp i 3500, og på veldig aktive dager kunne jeg en sjelden gang nå 5000. Sånt kan man jo ikke basere seg på. Du ser det andre utifra hvor mye du spiser og hvor mye du går ned i vekt. Dersom du måler hvor mye du spiser i 4 uker og plusser på kaloriene i kiloene du har gått ned kan du anslå hvor mye du forbrenner daglig. Men dette er lite relevant. Når du ser at du med aktivitet som tilsier 2600 på din Fitbit går ned greit er det et passende mål å legge seg på, uavhengig av om det er reellt eller ikke. Selv om min Fitbit nok overestimerte på 4000 kunne jeg da vite noe om hvor aktiv dagen hadde vært i forhold til andre dager og spise deretter. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva i alle dager er det du trener for å forbrenne 1200 om dagen? Det høres slitsomt ut, men om du klarer å opprettholde det uten at kroppen blir stresset er det helt supert. Godt jobba 👍🏻

Anonymkode: 26157...d36

Altså de 1600 kaloriene er fra min bmr, altså det jeg ville forbrent om jeg lå i sengen en hel dag. Så med all aktivitet, inkludert trening og alt jeg beveger meg daglig, lander jeg på 2300 daglig ( ifølge det som heter en TDEE-kalkulator /total daily exercise expenditure - et veldig nyttig verktøy.) Det er 2300 jeg altså kan spise for å bare holde vekten stabil. Jeg spiser derimot rundt 1500, og forbrenner rundt 2800 daglig....Det er kanskje ikke så rart jeg går ned? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei trener ca 1-1,5 timer 3-4 ganger i uken.

Jeg lurer altså på om det er bra at jeg, med en bmr på 1600 og et totalforbruk på 2300 - da tydeligvis forbrenner rundt 500 kalorier mer enn det som anslås?

Noen som skjønner hva jeg snakker om her? ;) uff, jeg kompliserer det sikkert.....beklager, men jeg lurer litt på hvordan jeg skal forholde meg til disse tallene ifht vektnedgang....Går jo nedover iallefall....forbrenner mye mer enn jeg spiser. 

AnonymBruker
Skrevet

Går det den veien du vil, fungerer det du gjør. Er vel nok det? 

Jeg pleier alltid å regne fra vekten jeg ønsker, ikke fra den jeg har.

Anonymkode: fe33c...f27

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier alltid å regne fra vekten jeg ønsker, ikke fra den jeg har.

Anonymkode: fe33c...f27

Kan du forklare? 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare? 

Ikke meg du siterte, men tror jeg skjønte hva AB mente. Når du veier mer så forbrenner du mer, sånn enkelt forklart. Eks: Per veier 100 kg og har bmr på 1800 kcal/dagen, men så går Per ned 30 kg i vekt og veier 70 kg, da blir bmren hans lavere og han forbrenner mindre. Derfor kan det være greit å legge seg på vekten man ønsker for å slippe å måtte passe på å kutte i kcal/dagen for at det ikke skal stoppe opp - altså, etterhvert kommer man til et punkt hvor man går mindre ned fordi man ikke forbrenner like mye som ved start :) 

Men til spørsmålet; Det er helt ok, og du går jo ned i vekt så jeg vil si at det er bra :) Jeg ville kanskje lagt meg litt høyere på kcal /dagen så du slipper å bli helt utkjørt og sulten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2018 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Altså de 1600 kaloriene er fra min bmr, altså det jeg ville forbrent om jeg lå i sengen en hel dag. Så med all aktivitet, inkludert trening og alt jeg beveger meg daglig, lander jeg på 2300 daglig ( ifølge det som heter en TDEE-kalkulator /total daily exercise expenditure - et veldig nyttig verktøy.) Det er 2300 jeg altså kan spise for å bare holde vekten stabil. Jeg spiser derimot rundt 1500, og forbrenner rundt 2800 daglig....Det er kanskje ikke så rart jeg går ned? 

Nei trener ca 1-1,5 timer 3-4 ganger i uken.

Jeg lurer altså på om det er bra at jeg, med en bmr på 1600 og et totalforbruk på 2300 - da tydeligvis forbrenner rundt 500 kalorier mer enn det som anslås?

Noen som skjønner hva jeg snakker om her? ;) uff, jeg kompliserer det sikkert.....beklager, men jeg lurer litt på hvordan jeg skal forholde meg til disse tallene ifht vektnedgang....Går jo nedover iallefall....forbrenner mye mer enn jeg spiser. 

Regnestykket ditt virker merkelig. Er du sikker?

Anonymkode: 3b95d...777

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke merkelig om man feks ikke sitter på et kontor hele dagen også drar hjem for å sitte i sofaen resten av kvelden.

Endret av Inwe
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2018 den 23.44, mjauritz skrev:

Ikke meg du siterte, men tror jeg skjønte hva AB mente. Når du veier mer så forbrenner du mer, sånn enkelt forklart. Eks: Per veier 100 kg og har bmr på 1800 kcal/dagen, men så går Per ned 30 kg i vekt og veier 70 kg, da blir bmren hans lavere og han forbrenner mindre. Derfor kan det være greit å legge seg på vekten man ønsker for å slippe å måtte passe på å kutte i kcal/dagen for at det ikke skal stoppe opp - altså, etterhvert kommer man til et punkt hvor man går mindre ned fordi man ikke forbrenner like mye som ved start :) 

Men til spørsmålet; Det er helt ok, og du går jo ned i vekt så jeg vil si at det er bra :) Jeg ville kanskje lagt meg litt høyere på kcal /dagen så du slipper å bli helt utkjørt og sulten. 

Takk for forklaringen :) Da skjønner jeg :)

På 8.5.2018 den 23.49, AnonymBruker skrev:

Ja er sikker. Sitter og ser på Fitbitn min nå, og dagen er enda ikke over. 3000 kalorier forbrent i dag. 

Og som en annen over her sier, det er ikke så merkelig når jeg er mye i bevegelse. I dag, feks, har jeg vært på trening halvannen time. Deretter på tur med barna i halvannen time, så jobbet i hagen og gått på butikken osv....Vært veldig aktiv. Gått 15500 skritt...

Så ja, jeg kommer opp i dette nesten hver dag. har og en aktiv jobb der jeg må gå lange avstander....så jeg vil vel si jeg forbrenner bra når min bmr er 1600 og det jeg tilsynelatende (jmfr kalkulatorer) forbrenner inkl aktivitet er ca 22-2300 kalorier. Ligger GODT over. Men går også godt ned hver uke- så jeg tror jeg får konkludere med at dette er bra :) Hvis jeg har forstått dette rett,da ;)

ts

AnonymBruker
Skrevet

En normalvektig gjenomsnittlig kvinne ligger på 2000-2200 pr dag med normal aktivitet. 2600-2800 med din høyde og vekt høres helt normalt ut. Det er bra du er aktiv, men hva sammenligner du deg med? Den beste treningen er den du fortsetter med. Kjedelig men sant.

Anonymkode: 80fbb...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...