AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Hva er riktig svar og hvorfor er det riktig svar? Anonymkode: 1ab25...668
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Riktig svar på slike spørsmål er Google Anonymkode: e5db2...c9e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Riktig svar på slike spørsmål er Google Anonymkode: e5db2...c9e Feil. Google er en søkemotor, ikke en hovedstad (det er ikke engang en by). Anonymkode: 1ab25...668 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 "Jerusalems lov slår fast at «Jerusalem, complete and united, is the capital of Israel» (Jerusalem, komplett og forenet, er hovedstaden i Israel) og byen fungerer som styresete, presidentens tilholdssted og statens kontorer, høyesterett parlamentet er lokalisert i byen. De fleste land, med unntak av Costa Rica og El Salvador, aksepterer ikke Jerusalems lover (se Kellerman 1993 s. 140) og har plassert ambassadene sine i andre byer som Tel Aviv-Jaffa, Ramat Gan og Herzliya (se CIA the factbook og kart over Israel) Den palestinske selvstyremyndigheten ser på Øst-Jerusalem som hovedstaden i en kommende palestinsk stat, og byens endelige status er i påvente av videre forhandlinger mellom Israel og Den palestinske selvstyremyndigheten (se «Negotiating Jerusalem», University of MarylandArkivert 14. mai 2006 hos Wayback Machine.)." https://no.wikipedia.org/wiki/Israel#cite_note-hovedstad-1 Anonymkode: 5c7e3...ea3 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Det er Jerusalem. Så har man holdt seg til en policy om å ikke egentlig innrømme det, og i hvert fall ikke flytte ambassadene sine dit, rett og slett fordi det er så symboltungt som det er og det da er lettere å bare stå fast på status quo. Men det er selvfølgelig Jerusalem som er Israels hovedstad, helt uavhengig av om man mener det ene eller det andre om Israel. Jeg er overhodet ingen israelvenn, men det er klart jeg også er helt med på at det er Jerusalem som tross alt er hovedstaden i Israel. Jeg kan nekte for at vann er vått også, men det er nå engang det. Anonymkode: 9eca2...58a 5
Gjest PaN Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Er vel teknisk Vest-Jerusalem der de har kontorene sine, mange har sine ambassader i Tel-Aviv bortsett fra USA og noen andre land som flytter sine ambassader til Jerusalem, altså ikke spesifikt Vest-Jerusalem som er hovedgrunnen for kritikken fordi Palestina ønsker Øst-Jerusalem som hovedstad. Beklager om jeg blander øst og vest her.
Gjest Overrasket Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 Jerusalem er hovedstaden. Tel Aviv er Israels svar på New York. En viktig by med mye sentrale funksjoner for økonomi og kultur, dog ikke hovedstad.
GrenadeApple Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 (endret) Jerusalem er en historisk by som kristne, muslimer og jøder har kjempet for å erobre og okkupere, alle har på en eller annen tid i historien krevd denne sterkt religiøse byen. For de som er litt interessert i historie og som har fått med seg seksdagerskrigen vet at: Israel knuste luftforsvaret til Egypt, Syria og Jordan etter årevis med trusler om total utslettelse, i løpet av få timer, uten amerikansk assistanse, før de okkuperte landområder i blant annet Egypt og «Palestina/Transjordan». Det fantes knapt et arabisk land som ikke støttet det som den gang var den ledende arabiske nasjonen, Egypt, men etter seksdagerskrigen (hvor de forresten ga det meste av de okkuperte landområdene tilbake for våpenhvile) så burde det ikke være tvil om at Jerusalem er okkupert og erobret av Israel. De har kjempet i mange kriger etter seksdagerskrigen også hvor de har seiret gang på gang. Verken Hamas, Hizbollah, Iran, Saudi Arabia, «Palestina» eller noen andre land kan kreve at Jerusalem er palestinsk. Krig er krig, sånn er det bare. Ottomanerne tapte mesteparten av riket sitt etter 1. verdenskrig, tyskerne tapte landområder etter verdenskrigene, Norge tapte blant annet Østersund da de støttet feil side i Napoleon krigen osv osv. Jeg kommer opprinnelig fra et muslimsk land, selv er jeg ikke muslim, og jeg mener at land som har truet med å utslette Israel fra kartet gjentatte ganger kan se LANGT etter å gjøre Jerusalem til en muslimsk/palestinsk hovedstad. Endret 7. mai 2018 av GrenadeApple 2
Testosteron Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 6 minutter siden, GrenadeApple skrev: men etter seksdagerskrigen (hvor de forresten ga det meste av de okkuperte landområdene tilbake for våpenhvile) så burde det ikke være tvil om at Jerusalem er okkupert og erobret av Israel. Israel har vel annektert Jerusalem. Jeg tror det skjedde cirka 1980 elns 1
GrenadeApple Skrevet 7. mai 2018 #15 Skrevet 7. mai 2018 12 minutter siden, Testosteron skrev: Israel har vel annektert Jerusalem. Jeg tror det skjedde cirka 1980 elns Stemmer nok bra det, var vel en våpenhvile med Egypt rundt disse tider og etter min mening er det ikke tvil om at Jerusalem er israelsk territorium, uansett hvor mye de arabiske landene+Iran nekter å anerkjenne Israel. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betlehem Anonymkode: 76b79...dad Betlehem ligger på Vestbredden. Anonymkode: 26ffa...2c4
Gjest Overrasket Skrevet 8. mai 2018 #18 Skrevet 8. mai 2018 (endret) 7 hours ago, AnonymBruker said: Betlehem Anonymkode: 76b79...dad 7 hours ago, AnonymBruker said: Betlehem ligger på Vestbredden. Anonymkode: 26ffa...2c4 Betlehem er ikke spesielt viktig for Israel. Litt men ikke mye. Betlehem er viktigst for kristne, og var lenge bebodd av opptil 90 % kristne. Men steg for steg har ararbere og palestinere drevet kristne ut av Betlehem, og nå er det bare noen få tusen kristne igjen. Dette prater vi ikke så mye om, fordi det ikke passer så bra inn i verdensbildet om at Israel er ensidig den store stygge ulven i regionen. Men kristne som uforbeholdent tar palestinas side gjør klokt i å huske nøyaktig hvor velkomne kristne fakisk er (altså ikke er) til de tradisjonelle kristne stedene som er under palestinsk kontroll. Endret 8. mai 2018 av Overrasket
funginger Skrevet 10. mai 2018 #19 Skrevet 10. mai 2018 Denne burde vel heller ligge i politikkforumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå