AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Jeg starter ny jobb 1 juni, og er i oppsigelsestiden min nå. Jeg er utrolig sliten og har spurt om å få noen fridager, har til og med funnet en vikar som kan ta vaktene mine. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kan få fri. Jeg føler meg helt utkjørt og lurer nå på å sykemelde meg ut oppsigelsestiden men får samtidig dårlig samvittighet. Jeg har aldri spurt om fri før og skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan få fri. Noen synspunkter på saken min? Anonymkode: e0365...602
Hedy Lamarr Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Du kan ikke sykmelde deg. Du kan gå til legen, og så vil vedkommende undersøke deg, kanskje ta prøver etc, og om du er syk får du sykemelding. 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Se på hvorfor du er så sliten. Søvn, mye å gjøre, feil sammensetning av mat. Bruk fritiden på å slappe av og hvile! Anonymkode: 9f62d...05d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 21 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Du kan ikke sykmelde deg. Du kan gå til legen, og så vil vedkommende undersøke deg, kanskje ta prøver etc, og om du er syk får du sykemelding. Jeg mente selvfølgelig ikke at jeg skal sykemelde meg selv, men dette er en vanlig måte å si at man er syk og ønsker sykemelding. Beklager hvis dette var vanskelig å forstå 😅 Anonymkode: e0365...602 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Man ber ikke om sykemelding, det er noen legen bestemmer at du skal få. Og hvorfor er du så sliten? Anonymkode: 9f62d...05d 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man ber ikke om sykemelding, det er noen legen bestemmer at du skal få. Og hvorfor er du så sliten? Anonymkode: 9f62d...05d Forrige gang jeg var hos legen ba jeg om sykemelding og det fikk jeg selvfølgelig pga Legen min vet sykdomshistorien min. det er mange grunner til at jeg er sliten, den største grunnen er at jeg har jobbet i et veldig psykisk krevende jobb. Flere av mine kollegaer er sykemeldt og/eller sluttet. Jeg har ikke vært sykemeldt fra nåværende jobb og har heller aldri spurt om fri. Anonymkode: e0365...602 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Lykke til med å levere sykemelding etter å ha bedt om fri, og ikke fått fri. Alle arbeidsgivere har full rett til å bestride en sykemelding. Bare så du er klar over det. Da vil du ikke få sykepenger i arbeidsgiverperioden, og saken må avgjøres av nav, som vil bruke en av sine leger til å avgjøre saken. Du risikerer dermed å stå uten lønn, i tillegg risikerer du at referansen fra nåværende arbeidsgiver blir under pari. Anonymkode: cd908...569 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lykke til med å levere sykemelding etter å ha bedt om fri, og ikke fått fri. Alle arbeidsgivere har full rett til å bestride en sykemelding. Bare så du er klar over det. Da vil du ikke få sykepenger i arbeidsgiverperioden, og saken må avgjøres av nav, som vil bruke en av sine leger til å avgjøre saken. Du risikerer dermed å stå uten lønn, i tillegg risikerer du at referansen fra nåværende arbeidsgiver blir under pari. Anonymkode: cd908...569 Jeg skal gå på jobb de dagene jeg ikke fikk fri. Det var en grunn til at jeg spurte om fri, nettopp for å hente meg inn igjen. Dette er pga sykdom. Jeg skulle sikkert bare fått sykemelding med en gang, men jeg tenkte at det ble enklere for alle om jeg bare tok fri, og jeg hadde også funnet en som kunne ta vaktene for meg. Dette kan jeg forklare til lege/sjef. Anonymkode: e0365...602
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå