Gjest cupcakemonster Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Hei. Jeg går siste året på ungdomsskolen, 10.trinn. Er ganske bekymret å redd nå. Jeg juksa på engelsk tentamen, jeg viste ikke at det ble oppdaget. Men så fikk jeg returnert engelsk tentamen min, og der har læreren skrevet at hun gjennomførte en plagiat kontroll, og at jeg har kopiert fra internett, og det var regnet som juks. Og at det ville trekke ned karakteren min. Men er det det eneste som skjer? At karakteren blir trekt ned? Eller blir det alvorligere konsekvenser av det? Og kommer man inn på 1 valget på vgs med f.eks 2 i engelsk? takk for svar på forhånd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Når jeg gikk på ungdomsskolen mistet man standpunkt hvis man jukset.. Anonymkode: ca747...244
Itro Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Det er den siste karakteren du har som skal telle inn mot standpunkt. Dersom det er så mye plagiat at det ikke kan vurderes kan det være at det er forrige heldagsprøve som teller. Dersom det er noe som kan vurderes settes det en karakter på det, men det blir jo nødvendigvis veldig mye lavere enn om hele innleveringen kunne vurderes. Når det gjelder andre konsekvenser kan det hende at du blir satt ned i oppførsel ( noe som er veldig mye verre enn en 2 i engelsk) men om dette er det eneste "gale" du har gjort i år, synes jeg det er strengt å sette deg ned.
Jentadi Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 7 minutter siden, cupcakemonster skrev: Hei. Jeg går siste året på ungdomsskolen, 10.trinn. Er ganske bekymret å redd nå. Jeg juksa på engelsk tentamen, jeg viste ikke at det ble oppdaget. Men så fikk jeg returnert engelsk tentamen min, og der har læreren skrevet at hun gjennomførte en plagiat kontroll, og at jeg har kopiert fra internett, og det var regnet som juks. Og at det ville trekke ned karakteren min. Men er det det eneste som skjer? At karakteren blir trekt ned? Eller blir det alvorligere konsekvenser av det? Og kommer man inn på 1 valget på vgs med f.eks 2 i engelsk? takk for svar på forhånd Det kan gå ut over fagkarakteren og ordenskarakteren. Om du kommer inn på førstevalget avhenger av snittet ditt og av snittet til de andre som søker samme utdanningsprogram. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, Itro skrev: Det er den siste karakteren du har som skal telle inn mot standpunkt. Dersom det er så mye plagiat at det ikke kan vurderes kan det være at det er forrige heldagsprøve som teller. Dersom det er noe som kan vurderes settes det en karakter på det, men det blir jo nødvendigvis veldig mye lavere enn om hele innleveringen kunne vurderes. Når det gjelder andre konsekvenser kan det hende at du blir satt ned i oppførsel ( noe som er veldig mye verre enn en 2 i engelsk) men om dette er det eneste "gale" du har gjort i år, synes jeg det er strengt å sette deg ned. Man må forvente konsekvenser når man jukser. Hvis man jukser uten at det blir oppdaget og får en bedre karakter går det utover de som ikke jukser og ikke kommer inn. Anonymkode: ca747...244 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Det er vel ulik praksis fra skole til skole hvordan de gjør det når noen blir tatt for juks. Hos oss var det slik at juks på en prøve førte til stryk på den prøven/tentamenen og hadde en viss betydning for karakteren i faget. Og angående om du kommer inn på ditt 1. valg med 2 i engelsk kommer helt an på hva du har i snitt og hva andre som søker på samme vgs har i snitt. Du kan komme inn, og du kan ikke komme inn. Ingen her vet det. Anonymkode: 02fab...499
Jentadi Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ulik praksis fra skole til skole hvordan de gjør det når noen blir tatt for juks. Hos oss var det slik at juks på en prøve førte til stryk på den prøven/tentamenen og hadde en viss betydning for karakteren i faget. Og angående om du kommer inn på ditt 1. valg med 2 i engelsk kommer helt an på hva du har i snitt og hva andre som søker på samme vgs har i snitt. Du kan komme inn, og du kan ikke komme inn. Ingen her vet det. Anonymkode: 02fab...499 Stryk finnes ikke på ungdomstrinnet. 1
Itro Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må forvente konsekvenser når man jukser. Hvis man jukser uten at det blir oppdaget og får en bedre karakter går det utover de som ikke jukser og ikke kommer inn. Anonymkode: ca747...244 Jo, det er klart. Så en anmerknig er en selvfølge, og muligens anulering av oppgaven. Hvis læreren gjør en skikkelig jobb er det sjeldent plaget juks ikke blir oppdaget.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Joda, stryk finnes på ungdomstrinnet. Anonymkode: 6c855...85c
Quadcore Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 På ungdomsskoler i mitt område settes karakteren automatisk til stryk hvis man blir tatt i plagiat. Dette vil da legges sammen med dine andre karakterer i faget. Men du har rett på videregående plass uansett om du har stryk i enkelte fag, dette vil bare trekke ned snittet og du vil kanskje ikke kunne gå den linjen du helst ville. Ellers er det nok ikke særlige konsekvenser utenom mulig nedsatt i orden/oppførsel.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Joda, stryk finnes på ungdomstrinnet. Anonymkode: 6c855...85c Nei, man kan ikke stryke på ungdomstrinnet. Anonymkode: 447f9...966
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 Vi jukset på matteksamen i 10. Sitter fremdeles å lurer på hvordan nesten 80 i elever klarte å komme unna med det.. Synes du har fått mild straff igrunn. Anonymkode: 34545...bf7
Jentadi Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, stryk finnes på ungdomstrinnet. Anonymkode: 6c855...85c Nei, 1 er en karakter og ikke stryk. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 Du får ta det som en lærepenge. Dette vil ikke få noen vesentlige konsekvenser i livet ditt. Det hadde vært noe annet hvis det hadde vært videregående, eller enda verre universitet/høgskole. Nå vet du at du ikke skal gjøre dette igjen. Anonymkode: 115dd...511
Sola de Skrevet 7. mai 2018 #16 Skrevet 7. mai 2018 Det vil nok gå fint. Men ikke gjør dette igjen når du kommer på videregående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå