Gå til innhold

Sure miner i svigerfamilien...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg og mannen min har et lite hus vi leier ut, og er ganske avhengig av den inntekten det gir. Mins svigerinne med hennes tre barn er nå på utkikk etter ny bolig - og hele familien mener det er en selvfølge at hun skal få bo hos oss, siden vi leter etter leietakere. 

Problemet er bare at hun overhodet ikke er noen sikker betaler. Hun sløser noe vanvittig med penger, og går i minus hver mnd. Dette vet vi, fordi hun stadig vekk ringer til oss og må låne penger til husleie fordi hun har rotet bort alt hun har den mnd. Manglende betaling er grunnen til at hun er i klammeri med nåværende utleier. Dette kan vi ikke, vi er som sagt ganske så avhengig av denne inntekten - og jeg tror at det blir en hvilepute for min svigerinne at vi er hennes utleiere, og at hun da kan bli enda mer upresis og slumpen med betalingene. Det er jo enklere når det er familie, ikke sant... 

Svigermor og resten av slekten syns vi er veldig urimelige som ikke vil hjelpe den stakkars jenta og alle ungene hennes - og hadde det skjedd noe uforutsett som gjorde at hun var i økonomisk krise akkurat nå så hadde vi selvsagt hjulpet. Tingen er bare at dette har pågått i mange år, og at mangelen på penger utelukkende skyldes overforbruk og luksusfelle-problematikk - ikke at det er synd på henne fordi hun må vri på kronene. Hun er ganske umoden og viser ingen tegn til økonomisk forståelse. Vi har rett og slett ikke råd til å ha denne usikkerheten. Jeg jobber bare deltid for å få tidsklemma til å gå opp - og denne husleien har liksom vært min ''lønn''. Jeg har ikke råd til å ikke vite om jeg får 15.000 eller 25.000 utbetalt en måned :P 

Det hjelper heller ikke å snakke med henne, hun lover alltid bedring og gull og grønne skoger, men fortsetter i samme tralten som alltid. 

Spørsmålet mitt er om vi er totalt urimelige her? Vi har hjulpet henne masse med både brukt barneutstyr, klær og også penger en gang i blant - men dette tør jeg bare ikke begi meg ut på. Mannen min er heldigvis enig med meg, men resten av familien er gretne. Jeg vet at dette med betaling alltid er risikabelt når man leier ut, og vi kan jo selvfølgelig være vel så uheldige med fremmede leietakere - men jeg syns det er mye enklere med fremmede. Enklere å være streng, mase, purre osv. Jeg ser for meg at hvis vi må kaste ut min svigerinne pga manglende betaling, blir vi forhatt av hele slekta for å være den store stygge ulven som kaster damen med tre små barn på gaten :P 

Jeg ser at det høres ut som om jeg snakker om en 16-åring, men hun er faktisk voksen og burde visst mye bedre... 

Anonymkode: 8ebcc...f3c

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du er ikke urimelig. Si til dem at dere er avhengig av en sikker betaler, og det er ikke hun eller så havner dere i uføret dere å. Så det nekter dere og risikere da dere også har barn å ta hensyn til. Men du kan gjerne hjelpe henne å lete etter en leilighet.

Anonymkode: 212b1...01b

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hold dere langt unna henne. Lukter trøbbel 

Anonymkode: 46d3e...aef

• Liker 25
Gjest Marillia
Skrevet

Tja, hvem skal betale husleia om ikke hun klarer det? Svigerforeldrene dine må jo skjønne at dere er avhengig av regelmessige innbetalinger og de VET hun er et økonomisk surrehue.... 

Gjest Nina1975
Skrevet

Dere trenger ikke å bry dere om hva de mener. Bare si hun er an dårlig betaler og at det uansett er en dårlig ide å leie ut til kjentsfolk. Ferdig snakka. Dere trenger ikke å ha dårlig samvittighet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis svigerfamilien absolutt vil at hun skal bo i huset deres, kan du jo foreslå at svigerfamilien leier huset? Deres navn på kontrakt, de som står ansvarlig for depositum og husleie. 

Anonymkode: 48ee5...2c3

• Liker 30
Gjest Dorey
Skrevet

Dere er ikke urimelige. Jeg vil si dere har alt på det tørre her, men jeg har full forståelse for at dette er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg og mannen min har et lite hus vi leier ut, og er ganske avhengig av den inntekten det gir. Mins svigerinne med hennes tre barn er nå på utkikk etter ny bolig - og hele familien mener det er en selvfølge at hun skal få bo hos oss, siden vi leter etter leietakere. 

Problemet er bare at hun overhodet ikke er noen sikker betaler. Hun sløser noe vanvittig med penger, og går i minus hver mnd. Dette vet vi, fordi hun stadig vekk ringer til oss og må låne penger til husleie fordi hun har rotet bort alt hun har den mnd. Manglende betaling er grunnen til at hun er i klammeri med nåværende utleier. Dette kan vi ikke, vi er som sagt ganske så avhengig av denne inntekten - og jeg tror at det blir en hvilepute for min svigerinne at vi er hennes utleiere, og at hun da kan bli enda mer upresis og slumpen med betalingene. Det er jo enklere når det er familie, ikke sant... 

Svigermor og resten av slekten syns vi er veldig urimelige som ikke vil hjelpe den stakkars jenta og alle ungene hennes - og hadde det skjedd noe uforutsett som gjorde at hun var i økonomisk krise akkurat nå så hadde vi selvsagt hjulpet. Tingen er bare at dette har pågått i mange år, og at mangelen på penger utelukkende skyldes overforbruk og luksusfelle-problematikk - ikke at det er synd på henne fordi hun må vri på kronene. Hun er ganske umoden og viser ingen tegn til økonomisk forståelse. Vi har rett og slett ikke råd til å ha denne usikkerheten. Jeg jobber bare deltid for å få tidsklemma til å gå opp - og denne husleien har liksom vært min ''lønn''. Jeg har ikke råd til å ikke vite om jeg får 15.000 eller 25.000 utbetalt en måned :P 

Det hjelper heller ikke å snakke med henne, hun lover alltid bedring og gull og grønne skoger, men fortsetter i samme tralten som alltid. 

Spørsmålet mitt er om vi er totalt urimelige her? Vi har hjulpet henne masse med både brukt barneutstyr, klær og også penger en gang i blant - men dette tør jeg bare ikke begi meg ut på. Mannen min er heldigvis enig med meg, men resten av familien er gretne. Jeg vet at dette med betaling alltid er risikabelt når man leier ut, og vi kan jo selvfølgelig være vel så uheldige med fremmede leietakere - men jeg syns det er mye enklere med fremmede. Enklere å være streng, mase, purre osv. Jeg ser for meg at hvis vi må kaste ut min svigerinne pga manglende betaling, blir vi forhatt av hele slekta for å være den store stygge ulven som kaster damen med tre små barn på gaten :P 

Jeg ser at det høres ut som om jeg snakker om en 16-åring, men hun er faktisk voksen og burde visst mye bedre... 

Anonymkode: 8ebcc...f3c

Si at hun kan leie, men bruk svigerforeldrene som kausjonister. Hvis det er en måned hun ikke kan betale pga deres erfaring med henne så skal foreldrene betale. Dette bør føres i en kontrakt så klart. Og om foreldrene hennes nekter å gjøre dette så har de vel egentlig ikke troa på henne de heller.

Anonymkode: 75d57...387

• Liker 18
Skrevet

Si til svigers at de kan bo der hvis svigers garanterer at husleien kommer punktlig inn på dato hver måned.

Dette må dere i så fall avtale skriftlig (og få med når leieforholdet evt opphører ved manglende betaling).

Vil ikke svigers dette, så vil ikke dere heller, så enkelt er det! Du er ikke smålig!!

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si at hun kan leie, men bruk svigerforeldrene som kausjonister. Hvis det er en måned hun ikke kan betale pga deres erfaring med henne så skal foreldrene betale. Dette bør føres i en kontrakt så klart. Og om foreldrene hennes nekter å gjøre dette så har de vel egentlig ikke troa på henne de heller.

Flott ide! Selvfølgelig veldig viktig med en skriftlig kontrakt / avtale med alle parter. 

Men hvordan skal dette egentlig gjennomføres i praksis? Dersom husleie ikke dukker opp til avtalt dato, så må vel de som leier ut bevise at de ikke har mottatt noen penger. Hva om de som leier påstår at de har betalt husleien, og svigerforeldrene velger å tro på dem? 

Anonymkode: 48311...aa0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flott ide! Selvfølgelig veldig viktig med en skriftlig kontrakt / avtale med alle parter. 

Men hvordan skal dette egentlig gjennomføres i praksis? Dersom husleie ikke dukker opp til avtalt dato, så må vel de som leier ut bevise at de ikke har mottatt noen penger. Hva om de som leier påstår at de har betalt husleien, og svigerforeldrene velger å tro på dem? 

Anonymkode: 48311...aa0

Så lenge all betaling foregår på nettbank så er jo det lett å bevise/motbevise.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hybel jeg ikke leide ut til min egen sønn, fordi han bruker penger over evne. To ganger har han måtte ha økonomisk hjelp til å komme seg ut av dyre kreditter, selv om han i perioder har tjent like mye som jeg forsørger en familie på, og han bor gratis hos sin far.

Ikke populært at jeg ikke ville leie til ham, men de fleste har forståelse for at jeg ikke har råd til slik usikkerhet, og at jeg ikke orker komplikasjoner det kan medføre i vår relasjon. Jeg hadde hatt råd til å gi ham noe billigere leie, men vi har nylig brukt 1 million for å lage den hybelen (++), så jeg har ikke råd til å ikke ha inntekt på den, om han aldri så mye er min egen sønn. 

Dette er kun din svigerinne... 

De får være så gretten de vil. Ikke gjør det! 

Anonymkode: 101e9...3e3

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Skriv med i kontrakten at bilde av gjennomført betaling må forekomme hver måned også.

Skrevet (endret)

Synes ikke du skal høre på forslagene om forbehold for å leie ut til henne. Ikke gjør det! Tenk om det ikke blir juridisk bindende, tenk om dere må drive inn pengene fra svigers! Gemyttene blir nok heller ikke bedre enn de er nå, om dere må be namsmannen om fravikelse fordi hun ikke betaler. Det kan ikke komme noe godt ut av det.

Og selvfølgelig skal ikke DU hjelpe henne med å finne en annen bolig, som noen foreslo. I alle dager, det må man da forvente at en trebarnsmor klarer selv. Og om ikke, får foreldrene hennes bistå, ikke svigerinna.

Og dette er det mannen din som får kommunisere, ikke du. Hans familie - hans fight. Heldigvis for deg er han enig.

Endret av Guppy88
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Lei aldri ut til familie

Anonymkode: 4c798...2e9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Evt kan dere jo leie ut til svigers og de få husleige fra datteren ;)

Anonymkode: d6584...3fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Guppy88 skrev:

Synes ikke du skal høre på forslagene om forbehold for å leie ut til henne. Ikke gjør det! Tenk om det ikke blir juridisk bindende, tenk om dere må drive inn pengene fra svigers! Gemyttene blir nok heller ikke bedre enn de er nå, om dere må be namsmannen om fravikelse fordi hun ikke betaler. Det kan ikke komme noe godt ut av det.

Og selvfølgelig skal ikke DU hjelpe henne med å finne en annen bolig, som noen foreslo. I alle dager, det må man da forvente at en trebarnsmor klarer selv. Og om ikke, får foreldrene hennes bistå, ikke svigerinna.

Og dette er det mannen din som får kommunisere, ikke du. Hans familie - hans fight. Heldigvis for deg er han enig.

Er så enig i dette! Bare si nei nei nei. Det er alt for risikabelt å gå inn i noe sånt. 

Svigers får bare bli sure. Så får dere ignorere så godt det går, og gjenta at dette har dere diskutert før, svaret er nei.

Anonymkode: 22b17...3a6

• Liker 5
Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg er absolutt for at man skal hjelpe familie når det trengs. Og jeg for min del, hadde nok heller leid ut til familie enn fremmede. Men det hadde vært veldig avhengig av hvem i familien det er snakk om. For jeg hadde ikke leid ut til noen som jeg ikke kunne stole på økonomisk. Da ville det fort blitt masse krøll og tull med både betalinger og vedlikehold. Så jeg synes ikke dere er urimelige i det hele tatt. Man skal hjelpe der man kan ja, men ikke ved å sette sin egen eksistens i fare. 

Skrevet

Her er det nok best å dukke unna en mulig shitstorm, selv om det blir litt surmuling akkurat nå. Tenk hvilke tilstander det blir hvis dere må hive henne ut.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...