Gå til innhold

Forbrukslån til å betale statens innkrevingssentral - mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en samboer som har misligholdt gjeld pga. diverse årsaker som jeg ikke går inn på her. Poenget er at det er en gjeld, og ikke fordi han har høyt forbruk e.l.

Det jeg vurderer er om jeg kan bruke forbrukslån til å betale ut kravet. Jeg har for så vidt søkt, og fått ja. Men jeg søkte refinansiering, og skrev i søknaden "refinansiering til privatperson" - som det jo er.

Fikk en mail om at forbrukslån er innvilget, og at jeg kan sende inn kop av siste lønnsslipp, skattemelding samt kontonummer lånet til betales til. 

Om jeg da velger å bruke dette lånetilbudet, og skriver kontonummeret fra statens innkrevingssentral som kontonummer det skal betales til. Hva skjer da? Kan lånet bli stoppet, tilbudet trukket tilbake, eller blir det utbetalt?

Vi skal selge bolig hvor vi får et estimert overskudd/egenkapital på ca. halvannen million i juni, så lånet blir betalt rimelig raskt. Men om jeg ikke gjør dette, får vi jo mindre lån å kjøpe ny bolig for -pga. krav fra statens innkrevingssentral m. betalingsanmerkning,

Vet det "rette" kanskje er å vente til kravet er betalt, men det er snakk om stort tvangstrekk fra lønnen hans, og vi må flytte i løpet av sommerferien pga. jobb......

Anonymkode: f0022...3da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du får jo pengene inn på din konto for å så betale ned kravet. Husk g skriv låneavtale med din samboer.

Anonymkode: 05fc0...d39

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en samboer som har misligholdt gjeld pga. diverse årsaker som jeg ikke går inn på her. Poenget er at det er en gjeld, og ikke fordi han har høyt forbruk e.l.

Det jeg vurderer er om jeg kan bruke forbrukslån til å betale ut kravet. Jeg har for så vidt søkt, og fått ja. Men jeg søkte refinansiering, og skrev i søknaden "refinansiering til privatperson" - som det jo er.

Fikk en mail om at forbrukslån er innvilget, og at jeg kan sende inn kop av siste lønnsslipp, skattemelding samt kontonummer lånet til betales til. 

Om jeg da velger å bruke dette lånetilbudet, og skriver kontonummeret fra statens innkrevingssentral som kontonummer det skal betales til. Hva skjer da? Kan lånet bli stoppet, tilbudet trukket tilbake, eller blir det utbetalt?

Vi skal selge bolig hvor vi får et estimert overskudd/egenkapital på ca. halvannen million i juni, så lånet blir betalt rimelig raskt. Men om jeg ikke gjør dette, får vi jo mindre lån å kjøpe ny bolig for -pga. krav fra statens innkrevingssentral m. betalingsanmerkning,

Vet det "rette" kanskje er å vente til kravet er betalt, men det er snakk om stort tvangstrekk fra lønnen hans, og vi må flytte i løpet av sommerferien pga. jobb......

Nå må du for Gudds skyld tenke deg om og ikke være totalt blind, dum og naiv. 

Dette må du bare ikke finne på å gjøre uansett hva. Gå og snakk med noen som forstår og kan forklare deg hvor idiotisk det vil være av deg å cashe ut noen gjeld med et forbrukslån. 

Anonymkode: 926ca...aa8

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du for Gudds skyld tenke deg om og ikke være totalt blind, dum og naiv. 

Dette må du bare ikke finne på å gjøre uansett hva. Gå og snakk med noen som forstår og kan forklare deg hvor idiotisk det vil være av deg å cashe ut noen gjeld med et forbrukslån. 

Og hvertfall ikke sett det i ditt eget navn!!!

Anonymkode: d99f6...154

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du får jo pengene inn på din konto for å så betale ned kravet. Husk g skriv låneavtale med din samboer.

Men sjekker de at jeg betaler summen til statens innkrevingssentral?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvertfall ikke sett det i ditt eget navn!!!

Samboer kan jo ikke ta opp lån enda, pga. betalingsanmerkning, Jeg synes i utgangspunktet dette er en idiotisk ide selv, men siden vi skal selge bolig og jeg vet at forbrukslånet garantert vil bli tilbakebetalt i løpet av sommerferien er det kanskje en løsning,

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samboer kan jo ikke ta opp lån enda, pga. betalingsanmerkning, Jeg synes i utgangspunktet dette er en idiotisk ide selv, men siden vi skal selge bolig og jeg vet at forbrukslånet garantert vil bli tilbakebetalt i løpet av sommerferien er det kanskje en løsning,

Da hadde jeg ventet. Det er bare to måneder. 

Anonymkode: 51f4d...985

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er en mulig løsning med en helt hjernedød løsningmå gå inn på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må han ta når salget da er gjennomført! HAN må snakke med SI og be om en nedbetalingsplan. Den kan selvsagt innfris tidligere enn etter den planen.

Å ta opp lån i i ditt eget navn er  bare for dumt. Kanskje han planegger å gå fra deg så snart pengene for huset er på konto, da står du igjen der med lånet. Og hva om faller fra? Akkurat det samme.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg ventet. Det er bare to måneder. 

Anonymkode: 51f4d...985

Men pga. jobb må vi flytte (til en annen del av landet).

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ta opp forbrukslån SELV, siden det er han som har gjeld; selv om han har betalingsanmerkninger. Det er noen få som kan være villige til å innvilge et lån, men rentene og omkostningene er høye.

Jeg synes folk må ta ansvaret for gjelden sin selv.

Anonymkode: d99a9...c18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må han ta når salget da er gjennomført! HAN må snakke med SI og be om en nedbetalingsplan. Den kan selvsagt innfris tidligere enn etter den planen.

Å ta opp lån i i ditt eget navn er  bare for dumt. Kanskje han planegger å gå fra deg så snart pengene for huset er på konto, da står du igjen der med lånet. Og hva om faller fra? Akkurat det samme.

Huset og boliglånet står i mitt navn, så alt kommer på min konto.....

Har snakket med SI om nedbetalingsplan, men de er ikke lydhøre for det. Tvangstrekk er det som gjelder nå - eller at hele kravet innfris.

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ta opp forbrukslån SELV, siden det er han som har gjeld; selv om han har betalingsanmerkninger. Det er noen få som kan være villige til å innvilge et lån, men rentene og omkostningene er høye.

Jeg synes folk må ta ansvaret for gjelden sin selv.

Anonymkode: d99a9...c18

Hvem vil gi lån til noen med betalingsanmerkninger? Har selv kun lest om en slik bank, men de forutsetter at man eier bolig selv. Det er jeg som eier boligen, boliglånet står i mitt navn. Vil ikke endre på det.

AnonymBruker
Skrevet

Huset og boliglånet står i mitt navn, så alt kommer på min konto.....

Har snakket med SI om nedbetalingsplan, men de er ikke lydhøre for det. Tvangstrekk er det som gjelder nå - eller at hele kravet innfris.

Dersom ikke SI er lydhøre, da er det rimelig lenge det har blitt misligholdt! For de er til de grader samarbeidsvillige. Ikke f*** om jeg hadde hjulpet ut en for det.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Når du skriver at du egentlig synes dette er en "idiotisk idé", så tolker jeg det slik at ideen er din samboers. Jeg er enig i at dette høres idiotisk ut, og for ditt vedkommende også risikabelt. Hvordan har du tenkt få tilbake pengene fra ham?

Edit: Du forteller også at du skal selge hus i juni, og regner med en stor gevinst der. Hvorfor kan du ikke låne ut noe av dette til ham, i ordentlige former, hvis du absolutt vil betale gjelden hans? Hva er det som haster slik?

Endret av Ichiko
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sjekker de at jeg betaler summen til statens innkrevingssentral?

nei. Men gjør du dette skal samboer først skive lånebrev med rente som du tinglyser.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei. Men gjør du dette skal samboer først skive lånebrev med rente som du tinglyser.

Vet du hvordan man konkret gjør dette??

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvordan man konkret gjør dette??

Sett opp time til advokat der dere singerer låneavtalen. Prisen på dette går så klart på den som du låner til. Ellers må du rett og slett tenke på pengene som tapte penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom ikke SI er lydhøre, da er det rimelig lenge det har blitt misligholdt! For de er til de grader samarbeidsvillige. Ikke f*** om jeg hadde hjulpet ut en for det.

Ja de er jo definitivt av de greieste å ordne avtaler med. Så TS tror virkelig ikke du bør ta opp noe forbrukslån for han der. Dummeste idéen ever. 

Anonymkode: cb939...397

• Liker 3
Skrevet (endret)

SI er like nådeløse Bank Norwegian og EasyBank, eller kanskje enda verre. Nå kjenner ikke jeg/vi alle detaljene. Siden det bare er snakk om 2 måneder, og du har kontroll på salg av bolig/oppgjør på din konto, hadde jeg cashet inn dette SI lånet.

Husk å lag en låneavtale med samboer ELLER BEDRE, DU/DERE TINGLYSER EN EIERBRØK I DEN NYE BOLIGEN DERE KJØPER SOM REFLEKTERER LÅNET SOM DU NÅ BÆRER I HANS.

Endret av DominantHr
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...