Gå til innhold

Tinglyse bruksrett, hva er det verdt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi er i en litt kinki situasjon. Vi har ''fått'' et hus av min mor, et hus som tilhører familiegården som jeg har odelsrett på. Vi får ikke lov å skille huset fra gården (av kommunen), og jeg er overhodet ikke klar for å overta gården ennå. Min mor ønsker ikke å gi den fra seg heller. 

Problemet er at dette huset trenger en god oppgradering, og det koster penger. Min mor har ikke råd til å betale alt, men vi snakket om i helgen at vi kanskje kan betale 50/50 mot at hun tinglyser bruksrett for meg og min mann. Hva er en slik tinglysning verdt egentlig? Hva betyr det?

Jeg er ikke redd for at min mor skal selge gården eller gjøre noe annet med huset altså - men både vi (min mann og jeg) samt min mor er veldig opptatt av å ha papirene i orden. Min mor mistet hele sin familie over formaliteter, misforståelser og ''urettferdighet'', og hun er livredd for at det skal skje mellom meg og mine søsken i forhold til gården. 

Har noen råd? Hvis vi tinglyser bruksrett, vil det da bety at jeg og min mann har rett til å bruke boligen - uansett hva?

Anonymkode: 8bfe0...9b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...