AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #21 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, abrasiveRefraction skrev: Trafikklærer! To års utdanning og du tjener mer enn fyren som regisserer Hotel Caesar! Haha, hilsen TS! Anonymkode: ce14f...305 1
ajarRun Skrevet 7. mai 2018 #22 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Haha, hilsen TS! Anonymkode: ce14f...305 Skjønner ikke!
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #23 Skrevet 7. mai 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Borer/skytebas er en gullgruve for tiden! Støtter denne. Eller hva med landmåler? Anonymkode: 47a11...75d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #24 Skrevet 7. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke bare-bare å hoppe inn i et typisk mannsyrke. I fjor tok jeg anleggsmaskinførerkurs - inspirert av min kjære far som jobber i kommunen. Tenkte jeg ville jobbe innenfor dette og ta fagbrev på sikt da jeg har null interesse av universitetsteori. Så feil man kan ta! Hvis du har vært med i AS-et til en slektning i mange år og således har erfaring derfra går det bra, vil jeg tro. Hvis ikke er det få som er interessert i å ansette deg. Store firmaer ser at du har gått bygg og anlegg fra VGS før de tar deg opp som lærling. Ellers blir du møtt med krav om erfaring og/eller fagbrev. Og når ingen vil ansette deg, hvordan får du erfaring? I tillegg krever mange at du har CE, som ikke akkurat er billig å skaffe. Den andre muligheten er diverse "småkonger" innenfor de mindre firmaene, men det er ikke sikkert dette ender bra (kontrakt/lønn) og her snakker jeg av erfaring. Etter hvert tok jeg truckførerkurs, som er mye billigere. I dag jobber jeg innen gjenvinning (stasjon). Det er mannsdominert og ute, men ikke veldig fysisk, og T4 kommer godt med. Jeg forstår at du ønsker forandring, men det er vanskelig å bli elektrikker, rørlegger, snekker osv uten riktig yrkesfag fra VGS eller uoffisiell erfaring - dessverre! Så dumt at man skriker om mangel på faglært arbeidskraft i framtida men dem som vil bytte beite sliter med å få det gjennomført. Bussjåfør er nok ikke dumt, men klasse D koster mye, og fra et HMS-perspektiv - å få gått på do i arbeidstida er ikke lett. En slektning må f. eks jobbe fire timer før han kan gå. Det er også viktig å ha i bakhodet, hvis du mot formodning finner en slik arbeidsplass, at å begynne helt på bunn med å ikke kunne noe kan være vanskelig. Snakker igjen av erfaring. Anonymkode: d4348...243 Takk for langt og godt svar fra en med erfaring. Har tenkt på elektriker eller snekker, men det du sier her har jeg hørt før. At om du ikke har riktig yrkesfag fra VGS blir veien vanskelig, og så er vel ikke disse bransjene like lukrative lenger med tanke på konkurrerende arbeidskraft fra EØS heller? Ja, hørt at klasse D er svinedyrt, så det gjør det jo mindre fristende. Kollektivrutene her er ikke lange da, max. 60 min. fra ende til en annen mtp dobesøk. Kanskje greit å faktisk satse på noe med en litt lengre utdannelse da, rett og slett. Togfører som en nevnte her oppe er jo ikke et dumt forslag. Tror man får betalt opplæring. Noen togførere der ute? Anonymkode: ce14f...305
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #25 Skrevet 7. mai 2018 TS over her forresten. Takk for mange gode forslag og innspill. Skal sjekke det ut nå! Skjønner godt hva dere mener med at det ikke er bra om det blir FOR mannsdominert heller. Fengselsbetjent er ganske uaktuelt uansett, for er ikke av den autoritære typen. Vil også helst jobbe teknisk og ikke så direkte med mennesker. Anonymkode: ce14f...305
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #26 Skrevet 7. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for langt og godt svar fra en med erfaring. Har tenkt på elektriker eller snekker, men det du sier her har jeg hørt før. At om du ikke har riktig yrkesfag fra VGS blir veien vanskelig, og så er vel ikke disse bransjene like lukrative lenger med tanke på konkurrerende arbeidskraft fra EØS heller? Ja, hørt at klasse D er svinedyrt, så det gjør det jo mindre fristende. Kollektivrutene her er ikke lange da, max. 60 min. fra ende til en annen mtp dobesøk. Kanskje greit å faktisk satse på noe med en litt lengre utdannelse da, rett og slett. Togfører som en nevnte her oppe er jo ikke et dumt forslag. Tror man får betalt opplæring. Noen togførere der ute? Anonymkode: ce14f...305 Jeg tror disse bransjene virker mindre lukrative for nordmenn pga kombinert arbeidsinnvandring, nedlatende holdnng til håndverkeryrker (hvorfor bli mester når du kan bli master) og vanskeligheter med å få innpass for sånne som oss. Men samtidig vokser østeuropeiske økonomier, særlig i Polen. Så nå drar hviterussere og ukrainere dit, og mon tro hvor de finner arbeidskraft i Hviterussland og Ukraina om dette fortsetter? Uansett, jeg tror snekkerbransjen er mer utsatt for arbeidsinnvandring enn elektrikkerfaget. Igjen, altså, tror. Nobina hadde en bussjåførlærling i 2014, men jeg lurer på om han kan ha gått transportfag på VGS https://www.nordlys.no/nyheter/edvard-18-yngst-bak-bussrattet/s/1-79-7433188 Å bli lokmotivfører er heller ikke lett; Opptakskrav til lokomotivførerutdanningen er: Bestått videregående opplæring med fagbrev i elektrofag, teknikk og industriell produksjon eller anleggsteknikk. Eller: Spesiell studiekompetanse med minimum 220 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk Alder 20 år ved studiestart https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/lokomotivforerutdanningen At det skal være så vanskelig Anonymkode: d4348...243
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #27 Skrevet 7. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS over her forresten. Takk for mange gode forslag og innspill. Skal sjekke det ut nå! Skjønner godt hva dere mener med at det ikke er bra om det blir FOR mannsdominert heller. Fengselsbetjent er ganske uaktuelt uansett, for er ikke av den autoritære typen. Vil også helst jobbe teknisk og ikke så direkte med mennesker. Anonymkode: ce14f...305 Teknisk og ikke så direkte med mennesker. Nevner landmåler enda en gang. Tror det finnes årsstudium. Anonymkode: 47a11...75d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #28 Skrevet 7. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror disse bransjene virker mindre lukrative for nordmenn pga kombinert arbeidsinnvandring, nedlatende holdnng til håndverkeryrker (hvorfor bli mester når du kan bli master) og vanskeligheter med å få innpass for sånne som oss. Men samtidig vokser østeuropeiske økonomier, særlig i Polen. Så nå drar hviterussere og ukrainere dit, og mon tro hvor de finner arbeidskraft i Hviterussland og Ukraina om dette fortsetter? Uansett, jeg tror snekkerbransjen er mer utsatt for arbeidsinnvandring enn elektrikkerfaget. Igjen, altså, tror. Nobina hadde en bussjåførlærling i 2014, men jeg lurer på om han kan ha gått transportfag på VGS https://www.nordlys.no/nyheter/edvard-18-yngst-bak-bussrattet/s/1-79-7433188 Å bli lokmotivfører er heller ikke lett; Opptakskrav til lokomotivførerutdanningen er: Bestått videregående opplæring med fagbrev i elektrofag, teknikk og industriell produksjon eller anleggsteknikk. Eller: Spesiell studiekompetanse med minimum 220 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk Alder 20 år ved studiestart https://jernbaneskolen.no/min-hovedside/lokomotivforerutdanningen At det skal være så vanskelig Anonymkode: d4348...243 TS her: Oi, 360 årstimer matte og fysikk for å kjøre tog.. Skal du legge skinnene samtidig som du kjører, da? Nei, skal ikke være lett. Mente bare jeg så en jobbannonse fra NSB for et per år tilbake, og kunne ikke huske at det var noen sånne urimelige krav. Kan godt være jeg husker feil. Anonymkode: ce14f...305
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #29 Skrevet 7. mai 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Teknisk og ikke så direkte med mennesker. Nevner landmåler enda en gang. Tror det finnes årsstudium. Anonymkode: 47a11...75d Skal absolutt sjekke det ut! Takk Anonymkode: ce14f...305
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #30 Skrevet 7. mai 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Har bestemt meg for å bytte beite, fra et typisk kvinneyrke, og jeg vurderer mulighetene for et typisk mannsyrke. Har alltid trivdes best i miljøer med overvekt av menn, deler flest interesser med menn, og er lei av unødvendig prat og konflikter mellom kviner. Kvinner er flotte altså, og har hatt flotte kvinnelige kolleger, men nå som jeg skal prøve noe nytt, vil jeg sjekke ut mulighetene for å velge mer utradisjonelt. Jeg vil først og fremst bytte fordi yrket jeg har valgt ikke passert meg så godt i utgangspunktet, altså. Er liten og sped av bygning, så vil ikke plage noen stakkarer med å bli brannmann, dørvakt, vekter o.l. tenker jeg. Politi og forsvar er også ikke aktuelt for meg pga manglende interesse. Er glad i å lære, men vil helst unngå lengre tekniske utdannelser og mer studielån siden jeg allerede har en bachelor. Ingeniør og programmering faller derfor også bort. Er glad i tekniske oppgaver, detaljarbeid, grovarbeid, utearbeid o.l. Har tenkt litt på bussjåfør. Godt kollektivtilbud her vi bor. Noen andre typiske mannsyrker dere kan anbefale? Noen kvinner med egne erfaringer fra spesifikke bransjer? Anonymkode: ce14f...305 Du må da ikke ha en lengre utdanning for å bli flink i programmering. Jeg har en master innenfor IT, men hadde kun to emner det første året innenfor programmering på studiet mitt. De resterende 160 studiepoengene mine er komplett irrelevante for jobben min. Jobber også sammen med flere andre som ikke er utdannet innenfor IT, men helt andre ting, men som på noe vis har endt opp innenfor programmering. Vil du virkelig bli bussjåfør for å komme i kontakt med menn? Hvor sosial er egentlig arbeidsdagen for en bussjåfør mtp. kolleger? Ser for meg at mesteparten av arbeidstiden går med til å busse folk fra punkt A til punkt B, og ikke å chille med mannfolka i lunsjpausen. Virker for meg som om du velger karrierevei mer ut i fra kjønn enn fra egne interesser. Anonymkode: 598ef...3d7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #31 Skrevet 7. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Siterer dette! Kjæresten min har fagbrev som fisker. På en tur er det ikke uvanlig å tjene 200 000-300 000 kroner. Det er ikke til å stikke under en stol at det er en fysisk (og tidvis psykisk) tung jobb, hvor man ofte jobber langt nord i kulde og mørke, er borte minst fem uker i strekk, har ofte elendig internett osv. Lønna er jo likevel et plaster på såret, hehe. Anonymkode: 76233...d5f Ikke alle fiskere er så lenge ute om gangen... Noen er mye friere med arbeidstidene, spesielt de med egen sjark! Anonymkode: c90d7...30a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #32 Skrevet 8. mai 2018 lagermedarbeider. jeg er kvinne og jobber som det selv. Må si at jeg er student og gjør det kun for pengene da det er en jævla tung og kjedelig jobb til tider. Man tjener opp mot 300 kr i timen uten utdanning. worth it. jobber kun med gutter nesten. veldig greit å unngå drama og baksnakking. Anonymkode: 0e0e6...ee7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #33 Skrevet 9. mai 2018 Busselskapene betaler ofte for klasse D om man binder seg for noen år. Som norskspråklig stiller du med et STORT fortrinn! Selv jobber jeg som lastebilsjåfør og stortrives med varierte dager og kjekke mennesker. Anonymkode: 1640b...086
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå