AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Del Skrevet 7. mai 2018 Har bestemt meg for å bytte beite, fra et typisk kvinneyrke, og jeg vurderer mulighetene for et typisk mannsyrke. Har alltid trivdes best i miljøer med overvekt av menn, deler flest interesser med menn, og er lei av unødvendig prat og konflikter mellom kviner. Kvinner er flotte altså, og har hatt flotte kvinnelige kolleger, men nå som jeg skal prøve noe nytt, vil jeg sjekke ut mulighetene for å velge mer utradisjonelt. Jeg vil først og fremst bytte fordi yrket jeg har valgt ikke passert meg så godt i utgangspunktet, altså. Er liten og sped av bygning, så vil ikke plage noen stakkarer med å bli brannmann, dørvakt, vekter o.l. tenker jeg. Politi og forsvar er også ikke aktuelt for meg pga manglende interesse. Er glad i å lære, men vil helst unngå lengre tekniske utdannelser og mer studielån siden jeg allerede har en bachelor. Ingeniør og programmering faller derfor også bort. Er glad i tekniske oppgaver, detaljarbeid, grovarbeid, utearbeid o.l. Har tenkt litt på bussjåfør. Godt kollektivtilbud her vi bor. Noen andre typiske mannsyrker dere kan anbefale? Noen kvinner med egne erfaringer fra spesifikke bransjer? Anonymkode: ce14f...305 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosatoast Skrevet 7. mai 2018 #2 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) Snekker, murer, rørlegger, elektriker, sveiser ? Man får ganske god lønn i flere av de yrkene Jeg har selv ingen spesiell arbeidserfaring innenfor noen av de feltene, men faren min er tømrer (snekker, med eget firma), og jeg kunne faktisk tenkt selv å kunne jobbet i et mannsdominert yrke. Jeg liker praktisk arbeid! Har dog en venninne som tar utdanning som sveiser, hun stor trives og får over 200 kr i timen. Endret 7. mai 2018 av Rosatoast 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Del Skrevet 7. mai 2018 Tja, kjenner to menn som ble mobbet ut av jobben der det jobbet bare menn, så er nok ingen garanti for noe. Selv har jeg hatt noen humørsyke mannlige sjefer gjennom årene Anonymkode: f621e...e6c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Del Skrevet 7. mai 2018 Sveiser, platearbeider eller industrimekaniker på verft! Jeg er selv jente som jobber på verft, og jeg stortrives! Gikk ett år teknikk og industriell produksjon og ett år industriteknologi på vgs før jeg begynte her Anonymkode: 76233...d5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Del Skrevet 7. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen kvinner med egne erfaringer fra spesifikke bransjer? Anonymkode: ce14f...305 Jepp, men fra noe du valgte bort i innlegget ditt. Anonymkode: 5390d...f94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 7. mai 2018 #6 Del Skrevet 7. mai 2018 Truckfører, et kort kurs og du er klar. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 7. mai 2018 #7 Del Skrevet 7. mai 2018 Sveiser. Det er fysisk tungt og krevende. Jeg gikk opp to størrelser i klær over skuldrene på 6 mnd, var smal og tynn så det var greitt. Kollegene var greie men du kan irritere deg grønn over de som kun sover på jobb (gikk sport i å sove hos enkelte) og formannen var humørsyk så det holdt. Men, mange bedrifter er veldig glad for å få inn damer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Del Skrevet 7. mai 2018 Har hørt at togførere tjener veldig godt til tross for kort utdanning. Anonymkode: 91cdd...274 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Del Skrevet 7. mai 2018 Borer/skytebas er en gullgruve for tiden! Skytebas er jo en noe lang utdannelse, men du er jo i jobb hele veien. Mannen min jobber som borer, og han har 650.000 i året (uten tillegg), uten noe som helst utdannelse. Når han tar fagbrev nå til sommeren bikker han 700K og vel så det. Er ganske misunnelig, jeg sitter her med bachelor og studielån i et typisk kvinneyrke, og kommer aldri til å være i nærheten av den lønna Anonymkode: e1f1e...270 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 7. mai 2018 #10 Del Skrevet 7. mai 2018 Hva med fengselsbetjent? Betalt utdannelse der du er 2 semestre på skolebenken og 2 semestre i praksis med litt skole + et pliktår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Del Skrevet 7. mai 2018 Det er ikke bare-bare å hoppe inn i et typisk mannsyrke. I fjor tok jeg anleggsmaskinførerkurs - inspirert av min kjære far som jobber i kommunen. Tenkte jeg ville jobbe innenfor dette og ta fagbrev på sikt da jeg har null interesse av universitetsteori. Så feil man kan ta! Hvis du har vært med i AS-et til en slektning i mange år og således har erfaring derfra går det bra, vil jeg tro. Hvis ikke er det få som er interessert i å ansette deg. Store firmaer ser at du har gått bygg og anlegg fra VGS før de tar deg opp som lærling. Ellers blir du møtt med krav om erfaring og/eller fagbrev. Og når ingen vil ansette deg, hvordan får du erfaring? I tillegg krever mange at du har CE, som ikke akkurat er billig å skaffe. Den andre muligheten er diverse "småkonger" innenfor de mindre firmaene, men det er ikke sikkert dette ender bra (kontrakt/lønn) og her snakker jeg av erfaring. Etter hvert tok jeg truckførerkurs, som er mye billigere. I dag jobber jeg innen gjenvinning (stasjon). Det er mannsdominert og ute, men ikke veldig fysisk, og T4 kommer godt med. Jeg forstår at du ønsker forandring, men det er vanskelig å bli elektrikker, rørlegger, snekker osv uten riktig yrkesfag fra VGS eller uoffisiell erfaring - dessverre! Så dumt at man skriker om mangel på faglært arbeidskraft i framtida men dem som vil bytte beite sliter med å få det gjennomført. Bussjåfør er nok ikke dumt, men klasse D koster mye, og fra et HMS-perspektiv - å få gått på do i arbeidstida er ikke lett. En slektning må f. eks jobbe fire timer før han kan gå. Det er også viktig å ha i bakhodet, hvis du mot formodning finner en slik arbeidsplass, at å begynne helt på bunn med å ikke kunne noe kan være vanskelig. Snakker igjen av erfaring. Anonymkode: d4348...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Del Skrevet 7. mai 2018 Ville forresten vært litt selektiv med hvor du jobber og hvordan arbeidesmiljøet er. Du kan risikere å ende opp som voldtatt eller bli mål for seksuell trakkassering. Jeg jobbet på et mannsdominert sted der noen få jobbet nattvakter, og jeg følte meg ikke trygg da jeg måtte gå alene til bilen etter jobb. Noen av de mannfolka gav ubehagelige vibes 3 hours ago, JackNapier said: Hva med fengselsbetjent? Betalt utdannelse der du er 2 semestre på skolebenken og 2 semestre i praksis med litt skole + et pliktår. https://www.tv2.no/a/8955297/ Anonymkode: f621e...e6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeautyBox Skrevet 7. mai 2018 #13 Del Skrevet 7. mai 2018 Det er ikke bare fryd og gammen å jobbe med bare menn heller. Det beste er en balanse mellom kvinner og menn. På min tidligere arbeidsplass var det overvekt av menn, og det ble mye ekkel prat og særlig myntet på oss få kvinnene som jobbet der. Har også vært sammen med en som skrøt mye av all drittpraten de hadde på hans arbeidsplass, med kun menn (ja, han var en dust). Kunne aldri tenkt meg å jobbe sammen med de, ville jo ha blitt seksualisert og objektivisert så det sang etter. Æsj *brekke seg*. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 7. mai 2018 #14 Del Skrevet 7. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville forresten vært litt selektiv med hvor du jobber og hvordan arbeidesmiljøet er. Du kan risikere å ende opp som voldtatt eller bli mål for seksuell trakkassering. Jeg jobbet på et mannsdominert sted der noen få jobbet nattvakter, og jeg følte meg ikke trygg da jeg måtte gå alene til bilen etter jobb. Noen av de mannfolka gav ubehagelige vibes https://www.tv2.no/a/8955297/ Anonymkode: f621e...e6c Spørs jo akkurat hvor du jobber. Må jo ikke jobbe på Oslo, Ila eller Ullersmo. Kan søke deg til åpen avdeling også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #15 Del Skrevet 7. mai 2018 Fisker Anonymkode: c90d7...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #16 Del Skrevet 7. mai 2018 Jeg har jobbet i mannsdominert yrke hele mitt yrkesaktive liv (og kommer til å gjøre det helt til jeg går av med pensjon). Har vært den første kvinnen innen mitt felt, har sett det komme flere og dyktige unge kvinner. Har sett noen gi opp og forsvinne (det er lenge siden). Har vært på alle sider av bordet (underleverandør, leverandør, sluttkunde og nå tilsynsorgan). Men, vi snakker om min. 3 årig teknisk utdannelse etter VGS. Det har vel vært tøft innimellom, men ikke tøffere enn andre yrker vil jeg tro. Har to mannsdominerte utdannelser og opplever at den litt utradisjonelle kombinasjonen har vært nøkkelen til bl.a. et ikke så alt for komplisert bytte for 3 år siden). Har jobbet privat, statlig, vært med i en liten gruppe som startet eget firma (og lykkes med det), og nå jobber jeg i en kommunal etat. Kort udannelse? Det blir værre. For litt lenger utdannelse ville jeg vel sagt at automatiker kan være noe å se nærmere på. Anonymkode: 5390d...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #17 Del Skrevet 7. mai 2018 Ellers har jeg erfaring som prosessoperatør, fra olje og metallbransjen. Begynner å bli litt damer i oljebransjen, i metallbransjen var vi kun ei dame på hvert skift. Fikk kun problemer med mennene da jeg gikk over til læreryrket, vgs. Vært mange meetoo-varsler! 2 år yrkesfag + 2 år lærling tok jeg. Anonymkode: c90d7...30a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #18 Del Skrevet 7. mai 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fisker Anonymkode: c90d7...30a Siterer dette! Kjæresten min har fagbrev som fisker. På en tur er det ikke uvanlig å tjene 200 000-300 000 kroner. Det er ikke til å stikke under en stol at det er en fysisk (og tidvis psykisk) tung jobb, hvor man ofte jobber langt nord i kulde og mørke, er borte minst fem uker i strekk, har ofte elendig internett osv. Lønna er jo likevel et plaster på såret, hehe. Anonymkode: 76233...d5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 7. mai 2018 #19 Del Skrevet 7. mai 2018 Trafikklærer! To års utdanning og du tjener mer enn fyren som regisserer Hotel Caesar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #20 Del Skrevet 7. mai 2018 5 hours ago, Amawhatsnot said: Truckfører, et kort kurs og du er klar. På papiret er det kanskje slik, men ikke i virkeligheten. Anonymkode: 7aa0c...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå