DisplayName Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 (endret) Hei. Jeg og kjæresten min eier hver sitt hus og ønsker å flytte sammen. Vi er begge voksne og skilte og har det økonomiske på stell. Han har tre unger fra før som er voksne og bor for seg selv mens jeg har ei datter på 4 år som bor hos meg ca.80%. Vi snakket om at han skal leie ut sitt hus og flytte inn hos meg. Vi skal bo slik ei stund (ca. ett år) før han selger sitt hus og kjøper seg inn hos meg, eller at vi begge selger og kjøper noe sammen. Han kjøpte sitt hus for fem år siden og jeg forstår mtp prisutviklingen her i Stavanger at han ikke ønsker å selge enda. Fornuftig, syns jeg:) Hvordan er da riktig å fordele utgifter? Kommunale utgifter, hus- og innbofirsikring, strømregninger og internett og andre faste utgifter (mat, aviser, o.l.) er vi enige om at vi skal dele 50/50. Jeg betaler ned på lånet ca.14000 NOK hver måned der 5000 er renter og 9000 er avdrag. Han kommer til å få ca.18000 NOK for utleie av huset sitt, der det er to leiligheter han kan leie ut separat. Disse pengene minus skatt tenkte han å bruke på å betale ned på lånet. Hvordan gjør vi det fornuftig og rettferdig, slik at ingen av oss føler seg lurt (skilsmisser satt sine preg hos både meg og ham...). Takker på forhånd for deres innspill! Endret 7. mai 2018 av DisplayName Språkfeil
paulette Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Mulig det er et dumt spørsmål men jeg må bare spørre hvilke utgifter det er dere tenker på? Hvis faste utgifter skal deles 50/50 og dere nedbetaler på hvert deres lån?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Husk på skattereglene dersom han skal leie ut og ikke bo i boligen 12 av siste 24 måneder. Del alle utgifter 50/50, du betaler ditt lån, han betaler sitt? Anonymkode: 19376...328
Sportiva Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Du går jo i praksis glipp av utleieinntekter ved å ikke flytte inn til han, så det mest rettferdige er jo at han betaler en leie til deg. Du bruker lønnen din til å betale lån - han bruker leieinntektene. Rettferdig fordeling er kanskje at han betaler deg halv markedsleie for ditt hus minus det du hadde måttet betale i skatt? 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 50/50 på faste avgifter og 4500 i husleie. Anonymkode: 6dd9c...15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå