Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Heisann! Nabokatten vår har gått ute alene i halvannet døgn nå. Vet ikke hvor eierne er, og han skriker på døra hos oss. Han ser jo at våre puser får gå inn til oss, og det vil han også. Det er en ordentlig kosepus og meget selskapssyk. Men eierne har altså bare dratt fra ham. Først var de borte flere døgn og da var han inne alene. Så har de vært hjemme og sluppet ham ut en eller annen gang på dagen i går. Han har fått en bolle med katte mat, men den er jo tom for lengst, de andre store kattene i nabolaget spiste fort opp den for ham. Så kommer han til oss da. Og vel, vi er så bløte om hjertet at vi ikke klarer å nekte ham mat og varme. Så han får komme inn litt da, så han får litt varme i kroppen og noe mat og vann. Vi har forsøkt å ringe naboene på mobil, men ingen svar. Så kaldt som var i natt var det nesten ikke forsvarlig å la ham gå ute. Men vi har et uthus han går inn i, og der er det ihvertfall litt lunere enn ute i den bitende kulden. Vi kan ikke ta ham inn her mer enn det vi gjør, vi har allerede 3 katter fra før, og jeg er høygravid så det går bare ikke at vi tar oss mer av ham enn det vi gjør. Men nå er vi så fortvila for vi synes så synd på katten, og vet ikke hva vi skal gjøre. Er det noen her som har noen tips? Aller helst er det noen her som kjenner eierne slik at de kan melde fra til eierne at den 8 mnd gamle katten deres trenger mennesker, varme og mat? Hjertesukk. -zadine
Gjest Lillen_ Skrevet 24. februar 2005 #2 Skrevet 24. februar 2005 Vær så snill, kan dere ikke ta vare på den??? Dere har tre katter, en katt fra eller til, gjør det så stor forskjell? Det gjør så forferdelig vondt å lese om dette, hadde jeg hatt anledning, skulle jeg tatt katten til meg selv, henta den hos deg, men jeg bor et sted hvor det ikke er lov å ha dyr. Det skjærer langt inn i sjela å lese om slike tragiske dyre-skjebner. Jeg mener at når man er vitne til at en katt har det vondt, og de som eier katten har gitt blaffen, så må man som vitner gripe inn. Enten må du ta katten til deg for godt, eller finne noen andre som kan gi den et permanent hjem (spør venner, familie, andre naboer, sette inn annonser osv osv), eller kontakte FOD, foreningen for omplassering for dyr. Lykke til!!!
Gjest kattemora Skrevet 25. februar 2005 #3 Skrevet 25. februar 2005 Mange reiser dessverre bare fra dyrene sine, selv midt på vinteren. Jeg skjønner at det ikke er bare å ta inn en fremmed katt til kattene dere har fra før. De vil reagere, og det tra tid for katter å bli vant til hverandre. Kan dere ha den i en del av huset, en kjeller? Ellers så høres det ut som uthuset er et ok laternativ. Legg inn tepper til den og sette fram mat og vann, som dere skifter. Snakk med naboene når de kommer hjem. De synes sikkert det er litt pinlig, og det er mulig de ikke ser problemet... Foreslå eventuelt at dere kan passe hus og katt neste gang de reiser bort. (Dere kunne jo foreslå å bytte denne tjenesten, slik at de kunne passe deres katter, men det der de kanskje ikke egnet til....)
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #4 Skrevet 25. februar 2005 takk for svarene:-) Vi har som sagt tatt inn katten og latt ham varme seg og spise. Men det blir til at jeg går og kikker i vinduet hele tiden jeg hører en bil, fordi jeg venter så på at de skal komme hjem for å ta seg av katten. Det blir ikke aktuelt for oss å ta til oss denne katten selv om det bare er en katt til i tilegg til de 3 vi allerede har. Både fordi det spiller stor rolle om man har 3 eller 4, man skal ha kapasitet til å gi dem kjærlighet også og siden jeg er høygravid synes jeg det er nok for kattene vi allerede har å forholde seg til av endringer som vil komme i hjemmet deres. Men vi tar da ansvar, så vi mater den og varmer den. Og så har vi forsøkt å ringe naboene på mobiltlf. Ingen svar. Så forsøkte vi jobben til naboen. Og der, vel det ble litt komplisert, vil ikke si for mye i tilfelle noen her kjenner dem eller noe slikt. Men sjefen til naboen tok dette seriøst og spurte oss om vi kunne ta oss av katten til han fikk tak i naboen vår. Og naboen vår fikk han tak i, og naboen vår ble visst beordret hjem for å ordne opp med katten i løpet av dagen. Dette er meget komplisert tilfelle. Og nå regner jeg med at naboene slettes ikke liker oss lenger nå når vi blander oss i deres kattehold og endatil ringer sjefen deres. uff....ønsker meg nye naboer, noen som tar seg av dyrene sine. -zadine
MiniMjau Skrevet 25. februar 2005 #5 Skrevet 25. februar 2005 Uff, jeg gråter innvendig når jeg leser om sånne folk!! og så blir jeg så glad over at det finnes folk som deg som prøver så godt du kan å ta vare på dyrene våre. Kan dere lage en varmekasse til han i det uthuset? Så fryser han ihvertfall ikke ihjel. Viktig å isolere med isopor, eller sånn sitteunderlag-materiale. og legg inn teppe slik at han har noe mykt å ligge på.Fortsett å gi han mat. Dere bør kontakte den lokale dyrebeskyttelsen for videre råd. forferdelig at sånne folk som naboene dine har LOV til å ha dyr. Hvorfor har de katt egentlig, når de ikke greier å ta vare på den. ARGH!..kjenner jeg koker innvendig altså. ... :evil: Fint om dere tar det opp med naboene når de kommer tilbake. Dere har full rett til å anmelde de for dyremishandling/neglisjering. Vi har en dyrevernlov, vet du. :-) Lykke til - og takk for at du passer du den uskyldige pusen.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #6 Skrevet 25. februar 2005 Nå kom naboen hjem, og skjelte oss ut fordi vi hadde ringt ham på jobb for å få tak i ham, og lagt ut til sjefen hans om at katten gikk ute og hadde det vondt. Vi hadde ingenting med å ringe ham der og legge ut om private ting. Han var hissig, og da ble jeg hissig igjen, og svarte at alternativet for meg var å ringe dyrebeskyttelsen, og de forlanger en anmeldelse, og vi syntes vi var straite som gjorde det vi kunne for å få tak i naboen først og fremst. Han løy meg opp i ansiktet og sa at han hadde vært hjemme og sluppet ut katten i går, og det er forbanna løgn, og det vet du sa jeg, for jeg var hjemme i hele går, var ikke engang ute og handlet. Åja, svarte han, da fulgte du med hele dagen da, ja sa jeg, fordi katten gikk og skrek hele dagen, og det hadde han ikke gjort om han hadde vært inne .... Den andre naboen fortalte oss at det hadde vært 11 minus grader i natt....ikke holdbart. Og jeg sa at det ikke er holdbart å ha katten ute sånn om vinteren. Puff...sa han katten klarer seg, dessuten brydde ikke han seg om katten levde eller døde. Da sa jeg at han burde ikke hatt dyr.... Om han ikke kan ta seg av dyret burde han ikke hatt katten. Ja, da skulle han ta med seg katten og skyte den. Så kjente jeg tårene bgynne å komme, så jeg svarte bare, at det er din, katt, gjør hva du vil, men ikke la dyret lide, for da ringer jeg dyrebeskyttelsen. Så snudde jeg og gikk. Og nå gråter jeg, fordi jeg skulle ønske at dyret slapp å dø. men jeg kan bare ikke ta meg av den, jeg har ikke kapasitet. Jeg har latt meg rive med for mange ganger nå, 3 ganger skulle jeg redde katter fra å dø, derfor sitter jeg med de 3 kattene jeg har nå. Jeg er inderlig glad i dem.......men jeg kan ikke ha flere. Jeg håper kona hans snakker fornuft med ham..... Det er tross alt hennes og datterens katt. Men nå har jeg begynt å tenke på naboforholdet, og frykte for våre katters liv. Han skulle ikke ta 5 øre for å fortelle hele verden om det hvis vi noengang gjorde noe. Da ønsket jeg ham bare velkommen........versågod, vi ville blitt glade dersom han ville brydd seg like mye om våre katter som vi har brydd oss om hans katt. Uff.....bare han ikke blir aggresiv og tar våre katter. Dette ble helt pyton. Jeg skulle ønske de flyttet. det ser jæ....lig ut utenfor hos dem også, de fikset opp i huset i høst og hele hagen og gårdsrommet og veien vi deler er fyllt med søppel. Uff.... gråter. .zadine
MiniMjau Skrevet 25. februar 2005 #7 Skrevet 25. februar 2005 Nå har han gått for langt. Ring din lokale dyrebeskyttelse så hjelper de deg videre.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #8 Skrevet 25. februar 2005 Nå kommer enda mer oppdatering. Da jeg gikk inn så gikk det noen minutter, så tok visst samvittigheten naboen, så han hadde gått bort til sambo og bedt om unnskyldning. Og han skulle ikke skyte katten, og de skulle ta seg av katten bedre nå. Men hele familien hadde ligget i influensa (hos andre), og derfor hadde det blitt sånn. Så hadde sambo svart at hvis noe slikt skulle skje igjen, så var det bedre at de ringte oss og spurte så ville vi med glede ta oss av katten mens de var borte, det var ikke noe problem. Og da hadde naboen lyst opp litt. Og han skjønnte at vi ikke ville være vonde med dem, men vi ville at katten skulle ha det godt. Men de skulle visst komme hjem i kveld hele familien. Han kom tilog med over med 2 flasker hvitvin til oss når han beklaget. Det var ikke nødvendig da men....det betyr vel at han skjønner... Så jeg tror at ting har ordnet seg nå... Han hadde visstnok større forståelse etter å ha tenkt seg litt om ihvertfall..... Håper alt går bra. Han lovet å ta bedre vare på katten til datteren;-) -zadine
Cand alt Skrevet 25. februar 2005 #10 Skrevet 25. februar 2005 Takk for at du bryr det. Til alle andre;kontakt dyrebeskyttelsen hvis noe lignende skjer.
Quinden Skrevet 25. februar 2005 #11 Skrevet 25. februar 2005 Jeg ble så trist av historien din, men oppi alt dette, jøje meg, tenk om flere hadde vært så omsorgsfull som deg og din samboer. Forstår godt du ikke kan påta deg en katt til, men det du gjorde var helt rett. Ser ut til at eieren ble irritert med en gang, men han forstod nok at du hadde rett til syvende og sist. Jeg skal reise vekk i påsken og spurte dyrlegen hva jeg skal gjøre med katten. la en nabo gi den mat var svaret... men nei, jeg har ikke samvittighet til å pusejenta mi gå her for lut og kaldt vann i 10 dager. Hun skal på kattehotell i landlige omgivelser, 75,- døgnet, ok, + 130,- for hunden... men nå reiser jeg med verdens beste samvittighet og slipper å tenke på hun er overlatt til seg selv igjen (fant henne i utemarka, 2 mndr. gammel) noen hadde bare slengt henne og 4 søsken fra seg... At de får sove etter noe sånt...
Gjest Lillen_ Skrevet 25. februar 2005 #12 Skrevet 25. februar 2005 Jeg må si at du imponerer meg. Pga. at du tør å si ifra, så vil forhåpentligvis den lille pusen får det bedre nå framover. Men oppriktig talt, for noen folk du har til naboer! Skjønner godt at det kan renne over for noen og enhver når de føler at andre "stikker nesa si i ting de ikke har noe med", men å ytre at han gir blaffen i hvordan dyret har det osv.. Sjokkerende. Fyren var sikkert rimelig flau, og så rant begeret over. Glad for at han fikk tenkt seg om og at dere antageligvis har skværa opp nå. :dagensrose:
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #13 Skrevet 26. februar 2005 Tusen takk for alle svar;-) Jeg tenkte jeg skulle gi et lite sammendrag. Katten gikk ute i over 2 døgn før naboen kom hjem og slapp ham inn. Ikke at det nødvendigvis er noe galt i at katten er ute i 2 døgn, men da bør man i det minste ha ordnet slik at katten får mat og vann hver dag. Det nytter ikke å si at kattene klarer seg de. Han hadde nok klart det uten oss som gav ham mat og varme også. Men katten var så desperat at han forsøkte å klatre inn stengte vinduer i huset vårt. Han så jo at vi satt der, og lys og varme hadde vi. Og når han i tillegg skriker når han står der ute så har ikke jeg hjerte til å ignorere katten. Så selvfølgelig mange kan nok si, at fy f...så voldsomt de menneskene skulle legge nesa si oppi andres saker. Men faktum er at katten var på en måte til sjenanse for oss. Og når den står på terassen vår og hyler dag og natt så ignorerer jeg ikke katten. Jeg sitter nok med masse blanda følelser, på en måte skulle jeg ønske at jeg ikke hadde blandet meg oppi det. Men på den annen side er jeg glad for at jeg gjorde det, fordi den lille katten forhåpentlig får det bedre nå. eierne hadde sjekket opp med dyrlege og dyrlegen hadde sagt at det ikke gjorde noe å ha katten ute om natten selv om det var 11 minus grader. For andre steder lenger nord f.eks hadde de alltid kattene ute om nettene og der var det kanskje 25 minus. Litt av problemet med det svaret er at jo, de kan nok tåle det, men det kommer an på hva de er vandt til. Her på vestlandet er det sjelden 11 minus, så kattene er ikke vandt til det. En annen sak er at hvis man skal ha dem ute bør man sørge for at de har et tørt og lunt sted de kan legge seg og sove. gjerne en isolert trekasse med et teppe i. Og en annen ting er at hvis man skal la dem være ute så lenge i strekk må man som minste krav kunne forlange at dyret blir sørget for når det gjelder mat og drikke. Jeg tror nok at vi har fått skværet opp nå, men jeg sliter med tanken om at jeg ikke burde blandet meg. Håper noen kan gi meg et lite oppmuntrende ord angående dette;-) Eller synes dere jeg blandet meg for mye? -zadine
Quinden Skrevet 26. februar 2005 #14 Skrevet 26. februar 2005 Jeg syns ikke du har blandet deg inn i noe som helst, du har handlet ut i fra din samvittighet. Tenk om flere kunne være dyrenes røst, de har ingen som kan snakke for dem, godt at du tok ansvar og gjorde det!! Det å ha en katt ute i mange kuldegrader, syns jeg høres helt absurd ut... Tror det er en myte ute og går at en katt kan klare seg selv... kanskje de gjør det, men hvilke lidelser utsetter man dem for?? En katt som har en familie og er vant med å komme og gå kan en etter min mening ikke overlate til seg selv. Syns du kan gå med hodet høyt hevet i denne situasjonen og hadde det vært flere som deg som tok ansvar, hadde det vært færre tragedier rundt om. All ære til deg!!! :kysse:
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #15 Skrevet 26. februar 2005 Tja, hva skal jeg si da? På mange måter er det jo beundringsverdig at trådstarter "passer" på katten, samtidig kan jeg ikke la være å tenke at hun kanskje overdrev sin omsorg? Hvis en katt er vant til å være ute er ikke minusgrader et problem. I tillegg hadde eieren forhørt seg med vetrinær? Høres ikke ut som "kattemishandlig" i mine ører... I tillegg må ikke katter ha tilgang på mat hele tiden heller. Eier hadde vel satt ut mat? Regner med at katten nok fikk sin del og at den neppe led noen alvorlig nød. At katten maser og vil inn er vel naturlig? Den er selskapssyk og kanskje hun har sluppet den inn og gitt den mat før? I såfall kan hun skylde seg selv at nabokatten vil inn.... Jeg har selv katt og synes faktisk at det er en uting at noen av naboene i misforstått godhet mater og tar inn katter som faktisk har hjem! At kattene maser og vil inn betyr ikke at de lider og blir mishandlet, men at de har funnet en ekstra kilde til mat og kos! Personlig synes jeg det var helt unødvendig å ringe naboens sjef og klage på "kattemishandlig". Hadde blitt mektig sur selv om naboene mine hadde gjort sånt! I tillegg er det en smule overdrevent å ringe dyrebeskyttelsen pga friske katter som har et hjem!
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #16 Skrevet 26. februar 2005 Tusen takk for alle svar;-) Jeg tenkte jeg skulle gi et lite sammendrag. Katten gikk ute i over 2 døgn før naboen kom hjem og slapp ham inn. Ikke at det nødvendigvis er noe galt i at katten er ute i 2 døgn, men da bør man i det minste ha ordnet slik at katten får mat og vann hver dag. Det nytter ikke å si at kattene klarer seg de. Han hadde nok klart det uten oss som gav ham mat og varme også. Men katten var så desperat at han forsøkte å klatre inn stengte vinduer i huset vårt. Han så jo at vi satt der, og lys og varme hadde vi. Og når han i tillegg skriker når han står der ute så har ikke jeg hjerte til å ignorere katten. Så selvfølgelig mange kan nok si, at fy f...så voldsomt de menneskene skulle legge nesa si oppi andres saker. Men faktum er at katten var på en måte til sjenanse for oss. Og når den står på terassen vår og hyler dag og natt så ignorerer jeg ikke katten. Jeg sitter nok med masse blanda følelser, på en måte skulle jeg ønske at jeg ikke hadde blandet meg oppi det. Men på den annen side er jeg glad for at jeg gjorde det, fordi den lille katten forhåpentlig får det bedre nå. eierne hadde sjekket opp med dyrlege og dyrlegen hadde sagt at det ikke gjorde noe å ha katten ute om natten selv om det var 11 minus grader. For andre steder lenger nord f.eks hadde de alltid kattene ute om nettene og der var det kanskje 25 minus. Litt av problemet med det svaret er at jo, de kan nok tåle det, men det kommer an på hva de er vandt til. Her på vestlandet er det sjelden 11 minus, så kattene er ikke vandt til det. En annen sak er at hvis man skal ha dem ute bør man sørge for at de har et tørt og lunt sted de kan legge seg og sove. gjerne en isolert trekasse med et teppe i. Og en annen ting er at hvis man skal la dem være ute så lenge i strekk må man som minste krav kunne forlange at dyret blir sørget for når det gjelder mat og drikke. Jeg tror nok at vi har fått skværet opp nå, men jeg sliter med tanken om at jeg ikke burde blandet meg. Håper noen kan gi meg et lite oppmuntrende ord angående dette;-) Eller synes dere jeg blandet meg for mye? -zadine
Gjest Kattevenn Skrevet 26. februar 2005 #17 Skrevet 26. februar 2005 Jeg er kanskje litt usikker på om naboen din egentlig har snakket med en dyrlege. Kanskje det bare var for å beskytte seg at det ble sagt. Uansett så kan man ikke la en katt gå uten tilsyn i flere dager. Hva om den hadde skadet seg mens de var borte? Jeg har selv hatt katter som har blitt skadet og de prøver alltid å komme hjem for å få hjelp... Jeg synes du gjorde en kjempejobb! Fortsett det gode arbeidet med å hjelpe de hjelpeløse kattene.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #18 Skrevet 27. februar 2005 Må bare svare denne som mente jeg blandet meg for mye. 1. Naboen hadde satt et lite fat med mat på trappa si, og det var tomt få timer etter at de hadde reist fra den. De hadde ikke satt ut vann, og med den kulda er det ikke godt å få tak i vann ute heller. 2. Nabokatten pleier ikke bli sluppet inn her, men han så at mine katter gikk hit, og ble dessuten sittende utenfor stuevinduet mitt og hyle og klore på vinduet, og dette pågikk over lang tid før jeg slapp ham inn. Da jeg slapp ham inn var han desperat. 3. Han er ikke vandt til å gå ute på nettene fra før. Dessuten er han bare 8 mnd ca. 4. Vi ringte ikke til sjefen og kallte det dyremishandling, vi ringte for å finne ut hvor vi kunne få tak i naboen slik at naboen kunne komme hjem og ordne opp selv. 5. Katten hadde i forkant av dette vært alene inne i over 3 døgn uten å ha sett sin familie. (beklager de passerer huset mitt med 30 cm når de kjører inn, derfor hører jeg dem når de kommer og drar, følger ikke med, men har den siste tiden vært hjemme hele tiden siden jeg er høygravid) Men siden Vi visste at katten var hjemme alene fryktet vi at den kunne ha kommet seg ut på egenhånd og ikke klarte å komme seg inn igjen. Vi ville ikke vandre rundt huset til naboen for å undersøke, men heller varsle naboen, i tilfelle de ikke hadde sluppet den ut med hensikt. 6. Vi tar ikke inn og mater katter som har et hjem, men i dette tilfellet følte vi oss tvunget. 7. Til vår kritiker; Hvis katten hadde i desperasjon forsøkt å klatre inn dine stengte vinduer og du visste at den ikke hadde mat, og du visste omstendighetene, så tror jeg ikke at du ville sett på det som mas fra en katt som ønsker et ekstra sted å få mat og kos. Joda, jeg gikk gjerne over streken ved å kontakte denne naboen som ikke svarte på sin mobiltelefon, men fatum er at katten var til sjenanse for oss . -zadine
Gjest Embla s Skrevet 27. februar 2005 #19 Skrevet 27. februar 2005 Må bare kommentere at jeg ikke syns det er så fryktelig ille med katter som er ute et par dager i strekk. Katten min er ute hver natt (bortsett fra når det er ekstremt kaldt), og stort sett om dagen. nabokatten bor ute permanent (den har liggeplass som er i ly for vind og regn) og jeg har ikke inntrykk av at den lider noen som helst nød av den grunn. Katter som er vant til å være ute klarer seg utmerket, syns faktisk mer synd på katter som aldri får gå ut, og som lever et helt liv i en liten leilighet.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2005 #20 Skrevet 27. februar 2005 Håper kritikerene snart kan lese det jeg skriver. Katten er ikke vant til å gå ute på nettene. Dessuten var det ikke det som var så galt i dette, men dyret hadde ikke mat og vann. At den klarte seg ute, ikke fordi naboen hadde sørget for den slik at den hadde lune steder å legge seg, men fordi vi har et uthus den kan legge seg i er jeg ikke i tvil om, og om naboen vil gjøre slikt igjen, vel så må han gjerne det, men sørg for at dyret har mat og drikke, og aller helst daglig tilsyn i tilfelle den skulle bli skadet. (som noen nevnte tidligere her) klart dyret ville klart seg......... Men jeg orket ikke høre på dyret utenfor mitt vindu konstant. Og det må da for f-.........være lov å reagere på slik sjenerende støy!!!!!!!! -zadine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå