AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Hei Jeg har overtatt en katt på 3,5 år, som har vært innekatt hele livet. Katten er sky mot fremmede, men veldig kosete når hun blir trygg. Jeg bor i et område som gjør at katten kan være ute. Jeg har prøvd å venne katta til å gå ut, blant annet ved å la døra stå åpen, hatt på bånd og bært henne ut, satt henne i buret og tatt henne med ut, prøvd å "lure" henne med leker og godbiter Ingenting nytter. Hun blir livredd bare hun går over dørstokken Har dere noen forslag? Anonymkode: 56d5d...1f7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 La henne bestemme dette selv vil hun ikke ut så kan du ikke tvinge henne. Men det kan jo hende hun vil ut etterhvert om hun får muligheten. Anonymkode: 1c41c...378 1
Tvist Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 La døren stå åpen nå i sommer, prøv gjerne å lokk henne ut med leker eller lignende. Men ikke tving henne, la henne bestemme selv.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Den ene katten vår var også innekatt til hun var 3-4 år av diverse årsaker. Når vi skulle flytte var vi nødt til å venne henne til å være ute. Utleier godtok ikke at vi hadde kattedo inne, så der hadde vi ikke noe valg om vi ville beholde henne. Det vi gjorde var å ta henne med ut på trappa, lukke døra og være sammen med henne. Passet på å kose henne en god del mens hun var ute. Jeg brukte å bære henne litt rundt huset også. De første gangene var hun ute kanskje 5.min. Hun var også redd og stresset i begynnelsen. Etterhvert ble hun tryggere og begynte å utforske. Det hjalp nok at den andre katten var ute sammen med henne. Han var vant med å være ute. Hver gang vi tok henne ut kom han for å være sammen med henne. Dette gjorde han helt til den andre pusen var trygg på å være ute. Når dette er sagt, så tror jeg ikke jeg ville utsatt henne for dette dersom vi ikke måtte. Det tok noen uker før hun ble trygg. Denne perioden opplevde hun mye stress. I dag er hun heller ikke en typisk utekatt. Hun kan gå ut å lufte seg i et kvarter-halvtime, men så vil hun som regel inn igjen. En sjelden gang er hun ute lenger, men da må det være godt vær og mye spennende å jakte på. På vinteren går hun ikke ut frivillig. Det beste er nok å bare la døra stå åpen nå i sommer dersom du har muligheten til det. Anonymkode: 5978b...0c0
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Hvorfor tvinge katten ut? Jeg har en slik katt og han skal aldri tvinges ut. Jeg vil ikke ha utekatt, på grunn av fare for å stikke av og bli påkjørt. Er sjeleglad for at katten ikke vil ut. Anonymkode: a082d...6ea 1
Trampo-Line Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 katten gir beskjed hvis den vil ut, noe som mest sannsynlig vil skje når den føler seg trygg og kjent inne 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Hvorfor MÅ den på død og liv ut da? La katten få bestemme selv Anonymkode: f268b...272
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 2 timer siden, Trampo-Line skrev: katten gir beskjed hvis den vil ut, noe som mest sannsynlig vil skje når den føler seg trygg og kjent inne Og enkelte katter vilikke ut. Ligge på trammen i solskinn er det lengste de beveger seg ut av døra. Anonymkode: 50e75...114
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå