Gå til innhold

Moren hans vil ikke ha navnet vi har sett for oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at det er utrolig dumt at sånt "slipper ut" før barnet er født, men sånn er det. Uten å gå inn på detaljene fikk altså moren hans vite hva vi tenker at jenta vår (termin august) skal hete. Hun sa "det var et fint navn, men.." Det viser seg at hun kjenner noen med det navnet som hun har dårlige erfaringer med, dvs. misliker.. Og nå prøver hun å påvirke oss til å velge et annet navn, og jeg merker at samboeren min antyder at vi skal velge noe annet.

Hvorfor må "svigermødre" alltid være sånn? Betyr dette at hun alltid skal blande seg i alt framover? Blir det feil av meg å kjøre hardt på om at navnet vi har valgt, slik blir det, og liker hun det ikke, så er det det samme for meg?

Anonymkode: 75042...568

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har ikke noe med det å gjøre :) dere står fritt til å velge hva barnet heter, om hun så spyr av navnet er det ikke deres problem :)

Min svigermor har blitt helt fantastisk etter fødsel, før fødsel var hun enormt pågående. Men no har jeg drømmesvigermor må jeg si ❤

• Liker 11
Skrevet

Svigermor har ingenting hun skulle sagt mht navnevalg!  Hun er dum som bryr seg.  Ikke bry dere om henne, bruk det navnet dere har tenkt!  Dette vil hun venne seg til etter hvert.

• Liker 5
Skrevet

Skjønner at det er ubehagelig at hun blader seg, man vil jo gjøre alle "til lags". Men det er deres valg ene og alene. Svigermor vil nok bli vant til navnet. Det er nesten alltid noen i kretsen som har "dårlige assosiasjoner" til et navn. Skulle man alltid ta hensyn til dette ville man aldri kommet frem til noe navn.

• Liker 7
Gjest Kritt
Skrevet

Ingen ting å hisse seg opp over. Dere bare hører hva hun sier, smiler og velger så det navnet dere selv har lyst på. Ingen grunn til å gjøre det til noen konflikt - hun er ikke part i saken.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har svigermor ingenting med. Det er dere foreldre som bestemmer hva barnet skal hete. 

Jeg tenker at hvis dere lar henne diktere navn på barnet, så blir det kanskje flere ting i årene fremover hun tror hun kan bestemme... 

Anonymkode: dcbe5...e76

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor gikk hardt ut mot vårt navnevalg, og mente barnet ville bli mobbet så det sang etter. I flere måneder gikk hun rundt og snakket om navnevalget vårt og hvor grusomt det var. Det rant til slutt over for meg og jeg sa i fra  at navnet var valgt og hun måtte godta det uten å mukke: ellers kom jeg til å virkelig eksplodere. 

Barnet bærer navnet med stolthet og er nå tenåring, og har aldri blitt mobbet pga navnet gitt. (forøvrig ikke et navn jeg den gangen trodde noen skulle bli mobbet for) 

Anonymkode: 9a89e...176

• Liker 11
Skrevet

Svigermor har ikke noe med navnevalget deres. Når ungen har kommet og hun er stolt farmor vil hun jo få nye assosiasjoner til det :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Svigermødre kan være en pest og en plage noen ganger. Sånn som min, som presterte å si med veldig skuffet stemme «ååå, jeg hadde likt bedre om det var jente», da vi ringte henne etter ul for å fortelle kjønnet. Hva sier man til noe sånt? Eh ja vel ja, skal sjekke om det går an å bruke bytterett? 

Dere velger det navnet dere liker best. Svigermor har ingenting hun skulle ha sagt.

Anonymkode: b6c42...05d

• Liker 9
Skrevet

Dere bestemmer. Det vil alltid være noen som har dårlige assosiasjoner til et navn fordi de vet om noen som heter det...

Om dere velger noe annet kan det hende en tante eller en bestefar kjenner en de overhodet ikke liker som heter det. Man kan ikke sende ut "stemmesedler" og spørre om alle synes navnet man har tenkt å bruke er innafor!

Jeg skjønner jo at det var en glipp at hun fikk vite navnet. Vi valgte å ikke si noe før jentungen var ute og vi kunne si "her er Xxxxxx".... Fikk ingen negative kommentarer da, tror det er vanskeligere når ungen først er presentert ved det navnet...

Men nei: svigermor har ingenting hun skulle sagt, og din samboer bør ikke bli påvirket av at mora hans har et bekjentskap hun ikke liker!

• Liker 3
Skrevet

Tenker svigermor må ta seg en runde med seg selv ang fordommer rundt navnevalget deres. Det kan se ut til at hun faktisk trenger å få ett barnebarn med det navnet dere tenker på. Så kan hun lære at navn og personlighet ikke følger hverandre. 

• Liker 3
Skrevet

Svigermødre er ikke "alltid sånn"!

Når hun blir kjent med barnet, så vil hun fort glemme assosiasjonen med den hun ikke likte tenker jeg. Da vil hun få er nytt perspektiv.

Hold på navnet dere vil ha!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg pleide å bry meg om sånne ting før. Men ikke nå lengre. Prøv det! Så befriende! Ikke la noen andre styre livet ditt. 

Anonymkode: 672e5...f4d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere bestemmer navn. Men da jeg ble født og mine foreldre fortalte hva de hadde tenkt å kalle meg, steilet min mormor og ba de ta til vett. "Det kan dere ikke kall henne, tenkt på barnet!" sa mormor. Navnet var i motekategorien og på den tiden ikke så godt kjent, men at hun ikke likte det gjorde foreldrene mine enda mer sikker på hva jeg skulle hete. Jeg har aldri likt navnet mitt, helt fra tidlig i barnehagen husker jeg at jeg drømte om å skifte navn. Jeg syns det er stygt, har dårlig klang og at det spratt i populæritet når jeg ble født betyr at det alltid er noen som heter det samme. Vi var tre i barnehagen med samme navn, to i klassen på barneskolen, tre på ungdomsskolen og tre på vgs. Da jeg studerte var vi også flere med samme fornavn, og jeg hater at jeg alltid må ha et klengenavn for at folk skal hvite hvilken XX det er snakk om. Slett ikke alle klengenavnene har vært av de bedre. Nå er jeg i jobb, og jammen er vi flere her og. Folk må være litt mer kreative, uten at det belaster barnet. Så hvis det kan være noe som helst i svigermors klage, så er den verdt å ta hensyn til. 

Anonymkode: a71e3...80f

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hun som bestemmer heldigvis. Mine foreldre hatet navnet vi valgte for ungen vår fordi de forbandt det med en person de ikke likte. Men navnet gror på ungen. Det tok ikke mange ukene etter jr var født før foreldrene mine bare elsket det og klarte ikke se for seg at han het noe annet. 

Anonymkode: ea3a3...d77

• Liker 4
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hun har ingenting hun skulle sagt, deres barn deres valg.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det er utrolig dumt at sånt "slipper ut" før barnet er født, men sånn er det. Uten å gå inn på detaljene fikk altså moren hans vite hva vi tenker at jenta vår (termin august) skal hete. Hun sa "det var et fint navn, men.." Det viser seg at hun kjenner noen med det navnet som hun har dårlige erfaringer med, dvs. misliker.. Og nå prøver hun å påvirke oss til å velge et annet navn, og jeg merker at samboeren min antyder at vi skal velge noe annet.

Hvorfor må "svigermødre" alltid være sånn? Betyr dette at hun alltid skal blande seg i alt framover? Blir det feil av meg å kjøre hardt på om at navnet vi har valgt, slik blir det, og liker hun det ikke, så er det det samme for meg?

Anonymkode: 75042...568

En lignende situasjon oppstod faktisk da storesøsteren min skulle få den første datteren sin. De ønsket å kalle henne opp etter en gammel tante av barnefaren som hadde betydd veldig mye for ham iløpet av oppveksten. 

Men da bestemoren vår fikk høre om hva barnet skulle hete, så ble hun umiddelbart veldig irritert. Da hun gikk på barneskolen så hadde hun visst vært uvenner med en jente som gikk på samme skole med. Så det var visst overhodet ikke snakk om at noen i hennes  familie skulle ha samme navnet som denne tidligere klasse-venninnen. Altså det var jo fleire tiår siden hun var barn, så hun burde virkelig klare å komme seg videre i livet. 

Men nei da, det ble en god del mas om dette navnet, faktisk helt frem til barnet ble døpt. Etterpå ble det heldigvis helt stille om dette navnevalget. Men den gamle kommer gjerne på besøk til familien, og sender mange gaver både til jul og barnets bursdager. Så dette maset gav seg ganske snart. Det gjelder bare å være bestemt, og ikke la seg over-kjøre av noen andre... 

Anonymkode: abbd6...5c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er rare... 

Anonymkode: d91d4...153

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker jeg pleide å bry meg om sånne ting før. Men ikke nå lengre. Prøv det! Så befriende! Ikke la noen andre styre livet ditt. 

Anonymkode: 672e5...f4d

Håper alle tar dette inn over seg!!

AnonymBruker
Skrevet

Da min svigerinne fikk sin datter fikk hun et navn. Svigerfar kommenterte at så lenge det ikke er et visst annet navn så var han fornøyd for det var det verste navnet ham visste om. Vel, da vi fikk vår datter 4 år sene fikk hun det navnet svigerfar mislikte. Brydde vi oss? Nei, det er vårt barn, våre ønsker, han har lært seg å like det, og selv om han ikke hadde gjort det så kunne jeg ikke brydd meg mindre :) velg det dere liker er mitt råd, svigermor kommer til å tilpasse seg. 

Anonymkode: 548ce...216

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...