AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Jeg og samboer har fått tilbud om å kjøpe barndomshjemmet hans. For å kjøpe dette må vi selge begge husene våre (eier et hver), det gir oss en egenkapital på ca 600 000 hver oss, altså 1,2 mill tilsammen. For å ha råd til huset min samboer i tillegg få forskudd på arv, ca 1-1,5 mill. Hva skjer, hvis det en eller annen gang skulle ende med brudd? Vil han få høyere eierandel/ krav på noe mer pga arv. Kan vi skrive en form for kontrakt som sikrer meg i dette. Vi er ikke gift, men planlegger giftemål. Men det blir ikke eventuelt før etter at vi har kjøpt barndomshjemmet. Anonymkode: 20c56...6a8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Selvfølgelig har du krav på mindre av huset dersom du betaler mindre. Anonymkode: b1446...817 8
Hedy Lamarr Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Mener du at du har krav på halve det arvede beløpet/halve huset om det blir brudd? Det har du ikke. Da må han i så fall gi deg det som en gave.
paulette Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Hvordan du skal sikre deg best mulig avhenger av hva du ser for deg. Ser du for deg en eierandel på halvparten hver? Eller hva er det dere har snakket om?
BMF Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Hans arv er hans eiendel, så det blir skjevdeling i eierbrøken. Han eier 75% og du 25%. (Ca tall). 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer har fått tilbud om å kjøpe barndomshjemmet hans. For å kjøpe dette må vi selge begge husene våre (eier et hver), det gir oss en egenkapital på ca 600 000 hver oss, altså 1,2 mill tilsammen. For å ha råd til huset min samboer i tillegg få forskudd på arv, ca 1-1,5 mill. Hva skjer, hvis det en eller annen gang skulle ende med brudd? Vil han få høyere eierandel/ krav på noe mer pga arv. Kan vi skrive en form for kontrakt som sikrer meg i dette. Vi er ikke gift, men planlegger giftemål. Men det blir ikke eventuelt før etter at vi har kjøpt barndomshjemmet. Anonymkode: 20c56...6a8 Men i alle dager. Mener du har du skal ha halve arven hans ved et brudd? Vi har også kjøpt barndomshjemmet til mannen min hvor han fikk forskudd på arv. Han eier tilsvarende mer i huset, skulle bare mangle. Anonymkode: 00d10...4c3 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer har fått tilbud om å kjøpe barndomshjemmet hans. For å kjøpe dette må vi selge begge husene våre (eier et hver), det gir oss en egenkapital på ca 600 000 hver oss, altså 1,2 mill tilsammen. For å ha råd til huset min samboer i tillegg få forskudd på arv, ca 1-1,5 mill. Hva skjer, hvis det en eller annen gang skulle ende med brudd? Vil han få høyere eierandel/ krav på noe mer pga arv. Kan vi skrive en form for kontrakt som sikrer meg i dette. Vi er ikke gift, men planlegger giftemål. Men det blir ikke eventuelt før etter at vi har kjøpt barndomshjemmet. Anonymkode: 20c56...6a8 Må bare spørre. Hvis du arver 1,5 millioner kroner og du og samboer kjøpte hus sammen. Hvordan hadde du følt det ved et brudd? Hadde det vært ok å gi samboeren din 750 000 kr? Sannsynligvis mer på grunn av verdistigningen. Prøver du å få han til å skrive at du skal ha 50% eierandel i huset? Anonymkode: 00d10...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Litt spesielt at det er dét du tenker på...? Men nei, du får nok ikke noe høyere andel. Hans arv er hans eiendel. Så huset er hans selvom du er med å betale utgifter. Du vil selvfølgelig ha krav på din andel av egenkapitalen (+evn renter) om det blir slutt, men du kan ikke kreve å få penger fra salgssum eller at han skal selge huset , for det er hans. Anonymkode: 593be...084
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Tja, dere kan jo eie halvparten hver, mens hans halvdel er gjeldsfri pga arv? Det vil si at kun du har gjeld, men mulig du synes den løsningen også er "urettferdig"? Nå vet jeg ikke hva dere skal kjøpe huset for, det har jo også litt å si. Anonymkode: 652c7...96e 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer har fått tilbud om å kjøpe barndomshjemmet hans. For å kjøpe dette må vi selge begge husene våre (eier et hver), det gir oss en egenkapital på ca 600 000 hver oss, altså 1,2 mill tilsammen. For å ha råd til huset min samboer i tillegg få forskudd på arv, ca 1-1,5 mill. Hva skjer, hvis det en eller annen gang skulle ende med brudd? Vil han få høyere eierandel/ krav på noe mer pga arv. Kan vi skrive en form for kontrakt som sikrer meg i dette. Vi er ikke gift, men planlegger giftemål. Men det blir ikke eventuelt før etter at vi har kjøpt barndomshjemmet. Anonymkode: 20c56...6a8 Uansett om dere gifter dere eller ikke så vil han stå igjen med mye mer enn deg ved et brudd. Eller dersom han dør. Det eneste formuftige her er å få en vanntett samboerkontrakt med gjensidige testamenter satt opp av en dyktig og kompetent advokat. Anonymkode: 86248...3d8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Litt spesielt at det er dét du tenker på...? Men nei, du får nok ikke noe høyere andel. Hans arv er hans eiendel. Så huset er hans selvom du er med å betale utgifter. Du vil selvfølgelig ha krav på din andel av egenkapitalen (+evn renter) om det blir slutt, men du kan ikke kreve å få penger fra salgssum eller at han skal selge huset , for det er hans. Anonymkode: 593be...084 Dette blir vel litt feil så lenge de kjøper huset sammen. Da står de jo som eiere begge to. Han eier bare en større del av huset enn henne. Jeg håper virkelig han tinglyser eierbrøken riktig. Går hun inn med 600 000 og han med over 2 millioner. Så bør det tinglyses at han eier ca 75% hun 25% Anonymkode: 00d10...4c3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tja, dere kan jo eie halvparten hver, mens hans halvdel er gjeldsfri pga arv? Det vil si at kun du har gjeld, men mulig du synes den løsningen også er "urettferdig"? Nå vet jeg ikke hva dere skal kjøpe huset for, det har jo også litt å si. Anonymkode: 652c7...96e Kanskje dette vil være en løsning. Kjenner at jeg er litt redd for å kjøpe huset når jeg jeg vil sitte igjen med så lite som 25% hvis det evnt skulle gå galt. Kanskje vi heller burde satse på et helt annet hus, eller at jeg forsøker å beholde huset mitt og hsr det som min sparing/ sikkerhet. For å kjøpe barndomshjemmet må vi ut med ca.6 mill. Ts Anonymkode: 20c56...6a8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 Ser kanskje at jeg forklarer meg litt dårlig. Spørsmålet er vel kanskje om det heller vil lønne seg å kjøpe et annet hus, hvor vi begge stiller likt. Brent barn skyr ilden. Har vært gjennom krevende deling en gang før og er veldig redd for å selge huset jeg eier nå, for så å sitte igjen med lusa på gangen hvis det skulle gå dritt. Må legge til at jeg har et barn fra tidligere forhold og jeg er veldig opptatt av å sikre oss ved evnt brudd. Ts Anonymkode: 20c56...6a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dette vil være en løsning. Kjenner at jeg er litt redd for å kjøpe huset når jeg jeg vil sitte igjen med så lite som 25% hvis det evnt skulle gå galt. Kanskje vi heller burde satse på et helt annet hus, eller at jeg forsøker å beholde huset mitt og hsr det som min sparing/ sikkerhet. For å kjøpe barndomshjemmet må vi ut med ca.6 mill. Ts Anonymkode: 20c56...6a8 Det høres lurest ut at du beholder ditt hus men f eks leier det ut, og tar opp lån med han for barndomshjemmet og bruker leieinntektene fra huset ditt til å nedbetale din andel av lån. Anonymkode: 593be...084 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #15 Skrevet 7. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dette vil være en løsning. Kjenner at jeg er litt redd for å kjøpe huset når jeg jeg vil sitte igjen med så lite som 25% hvis det evnt skulle gå galt. Kanskje vi heller burde satse på et helt annet hus, eller at jeg forsøker å beholde huset mitt og hsr det som min sparing/ sikkerhet. For å kjøpe barndomshjemmet må vi ut med ca.6 mill. Ts Anonymkode: 20c56...6a8 Det er jo også mulig at dere eier 50/50. For å kjøpe dette huset må dere ta opp lån. Han har 2 millioner med arv, du har 600000. Dere vil da trenge 3,4 millioner kroner i lån. En måte å løse det på er 2 separate lån. Du har et større lån enn ham, Den andre måten er at dere ikke eier like mye til å begynne med, men at du kjøper deg inn etter hvert som dere betaler ned på gjelden, og du betjener mer av lånet. Dere løser dette med at du betjener en større andel av lånet enn ham. Altså at du betaler inn 1,5 millioner mer enn ham. Men dette må dere ta med advokat. For jo mer du betaler mer enn ham, skal du få større eierandel i huset Anonymkode: 00d10...4c3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #16 Skrevet 8. mai 2018 Dere bestemmer selv hvor stor eierandel dere vil ha i huset. Så får dere vurdere hva dere har råd til hver for dere etter hvor mye dere kan spytte inn og hvor mye dere kan betjene i lån, hver for dere. Du vinner eller taper ikke noe mer ved å kjøpe et annet hus. Innskuddet deres vil jo være det samme uavhengig av hus. Han har ikke mer rett til å kjøpe huset ved brudd, selv om det har vært hans barndomshjem. Nå er det dere som er eiere sammen. Problemet ditt, om dere skulle gå fra hverandre, er om du klarer å kjøpe ut ham. Uansett vil dere da enten måtte selge, eller han kjøpe ut deg, til markedspris. Da vil du få igjen din andel (innskudd + nedbetaling av lån) pluss evt verdistigning. Dvs din totale eierandel i huset som om huset skulle selges. Det er den summen han må kjøpe deg ut for. Han eier ikke huset mer enn deg _fordi_ det er hans barndomshjem, men _fordi_ han har større innskudd enn deg. Det forutsetter at dere ikke bestemmer dere for 50/50-deling, hvor du får et større lån enn ham å betjene. Anonymkode: df07e...08c 1
Gjest Lilli My Skrevet 8. mai 2018 #17 Skrevet 8. mai 2018 Ved samlivsbrudd (hvor han skal kjøpe deg ut av boligen) har du krav på det du gikk inn med i egenkapital + din eierandel x verdistigning. Det er derfor viktig at dere får foretatt en reell verdivurdering av eiendommen ved overtagelse (kjøpssum teller ikke ved overtakelse i nær familie). Hvilken eierandel du skal ha, må dere bestemme. Det avhenger ikke nødvendigvis bare av hva dere går inn med av egenkapital, men også hvordan dere fordeler løpende utgifter (lån, oppussing osv). 50-50 vil være typisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå