Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder for fullt på å oppgradere cven.
Men jeg har rotet litt innimellom, og har lite konkret bra å komme med :P jeg har endret meg enormt som person og er mer motivert for arbeidslivet enn noen gang, men det synes jo ikke like godt på en cv.

Jeg gikk et halvt år studiespes. på VGS der jeg bodde. Avsluttet ved jul.
Begynte VG1 på nytt på privatskole. GIkk to fulle år - avlsluttet etter VG2.
Surret 6 mnd, fikk jobb i bhg og på Statoil - begge deler noen mnd.
Ble gravid med to barn - gikk hjemme 3 år.
Vår 2015 snakket jeg med NAV, høsten 2015 tok jeg opp fag på Akademiet for å skaffe meg studiekompetanse. Bestod alle nødvendige fag med glans.
Høst 2016 kom jeg inn på drømmestudiet (bahelor). Fullførte hele første året, før jeg måtte gi meg pga. hjemmesituasjon.
Høsten 2017 søkte jeg meg inn på nytt studie på samme skole - holder nå på med dette studiet (skal selvfølgelig ta bacheloren ferdig).

Jeg er altså snart ferdig med 1. året igjen, og begynner å se fremover. Ikke spør hvorfor jeg har surra så jævli - jeg har bare ikke hatt hodet på plass.

HVORDAN i all verden kan jeg fylle denne cven uten å se ut som en komplett useriøs idiot? Hva er relevant og ikke?

Om noen vil svare er jeg bare fryktelig takknemlig!

Anonymkode: 60473...43b

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvorfor har du begynt på første året på nytt? Du kunne jo bare begynt på andre året med en gang? 

Hvordan CV'en skal se ut kommer an på hvilke jobber du skal søke på. Regner med det er noe deltidsjobber ved siden av studier det er snakk om? Putt jobberfaring først og studier/studieforsøk etter. Har du liten jobberfaring kan erfaring fra frivillighet, organisasjoner o.l være lurt å trekke frem dersom du har drevet med noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvorfor har du begynt på første året på nytt? Du kunne jo bare begynt på andre året med en gang? 

Hvordan CV'en skal se ut kommer an på hvilke jobber du skal søke på. Regner med det er noe deltidsjobber ved siden av studier det er snakk om? Putt jobberfaring først og studier/studieforsøk etter. Har du liten jobberfaring kan erfaring fra frivillighet, organisasjoner o.l være lurt å trekke frem dersom du har drevet med noe sånt.

Det er et nytt studie. Jeg endret retning.
Takk for svar!

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et nytt studie. Jeg endret retning.
Takk for svar!

OK, beklager, da misforstod jeg!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha droppet det første året på VG1 der du droppet ut. Ikke noe i veien med å starte rett på privatskolen der du fullførte to år. 

Anonymkode: 57594...245

AnonymBruker
Skrevet

Når bachelorgraden er ferdig så dropper du å ta med VGS. :)

Anonymkode: c3cd6...251

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når bachelorgraden er ferdig så dropper du å ta med VGS. :)

Jeg ville ikke ha gjort det før man har noen år bak seg i arbeidslivet med det man er utdannet til. TS er i en alder der det å stå med en rykende fersk bachelor er litt lite å vise til alene. Når man først har kommet godt i gang med relevante jobber er jeg imidlertid helt enig i at man bør droppe VGS. 

Nå er vel målet i første omgang å få en jobb under studiene. Jobberfaringen fra barnehage og Statoil bør i hvert fall inkluderes. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke ha gjort det før man har noen år bak seg i arbeidslivet med det man er utdannet til. TS er i en alder der det å stå med en rykende fersk bachelor er litt lite å vise til alene. Når man først har kommet godt i gang med relevante jobber er jeg imidlertid helt enig i at man bør droppe VGS. 

Nå er vel målet i første omgang å få en jobb under studiene. Jobberfaringen fra barnehage og Statoil bør i hvert fall inkluderes. 

Enig, man må ha jobbet noen år etter universitetet før man bør droppe vgs.

Du må i alle fall få inn barna på CVen, siden det forklarer i alle fall endel av avbruddene.

Anonymkode: b4d3a...10d

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, man må ha jobbet noen år etter universitetet før man bør droppe vgs.

Du må i alle fall få inn barna på CVen, siden det forklarer i alle fall endel av avbruddene.

Takk for svar! Tror du det? At det faktisk er en ide å nevne at jeg har barn?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man har fullført  høyere utdanning er det en selvfølge at man har studiekompetanse. Så hvorfor ta med VGS? Forstår det imidlertid dersom man har gått noe yrkesrettet som er relevant for jobben man søker. Har selv master og har aldri nevnt VGS i min CV. :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man har fullført  høyere utdanning er det en selvfølge at man har studiekompetanse. Så hvorfor ta med VGS? Forstår det imidlertid dersom man har gått noe yrkesrettet som er relevant for jobben man søker. Har selv master og har aldri nevnt VGS i min CV. :)

Men har du samme bakgrunn som TS da eller gikk du rett fra et treårig VGS-løp til høyere utdanning (eventuelt med ett års mellomrom)? 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hjemme med barna mine i tre år. Har inkludert det i CV'en ved å skrive "2008-2011 - hjemmeværende med egne barn". Du trenger ikke utdype det noe mer, poenget er bare at det skal forklare hvorfor du har x år uten at du har vært i jobb eller utdanning.

Anonymkode: d4985...6a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men siden jeg enda står midt i en bachelor tenkte jeg det var mer relevant å ha med VGS, om ikke studiekompetansen fra Akademiet?

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nevnt det, men jeg skriver ikke «gift, x antall barn» under personalia. Det er bare tull, synes jeg. Men jeg brukte for eksempel 4,5 år på en phd som tar tre år normert tid. Da skrev jeg at jeg hadde jobbet i 80% stilling (= tar lengre tid) pluss at jeg hadde fått et barn underveis. Slik at den som leser det skal skjønne at jeg ikke var forsinket i utdanningsløpet, jeg lå faktisk veldig godt an tidsmessig. 

• Liker 1
Skrevet

Ville droppet vgs, men fullførte du noen av fagene det første året du studerte? 

AnonymBruker
Skrevet

Den CVen din trenger litt "sminking". Du trenger ikke opplyse om alt, men forklare dersom du kommer til intervju. 

Anonymkode: 0da5f...f59

Skrevet

Nå ser jeg at du faktisk fullførte et helt år. Det er jo 60 supre studiepoeng å ta med. Da ville jeg skrevet f. eks 2017-2020 Bachelorgrad i spesialpedagogikk 180stp 2016-2017 Sykepleie 1.studieår 60 stp. Det hadde ikke jeg som arbeidsgiver sett på som negativt i det hele tatt.(dette er jo bare eksempler) 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var hjemme med barna mine i tre år. Har inkludert det i CV'en ved å skrive "2008-2011 - hjemmeværende med egne barn". Du trenger ikke utdype det noe mer, poenget er bare at det skal forklare hvorfor du har x år uten at du har vært i jobb eller utdanning.

Anonymkode: d4985...6a2

Har du vært med i en eller annen forening, lag, sittet i styret i boretslaget, vært med i en dansegruppe eller hatt en hobby i tillegg til familie? Nevner bare noen tilfeldige eksempler, men få med alt som kan si noe om erfaringer som er relevante for jobben du søker. Se på hvilke oppgaver du hadde på de tidligere jobbene og sett dem inn i en større sammenheng. F.eks: selge pølser på statoil = salgserfaring og kundeservice.

Anonymkode: eb9b2...0db

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for veldig mange gode svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...