Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å flytte sammen, men har ekstremt ulik økonomi. 

Han har en leilighet som er verdt rundt tolv milioner (sett utifra hva tilsvarende i samme område blir solgt for). Denne betalte han seks millioner for da den ble kjøpt for en del år siden. Han har altså lån nå. Men! Det er et rentefritt lån til hans foreldre! 

Jeg har aldri fått økonomisk hjelp fra mine foreldre. Jeg har en leilighet med lån på to millioner, og den kan selges for omtrent tre. Eventuelt leies ut for omtrent det jeg betaler i lån + borettslag hver måned. 

Hans leilighet er selvsagt større. 

Jeg har sett flere sier man deler rentene på to, men her er det altså ingen renter. Jeg har heller ikke mulighet å kjøpe meg inn 50% til dagens takst. 

Anonymkode: b57e7...a8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er spørsmålet ditt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Styr unna.

Du kommer alltid til å være utrolig økonomisk underlegen i dette forholdet. En leilighet til12 mill er langt over ditt nivå.

Mye bedre for deg å betale ned på eget lån på egen leilighet. Så kan heller han leie ut sin 12 mill leilighet , flytte inn hos deg og betale husleie hos deg. Så selger du leiligheten din når den er nedbetalt og dere kjøper noe nytt sammen og spytter i halvparten hver. Noe nytt i den prisklassen som du har råd til.

Ikke begå den tabben det er å leve over evne, leve på en rik fyr.

Anonymkode: c71d8...0bf

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Styr unna.

Du kommer alltid til å være utrolig økonomisk underlegen i dette forholdet. En leilighet til12 mill er langt over ditt nivå.

Mye bedre for deg å betale ned på eget lån på egen leilighet. Så kan heller han leie ut sin 12 mill leilighet , flytte inn hos deg og betale husleie hos deg. Så selger du leiligheten din når den er nedbetalt og dere kjøper noe nytt sammen og spytter i halvparten hver. Noe nytt i den prisklassen som du har råd til.

Ikke begå den tabben det er å leve over evne, leve på en rik fyr.

Jeg har hatt mange tanker om dette, at jeg alltid vil være underlegen. Men har kommet frem til at jeg kan ikke la være å satse på ham fordi han har for mye penger.

Så jeg lurer egentlig på hva som blir en rettferdig og riktig løsning for oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette vært meg, ville nok jeg pratet med han om at hvis dere skal flytte sammen, så får dere finne dere et nytt sted - eventuelt leie et sted eller kjøpe nytt sammen. Og at begge selger det dere har nå, eller leier ut. 

Da må dere finne noe som kan være tilfredsstillende for begge sin økonomi, og slik at dere begge kan betale på lån dere eventuelt tar opp, eller spleise med penger dere får, når dere selger begge stedene deres. Er ikke det mest rettferdig? 

Anonymkode: 1a765...e8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å flytte sammen, men har ekstremt ulik økonomi. 

Han har en leilighet som er verdt rundt tolv milioner (sett utifra hva tilsvarende i samme område blir solgt for). Denne betalte han seks millioner for da den ble kjøpt for en del år siden. Han har altså lån nå. Men! Det er et rentefritt lån til hans foreldre! 

Jeg har aldri fått økonomisk hjelp fra mine foreldre. Jeg har en leilighet med lån på to millioner, og den kan selges for omtrent tre. Eventuelt leies ut for omtrent det jeg betaler i lån + borettslag hver måned. 

Hans leilighet er selvsagt større. 

Jeg har sett flere sier man deler rentene på to, men her er det altså ingen renter. Jeg har heller ikke mulighet å kjøpe meg inn 50% til dagens takst. 

Samboeravtale satt opp av en advokat er løsningen om dere skal bo sammen. 

Anonymkode: 4ce3e...bed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde dette vært meg, ville nok jeg pratet med han om at hvis dere skal flytte sammen, så får dere finne dere et nytt sted - eventuelt leie et sted eller kjøpe nytt sammen. Og at begge selger det dere har nå, eller leier ut. 

Da må dere finne noe som kan være tilfredsstillende for begge sin økonomi, og slik at dere begge kan betale på lån dere eventuelt tar opp, eller spleise med penger dere får, når dere selger begge stedene deres. Er ikke det mest rettferdig? 

Anonymkode: 1a765...e8e

Jo. Nå kommer vi til å ha veldig ulik egenkapital. Og ulik inntekt. Jeg er nyutdannet sykepleier, han begynte akkurat i godt betalt stilling innen finans. 

Jeg føler vi har så ulike forutsetninger at jeg vet ikke hvordan det skal bli. 

Skrevet

Prat med han! Hvilke forventninger har han om dere flytter sammen? 

Hva er rimelig at du bidrar med i driftutgifter pr måned? Det bør være en del mindre enn du bruker pr måned nå! Du skal også tjene på dette. Samtidig er det urimelig at du bor gratis. 

Det er viktig at dere har en hverdagsøkonomi som er tilpasset ditt nivå, TS. Hvis han ikke er villig til det vil det ikke fungere. OM han velger at han heller skal bidra ekstra for å gjennomføre en ferietur eller noe sånt, så er det et valg han da må ta som han ikke kan holde mot deg senere. 

Jeg ville anbefale deg å beholde din leilighet i starten. Lei den ut, og sett i tillegg av penger hver måned inn på en huskonto der du kan hente kapital om du er uten leieboer et par måneder. 

Hvis dere ikke kan snakke sammen om økonomi vil selve forholdet bli vanskelig, for økonomi er det som kjører mange forhold i grøfta. 

Husk at om dere flytter sammen skal du ikke komme dårligere ut enn nå. Du skal kunne spare penger. Du skal kunne planlegge utgiftene dine. Lykke til. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Juniper said:

Prat med han! Hvilke forventninger har han om dere flytter sammen? 

Hva er rimelig at du bidrar med i driftutgifter pr måned? Det bør være en del mindre enn du bruker pr måned nå! Du skal også tjene på dette. Samtidig er det urimelig at du bor gratis. 

Det er viktig at dere har en hverdagsøkonomi som er tilpasset ditt nivå, TS. Hvis han ikke er villig til det vil det ikke fungere. OM han velger at han heller skal bidra ekstra for å gjennomføre en ferietur eller noe sånt, så er det et valg han da må ta som han ikke kan holde mot deg senere. 

Jeg ville anbefale deg å beholde din leilighet i starten. Lei den ut, og sett i tillegg av penger hver måned inn på en huskonto der du kan hente kapital om du er uten leieboer et par måneder. 

Hvis dere ikke kan snakke sammen om økonomi vil selve forholdet bli vanskelig, for økonomi er det som kjører mange forhold i grøfta. 

Husk at om dere flytter sammen skal du ikke komme dårligere ut enn nå. Du skal kunne spare penger. Du skal kunne planlegge utgiftene dine. Lykke til. 

Ja, jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle spare på å bli samboer. 

Han har er helt normalt nøkternt forbruk i hverdagen, så hverdagsøkonomien går greit. Der har vi snakket om et fast beløp månedlig til mat, som virker fornuftig for oss begge. 

Det er boutgiftene vi ikke har snakket om. Og som jeg gjerne vil lufte litt tanker rundt før vi bestemmer noe. 

Skrevet

Hva er halvparten av bo-utgiftene dine pr i dag? Hvis du ikke regner nedbetaling av lån? Og så muligens legge på en tusenlapp for slitasje. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt mange tanker om dette, at jeg alltid vil være underlegen. Men har kommet frem til at jeg kan ikke la være å satse på ham fordi han har for mye penger.

Så jeg lurer egentlig på hva som blir en rettferdig og riktig løsning for oss. 

Du har ingen grunn til å være underlegen, dine ord, og så klart du kan satse på han selv om han har masse penger. 

Det rettferdige og riktige, er at han spanderer en del på deg hvis han skal ta deg med på ferie for eksempel, og at du ikke selger din bolig - du leier den ut, og glem at du får kjøpt deg inn. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Atea skrev:

Du har ingen grunn til å være underlegen, dine ord, og så klart du kan satse på han selv om han har masse penger. 

Det rettferdige og riktige, er at han spanderer en del på deg hvis han skal ta deg med på ferie for eksempel, og at du ikke selger din bolig - du leier den ut, og glem at du får kjøpt deg inn. 

Hvis man vil etablere seg, lage familie,få barn, så er ulikhet som dette som å gjødsle med gift, med mindre TS er usedvanlig selvsikker og kjæresten hennes usedvanlig generøs og kanskje gammeldags kristen med forsørger-instinkt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje leie ut din egen leilighet og bo sammen en stund hos ham slik at dere har tid til å finne ut hvordan det fungerer? 

Ellers så ser jeg ikke helt problemet... Jeg tror ikke han forventer 50/50 fordelig på alt. Og du klarer fint å forsørge deg selv. Og hvis du kjøper deg inn så kan du eie mindre enn 50%.

Det er å lage problemer ut av ingenting...

Anonymkode: d894f...3d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eie f eks 5 prosent ?hvordan tror du det kjennes? 

AnonymBruker
Skrevet

Like barn leker best som regel. Hva om det blir slutt? 

Anonymkode: 3898b...db1

Skrevet

Flytt inn til ham og lei ut din leilighet. Så betaler du fremdeles ned på din leilighet, og dere deler fellesutgiftene på hans (halv sameieavgift, strøm, forsikringer og evt annet) , og mat/forbruk. 

Skulle det bli slutt har du ennå din bolig. Skulle det holde finner dere en løsning. 

• Liker 2
Skrevet

Behold leiligheten din! Den kan du gå tilbake til om noe skulle skje, hans blir det mye styr med om du skal kjøpe deg inn/selge deg ut av (å overta den blir jo neppe aktuelt). Det er aldri feil å ha eiendom, i hvert fall ikke om det går rundt med det du går inn i leie (husk at det er skattepliktig inntekt). Den kan uansett være god å ha om dere ev. får barn, og en gang blir den jo såpass nedbetalt at den genererer inntekt.

Hva du betaler hos ham må dere jo nesten bli enige om, begge bør jo tjene litt på å flytte sammen. Halvparten av det du betalte når du bodde for deg selv kanskje (renter+husleie/2). Det er jo ikke helt feil om du betaler det han ville betalt om dere flyttet sammen i din leilighet istede. At han velger å ha en leilighet til 6 mill. kan du nesten ikke betale for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode råd. 

Jeg betaler per i dag 3000 til borettslaget, omtrent 5000 i renter, og 6000 i avdrag på lånet hver måned. 

I borettslaget mitt (og alle?) er det lov å leie ut i to år. Jeg anta jeg vil kunne få 10-12 000 i måneden, om jeg maler og og fikser litt. 

Til deg som sier like barn leker best, hva om det blir slutt? - Ja hva om? Det er en risiko i alle forhold. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode råd. 

Jeg betaler per i dag 3000 til borettslaget, omtrent 5000 i renter, og 6000 i avdrag på lånet hver måned. 

I borettslaget mitt (og alle?) er det lov å leie ut i to år. Jeg anta jeg vil kunne få 10-12 000 i måneden, om jeg maler og og fikser litt. 

Til deg som sier like barn leker best, hva om det blir slutt? - Ja hva om? Det er en risiko i alle forhold. 

Her vil du måtte betale 2000-4000 hver måned på din leilighet selv om du ikke bor der. Jeg ville prøvd å få dette til å gå i null. 

Hva tenker kjæresten kan være en fornuftig løsning på problemet?

Ønsker du å kjøpe deg inn, eller være "leieboer" hos ham?

Er det et alternativ at dere kjøper sammen? Da kommer det an på om det er viktigere å eie 50/50, eller å ha høyere bostandard og bedre beliggenhet (annen brøkfordeling hvor han eier mest). 

Du sier han har en nøktern hverdagsøkonomi. Betyr det at det ikke er viktig for ham å ha det komfortabelt/bo sentralt/ha en penere bolig? 

Denne avgjørelsen kommer jo an på hva som er viktig og greit for dere begge.

Har han råd til å kjøpe sammen med deg, samtidig som han leier ut sin egen leilighet? 

Anonymkode: 308f5...34b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her vil du måtte betale 2000-4000 hver måned på din leilighet selv om du ikke bor der. Jeg ville prøvd å få dette til å gå i null. 

Hva tenker kjæresten kan være en fornuftig løsning på problemet?

Ønsker du å kjøpe deg inn, eller være "leieboer" hos ham?

Er det et alternativ at dere kjøper sammen? Da kommer det an på om det er viktigere å eie 50/50, eller å ha høyere bostandard og bedre beliggenhet (annen brøkfordeling hvor han eier mest). 

Du sier han har en nøktern hverdagsøkonomi. Betyr det at det ikke er viktig for ham å ha det komfortabelt/bo sentralt/ha en penere bolig? 

Denne avgjørelsen kommer jo an på hva som er viktig og greit for dere begge.

Har han råd til å kjøpe sammen med deg, samtidig som han leier ut sin egen leilighet? 

Anonymkode: 308f5...34b

Vi har bare luftet det løst, ikke konkret avtalt innflytting eller diskutert økonomien. Han er bortreist denne uken og jeg tenker benytte tiden til å finne ut hva jeg har råd til, og hva som blir gunstig for meg men rettferdig for oss begge. 

Han har råd til å kjøpe med meg og samtidig leie ut ja. Det er nok viktig for ham å bo komfortabelt/kjøpe sentralt. For meg er det mindre viktig, og jeg har ikke behov for 100kvm i den dyreste bydelen. 

Jeg er heller ikke fremmed for annen eierbrøk enn 50/50, men min må være en reell andel. Ikke 5% som noen foreslo lenger opp. 

Jeg kan fint betale 4000 kr i mnd pluss dele på mat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...