Gå til innhold

Omgjøre tvangstrekk og betalingsanmerkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man får tvangstrekk av lånekassen på lønnskonto, er det mulig å omgjøre det? Det er snakk om noen som har bodd utenlands i mange år (ca. 6) og ikke hatt postadresse eller folkeregistrert adresse i Norge disse årene.

Er det mulig å "friskmelde" lånet på noen måte, og fjerne betalingsanmerkningen?

Anonymkode: 86b26...341

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man får tvangstrekk av lånekassen på lønnskonto, er det mulig å omgjøre det? Det er snakk om noen som har bodd utenlands i mange år (ca. 6) og ikke hatt postadresse eller folkeregistrert adresse i Norge disse årene.

Er det mulig å "friskmelde" lånet på noen måte, og fjerne betalingsanmerkningen?

Korreksjon: Mente selvsagt tvangstrekk fra statens innkrevingssentral, på vegne av lånekassen.

Skrevet (endret)

Det må tas opp med Lånekassen, men det skal vel godt gjøres å få omgjort noe man har gitt faen i å betale i så mange år.... gir ikke særlig oppmuntring til velvilje fra kreditor da.

Det er altså opp til Lånekassen, som er opprinnelig kreditor før det ble sendt til Namsmannen for tvangstrekk, om gjelden skal tilbakekalles fra namsmannen og gjenopptas som studielån.

Jeg tror ikke det går, fordi det er gått for lang tid uten at man foretok seg noe. Seks år er lenge å drite i gjelden sin....

Redigert;

Ser nå at du i innlegg nedenfor skriver at det er Statens Innkrevingssentral som har trekket. Det stemmer nok, det er vel de som har jobben med å kreve inn for misligholdte lån til Lånekassen, som er statlig. De er det ikke mulig å få en avtale med.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med innkrevingssentralen og be om å få summen som kreves for å friskmelde kravet. Hvis du får betalt den vil de som regel stoppe lønnstrekket. 

Anonymkode: 39512...022

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med innkrevingssentralen og be om å få summen som kreves for å friskmelde kravet. Hvis du får betalt den vil de som regel stoppe lønnstrekket. 

Anonymkode: 39512...022

Litt forvirret nå, da du og brukeren like over deg skriver totalt motsatte ting.

Er det mulig eller ikke mulig å få til avtale med innkrevingssentralen?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt forvirret nå, da du og brukeren like over deg skriver totalt motsatte ting.

Det er det kun Statens Innkrevingssentral som kan svare deg på. (Ingen her.)

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel ikke tvangstrekk fra konto? Det trekkes vel før lønnen er kommet inn på konto?

Statens innkrevningssentral er vanskelige, så å legge seg skinnflat og betale hele summen (Som de som regel krever eller bare godta trekker så lenge det varer)

Logg inn på Sismo sine sider og ta det derfra, finner mye informasjon der.

Anonymkode: e7ae1...aef

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.sismo.no/no/pub/tjenester/avdragsordning/oppgi-kid/

Jeg må moderere mitt utsagn i mitt forrige innlegg om at det ikke er mulig å få til avtale med SIS, for tydeligvis går det til en viss grad an. Les mer i linken ovenfor.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Million skrev:

https://www.sismo.no/no/pub/tjenester/avdragsordning/oppgi-kid/

Jeg må moderere mitt utsagn i mitt forrige innlegg om at det ikke er mulig å få til avtale med SIS, for tydeligvis går det til en viss grad an. Les mer i linken ovenfor.

Om vedkommende gir meg fullmakt til innsyn og handlingsrett i saken, det er vel ikke slik at betalingsanmerkningen blir ført over på meg da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Neppe. Men verken statens inkrevingssentral eller lånekassen besvarer denne typen saker via kvinneguiden. Sendte du spørsmålet feil, kanskje? https://www.lanekassen.no/kontakt_oss/ der er kontaktinfo til lånekassen siden du ikke fant den selv. 

Anonymkode: 18d97...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vedkommende gir meg fullmakt til innsyn og handlingsrett i saken, det er vel ikke slik at betalingsanmerkningen blir ført over på meg da?

Hva tror du selv? Er det så enkelt å få en betalingsanmerkning så vil neppe advokater ha noe med denne typen saker å gjøre. Da ville de vært nedsyltet i anmerkninger. 

Forøvrig er det vanlig at folk ordner opp i sitt økonomiske uføre selv. Skal du ha fullmakt som privatperson så kan du bli avvist av lånekassen.

Anonymkode: 18d97...525

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er staten. Staten gir seg ikke før de har fått pengene sine. Så enten må du betale det utestående idag, eller la tvangstrekket gå sin gang inntil den dagen det er innfridd. Bare se en episode av Luksusfellen. Selv de får ikke stoppet allerede iverksatte tvangstrekk i lønn.

Her må du faktisk være voksen nok til å ta konsekvensene av dine egne handlinger. Du har misligholdt lånet, du har fått flere inkassovarsler over flere uker/måneder, uten at du har gjort noe? Hvorfor tok du ikke kontakt med lånekassen da du innså at du ikke kunne betale? Ingen får tvangstrekk i lønn over natta. Du har fått mange varsler, og de har gitt deg mange sjanser til å rydde opp. Å befinne seg i utlandet i x antall år er ingen unnskyldning, gjelda forsvinner ikke av den grunn.

Så her må du nok pent vente til tvangstrekket er ferdig. Så får du huske på at arbeidsgivere ser ståa. Tvangstrekk... Dårlig betaler erlik dårlig arbeider. I tillegg kan du risikere at enkelte typer jobber glipper, fordi du ikke er kredittverdig. 

Det lønner seg å følge opp de låneavtalene man signerer på.

Anonymkode: faddd...72a

Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er du gal. Det skulle tatt seg ut om det var sånn det fungerte :-) Nei, det kan du ta HELT med ro. Ingenting forandrer seg mht betalingsanmerkningen, før alt er betalt av gjelden. Betalingsanmerkninger har aldri vandret fra person til person.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...