AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Hva har dere i kjøkkenhagen? Hva har dere plantet og hva skal dere plante? Har dere stor plass? Jeg har stor hage, men liker best å plante krukker og kasser. Synes det blir mindre ugress og enklere å holde oversikt! Anonymkode: d648b...7af
Pikeliten Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Jeg tenker å plante salat og ruccola. Ellers fyller jeg på med gulrøtter og beter kanskje. Eller reddiker. Vet flere har god erfaring med sukkererter. Jeg har det i en stor blomsterkasse, må bare sikre den godt mot snegler og rådyr
Rumle Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 (endret) Har masse problemer med brunsnegler her, men har et lite område hvor jeg har krydderurter; oregano, rosmarin, salvie og gressløk. Dyrker også hvitløk som jeg satt i fjor høst. Ellers har jeg kjøpt et par tomatplanter, sådd cucamelon og kommer til å så litt forskjellig salat, microgrønt, mangold, flatbladet persille og grønnkål. Har ellers frukt og bær trær, men de gjør jeg ikke så mye med før frukten skal høstes inn. Endret 8. mai 2018 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Jeg har/skal ha: jordbær, blåbær, sqush( anbefaler det til alle!), agurk, tomat, litt salater, div urter, bønner, sukkererter , løk , hvitløk og poteter. Men sliter litt med å vite hva som trives sammen. Tar gjerne i mot tips. Ts Anonymkode: d648b...7af
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Gøy tråd! Jeg kastet meg på kjøkkenhagetrenden i fjor, og det ble en frodig og fin sommer og høst. I år har jeg jordbær, poteter (tre forskjellige typer), sukkererter, gressløk, gulrøtter og plukksalat ute. Tenker også ha litt forskjellige krydderplanter, men er ikke helt sikker på hvilke jeg skal ha enda. Inne i det lille drivhuset mitt blir det cherrytomater, agurk og basilikum. Jeg har også et par drueplanter stående der som jeg kjøpte i fjor. De overlevde vinteren, så det blir spennende å se om de bærer noen frukter i år. I tillegg har jeg et par epletrær og et kirsebærtre. Skulle gjerne hatt et plommetre også... Vi får se hva det blir til. Anonymkode: 66680...9e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 PepperMynte sprer seg veldig raskt og lukter fantstisk! Jeg har også persille, gressløk, dill, estragon(trives ikke så godt her) og basilikum. Ts Anonymkode: d648b...7af
Sola de Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Jeg har flere forskjellige tomatsorter, paprika, persille, mandelpotet, gulrot og et plommetre, så langt. Skal ha jordbær og rabarbra også Jeg har alt på en liten balkong, men det man ikke får i bredden, får man i høyden. 2
Fanteria Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 (endret) Jeg har jordbær, sukkererter og fikk tak i rabarbra i dag. Begynner i det små og gleder meg til å nyte av godene ut over sommeren. Vurderer mynte i en potte. Må bare komme meg i butikken jo, også har jeg et morelltre som står i full blomst! I år skal jeg dekke det til, for i fjor spiste fuglene opp alle morellene Endret 8. mai 2018 av Fanteria
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 PepperMynte sprer seg veldig raskt og lukter fantstisk! Jeg har også persille, gressløk, dill, estragon(trives ikke så godt her) og basilikum. Og noen frukttrær.. Rabarbra skal jeg kjøpe meg også! Takk for tips! Ts Anonymkode: d648b...7af
Zienna Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 Av sånt som kommer av seg selv hvert år har vi jordbær, rabarbra, mynte, gressløk og oregano. Min erfaring med å så frø selv er at det er mye arbeid med stor risiko for et dårlig resultat. Derfor kjøper jeg urter på det lokale gartneriet som jeg planter i potter og setter nedover trappa ved inngangen. Jeg planter i større potte og med ny jord. Det er kort vei fra kjøkkenet for å både hente og vanne. 1
Gjest Husmusa70 Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 Jeg har sådd etpar salater, reddiker og div urter: melisse, mynte, salvie, basilikum, persille, koriander. Rosmarin har jeg plantet. Har også sådd noen sukkererter, og det kommer opp litt hvitløk fra ifjor faktisk, som jeg ikke hadde satt ned. Gressløken kommer opp fra ifjor også. Og så har jeg masse løvetann som jeg bruker i salater og smoothies, nesle som jeg bruker til te og suppe, og rødkløver som jeg bruker til te. Har også vill oregano, og lurer på om jeg skal hente litt vill timian som vokser et stykke herfra også... Det finnes noen bærbusker her, solbær, rips, bringebær og jordbær. Det fantes et gult morelltre her men det falt ned i vinter, vet ikke om det lever fortsatt. Det er også kirsebær og et rødt morelltre, og epler. Hvor er det billigst å kjøpe frø og planter, og hvem har økologisk? Skulle hatt noen flere urteplanter, og tomater. Hvaslags tomater bør man satse på om man bor et sted det ikke er så veldig varmt?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #12 Skrevet 9. mai 2018 Er litt vanskelig med tomater da man ikke har drivhus, men jeg har mine i en solvegg. Bør nok satse på cherrytomater.. fikk tips om disse jeg: https://www.impecta.se/sv/artiklar/korsbarstomat-f1-lizzano.html , men er første gang jeg prøver de i år. Men er nok litt for sent å så tomater nå. Anbefaler at du kjøper de på et gartneri. handler alle mine frø fra impecta. Rimelig, rask levering og frøene er av topp kvalitet. Anonymkode: d648b...7af
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #13 Skrevet 10. mai 2018 I hagestue/drivhus: 5 typer cherrytomat, fra 1-6 uker gamle. Skal supplere med agurk og squash, enten fra frø eller fra hagesenter. Basilikum og flere ulike salattyper står i hydroponiske dyrkeenheter. Timian og rosmarin har overvintret der. Skal kjøpe agurk som småplante, og prøver å få til koriander. Ute: 2 pallekarmer til jordbær. 4-5 til og noen store potter skal brukes til squash, sukkererter, ruccola, en slags broccoli, vårløk, mini pak choi, grønnkål, gulrøtter, flatbladpersille, mynte, gressløk, og reddik. Sånn cirka. Har allerede begynt å drømme om neste år, da jeg har kjøpt dyrkelys og kan starte mer inne tidligere på vinteren. Anonymkode: 0b17a...bf8
Ms. Steele Skrevet 11. mai 2018 #14 Skrevet 11. mai 2018 Har ulike tomatplanter som er sådd fra friske tomater, gressløk, vårløk, purre og rosmarin. Mulig det blir mer, men da i så fall ferdige planter fra lokalt gartneri.
Sola de Skrevet 11. mai 2018 #15 Skrevet 11. mai 2018 Mandelpoteten er begynt å spire Er så moro å så ting selv På 8.5.2018 den 21.24, Sola de skrev: Jeg har flere forskjellige tomatsorter, paprika, persille, mandelpotet, gulrot og et plommetre, så langt. Skal ha jordbær og rabarbra også Jeg har alt på en liten balkong, men det man ikke får i bredden, får man i høyden. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #16 Skrevet 12. mai 2018 17 timer siden, Sola de skrev: Mandelpoteten er begynt å spire Er så moro å så ting selv Så artig! Jeg har også erfaring med at de spirer tidlig👍 Anonymkode: d648b...7af 1
Sola de Skrevet 12. mai 2018 #17 Skrevet 12. mai 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så artig! Jeg har også erfaring med at de spirer tidlig👍 Anonymkode: d648b...7af Blir moro å se om det blir noe særlig med poteter
Miss moneypenny Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Sukkererter, tomater, agurker, salater og krydderurter har vi plantet i år. Usikker på hvordan salatene blir, de ser rare ut foreløpig. Ifjor ble de veldig bra, aner ikke hva jeg har gjort feil i år!
Monstrum Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 Skulle egentlig plante litt forskjellig, men kom på at jeg blir boprte en hel mnd i sommer.. Så blir vel bare litt plukksalat og krydderurter tror jeg
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 10 timer siden, Miss moneypenny skrev: Sukkererter, tomater, agurker, salater og krydderurter har vi plantet i år. Usikker på hvordan salatene blir, de ser rare ut foreløpig. Ifjor ble de veldig bra, aner ikke hva jeg har gjort feil i år! Det jeg synes er vanskelig. Det som funker et år er helt mislykket neste år🙈 Anonymkode: d648b...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå