Gå til innhold

Barnebok ilustrasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som liten var jeg veldig glad i barnebøker. Da tenkte jeg ikke så mye over hvordan ilustrasjonene i de var, men det gjør jeg nå. Det er mye jeg ikke liker. Og jeg lurer på, hvilke ilustrasjoner synes dere er fine? Liker dere /barna best de morsomme, eller abstrakte, unaturlige, eller naturlige og søte ilustrasjonene best? jeg må si jeg faller mest for de som ser ekte ut, gjerne litt gammeldagse. Jeg liker iallefall ikke abstrakte og rotete ilustrasjoner. Men hva selger, hva er populært?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det mine barn liker er bøker med søte tegneserieaktige illustrasjoner. mer kunstneriske og abstrakte bilder viser de liten interesse for. Heller ikke illustrasjoner som ser mer ut som strek-tegninger eller skisser. Dette gjelder også tegnefilm på barnetv, de liker best de litt gammeldagse og søte, slik som den serien om hun damen som skriver historier om små mus og kaniner og andre søte dyr med kjempesøte tegninger.

må si at jeg selv også foretrekker bøker med alminnelig barnevennlig illustrasjon som er søtt og koselig og hvor man ser tydelig hva bildet skal forestille

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg liker Karsten og Petra bøkene veldig godt. Kjempefine og ganske detaljerte tegninger som barna kjenner seg igjen i.

Skrevet

Da jeg var liten likte jeg detaljrike illustrasjoner, gjerne med små, overrskende elementer. Jeg hadde en serie små, illustrerte klassiker i en serie som het Ladybird, som fremdeles er av favorittene. Bøkene er kjøpt i UK, så jeg vet ikke om de finnes i Norge.

Elsa Beskow har også nydelige illustrasjoner. Av nyere norske vil jeg fremheve Kari Grossman. Bøkene har både småtten og jeg hatt stor glede av.

Nå er sønnen min fire, og han liker godt bildebøker med litt skumle illustrasjoner. Kittelsen er suveren, likeledes "naturtro" illustrasjoner av drager, monstre og dinosaurer. Han begynner også å få sansen for Roald Dahl. Dessuten er oppslagsverk med fotoillustrasjoner (gjerne av dyr og fisker) veldig populært.

Disney-inspirerte illustrasjoner syns han er kjedelig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig med Morrison, når det gjelder hva jeg likte selv. Var også glad i Tove Jansson sine tegninger - særlig fargetrykk og foto fra mummihuset. Og skumle, stemningsfulle tegninger som Kittelsens. Og husker noen Morgentåkedalen?

Likte vel aldri kjedelig-søte tegninger, eller sånne som var veldig in på 70-tallet med kjønnsløs mor som jobbet i heisekran o.l. Eller hun norske som lager akvareller til triste bøker. Blæ, selv om jeg i voksen alder synes bildene er fine. Var veldig glad i en liten engelsk bokserie om en museverden gjennom årstidene. Nydelige tegninger:) Liker at eventyr og realistiske tegninger blir kombinert. Blasse eller helt abstrakte tegninger tror jeg de voksne setter mer pris på enn ungene, men de kan godt være stiliserte (den lille larven aldrimett, feks).

Har ikke barn selv.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg synes definitivt at Ilon Wiklands illustrasjoner er verdens beste. Hun har jo illustrert masse av Astrid Lindgrens bøker, og jeg elsket å leve meg inn i tegningene av Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte, Barna i Bakkebygrenda osv. Hun har også illustrert egne bøker for de mindre barna, og jeg ser hvor populære akkurat de bøkene er i barnehagen. Klare tegninger, masse fantasi, masse detaljer, klare farger osv. Hun stiller i en klasse for seg selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

For ikke å snakke om Mio min mio og Karlsson på taket. Jeg husker også et par bøker fra barndommen som også var skrevet av Astrid Lindgren, de het "Jeg vil også ha en søster" og "Jeg vil også begynne på skolen" eller noe lignende. Tegningene var så spennende, jeg hadde alltid lyst til å spise maten de spiste og leke på rommene deres. Ilon Wikland er så flott!

Gjest Anonymous
Skrevet

....hverken jeg eller mine to barn kan tenke oss noe kjedligere barnetv enn nettopp den damen som tegner harepuser etc, nevnt ovenfor. godt vi har ulik smak alle sammen! :P

Gjest Anonymous
Skrevet
Og husker noen Morgentåkedalen?  

.

morentåkedalen var min absolutte favoritt! Elsket den boka! husker pappa leste den kveld etter kveld etter kveld... og måtte gjemme meg under dyna når GROMLEREN kom!

Skrevet

Jeg likte godt bøker som "Ruffen" "Emma og Thomas", bøkene om Sara, det vesle spøkelset Labolina, Gunda gravemskin, Dunderklumpen o.l.

Abstrakte illustrasjoner likte jeg ikke noe særlig, heller ikke veldig pene akvareller med gammeldagse motiver.

Klar strek og farge var nok vinneren for meg, for jeg var veldig opptatt av at ting skulle se "riktig" ut da jeg var liten... :ler:

Men jeg hadde favorittbøker fra mange kategorier, så mest av alt var jeg nok glad i å lese bøker uansett utseende. En spennende historie kunne veie opp for "feil" ved bildene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...