Gå til innhold

Spise medbrakt i frokosten - ubehagelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har regnet litt kalorier og innsett at det jeg spiser i frokosten på jobben er ganske mye kalorimessig, men akkurat nok til å mette meg. Derfor begynte jeg å ta med Cottage Cheese med noe frukt og frø for å få en mer mettende men samtidig mindre kaloririk frokost.

Problemet er de jeg sitter med. I frokosten sitter jeg med en fast gjeng ved "damebordet" og hver gang jeg har med egen frokost får jeg ubehagelige spørsmål og kommentarer. Det er nok bare jeg som synes de er ubehagelige, men å høre "Så sunn du var i dag da" og "Er det sommerkroppen du jobber med" og "Hadde ikke orket å spise det der hver dag" og "Cottage Cheese er så ekkelt" hver dag er ikke moro. Merk, dette er voksne damer(jeg er i 20 årene) fra bygda...

Så litt usikker på hva jeg skal gjøre... Det hadde gjort slankeprosessen/livsstilendringen litt lettere om jeg kunne ha spart noen kalorier på frokosten, men jeg synes disse kommentarene er fryktelig ubehagelige.

Anonymkode: 4a67f...0cd

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du spise frokost før jobben?

Hvis ikke ville jeg sagt klart og tydelig fra neste dag,når alle har satt seg,før jeg tar frem maten min og sagt "nå skal jeg spise frokost. Jeg spiser det jeg har lyst på og det som er bra for meg. Hvis noen ikke klarer å se det uten å måtte kommentere det,kan de og finne seg et annet bord."

Evt.hvis du ikke tør å snakke til disse damene får de ha det faste bordet sitt så går du og setter deg et annet sted.

Verste jeg vet når folk må kommentere det jeg skal spise!

• Liker 11
Skrevet

Kjenner meg igjen i ditt ubehag. Hadde en kollega som kommenterte lunsjen min hver bidige dag. 

Tok lunsjen foran dataen tilslutt, og etter hvert gikk det opp for dusten at jeg kanskje ikke var så interessert i hans betraktninger. 

Men, det er vanskelig å gjøre sånt uten å lage dårlig stemning. 

• Liker 1
Skrevet

Dette sier de for å forsvare seg selv, ikke for å angripe deg. Prøv å se det på den måten. 

Du er flink! Stå på!

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er så enkelt at mange er veldig redd for å gå sine egne veier og klamrer seg til alt kollektivt som "det rette" for å unngå å stikke seg ut av grupper på noe vis. Jeg tror ikke alle disse kommentarene er negativt ment eller ment som kritikk. Trenger ikke være verre enn at de er litt misunnelig fordi det faktisk ser både godt og sunt ut. Smil eller spøk det bort og gjør det du selv mener er best for din kropp akkurat nå.

Anonymkode: edf76...588

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde (ihvertfall ønsket at jeg hadde turt å) spist det bare på trass, sukket av velvære og sagt høyt NOM NOM NOM mens jeg strret rett på dem. Kjerringer på bygda :angry:

• Liker 8
Skrevet

Jeg sliter med det samme der jeg spiser lunch. Ikke noe moro. Har begynt å overse slike kommentarer, det fungerer best for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er så enkelt at de forsøker å finne noe å småprate om. Maten din er noe annerledes enn den daglige rutinen og det vil da føles som noe nytt å snakke om. 

Det enkleste du kan gjøre er å finne en generisk setning som "ja, jeg har fått smaken på cottage cheese (:". La det være og det er begrenset hvor lang samtale de kan ha om det, og de vil gå tilbake til å snakke om været, familie, slekt eller hva de bruker snakke om

Ellers så er dette en god anledning til å lære deg å takle ubehagelige situasjoner. Kanskje istedetfor å unngå dem eller rømme fra dem, så kan du forsøke å endre måten du reagerer på. Du kan prøve å endre hvordan du føler deg etterpå. For det er ikke sånn at det er den eneste måten du kan reagere på, det er mulig å få følelsene til å flyte over på noe annet. Istedetfor å tenke på kommentarene deres, føl heller etter i kroppen på om det føles bra å ha spist cottage cheese. Eller innse at de ikke forsøker være frekke, de forsøker faktisk inkludere deg i en small talk, selv om de er klønete på å gjøre det. De tror at de gjør noe hyggelig for deg, og innser ikke at dette plager deg. Eller føl på at du tørr gjøre noe bra for kroppen din, at du tørr gjøre noe positivt selv om du opplever ubehag. Du er altså sterk nok til å gå gjennom ubehag for å oppnå noe bra

Jeg har selv sett kollegaer få kommentar på matpakken som var annerledes, og det har alltid vært forsøk på hyggelig small talk når kommentarene har kommet, selv når det var plagsomt for den det gjald. Det var ikke ondsinnet, og etter at kollegaen nevnte på tomannshånd at hun ikke likte det, så stanset kollegaene med det. 

Anonymkode: b166e...f0a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville svart tilbake med en liten snert.

"Så sunn du var i dag da"

- ja, du burde prøve det du også :)

"Er det sommerkroppen du jobber med"

Og du jobber åpenbart med helårskroppen skjønner jeg.

"Hadde ikke orket å spise det der hver dag"

Så fint at du slipper det da :)

"Cottage Cheese er så ekkelt"

Jeg trodde man sluttet å kalle mat ekkelt når man ble voksen.

Osv. Snart slutter de. 

Anonymkode: d8a09...f88

• Liker 21
Skrevet

Folk som må kommentere andres mat er noe av det verste jeg vet. 

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er så enkelt at de forsøker å finne noe å småprate om. Maten din er noe annerledes enn den daglige rutinen og det vil da føles som noe nytt å snakke om. 

Det enkleste du kan gjøre er å finne en generisk setning som "ja, jeg har fått smaken på cottage cheese (:". La det være og det er begrenset hvor lang samtale de kan ha om det, og de vil gå tilbake til å snakke om været, familie, slekt eller hva de bruker snakke om

Ellers så er dette en god anledning til å lære deg å takle ubehagelige situasjoner. Kanskje istedetfor å unngå dem eller rømme fra dem, så kan du forsøke å endre måten du reagerer på. Du kan prøve å endre hvordan du føler deg etterpå. For det er ikke sånn at det er den eneste måten du kan reagere på, det er mulig å få følelsene til å flyte over på noe annet. Istedetfor å tenke på kommentarene deres, føl heller etter i kroppen på om det føles bra å ha spist cottage cheese. Eller innse at de ikke forsøker være frekke, de forsøker faktisk inkludere deg i en small talk, selv om de er klønete på å gjøre det. De tror at de gjør noe hyggelig for deg, og innser ikke at dette plager deg. Eller føl på at du tørr gjøre noe bra for kroppen din, at du tørr gjøre noe positivt selv om du opplever ubehag. Du er altså sterk nok til å gå gjennom ubehag for å oppnå noe bra

Jeg har selv sett kollegaer få kommentar på matpakken som var annerledes, og det har alltid vært forsøk på hyggelig small talk når kommentarene har kommet, selv når det var plagsomt for den det gjald. Det var ikke ondsinnet, og etter at kollegaen nevnte på tomannshånd at hun ikke likte det, så stanset kollegaene med det. 

Men hvor dårlige sosiale antenner går det egentlig an å ha? Og hvorfor skal TS være den som må endre seg når det er noen av "kommentatorene" som rett og slett mangler vanlig folkeskikk? Jf. "Æsj, cottage cheese er så ekkelt"  og "hadde ikke orket å spise det der hver dag". Slike kommentarer er neppe forsøk på smalltalk.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville svart tilbake med en liten snert.

"Så sunn du var i dag da"

- ja, du burde prøve det du også :)

"Er det sommerkroppen du jobber med"

Og du jobber åpenbart med helårskroppen skjønner jeg.

"Hadde ikke orket å spise det der hver dag"

Så fint at du slipper det da :)

"Cottage Cheese er så ekkelt"

Jeg trodde man sluttet å kalle mat ekkelt når man ble voksen.

Osv. Snart slutter de. 

Anonymkode: d8a09...f88

Hehe, eller man kan lære seg hvordan bry seg mindre om hva andre sier slik at man slipper anta det verste når mennesker sier ubetenksomme ting. Det er faktisk mange mennesker som ikke forstår at det de sier plager andre, veldig mange. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Roci said:

Men hvor dårlige sosiale antenner går det egentlig an å ha? Og hvorfor skal TS være den som må endre seg når det er noen av "kommentatorene" som rett og slett mangler vanlig folkeskikk? Jf. "Æsj, cottage cheese er så ekkelt"  og "hadde ikke orket å spise det der hver dag". Slike kommentarer er neppe forsøk på smalltalk.

Veldig. De fleste mennesker har egentlig dårlige sosiale antenner og dårlig forståelse av hvordan andre mennesker tenker og føler. Hvor ofte har du ikke hørt frasen "jeg forstår ikke at det går an å oppføre seg slik" eller "jeg forstår ikke hvordan han/ hun tenker" i frustrasjon over at andre oppfører seg på en uforståelig måte. Hvor mange bekjente, venner og slektninger har du ikke overhørt bli baksnakket fordi de oppfører seg "rart" eller når de bruker "rare" klær. Mennesker har veldig begrenset evne til å forstå andre mennesker. Man kan også si det er dårlige sosiale antenner å ikke forstå at mennesker sier noe fordi de har dårlige sosiale antenner. Akkurat å si at andre sin mat er ekkel er nok litt frekt, og da har man lov å si "du, det er litt frekt å kalle andre sin mat for ekkel". Men siden TS ikke er på det stedet der hun en gang takler å høre kommentarene, så tviler jeg hun er på det stedet der hun tørr si det. Og selv om en av personene er frekk, så betyr ikke det at alle i gruppen har de samme intensjonene eller er like frekke. Ikke blant 1 person sin kommentar med at hele gruppen er lik på den. Det er ganske irrasjonelt å anta at alle mennesker i en gruppe har de samme intensjonene og meningene. 

Hvorfor ts skal endre seg? Fordi det er til hennes fordel å lære seg takle ekle og ubehagelige situasjoner. Det er en evne hun vil ha nytte av resten  av livet og som vil gjøre henne sterkere. Du kan ikke forandre andre mennesker, du kan bare forandre deg selv. Å utvikle en indre trygghet er noe av det mest givende du kan gjøre i løpet av livet, det gir deg en selvsikkerhet og trygghet til å stå opp for deg selv og tørre være den du mener det er riktig å være. Mange kvinner elsker jo filmer og tv serier med "sterke" kvinnelige karakterer, kvinner kan lære å bli disse sterke kvinnene, om de klarer å utvikle en indre trygghet. Det kan man gjøre ved å bl.a lære seg å takle ubehag som kommer fra hva andre sier eller tenker. 

Å bli sterk er ikke noe som kommer av seg selv, man må selv forme seg til å bli det. Eller man kan la livet sitt blir dominert av ubehag og ekle følelser som man aldri forsøker gjøre noe med, der man ofte eller konstant føler seg dritt og det er virkeligheten man lever i resten av livet.

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig. De fleste mennesker har egentlig dårlige sosiale antenner og dårlig forståelse av hvordan andre mennesker tenker og føler. Hvor ofte har du ikke hørt frasen "jeg forstår ikke at det går an å oppføre seg slik" eller "jeg forstår ikke hvordan han/ hun tenker" i frustrasjon over at andre oppfører seg på en uforståelig måte. Hvor mange bekjente, venner og slektninger har du ikke overhørt bli baksnakket fordi de oppfører seg "rart" eller når de bruker "rare" klær. Mennesker har veldig begrenset evne til å forstå andre mennesker. Man kan også si det er dårlige sosiale antenner å ikke forstå at mennesker sier noe fordi de har dårlige sosiale antenner. Akkurat å si at andre sin mat er ekkel er nok litt frekt, og da har man lov å si "du, det er litt frekt å kalle andre sin mat for ekkel". Men siden TS ikke er på det stedet der hun en gang takler å høre kommentarene, så tviler jeg hun er på det stedet der hun tørr si det. Og selv om en av personene er frekk, så betyr ikke det at alle i gruppen har de samme intensjonene eller er like frekke. Ikke blant 1 person sin kommentar med at hele gruppen er lik på den. Det er ganske irrasjonelt å anta at alle mennesker i en gruppe har de samme intensjonene og meningene. 

Hvorfor ts skal endre seg? Fordi det er til hennes fordel å lære seg takle ekle og ubehagelige situasjoner. Det er en evne hun vil ha nytte av resten  av livet og som vil gjøre henne sterkere. Du kan ikke forandre andre mennesker, du kan bare forandre deg selv. Å utvikle en indre trygghet er noe av det mest givende du kan gjøre i løpet av livet, det gir deg en selvsikkerhet og trygghet til å stå opp for deg selv og tørre være den du mener det er riktig å være. Mange kvinner elsker jo filmer og tv serier med "sterke" kvinnelige karakterer, kvinner kan lære å bli disse sterke kvinnene, om de klarer å utvikle en indre trygghet. Det kan man gjøre ved å bl.a lære seg å takle ubehag som kommer fra hva andre sier eller tenker. 

Å bli sterk er ikke noe som kommer av seg selv, man må selv forme seg til å bli det. Eller man kan la livet sitt blir dominert av ubehag og ekle følelser som man aldri forsøker gjøre noe med, der man ofte eller konstant føler seg dritt og det er virkeligheten man lever i resten av livet.

Ok, mulig jeg mistforsto deg litt. Jeg trodde du mente at TS skulle lære seg å godta slike kommentarer og ikke bry seg så mye om dem. Men ser jo nå at du mener at hun må lære seg å stå opp for seg selv, og da er jeg nok mer enig. Hun burde i alle fall si fra at hun synes det er unødvendig og plagsomt at de andre kommenterer maten hennes.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en magesykdom som gjør at jeg ikke kan spise alt mulig vi får servert på jobben TS, og jeg fikk også alltid kommentarer på det før. Jeg har funnet ut at det som funker hos meg, er bare å glise, slå ut med armene og spørre om det er noen flere som vil kommentere maten min før jeg spiser - da pleier folk å bli litt ille berørt og skjønne at de kanskje ikke har vært maks høflige, samtidig som at stemningen ikke blir dårlig. Det funker også ofte å gjøre som noen foreslår over, bare smile og si at du elsker cottage cheese, men nevøen/broren/{insert small child here} pleier å reagere akkurat som kollegaen og si at det ser ekkelt ut!

• Liker 12
Skrevet

jeg ville bare sagt "jada jada, jeg har hørt alle kommentarene deres om frokosten min nå, kan vi ikke begynne snakke om noe annet nå?" 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg å overse det, dessverre er det slik når man lever sunt. Har levd med slike kommentarer i årevis, men det blir færre av dem etterhvert. 

Anonymkode: 7a633...185

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tante (70 år) som alltid skal feste blikket sitt noe så jævlig på maten min når vi spiser frokost sammen. Hun har alltid skrytt over at hun "klarer å spise bare 2 knekkebrød til frokost", fordi hele hennes verden alltid har handlet om å slanke seg (hun ser forøvrig ut som et trekkspill selv pga all denne jojo-slankingen i hundreogørti år. Hun kommenterer aldri maten min, men synes det er helt i orden å kommentere kropp og om du har slanket eller lagt på deg. Hun sa f.eks til meg en gang at jeg hadde gått opp i vekt, og når jeg sa at det ikke stemte, påsto hun at "jo, jeg ser det på ansiktet ditt". Jeg har dog gitt henne ganske så krasse tilbakemeldinger på at jeg ikke liker at hun holder på sånn. Men disse store øynene på maten min driver hun med enda, og hun driver fortsatt å foreslår masse slankekurer for moren min (som ikke er veldig overvektig), igjennom meg. 

Jeg er glad jeg ikke må tilbringe tid med denne tanten min hver dag, ei heller dine kollegaer TS. Fysj for en uforskammet oppførsel! 

Anonymkode: 8f5b8...28f

• Liker 3
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på cottage cheese selv, det er alt for lenge siden!

Synes det er teit at enkelte absolutt må henge seg opp i hva andre spiser. Man har faktisk ikke noe med det å gjøre med mindre personen selv spør om råd/tips. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det der jeg jobber også. Men når de kommenterer eks. "Jasså så sunn du er da" eller "jasså på slankern ". Svarer jeg noe ala " jah fant ut var på tide å gjøre noe med denna kroppen her" og klapper meg på magen. Da holder de kjeft stortsett. Noen få mumler noe om at det burde de gjort også. 

Anonymkode: bbea8...087

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...