AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Av ulike årsaker, vurderer jeg å midlertidig overføre foreldreansvar for de to barna mine til barnefar. Problemet er blant annet at han bor i en nabokommune. Blir da ungene nødt til å bytte skole, selv om byttet gjøres i slutten av mai, og skoleåret slutter 22.juni? Foreldreansvaret byttes tilbake i løpet av sommerferien igjen. Anonymkode: 19ced...3b1
stan Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Nei, hvorfor det? Så lenge det er mulig av praktiske årsaker for barna å gå på samme skole så bør dem det. Det kan jo være litt tungvindt, men for en knapp måned går det kanskje likevel?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av ulike årsaker, vurderer jeg å midlertidig overføre foreldreansvar for de to barna mine til barnefar. Problemet er blant annet at han bor i en nabokommune. Blir da ungene nødt til å bytte skole, selv om byttet gjøres i slutten av mai, og skoleåret slutter 22.juni? Foreldreansvaret byttes tilbake i løpet av sommerferien igjen. Anonymkode: 19ced...3b1 Tror du bytter om på to viktige begrep her, nemlig foeldreansvar og daglig omsorg. Gir du fra deg foreldreansvaret, så kan jeg nesten garantere at du aldri får det tilbake igjen. Det er heller ikke noe man gir fra seg midlertidig og bytter tilbake igjen. Anonymkode: 96506...fda 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du bytter om på to viktige begrep her, nemlig foeldreansvar og daglig omsorg. Gir du fra deg foreldreansvaret, så kan jeg nesten garantere at du aldri får det tilbake igjen. Det er heller ikke noe man gir fra seg midlertidig og bytter tilbake igjen. Anonymkode: 96506...fda Jaha? I offisielle skjema man fyller ut, står det bytte/endring av foreldreansvar. Finner ikke noen om daglig omsorg. Anonymkode: 19ced...3b1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Foreldreansvar har jo de fleste foreldre uavhengig av hvem barna bor hos. Man bytter vel ikke på det? Hvis ikke jeg har misforstått da.. Anonymkode: 70448...58e 3
kat-e Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Etter det jeg vet så styres skoleadresse av hvor de har folkeregistrert adresse. Dersom adressen er hos deg, men fordelingen av omsorgen for barna er 20% deg og 80% ham så er det likevel i din kommune de skal gå på skole. Skal de skifte adresse til hans kommune, så kan ikke det skje uten at du skriver under. Dersom du velger å gjøre det og gir ham 100% alene ansvar så vær oppmerksom på at han kan flytte til et annet fylke om han ønsker. Om dere har 50/50 fordeling nå, så kan dere privat inngå en avtale om at han har de fram til sommerferien og så tar du igjen med å ha de litt ekstra om sommeren. Jeg vet ikke noe om årsaken til dette, men jeg tror det er viktig å forklare barna hvorfor dette skjer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 15 minutter siden, kat-e skrev: Etter det jeg vet så styres skoleadresse av hvor de har folkeregistrert adresse. Dersom adressen er hos deg, men fordelingen av omsorgen for barna er 20% deg og 80% ham så er det likevel i din kommune de skal gå på skole. Skal de skifte adresse til hans kommune, så kan ikke det skje uten at du skriver under. Dersom du velger å gjøre det og gir ham 100% alene ansvar så vær oppmerksom på at han kan flytte til et annet fylke om han ønsker. Om dere har 50/50 fordeling nå, så kan dere privat inngå en avtale om at han har de fram til sommerferien og så tar du igjen med å ha de litt ekstra om sommeren. Jeg vet ikke noe om årsaken til dette, men jeg tror det er viktig å forklare barna hvorfor dette skjer. Poenget her er hovedsakelig at de skal ha registrert adresse hos far. årsaken er delvis at for å få boliglån, kan jeg ikke ha barn under 18 registrert som boende i min husstand. Anonymkode: 19ced...3b1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Foreldreansvar ha ikke så stor betydning i praksis dersom foreldrene er enige om ting...Det de fleste merker til foreldreansvaret, er at begge foreldre må skrive under når barnet skal ha pass... Ellers skal begge samtykke hvis barnet skal bytte skole (hvis man plutselig vil gå på Steinerskolen f eks), eller ved avgjørelser om helsehjelp (men det vil jo være aktuelt meget sjelden). Se link om foreldreansvar under. Foreldreansvar har ingenting med samvær eller bidrag å gjøre. Du kan ha barnet 50/50 uten å ha foreldreansvar. Du kan ha foreldreansvar uten å treffe barnet. Veldig vanskelig å forstå hvorfor du ikke skal ha foreldreansvar 2-3 mnd? Om det er det at den andre forelderen skal ha barnet hos seg på heltid 2-3 mnd, er det neppe nødvendig å melde fra. Endring i bidrag kan dere jo bare ordne privat. Er det slik at du får dobbel barnetrygd f eks kan dere jo bare bli enige om du skal overføre denne til den andres konto for 2 mnd. Du kan sjekke med NAV evt, men jeg ville nok ikke gjort de store endringene for så kort tid... https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/foreldreansvar/id749199/ Anonymkode: d9426...a54
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er hovedsakelig at de skal ha registrert adresse hos far. årsaken er delvis at for å få boliglån, kan jeg ikke ha barn under 18 registrert som boende i min husstand. Anonymkode: 19ced...3b1 Så du skal svindle banken? Smart.... Anonymkode: d9426...a54 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er hovedsakelig at de skal ha registrert adresse hos far. årsaken er delvis at for å få boliglån, kan jeg ikke ha barn under 18 registrert som boende i min husstand. Anonymkode: 19ced...3b1 Da kommer banken til å ta høyde for at du kan bli krevet for barnebidrag. Så du vil nok ikke få lån uansett. Anonymkode: 96506...fda 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du skal svindle banken? Smart.... Anonymkode: d9426...a54 Nei, svindler ingen. Anonymkode: 19ced...3b1
kat-e Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er hovedsakelig at de skal ha registrert adresse hos far. årsaken er delvis at for å få boliglån, kan jeg ikke ha barn under 18 registrert som boende i min husstand. Anonymkode: 19ced...3b1 Høres merkelig ut, spør heller kommunen om hjelp til å få sikkerhet til lån. Det kan de gjøre, de kan f.eks stille som garantist for f.eks 500.000. Da stiller du sterkere om du har barna. Endret 7. mai 2018 av kat-e 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, svindler ingen. Anonymkode: 19ced...3b1 Jo, du skal omgå reglene ved fiktivt å flytte barna dine. Banken er jo interessert i realitetene (at barna bor hjemme), ikke formalitetene (at de formelt er folkeregistrert hos far akkurat i det øyeblikk du søker lån). Anonymkode: d9426...a54 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, du skal omgå reglene ved fiktivt å flytte barna dine. Banken er jo interessert i realitetene (at barna bor hjemme), ikke formalitetene (at de formelt er folkeregistrert hos far akkurat i det øyeblikk du søker lån). Anonymkode: d9426...a54 Det vil jo i en periode være både formelt og en realitet. Anonymkode: 19ced...3b1
Gjest moreno Skrevet 7. mai 2018 #15 Skrevet 7. mai 2018 Må du betale barnebidrag da? Hva sier banken til det?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #16 Skrevet 7. mai 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er hovedsakelig at de skal ha registrert adresse hos far. årsaken er delvis at for å få boliglån, kan jeg ikke ha barn under 18 registrert som boende i min husstand. Anonymkode: 19ced...3b1 Da vil du måtte legge inn utgifter til barnebidrag. Og du må bytte adresse på ungene. At du bytter adresse vil medføre at flyttemelding sendes til kommunen som ungene "flytter" til, med melding til skolen. Et slikt plutselig bytte frem og tilbake vil kunne gi skoletjenesten bekymringer for hvor ustabilt dere har det, og vurdere å melde fra om dette. Om du har foreldreansvaret spiller ingen rolle for boliglån, det som spiller en rolle er hvor ungene bor. Dvs enten beregnes du med utgifter til hjemmeboende barn, eller månedsutgifter til bidrag. De bruker kalkulatoren på Nav.no for å kunne se hva du må betale i bidrag, ellers må du legge frem en skikkelig bidragsavtale mellom deg og den andre forelderen. Anonymkode: e8428...10a 2
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2018 #17 Skrevet 7. mai 2018 Vær litt forsiktig her. Er du sikker på at far kommer til å gå med på å gå tilbake til den gamle ordningen? Ikke si fra deg foreldreansvar ihvertfall. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #18 Skrevet 7. mai 2018 18 minutter siden, moreno skrev: Må du betale barnebidrag da? Hva sier banken til det? Nei, skal ha en avtale hvor det fremkommer at jeg ikke skal betale bidrag. Anonymkode: 19ced...3b1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #19 Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, skal ha en avtale hvor det fremkommer at jeg ikke skal betale bidrag. Anonymkode: 19ced...3b1 Det kommer ikke banken til å godta. For hvis utregninger viser at du egentlig er bidragspliktig så har ikke den forelderen barnet bor hos «lov» til å si at du ikke skal betale. Det er fordi du har et lovbestemt forsørgeransvar for egne barn. Og har du samvær så vil de også ta høyde for hva det vil medføre av utgifter pr mnd. Anonymkode: 96506...fda 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #20 Skrevet 7. mai 2018 Dette virker ikke så gjennomtenkt. Kanskje du skal finne en annen løsning. Anonymkode: 4f313...1e6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå