Mafoyo Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Mulig det har vært laget flere liknende tråder her, men jeg prøver likevel: Her i huset er det vel disse middagsrettene som eksisterer: - Spaghetti med kjøttsaus og salat - Ovnsbakt fisk med grønnsaker og ris/potetstappe/puré -Fiskekaker med ris og grønnsaker - Kyllingfilet med saus, ris og salat - Wok med asiatisk saus, ris og grønnsaker -Pizza -Tacos på fredager. - Salat med diverse -Pølser og potetstappe med salat Og sikkert noen andre retter innimellom som jeg ikke skriver opp nå. Alle disse rettene tar vel ca 1/2 å ferdigstille. Det må gå raskt i en hektisk hverdag. Alle nevnte retter smaker helt OK, ofte ganske godt. Men jeg er samtidig litt lei. Det er så tradisjonelt. Er det noen som har en enkel, kjapp og litt mer "eksotisk" oppskrift å by på? Noe dere lager jevnlig som er lett å like? Som inneholder noen ingredienser som man gjerne har liggende eller også kan bruke til andre måltider. Gjerne sunt og ikke altfor dyrt. Anyone?
Mafoyo Skrevet 7. mai 2018 Forfatter #2 Skrevet 7. mai 2018 Noen som kunne flyttet emnet til den store middagstråden? Eller kan jeg gjøre det selv?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 To raske retter med tortillas - helst fullkorn: 1. Fajitas. Der steker jeg rett og slett kyllingbiter sammen med løk og paprika, krydrer med fajitaskrydder og heller over en boks hermetiserte maiskorn. Serverer med salsa og litt rømme/creme fraiche. 2. Laksewraps. Jeg steker laksebiter og tilsetter løk og maiskorn her også. Kan krydres med tacokrydder, men som regel lager jeg det uten. Serverer med hjemmelaget tzatziki, tomatskiver og salsa. Jeg ser du skriver fiskekaker med ris og grønnsaker. En annen rask fiskeskakevariant er fiskekaker med salat og grove hamburgerbrød. En av de billigste middagene jeg vet er forresten denne løksuppa: https://www.frukt.no/oppskrifter/supper/fransk-loksuppe/ Her går det mye mye raskere hvis man ikke gratinerer suppa i stekeovnen, men rett og slett lager «ostesmørbrød» i ovnen samtidig som suppa koker og deretter serverer suppa i skåler med ostesmørbrødene på toppen.. Anonymkode: 572db...6ac
Muskath Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Ovnsbakte rotgrønnsaker er veldig godt som tilbehør. Du kan kutte opp grønnsaker (kålrot, gulrot, søtpotet, sellerirot, purre, potet) på forhånd, så tar det ikke lang tid i ovnen.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Jeg tror du spør for generelt til at du får svar. Da er det lett for at man poster et langt svar, og så er det irrelevant fordi det bommer på et eller annet du har glemt å presisere, som feks at middagene skal passe for både barn og voksne, eller at dere ikke spiser vegetarmat, eller ikke liker spesielle typer fisk eller kjøtt... Uansett. Typer middager jeg lager til hverdags som ikke finnes på listen din er: - Suppe laget fra bunnen. Feks av en grønnsak eller to (potet- og purresuppe, gjerne med et egg på, gulrotsuppe med ingefær og), eller thailandsk tom kha gai, eller italiensk minestrone, eller fiskesuppe... Gjerne med grovt brød/rundtykker til. - Curry, gjerne vegetarisk. - Flere typer pastaretter - det kan jo varieres i det uendelige. Jeg spiser gjerne vegetariske pastaretter til hverdags, det er veldig kjapt å lage. Anonymkode: 9bd2c...960
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 PS: Prøv også å tenke råvarer i stedet for kjøtt/fisk, potet/ris og grønnsaker/salat. Bruker du linser, kikerter, store hvite bønner? Disse kan du ha som utgangspunkt for salater, supper eller puréer på ulikt vis, eller lage indiske curryer. Hva slags grønnsaker er "grønnsaker" i din rulleringsliste? Har du testet asparges, fennikel, rødbeter, grønne bønner, pastinakk, sellerirot, jordskokk? I så fall, hvordan tilbereder du dem? Prøv å lage puréer eller ovnssteke grønnsaker du ellers bare koker, feks. Og kombiner dem med en ny type fisk, feks. Anonymkode: 9bd2c...960
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 Svinefilet stekt i ovn med bakt søtpotet og mangosalat til (mango, vårløk, avocado, chili, koriander.) nam!! kyllingbryst med skinnet på, fylt med kremost og soltørket tomat, med båtpoteter og en god saus, eller soppstuing. pannestekt torsk med soyasmør og potetpuré og sprøstekt chorizo og aspargesbønner. koteletter i ildfast form, garnert med stekt sopp og løk, hell over en boks fløte. Med kokt potet og surkål. Indisk kyllingsuppe. Med kylling, eple, løk, hermetisk tomat, karri og fløte. SÅ god- tar 20 min! Lakseform: kutt opp fennikel, eple, purre, squash. Legg i bunnen av ildfast form.laks på toppen. Mix matfløte med 1-2 ss dijonsennep, hell over. Gratiner i ovnen ca 10 min. Server med valgfritt tilbehør. noen av mine favoritter hvis jeg skal gjøre litt ekstra på en tirsdag :-) Anonymkode: dfed2...e77
Atea Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 Blomkålsuppe laget fra bunnen av med for eksempel reker eller stekt bacon. Grønnertesuppe (brukt frosne erter), med eller uten stekt bacon og krutonger. Omelett med salat. Stekt fisk med for eksempel ertepure, tyttebær og grønnsaker. Stekt kjøtt /koteletter med grønnsaker eller rot-mos. Spinatsuppe. Tomatsuppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå