AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Jeg har vært sykemeldt lenge, pga psykiske problemer etter en konfliktfylt exit hos forrige arbeidsgiver, men er nå "friskmeldt til arbeidsformidling" og i gang med jobbsøk. Jeg sendte noen søknader i forrige uke og ble innkalt til et intervju fredag formiddag, rett før jeg skulle imøte med saksbehandleren min på NAV. Jeg var (selvsagt) glad for å kunne fortelle henne at jeg faktisk hadde avtalt et jobbintervju, regnet med at hun ville bli fornøyd med det. Dengang ei. Hun gikk rett i "forhørsmodus" og stilte masse spørsmål om stillingen. Da jeg fortalte at det var et sommervikariat (med god mulighet for fast ansettelse) virket hun mest irritert over at det ikke var en fast stilling. Jeg er klar over at det ikke er en fast stilling, men i stillingsannonsen stod det at det var muligheter for fast ansettelse og da jeg ringte dem og stilte noen spørsmål sa de at sommervikarer som gjør en god jobb absolutt vil ha en stor sjans for fast ansettelse etter at vikariatet er over. Jeg kommer til å se etter stillinger og søke jobber gjennom sommeren uavhengig av om jeg får vikariatet, men tenker at det er lettere å få en jobb om jeg har jobb, så jeg synes ikke at jeg taper noe på å ta jobben om jeg får den. Saksbehandleren virket ikke enig i dette resonnementet. Er dette en normal holdning blant NAV saksbehandlere? Og tenker jeg helt feil? Anonymkode: f376e...10e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Har ei venninne som var på sikkert 10 forskjellige jobbtreninger/praksiser eller hva de kaller det. Når hun endelig kom til en butikk der hun fikk jobbe litt ekstra var det galt synes NAV, fordi de vaktene hun fikk var veldig korte, og da "ødla" det visstnok for at hun kunne dra på en 11 jobbpraksis. Nå flere år etter har venninnen min fått fast jobb i den butikken fordi hun valgte å ignorere saksbehandleren den gangen, hadde det vært opp til NAV hadde hun vel vært på sin 20 jobbpraksis istedenfor. Anonymkode: 3c3f2...eb3 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei venninne som var på sikkert 10 forskjellige jobbtreninger/praksiser eller hva de kaller det. Når hun endelig kom til en butikk der hun fikk jobbe litt ekstra var det galt synes NAV, fordi de vaktene hun fikk var veldig korte, og da "ødla" det visstnok for at hun kunne dra på en 11 jobbpraksis. Nå flere år etter har venninnen min fått fast jobb i den butikken fordi hun valgte å ignorere saksbehandleren den gangen, hadde det vært opp til NAV hadde hun vel vært på sin 20 jobbpraksis istedenfor. Anonymkode: 3c3f2...eb3 Takk for svar! Har jo hørt en del "spesielle" historier om NAV, men hadde ikke sett for meg en så negativ respons på at jeg hadde søkt på et vikariat. Det var nærmest et slag i trynet at hun var så negativ og tilsynelatende ikke så noe positivt ved at jeg faktisk ble kalt inn til et intervju. At en arbeidsgiver fant meg (basert på søknad og CV) såpass aktuell for jobben at de vil ha meg på intervju burde i mine øyne være positivt, selv om stillingen "bare" er et sommervikariat, så derfor var responsen overraskende. Kom på en NAV-historie fra min egen vennekrets. En kompis av meg var arbeidsledig for et par år siden. Han hadde lang erfaring fra lager og hadde mulighet til fast jobb (konkret tilbud), men han måtte ha truckførerbevis for å få den og det manglet han. Kurset han måtte ta for å få det kostet ca 5000 kr, penger han ikke hadde etter å ha vært arbeidsledig lenge. NAV ville ikke betale. Han fikk heldigvis lånt pengene av en venn, tok kurset og fikk jobben - den har han fortsatt. Det er jo helt latterlig at NAV ikke betaler et kurs til 5000 kr om det er det som skal til for å få dem i jobb igjen, det koster jo langt mer at de går ledige over tid. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e 11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Jeg forstår ikke helt hva den saksbehandleren tenker. Spør henne om hun tror faste jobber vokser på trær? Anonymkode: 8425d...10c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Og alle vet jo at det gjelder å få en fot innenfor, at man da har større sjanse til å få en fast jobb. Hvor gammel er saksbehandleren? Syns hun virker litt dum. Anonymkode: 8425d...10c 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke helt hva den saksbehandleren tenker. Spør henne om hun tror faste jobber vokser på trær? Anonymkode: 8425d...10c Jeg lurer også på hva hun tenker og ble som jeg skrev i det første innlegget veldig overrasket over hvor negativ hun var. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og alle vet jo at det gjelder å få en fot innenfor, at man da har større sjanse til å få en fast jobb. Hvor gammel er saksbehandleren? Syns hun virker litt dum. Anonymkode: 8425d...10c Det er nettopp det jeg tenker også, spesielt siden det stod i stillingsannonsen at det er muligheter for fast jobb til høsten. Dama er godt voksen, vil tippe 55-60 år gammel, så hun burde vite bedre. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer også på hva hun tenker og ble som jeg skrev i det første innlegget veldig overrasket over hvor negativ hun var. Det er nettopp det jeg tenker også, spesielt siden det stod i stillingsannonsen at det er muligheter for fast jobb til høsten. Dama er godt voksen, vil tippe 55-60 år gammel, så hun burde vite bedre. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e Jeg tror heller det er omvendt. Var mye lettere å få fast/full jobb før og da mener hun vel du bør klare bedre. Yngre personer vet hvor vanskelig det er å få jobb i dag Anonymkode: 8fdc5...b03 5
Rosatoast Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 Jeg ville ikke brydd meg om hva saksbehandleren sa, så lenge du har full kontroll over din egen jobbsøking og eventuelle ansettelser. Høres veldig bra ut, at du søker jobber uavhengig om du får vikariatet eller ikke. Jo fortere du er ute av NAV systemet, jo bedre, tenker jeg. Mulig hun blir irritert fordi nav vil "holde deg" for å ha deg i sin egen praksis osv, NAV tjener jo penger på dette. Kjør ditt eget løp uten NAV, når du har fått ansettelse så dropper du dem bare, inntil videre en hver oppegående person klarer seg fint uten NAV så lenge ikke situasjoner og omstendigheter i livet sier at man trenger dem litt. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Takk for svar igjen. Jeg fortsetter å kjøre det løpet jeg har planlagt jeg, og får jeg sommerjobben kommer jeg til å ta den. Fikk melding fra saksbehandleren på mitt NAV i dag, hun har meldt meg på et "oppfølgingstiltak", som visstnok skal være hjelp med jobbsøking, alt fra å skrive søknader og CV til intervjutrening. Hun mener dette ville være mer hensiktsmessig og gav større sjanser for en fast jobb enn et sommervikariat fra 1.6 til 31.8 og anbefaler på det sterkeste at jeg prioriterer tiltaket og søking på faste stillinger. Har ikke svart henne enda, men kjenner jeg blir irritert over negativiteten hennes. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e 4
*melis* Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 Herlighet, jeg synes dette høres hårreisende ut. Hva i alle dager er motivene til denne saksbehandleren? Det må da være et mål å få folk UT av systemet, om det så bare er for et par måneder. Og spesielt når det står spesifisert at det er gode muligheter for fast stilling. Vil tro sjansene for å få fast jobb i alle fall blir mye bedre ved å ta sommerjobben enn å bli værende i NAV-systemet. 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 Tullete saksbehandler. det der; hun kan umulig være særlig virkelighets- eller løsningsorientert. Her har du muligheten til å i hvertfall få arbeidserfaring, og kanskje til og med fast jobb - noe som er laaaangt mer hensiktsmessig enn kurs for å fylle ut skjema. Hadde jeg vært i din stuasjon, ville NAV-saksbehandlere slik jeg kjenner dem, vært kjempeglade for enhver mulighet for jobb. Lykke til framover, håper det bli fast jobb på deg! Anonymkode: a5d33...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 Jeg lurer på om det ikke er en annen side av denne historien også.....? Høres helt utrolig ut synes nå jeg at saksbehandleren skulle være negativ til at du har søkt en jobb uansett hva den er. Og svar til den med en venn som måtte ta truckførerbevis. Så flott at han ordnet dette selv! Folk går skoler, tar utdanning og kurs, tar sertifikater ol for å kunne få seg jobber- på egen bekostning. Hvorfor i all verden skulle ikke han ordne dette selv? Anonymkode: a98cf...21e 9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #13 Skrevet 7. mai 2018 10 hours ago, Rosatoast said: Jeg ville ikke brydd meg om hva saksbehandleren sa, så lenge du har full kontroll over din egen jobbsøking og eventuelle ansettelser. Høres veldig bra ut, at du søker jobber uavhengig om du får vikariatet eller ikke. Jo fortere du er ute av NAV systemet, jo bedre, tenker jeg. Mulig hun blir irritert fordi nav vil "holde deg" for å ha deg i sin egen praksis osv, NAV tjener jo penger på dette. Kjør ditt eget løp uten NAV, når du har fått ansettelse så dropper du dem bare, inntil videre en hver oppegående person klarer seg fint uten NAV så lenge ikke situasjoner og omstendigheter i livet sier at man trenger dem litt. 5 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar igjen. Jeg fortsetter å kjøre det løpet jeg har planlagt jeg, og får jeg sommerjobben kommer jeg til å ta den. Fikk melding fra saksbehandleren på mitt NAV i dag, hun har meldt meg på et "oppfølgingstiltak", som visstnok skal være hjelp med jobbsøking, alt fra å skrive søknader og CV til intervjutrening. Hun mener dette ville være mer hensiktsmessig og gav større sjanser for en fast jobb enn et sommervikariat fra 1.6 til 31.8 og anbefaler på det sterkeste at jeg prioriterer tiltaket og søking på faste stillinger. Har ikke svart henne enda, men kjenner jeg blir irritert over negativiteten hennes. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e Lurer på om Rostatoast har rett. Her er det iallefall noe som skurrer. Tjener NAV penger på slike "oppfølgingstiltak"? Anonymkode: 8425d...10c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #14 Skrevet 7. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om det ikke er en annen side av denne historien også.....? Høres helt utrolig ut synes nå jeg at saksbehandleren skulle være negativ til at du har søkt en jobb uansett hva den er. Og svar til den med en venn som måtte ta truckførerbevis. Så flott at han ordnet dette selv! Folk går skoler, tar utdanning og kurs, tar sertifikater ol for å kunne få seg jobber- på egen bekostning. Hvorfor i all verden skulle ikke han ordne dette selv? Anonymkode: a98cf...21e Hvilken "annen side" er det du mener er der?🤔 Saksbehandleren mener jeg kun skal søke på stillinger som gir fast ansettelse i 100% stilling, siden det er det som er målet. Hun mener jeg risikerer å "kaste bort" tre måneder på å ta et sommervikariat om jeg ikke blir fast ansatt etter at vikariatet er over og da er jeg jo tilbake på utgangspunktet - arbeidsledig. Angående truckførerbeviset: Joda, folk gjør både det ene og det andre for egen regning og det er jo det beste. Grunnen til at jeg reagerte i den saken var at han hadde vært arbeidsledig over et år og hadde virkelig gjort mye for å få jobb, uten å lykkes. Det hadde jo vært mye billigere for NAV i det lange løp å betale det kurset, så han kom seg i jobb og vekk fra dem, enn at han forble arbeidsledig i enda lenger tid. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e 5
Rosatoast Skrevet 8. mai 2018 #15 Skrevet 8. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på om Rostatoast har rett. Her er det iallefall noe som skurrer. Tjener NAV penger på slike "oppfølgingstiltak"? Anonymkode: 8425d...10c Det er jeg faktisk litt usikker på, men det ville ikke forundret meg at NAV tjener en del slant på disse menneskene. Akkurat som videregående skole, og skolesystemet. Kommunene og staten tjener penger for hver eneste elev som går på skolen!
Rosatoast Skrevet 8. mai 2018 #16 Skrevet 8. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken "annen side" er det du mener er der?🤔 Saksbehandleren mener jeg kun skal søke på stillinger som gir fast ansettelse i 100% stilling, siden det er det som er målet. Hun mener jeg risikerer å "kaste bort" tre måneder på å ta et sommervikariat om jeg ikke blir fast ansatt etter at vikariatet er over og da er jeg jo tilbake på utgangspunktet - arbeidsledig. Angående truckførerbeviset: Joda, folk gjør både det ene og det andre for egen regning og det er jo det beste. Grunnen til at jeg reagerte i den saken var at han hadde vært arbeidsledig over et år og hadde virkelig gjort mye for å få jobb, uten å lykkes. Det hadde jo vært mye billigere for NAV i det lange løp å betale det kurset, så han kom seg i jobb og vekk fra dem, enn at han forble arbeidsledig i enda lenger tid. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e Hvis NAV behandleren din kan GARANTERE at du får en 100% stilling, i en jobb du selv ser for deg å trives i så tenker jeg jo at prosessen kan gå fortere. Dog, da skal du IKKE ha gratis praksis før denne "eventuelle 100% stillingen" som NAV lover bort i hytt og pine..
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #17 Skrevet 8. mai 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar igjen. Jeg fortsetter å kjøre det løpet jeg har planlagt jeg, og får jeg sommerjobben kommer jeg til å ta den. Fikk melding fra saksbehandleren på mitt NAV i dag, hun har meldt meg på et "oppfølgingstiltak", som visstnok skal være hjelp med jobbsøking, alt fra å skrive søknader og CV til intervjutrening. Hun mener dette ville være mer hensiktsmessig og gav større sjanser for en fast jobb enn et sommervikariat fra 1.6 til 31.8 og anbefaler på det sterkeste at jeg prioriterer tiltaket og søking på faste stillinger. Har ikke svart henne enda, men kjenner jeg blir irritert over negativiteten hennes. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e Hva i alle dager?!? Du har jo vist at du kan skrive søknad selv, og jobbintervju er da sannelig ikke noe hjernekirurgi heller. Det er da klart at det tar seg bedre ut at du har en sommerjobb på CV framfor et kurs fra Nav. Det er så som så hvordan kvaliteten på kursene til Nav er, da det gjerne er noen utenfra som gjør (de såkalt velferdsprofitørene). Jeg hadde lett litt rundt for å se om denne saksbehandleren har personlige interesser i kursarrangøren. Kjør løpet ditt du! Anonymkode: d708b...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #18 Skrevet 8. mai 2018 Kjør ditt eget løp, for er mye større sannsynlighet for at du får jobb, ved å ta sommervikariatet. Enn å skulle gå på Nav kurs, og det er ganske stor variasjon på disse kursene, er man oppegående, så lærer man ikke noe nytt der. Ønsker deg masse lykke til, og håper du får jobb. Anonymkode: 9ee32...d87 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #19 Skrevet 8. mai 2018 Jeg leser denne tråden med en ørliten bismak i munnen, da jeg mistenker at både TS’ historie og de andre vi har fått presentert har en del vesentlige mangler på faktasiden, og at hvis vi hadde visst mer, ville NAVs reaksjon kanskje ikke vært så merkelig... Det er nemlig ikke vanlig at saksbehandler opptrer urimelig. Det er heller ikke vanlig at saksbehandler er kritisk helt uten grunn. Og det er slett ikke vanlig at man nektes billig kompetanseheving hvis det kan bidra til at man kommer seg ut i jobb, med mindre man har god grunn til det. Jeg sier selvsagt ikke at alle saksbehandlere er ufeilbarlige. Som absolutt alle andre gjør de både riktige og gale ting på jobb, men det er ingen NAV-regel som sier at saksbehandlerne skal være vanskelige inntil det motsatte er bevist, og bevisst stikke kjepper i hjulene på brukerne/klientene. Anonymkode: b16ee...19e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #20 Skrevet 8. mai 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken "annen side" er det du mener er der?🤔 Saksbehandleren mener jeg kun skal søke på stillinger som gir fast ansettelse i 100% stilling, siden det er det som er målet. Hun mener jeg risikerer å "kaste bort" tre måneder på å ta et sommervikariat om jeg ikke blir fast ansatt etter at vikariatet er over og da er jeg jo tilbake på utgangspunktet - arbeidsledig. Angående truckførerbeviset: Joda, folk gjør både det ene og det andre for egen regning og det er jo det beste. Grunnen til at jeg reagerte i den saken var at han hadde vært arbeidsledig over et år og hadde virkelig gjort mye for å få jobb, uten å lykkes. Det hadde jo vært mye billigere for NAV i det lange løp å betale det kurset, så han kom seg i jobb og vekk fra dem, enn at han forble arbeidsledig i enda lenger tid. Ts🌼 Anonymkode: f376e...10e Regner sterkt med at selv om du skulle få et vikariat i sommer, så hindrer ikke det deg i å søke andre faste jobber hele vegen..? Er du så heldig da å få en fast jobb, ja så går du vel ikke i en sommerjobb og "håper" på en fast ansettelse etterpå dersom du da har fått fast jobb. Angående truckførerkurs. Skulle vi bruke den tankegangen, så kan staten bare begynne å koste på alle arbeidsledige borgerne sertifikater, kurs og utdanninger. Det blir jo billigere enn om dem blir gående på dagpenger. Nei, jeg synes vi selv skal ta ansvar og ikke forvente at det offentlige skal legge til rette alt mellom himmel og jord. Om dette er en frisk oppegående mann, ja hvorfor i alle dager skal ikke han selv ta ansvar for å gjøre de tiltak som må til for å komme seg i jobb? Og det supre i denne saken er jo at mannen ordnet opp selv og har nå fast og god jobb! Det går ikke an da å sitte å være sur på det offentlige som ikke tok regningen. Man burde heller være lykkelig for at man har ressurser både i seg selv og rundt seg til å ordnet opp i saken selv! Anonymkode: a98cf...21e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå