Gå til innhold

Skrivefeil

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Vi diskuterer stringtruser... vi diskuterer pupper og hårfarge og famile og sex. Er ikke det også personlig?? Hvis jeg skriver at jeg synes mørkt hår er stygt, er det også å diskutere person?? Veldig, veldig mye angår oss mennesker, eller noen av oss... det må være lov å diskutere det?

Tok ikke helt den, Nathalie... beklager, men du må nok forklare nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane
Og du Lois, elskerinnen til supermann.... kan du ikke være så snill, når noen barre staver feil.... si ifra øyeblikkelig istedetfor å lage baksnakkingstråder?

Jo, GJERNE! Men folk blir sure når jeg kommenterer, og det skjønner jeg egentlig.

Selvfølgelig skriver jeg feil selv også, det gjør vel alle! Det jeg snakker om er innlegg der alle skrivefeilene gjør at det ser ut som om det er skrevet av en seksåring. Shoot me, men jeg gjør meg opp en viss mening, da.... Og det er ikke (bare) fordi jeg er kvinne!

P.S. Christopher Reeve was the best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

Joda, det er også personlig, Kid, men det går ikke på personer sånn sett.

Jeg mener at når man "snakker" drit om personer som ikke er så flinke til å skrive rett, så er ikke det noe særlig for dem det gjelder. Selv om dere ikke skriver nicket til noen, så er det sikkert en del som føler seg særskilt "uthengt" eller truffet på en måte. Det synes ikke jeg er noe særlig!

Jeg mente slettes ikke at det er å diskutere person om du skriver at mørkt hår er stygt...

Det er helt greit at dere diskuterer skrivefeil hos folk generelt, men i denne tråden så gjelder det folkene som holder til her på KG, og det blir på samme måte som om jeg skulle starte en tråd med at jeg synes visse mennesker her inne virker uintelligente (uten å nevne navn - men jeg mener selvsagt ikke deg, Kid :wink: ). DA ville jeg fått bråk da, mens å diskutere at visse folk her inne har en forferdelig dårlig norsk rettskriving, det er liksom greit...

Henger liksom ikke helt på grep for meg, det der... :roll:

Det var det jeg mente, da...

Moderatorene motsier seg sjøl med hva de godtar og ikke liksom, - synes det virker som om det kommer an på om de har en god dag eller ei... Det var slik jeg mente det, - om dere forstår bedre nå...?!?

Jeg mener nå uansett at folk skal få lov til å skrive som de gjør, jeg regner faktisk med at alle gjør som best de kan og da er det ikke noe mer vi kan gjøre her inne enn å lese og vise forståelse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bompi

Hvis du skal skrive sjøtt, så er den riktige måten å skrive det feil på: Skjøtt...

Bare så alt blir korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig løst Crazees oppgave...

Den plasser komma-oppgaven:

Waco seier damene viser mangel på intelligens.

Jeg tenkte det bare skulle være ett komma, men det skulle jo være to!!

Waco, seier damene, viser mangel på intelligens.

Puhhh.... Kommaregler var det vanskeligste som fantes i grammatikken (med 2 m'er, folkens), så jeg har jobbet hardt nå. Det må komme av lav iq. Eller kanskje jeg bruker den på noe annet? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bompi

Hvis du skal skrive sjøtt, så er den riktige måten å skrive det feil på: Skjøtt...

Bare så alt blir korrekt!

Bompi, er dette en spøk???? Kjøtt staves det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsom oppgave, Crazee. Og bra løst, Sissan!

:hoho:

Personlig irriterer jeg meg ikke over skrivefeil, men hvis det er konsekvent mye feil, virker det litt forstyrrende. Det trekker litt fokus bort fra innholdet i teksten. (Jeg arbeider mye med språk i jobben og har sterke meninger om temaet. Men jeg skal ikke plage dere med mine fantastiske teorier.... :blunke: )

Og Nathalie: Kan du ikke bare droppe å komme inn i tråder bare for å si hvor utrolig teit det er å diskutere emnet ?! Det er i hvert fall ikke konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klips: Jovisst henger jeg meg opp i småting, men jeg henger meg ikke opp i ting som går ut over andre personer og deres intelligens. Det håper jeg at færrest mulig gjør. :roll:

Som jeg skrev tidligere så har dette vært oppe ørten ganger før og man kan diskutere i det uendelige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klips: Jovisst henger jeg meg opp i småting, men jeg henger meg ikke opp i ting som går ut over andre personer og deres intelligens. Det håper jeg at færrest mulig gjør. :roll:

Som jeg skrev tidligere så har dette vært oppe ørten ganger før og man kan diskutere i det uendelige også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klips: Javisst har jeg mine feil, men jeg kritiserer aldri hvordan folk skriver eller får dem til å føle seg som idioter bare fordi det er litt småfeil inne i bildet.

Uansett - som jeg sa - denne diskusjonen har vært oppe utallige ganger her på forumet. Er det ikke viktige ting å diskutere enn folk som har litt småfeil. Det går jammen meg fort i svingene mange ganger når man skal skrive innlegg. Og hvem er dere da ? Lærere kanskje - dette er ikke en plass der man setter karakterer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det ikke er så viktig å diskutere eventuelle småfeil som folk måtte ha. Enten det er skrivefeil eller annet.

MEN for mitt vedkommende er det heller ikke det jeg reagerer på.

Jeg synes faktisk at det er et problem at tilsynelatende fler og fler voksne mennesker ikke evner å skrive sitt morsmål korrekt. Dette ser jeg mange steder: på jobb, på KG, i private brev o.s.v. For ikke å nevne noen av de jobbsøknadene jeg har sett !!!! SKREKK og GRU. Det er nedstemmende at folk som har gjennomført mer enn 13 års skolegang ikke klarer å skrive riktig, spesielt i en sammenheng som jobbsøking.

Det er tydelig at noen her føler seg truffet/ støtt/ fornærmet over at andre mener at det er VIKTIG å behandle språket med respekt og bestrebe seg på å opprettholde den viktige kulturarven som språket vårt faktisk utgjør.

For meg er ikke dette en diskusjon om små, tilfeldige skrivefeil i innleggene på KG. Men om den generelle utvanningen av språket og den økende mangelen på grunnleggende språkkunnskap i samfunnet generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Helt enig, Lula!

Og som flere andre stadig prøver å påpeke: Dette dreier seg ikke om tilfeldige småfeil, de fleste gjør feil når det går fort i svingene over tastaturet. Men når folk nesten ikke kan uttrykke seg; ikke setter tegn og ikke kan forskjell på enkel og dobbelkonsonant - kan dere da med hånden på hjertet si at dere ikke gjør dere opp tanker om vedkommende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da må man tenke litt over hvor man skal ta alt dette;

- Skolen

- SMS Språket har jo garantert forverret ting

- Man bruker slang og forkortelser - henter inn ord og uttrykk fra Engelsk.

- Dette med å skrive på dialekt må jo også endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

den oppgaven til crazy (?) viste ihvertfall meg hvor lett man tolker feil, dersom ikke rett grammatikk er brukt!

Hvor mange av dere leste setningen og plasserte kommaer slik at betydningen ble den den skulle? Og hvor fort gikk det?

Uten kommaene er det en betydning, med kommaene blir det jo en meeeeget annerledes betydning!

Vil dere fremdeles si at, "dere skjønner jo hva som menes selv om det er skrive feil"... ?

Eller har ingen prøvd å løse oppgaven eller skjønne forskjellen i eksempelet? fordi det var litt ekkelt kanske? må nesten innrømme at skrivefeil kan gi feil betydning av en setning, og det er jo litt ekkelt når vi jo ikke skal innrømme at grammatik har noe for seg...

Flink du sissan! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Morsom oppgave, Crazee. Og bra løst, Sissan!

:hoho:

:-) Det var berre ein liten kommentar til at det ikkje er så viktig å bry seg om kommafeil - eit lite komma eller to kan jo endre meininga totalt. Det same kan skje med utelating av eit ord. Å blande saman og/å, for/får, kjøtt/skjøtt, kjekk/sjekk osv. kan gjere det litt vel vanskeleg å forstå kva som eigentleg er meint. (T.d. om han som tapte sjelen sin til djevelen - og trudde det var snakk om kjelen sin...) Ein ting er å misforstå i ein samtale - då kan det bli korrigert raskt og smertefritt. Kommuniserer ein skriftleg får ein ikkje gitt denne korreksjonen, og kan risikere at mottakar avfeier innlegget som tull (og avsendar som tulling?)

Skrivefeil får me vel alle frå tid til anna (og nesten garantert i innlegg som kritiserer skrivefeil) men det er haldninga til feila - både stavefeil og grammatiske feil - det er viktig å ta tak i. Synest eg. Både for språket sin del og for evna til å gjere seg forstått skriftleg - og for inntrykket dei skriftlege evnene gir av ein sjølv. Bryr ein seg ikkje om skrivefeil til vanleg, så er det stor fare for at ein ikkje greier å skrive korrekt når det trengst.

Det er ein ting at skrivefeil og forkortingar florerer på chattar det samtalar skjer i sanntid, men i forum som t.d. dette er det unødvendig. Ein sparar ikkje noko på å ignorere feil - heller tvert om. Då er det betre å ta seg nokre sekund ekstra og passe på at ein ikkje skriv noko ein veit er feil, og kanskje kikke raskt over det ein har skreve før ein sender det frå seg i tilfelle det skulle vera ein brølar der.

Elles får me alle eit inntrykk av personen som skriv, og gjer oss automatisk og ubevisst opp ei meining om vedkommande. Då er det ikkje negativt å visa at me kan skriva...

Det er no mi meining. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie
Og Nathalie: Kan du ikke bare droppe å komme inn i tråder bare for å si hvor utrolig teit det er å diskutere emnet ?! Det er i hvert fall ikke konstruktivt.

Klart jeg kan det, Supernova, men jeg skriver hva jeg vil når jeg vil og ikke minst hvor jeg vil.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, jeg sier bare:

"Heng han, ikke vent til jeg kommer." eller var det "Heng han ikke, vent til jeg kommer."

Denne er vel velkjent, men et meget godt eksempel på bruk av komma.

Mirabella :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter innlegget til Lula hundre prosent! Har fint lite å legge til eller trekke fra der. Crazee kom også med noen gode poenger. Nå velger jeg å trekke meg ut av denne debatten (men jeg skal aldri si aldri)... dere vet hvor jeg står hen, og jeg velger å tro at jeg dersom jeg har mer å tilføye blir det bare drittslenging, og det skal jeg holde meg unna!

Nathalie: Ikke for å blande meg inn... det er vel litt lavmål å komme hoppende inn i en diskusjon bare for å slenge med leppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...