Gå til innhold

Skrivefeil

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Jeg får prøve å forklare dette her engang til da... virker som om du Mortitia måtte vri om på det jeg sa, og få det til å se værst mulig ut. Jeg gjør meg selvfølgelig ikke opp en mening om folks intelligensnivå utifra noen får linjer da... Men, når jeg ser de samme personene skrive de samme feilene om og om igjen, da begynner jeg å lure.

Klart det kan gå litt fort i svingene en gang i blant, og det kan bli endel feil, men når man ser de samme feilene hele tida, så er det vel neppe fordi det går for fort?

Og waco, kjære waco... dette med at kvinner henger seg mer opp i rettskrivning enn menn er en illusjon i ditt hode tror jeg. Og uansett.. hva er feil med å henge seg opp i sånt? Hvordan du uttrykker deg skriftlig sier faktisk MYE om intelligensen din. Og dårlig rettskrivning/gramatikk henger i de fleste tilfeller sammen med lav iq... sånn er det bare..

Noe av det teiteste jeg ser er sånne FOR/FÅR feil... da begynner jeg virkelig å lure på hvor ofte folk faktisk fulgte med i timen på skolen... Ellers så har det jo blitt en stor mote å skrive sms-språk, og det utenom sms også... Greit nok når man må begrense seg til 160 tegn, men inne på diskusjonsforum, chat osv, så kan man faktisk skrive så mye man vil! :) Ikke er det så dumt å lære seg til det heller, kunne faktisk likt å se en jobbsøknad som så slik ut:

"jg ønskr mg jobb hos dere, jg r pliktoppfyllende, snill, ærli å lærer fort. Håpr å høre fra dere"

Siden jeg er inne på ting som irriterer meg ved folks skrivemåte (kan tenke meg waco pønsker ut noe å skrive as we speak), så kan jeg jo ta med folks bruk av dialekt når de skriver! Hallo? Hva er dialekt? Jo, det er et annet navn på talemål, og når bruker man talemål? Jo, når man taler, altså snakker... Her i norge har vi to skriftspråk, bokmål og nynorsk, bruk dem! :)

Skal ikke klage mer nå :) Og ikke klag over at vi klager... alle klager på et eller annet... så la meg klage!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Waco seier damene viser mangel på intelligens.

Det er kommafeil i setninga over Waco, men det er vel lett å forstå kva meininga er likevel, er det ikkje? For korrekt vert setninga...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, jeg bompi!

Når voksne mennesker skriver såpass dårlig som vi kan se flerfoldige eksempler på her inne, er det faktisk grunn til bekymring. Ikke bare for iqen til vedkommende, men for den norske kulturarven (noen nevnte det før meg her, også). Det norske språket blir forenklet til enhver tid. Om tyve år hører vi ikke lenger forskjell på skj- og kj-lyden. "Da og når"-regelen er allerede opphevet, og mange vet ikke forskjellen på "og" og "å". Det er faktisk bekymringsverdig...

Neida, skrivefeil og grammatiske feil er ikke det verste man kan bekymre seg over... jada, jada, det vet jeg. Men jeg synes allikevel det er trist å se at såå mange ikke behersker språket vårt på noe som helst vis!

Hvorfor tåler ikke folk kritikk på dette området? Alt annet kritiseres og diskuteres her inne, hvorfor i huleste heita skal ikke skrivefeil også være et akseptert tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel bompi, så du måler menneskers intelligens utifra gramatiske feil.... interessant synspunkt.... interessant...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er noe i det, jeg Waco! At dårlige norskkunnskaper vitner om lav iq stemmer selvfølgelig ikke i alle tilfeller, og det er sikkert også ganske fordomsfullt å tenke slike slemme tanker bak folks rygg. Du må allikevel huske på at skrivemåte sier noe om for eksempel fantasi, ordforråd og evne til å uttrykke seg. Jeg mener helt klart at det igjen kan settes i sammenheng med intelligens. (Dyslektikere er selvfølgelig unntatt).

At noen mangler et komma her og der, betyr ikke at vedkommende er stokk dum, det er ikke det jeg mener. Men hvis teksten er skrevet dårlig, og innholdet heller kanskje ikke vitner om særlig høy iq, danner man seg også et dårlig førsteinntrykk. Det er rein og skjær logikk, det Waco. Jeg vet at du forstår hvis du tenker ordentlig godt etter!

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri skriver feil ???

Mortitia, kan du med hånden på hjertet si at du aldri henger deg opp i/irriterer deg over ting som ikke er så viktige? I så fall er du virkelig sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kvinner som dere som dreper skrivegleden og utferdstrangen hos gutter. Deres hakkelse av stavefeil er ikke annet enn begredelig. Hadde det vært opp til meg... og det er det jo noen ganger, så skulle vi brydd oss mer hva mennesker sa.... og ikke hvordan man utrykker seg.

Å skrive er bare en talemåte, en kommunikasjonsform. Indianere meddelte hverandre røyksignaler, titanic telegrafen.

Hvordan man prater sammen er av mindre viktighet enn hva som blir sagt....

Men som kjent er dere jo vanskelige med vilje, så noe annet er vel ikke å forvente seg....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har vel her rakket ned på norskkunskapene hos gutter eller menn? Hvorfor tar enkelte av det mannlige kjønn seg nær av kritikken, om jeg får kalle den det, da? Dere er meg en gåte...

Jada, selvfølgelig er det viktigere hva folk prøver å overbevise oss om, enn hvordan de gjør det. Men fremgangsmåten til vedkommende er jo i stor grad med på å påvirke resultatet?! Er du ikke enig?? La meg illustrerer... En person som skriver korrekt norsk blir tatt mer seriøst enn en som skriver mye feil. Hvis jeg er arbeidsgiver og to personer har søkt på samme jobb... la oss si at søkerne har samme erfaring og utdanning... jeg ville helt klart valgt ut den av de to som skrev den beste søknaden. Det gir et inntrykk av seriøsitet, og ja... en pekepinn om hvor på iq-skalaen vedkommende befinner seg.... om søknaden er skrevet godt. Det er også ren logikk, og jeg klarer ikke å fatte og begripe hva som er så forferdelig vanskelig med det!

Det norske språket er en stor del av kulturarven her i landet. Det er en liten tragedie at folk ikke behersker språket overhodet! Det er ikke bare en talemåte, Waco, men en kunst!

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er irritert på skrivefeil skriver da også feil innimellom. Er dette virkelig noe å henge seg opp i, så lenge man skjønner meninga med det som skrives? :roll: Jeg synes ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skriver feil, det er klart... men hos noen er det mer fremtredende enn hos andre. Det er feil som stadig dukker opp, som irriterer. Eller bekymrer, om du vil...! Og akkurat det har vel blitt påpekt opptil flere ganger i denne debattens skjeve gang?!

Så flott at du ikke henger deg opp, da lazy. Vi har alle våre bekymringer, vet du... la oss få klage litt. Det klages vel på det meste her inne, dette er vel ikke noe å hisse seg opp så til de grader over?

Klarer ikke å forstå enkelte her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hisser meg heller ikke så veldig opp, det er bare å klage for min del. Jeg vet at jeg ikke er av dem som har masse skrivefeil uansett, og er selvfølgelig enig i at det tar seg bedre ut med innlegg som det ikke kryr av skrivefeil. Men jeg tar ikke dette så seriøst og måler heller ikke folks IQ etter om de trykker feil på tastene innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heller ikke slik at man sitter og tenker etter og vurderer hvor smarte folk er. Men man lager seg et intrykk av folk, det tror jeg faktisk du gjør også...

... for meg er måten folk uttrykker seg på, skriftlig eller muntlig, med på å fortelle noe om personen. Også om hvor smart vedkommende er. Selvfølgelig er innholdet i innleggene også med på å danne et inntrykk. Jeg legger iallfall ikke sjul på at jeg vurderer folk også, i tillegg til hva de formidler, utifra hvordan de skriver, det kan være både dømmende og fælt, men det er nu engang slik.

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også fortelle at personen er så ivrig og engasjert at det går litt fort for seg når han skriver. Og har så mye å fortelle at fingrene ikke helt rekker å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmja... Stavefeil kan være irriterende. Grammatikkfeil likeså.

For en gangs skyld er jeg enig med waco, hvorfor kan vi ikke bare fokusere på hva som blir sagt? Hvorfor henger vi oss så mye opp i hvordan et menneske utrykker seg skriftlig?

Mener noen av dere virkelig at dersom jeg ordlegger med dårlig skriftlig, så tyder det på at jeg har lav intelligens?

Ikke alle kan bruke og/å korrekt. Ikke alle kan skrive kanskje riktig. men de lærer kanskje av sine egne feil? Greit å påpeke at det skrives feil, men ikke kom å si at man har lav iq bare fordi man ikke skriver alt korrekt. Det synes jeg er litt lavmål.

Det kan selvfølgelig være at jeg har misforstått noe her, eventuelt tolket ting litt dit jeg selv vil...

Sms-språk: Grusomt! Mer er det ikke å si om den saken.

Til slutt: Ja, jeg irriterer meg noen ganger over skrivefeiler, skal absolutt ikke legge skjul på det! Men jeg innrømmer at jeg har mange skrivefeil selv. Enkelte ganger går det for fort i svingene, og feilene dukker opp. Om dere leser dette innlegget, så finner dere sikkert minst 10 feil. Uansett, jeg vet at JEG ikke har lav intelligens, bare fordi jeg har skrivefeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å henge seg opp i Lazy, det er snakk om å legge merke til. Alt annet her inne blir debattert og klagd på, hvorfor kan man ikke klage litt på slike ting? Det er faktisk ganske viktig å klare å gjøre seg forstått. Jeg sier ikke at jeg ikke forstår hva folk mener når de har noen skrivefeil, som regel gjøre jeg jo det, men av og til så kan det faktisk ta lenger tid å lese en setning når den inneholder grammatiske feil eller skrivefeil.... Og jada, waco jeg vet hva du skal si, at jeg er en typisk kvinne som henger meg opp i slike ting...

Det er egentlig merkelig hvor mange som følte en trang til å forsvare seg nå... føler vi oss truffet? hehe, neida, skal ikke være slem.. dere får skrive akkurat hvordan dere vil, så lenge dere gjør dere forstått på en grei måte... men det er da lov å ta opp en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trykkfeil som sådan det reageres på, iallfall ikke fra min side. Det er feil som aldri blir rettet opp. Folk som har gjennomført ti år med skolegang burde kunne skrive "ikke" riktig. Det må det også være lov å påpeke!

Vi skriver alle feil i blant. Men når teksten blir anstrengende å lese, eller til tider til og med uforståelig, (grunnet manglende tegnsetting, uforståelig grammatikk eller stavefeil til de grader), tyder det jo på at vedkommende har litt lite forståelse for det norske språk. Jeg snakker her ikke om dyslektikere. Jeg mener forståelse har med intelligens å gjøre, ja.

Og for n'te gang, du late... det er ikke her snakk om trykkfeil, men om så alvorlige skrivefeil og grammatiske feil at vedkommende som skrev kanskje burde vurdere å starte på barneskolen igjen. Man blir ikke tatt seriøst hvis man ikke kan uttrykke seg nogen lunde, skriftlig som muntlig. Det er noe alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del, jeg har ikke sagt at man IKKE skal kunne bemerke at folk skriver feil. Men kom ikke her og si at man er dumme dersom man ikke kan og/å reglene...

Selvfølgelig er det lite moro å lese innlegg uten komma og punktum.

Noen mennesker orker ikke ta det på alvor. Nei, det er ikke bra. Og ja, de BURDE gjøre det.

Men Kid-a: Hvor ofte ser du innlegg med så grove feil som du nevner?

Jeg har ikke sett noe særlig til det i det siste. Noen vil det alltid være, og forhåpentligvis kan man, ved å ha slike tråder, kanskje begrense dette enda mer.

Men, om dere absolutt skal påpeke alles feiler, kan dere ikke bare legge det inn på en privat melding til de som er registert?

Er det ikke sånn man lærer best? Ved at andre har sagt til meg at det heter verre, ikke værre, så har jeg slått det opp, og funnet ut at: "Hei, jeg HAR jo faktisk en ganske stygg skrivefeil"

En ting jeg lurer litt på, er om KJ stavelsene faller bort fra det norske språk. Her i Oslo hører jeg aldri kjøtt, kjole, kjeks.. Omtrent ingen på MIN alder sier kjøtt, de sier sjøtt. Har hørt rykter om at norsk språkråd har tatt det opp, og vurderer å la det bli klammeform. Burde vi ikke ta tak i det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her er det virkelig snakk om å være vanskelig! Er ikke dette en tråd som omhandler skrivefeil? Da trodde jeg det var logisk å fremme mine meninger rundt temaet her... men jeg tok kanskje feil? Nuvel.

Jeg har faktisk sett en del feil her inne som over hodet burde vært her, for å si det på den måten! Det er synd at folk ikke kan skrive morsmålet sitt, og det mener jeg helt seriøst... det er nesten en liten tragedie.

Språket blir forenklet, det ser vi eksempler på hele tiden. Jeg tror det har sammenheng med at alt i samfunnet skal være så forferdelig enkelt og greit... skolen skal være enkel, undervisningen skal være morsom. Det er ikke snakk om å sette krav til folk! Norsk er for Guds skyld et forholdsvis enkelt skriftspråk sammenliknet med de fleste andre... synd at færre og færre behersker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ikke snakk om klager på spesifikke personer, det ville aldri falt meg inn å skrive en PM til brukere her inne f.eks for å hakke ned på rettskrivningen deres... For meg er det en generell sak.. jeg er generelt oppgitt over folks manglende interesse for å uttrykke seg korrekt grammatisk f.eks. Syns det begynner å bli et problem, som man jo må få lov til å ta opp i likhet med andre ting her inne på KG?

Dette med sjøtt og sjino osv, begynner å bli ganske patetisk spør du meg. Det er noe som har kommet hovedsaklig fra innvandrere som sliter med de litt spesielle lydene vi har i landet, så da blander de dem liksågodt... at det vurderes innført som klammeform forundrer meg ikke, men gud så tåpelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nathalie

At folk ikke har bedre ting å diskutere her enn noen teite skrivefeil, det irriterer meg... :roll:

Skjønner ikke hvorfor man henger seg så jævlig opp i det, jeg kjenner mange folk som er skikkelig råglupe, men som faktisk har problemer med rettskriving. Ikke nødvendigvis dyseleksi eller sånt, men rett og slett bare enkle rettskrivingsmåter....

Det er så kjett at folk ikke heller kan diskutere ting som ikke går på personene her inne!!! For det gjør faktisk det når det diskuteres skrivefeil hos folk her inne på KG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...