Gå til innhold

Skrivefeil

Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Er det bare meg som synes at alle skrivefeilene i innleggene er irriterende? Må bare innrømme at jeg har fordommer mot folk som ikke kan de mest elementære ord etter mange år på skolen!

Alle kan jo taste feil, men når det rett og slett er vanskelig å lese innleggene er det ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat som jeg irriterer meg over de samme temaene som kommer igjen og igjen og igjen.... Som blandt annet dette her! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Lula

Hei Lois!

Dette har vært tatt opp MANGE ganger før her inne. Det er ikke spesielt populært, og de fleste svarer at:

"alle kan skrive feil innimellom"

"tenk på de som er ordblinde"

"det viktigste er vel at man skjønner det som står"

o.s.v.

Selv er jeg enig med deg. Det er ALTFOR mange som ikke kan elementær rettskriving (mener selvsagt ikke dyslektikere her).

Skriftspråket er en viktig del av vår kulturarv, og noe vi burde bestrebe oss på å bruke riktig.

Det er greit nok at vi er på nettet, og da mener noaen at det "ikke er så nøye". Tja, kanksje det, men dersom det bare var på nettet at dette var et problem så skulle jeg ikke sagt noe. Jeg opplever imidlertid at mange ikke klarer å skrive riktig i andre sammenhenger heller. Derfor tror jeg at det vi ser på nettet er ganske representativt for den allmenne norskkunnskapen. Det blir litt for enkelt å skylde på at man ikke tar det så nøye på nettet. Det er jo ofte snakk om skrivefeil som etter min mening tyder på at man ikke VET hvordan ordet skrives, og ikke slurvefeil.

Selvsagt kan alle skrive feil. Det gjør jeg også av og til. Men det er faktisk påfallende mange som tilsynelatende ikke kan rettskriving.

Regner med at det er mange som blir sure nå, men jeg står for det jeg mener. Hvordan kan man vente at barn og unge skal lære seg rettskriving, når voksne mennesker "ikke bryr seg" om å stave riktig? (igjen: dyslektikere unntatt).

Jeg synes at alle som har et minimum av skolegang bør bestrebe seg på å behandle språket vårt med respekt, og å gå foran som et godt eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, hvem skulle tro at man skulle få behov for å kunne skrive - når de moderne kommunikasjonsmildlene kom.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er folk som skriver feil, vil andre irritere seg over det. Derfor blir skrivefeil et alltid tilbakevendende tema. Og det tror jeg er bra, fordi det får en del til å tenke seg om og kanskje skjerpe seg på rettskrivingen, i hvertfall for en periode. Bevisstgjøring er alltid viktig!

Men jeg synes faktisk at nivået har holdt seg ganske høyt på KG de siste månedene, etter forrige runde med "Skjerpings på rettskrivingen"-tråder. Noen innlegg er fremdeles litt mer plundrete å lese enn andre, men jeg synes at det jevnt over er ganske høy kvalitet på hvordan folk uttrykker seg her inne! Keep up the good work, boys and girls! :D

En liten kommentar om dyslektikere: De jeg kjenner som er klar over sin dysleksi, bruker heller mye tid på å få til skriftlige innlegg så godt som feilfrie, enn å bare la det stå til. Så jeg tror at det er det samme for dyslektikere som for andre, at noen bryr seg om at det skal se riktig ut, og andre gir beng. Dyslektikere må streve litt mer med å få ting riktig, men de får det til hvis de bruker nok tid og hjelpemidler. Det er i hvertfall min oppfatning, med en samboer og flere venner med dysleksi.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette har vært oppe en haug med ganger fra før av. Selv liker jeg ikke når det blir for mye forkortelser, men at folk kanskje får med seg en ekstra bokstav i farten har jeg ikke noe problem med. Men ut over det så synes jeg ikke at det er så galt her jeg.

Fatter bare ikke at folk gidder å bry seg med det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi like Lois, akkurat sånne ting henger jeg meg opp i også, uvisst av hvilken årsak. Og til deg som ikke ikke kan fatte hvorfor, Mortitia, så jah... sånn er det vel bare, lite vi kan gjøre med det. Det er ikke vondt ment i alle fall. Jeg pleier liksom ikke angripe folk fordi de skriver litt feil, men jeg gjør meg som regel opp en mening om intelligensnivået til personen osv... dyslektikere kan jeg forstå... andre, vel... burde kanskje fulgt bedre med på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det sier jo bare litt om hvor mye dere har å diskuterer. Kan dere med hånden på hjertet si at dere aldri skriver feil ??? BULLSHIT - det tror jeg ikke på. Tåpelig å sette seg en mening om folks intelligens ved å se på hvordan dem skriver - det sier jo litt om dere også da.

Nei det finnes viktigere ting å henge seg opp i.

SÅNN ER DET BARE :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lois!

Det er greit nok at vi er på nettet, og da mener noaen at det "ikke er så nøye". Tja, kanksje det, men dersom det bare var på nettet at dette var et problem så skulle jeg ikke sagt noe.  

Regner med at det er mange som blir sure nå, men jeg står for det jeg mener. Hvordan kan man vente at barn og unge skal lære seg rettskriving, når voksne mennesker "ikke bryr seg" om å stave riktig? (igjeneksempel!

:briller:

som du sier, alle kan ta feil.. men prøv i allefall å ha et feilfritt innlegg når du kritiserer andre for skrivefeil. ref: noaen, kanksje.

Selv for de beste av oss kan det gå litt kjapt i svingene. 8) , men jeg mener at det er innholdet i innleggene som er viktig. Om det er en slurvefeil eller 4... språket går ikke under av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at skrivefeil er irriterende, men det er det jo blitt bannlyst å si noe om her inne. Det er derimot greit å slenge dritt om alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At damer er opptatt av skrivefeil sier litt intelligensen deres. Altså man skal arrestere hverandres meningsutvekslinger med stavefeil?

Ser dere galskapen i deres egen væremåte?

Og du Lois, elskerinnen til supermann.... kan du ikke være så snill, når noen barre staver feil.... si ifra øyeblikkelig istedetfor å lage baksnakkingstråder?

Waco

At kvinner aldri lærer...sukk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke innlogget Lula

Ja der kan dere se. Jeg skriver også feil av og til!

(Kan tenke meg at dere likte det!! :hoho: )

Jeg presiserte da også i innlegget mitt at alle kan gjøre feil. Også jeg (selv om det er sjelden :sjarmor: )

Det er ikke denne typen feil jeg mener er problemet.

Og hvis du Binn@, leser det en gang til, så er det gjentatte feil som tydelig viser at folk rett og slett ikke VET hvordan ting staves, som JEG mener er problemet.

Jeg synes faktisk at det er for dårlig at mange ikke vet hvordan en rekke ord skrives. Ingen er perfekt, men det er STOR forskjell på små slurvefeil innimellom, og direkte språklige feil som går igjen i innlegg etter innlegg.

Så kan jo selvsagt dere andre mene at det er tåpelig å henge seg opp i dette. Jeg mener at det er viktig og det forbeholder jeg meg retten til, så kan jo dere andre henge dere opp i andre ting :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter fullt ut de som mener at man bør bestrebe seg på å skrive så korrekt som mulig. Jeg mener også at det sier litt om intelligensnivået til folk..og da tenker jeg ikke på antall år de måtte ha på skolen!

Mirabella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vissst de ha med iq nåvå å skeve ratt. d tor je ike pa. :ler2:

Du blir nok fulgt med her etter, du som startet tråden, og nåde deg ser vi noen skrivefeil....da åker det rett ut....he he............

:ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere lagt merke til at damer er mye mer opptatt av fasade og rettskrivningsfeil enn menn? Vi menn er litt mer avslappet på det området... hva som sies er viktigere en hvordan ting blir sagt....

Ihvertfall har jeg det sånn, og det er jo menn som enda styrer verden... så kjære damer... hvis dere kunne være litt mer avslappet iforhold til omgivelsene deres, lytte litt mer til hva som blir sagt og skrevet.... og brydd dere mindre om kommafeil...

Ja da tror jeg nesten dere også får en sjangs her i livet.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ett sted der man ikke blir vurdert ut i fra fasaden - utseendet - så er det vel her!!

At det bare er kvinner som tenker slik er tullprat...Det kommer selvsagt an på hva man vil med livet sitt, men en mannlig arbeidsgiver jeg hadde var svært opptatt av språket...

Og Waco det heter ikke en, men "enn hvordan ting blir sagt"

Mirabella :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med siste. Det sier masse om intelligensnivået til folk når man skriver feil som tyder på at man ikke har fullført ungdomsskolen.

Her er noen av de jeg har sett i det siste:

Det heter KANSKJE, ikke kansje, kanksje eller noe annet lignende.

Det heter NYSGJERRIG, ikke nyskjærrig, nyskjerrig eller lignende.

Sammensatte ord skal skrives som ett ord, ikke to. Dermed heter det for eksempel KJEMPEMYE, ikke kjempe mye.

I tillegg er det veldig mange som blander FOR og FÅR. Det er to helt forskjellige ord. ENDA og ENNÅ betyr heller ikke det samme. OG/Å-feil trenger man heller ikke å lete lenge etter.

I tidligere diskusjoner som denne sier mange at de ikke rekker å lese over. Sant nok, men hvis man har gjennomført mer enn sju år på skole, burde dette komme helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingenting får folk derom de har noen skrivefeil å stavefeil.

Dere skjønner hva som blir sagt.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...