Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Okey nå vil folk sikkert kjefte masse på meg men SLAPP AV. Jeg spør her fordi jeg gjerne vil ha råd om hvordan jeg skal forholde meg til dette. 

Vi er en gruppe som skal skrive oppgave sammen (2.året bachelor, høgskole). Jeg sier ikke at jeg er verdensmester i skriving og akademia, for all del. Jeg er sikkert helt middels. Men vi skal liksom skrive denne oppgaven sammen og teksten må derfor ha en viss sammenheng. Og den ene personen jeg skriver sammen med... Unnskyld meg men jeg får helt vondt av vedkommende når jeg leser det personen har skrevet. Teksten har ingen god oppbygning og det er ofte vanskelig å forstå hva personen mener. Jeg aner ikke om vedkommende har dysleksi eller noe, og det er jo selvfølgelig helt fair uansett. Jeg bare vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg vil jo ha en grei karakter på denne oppgaven. 

Hva ville dere gjort? Skal jeg overkjøre vedkommende ved å gå over teksten eller skal jeg bare "la det gå"? Eller skal jeg snakke med personen om det og spørre om det er greit at jeg forandrer en god del på det? Altså, det er jo en ganske omfattende revidering som må til dersom det skal bli noen sammenheng. Tekst må fjernes og ny tekst må skrives inn. Kanskje det står igjen sånn 5% av den opprinnelige teksten til slutt, for at det skal bli en forståelig, relevant og sammenhengende tekst. 

Jeg vil gjerne komme inn på videre studier så det hadde vært skikkelig kjedelig om vi fikk en dårlig karakter på denne oppgaven... 

Anonymkode: 0e428...571

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gruppepppgaver er fra helvete. 

Anonymkode: 368fb...0a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp vært med i en gruppe oppgave og det ble litt sånn at en person "ren" skrev oppgaven. Bare gjør det og du kan heller la vedkommende få "enklere" oppgaver. Det er skjelden alle på en gruppe får like arbeidsoppgaver for alle er forskjellige. 

Anonymkode: 4b09c...918

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gruppepppgaver er fra helvete. 

Anonymkode: 368fb...0a5

Helt enig. - TS

Anonymkode: 0e428...571

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller ha latt personen legge fram ideer (evt skrive stikkord), så du slipper å renskrive alt. Det blir kanskje mer arbeid for deg, men hvis du virkelig ønsker en god karakter er det verdt det 😊

Anonymkode: c1ff7...394

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke bare latt det gå. Èn ting er om oppgaven bare skulle ha blitt godkjent, men når dere får karakter på den kan du nesten ikke bare akseptere et dårlig bidrag. Gå over og revider teksten. Så kan dere heller diskutere versjonen etter du har gått over den. 

Gruppearbeid fungerer generelt ikke bra om hvert medlem skriver sin del og syr det sammen til slutt uten å revidere det som helhet. Så bare hold på dette om hun blir furten. Forhåpentligvis har hun selvinnsikt nok til at hun forstår at det hun skriver ikke er bra. 

Det er så klart noen som mener at ingenting av det andre gjør er godt nok, og i slike tilfeller ligger problemet heller på vedkommende selv. Jeg tar utgangspunkt i at du ikke er slik. 

Anonymkode: 0fd86...675

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...