Gå til innhold

Obligatorisk å gå i 17. mai tog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja er det obligatorisk når man går på barneskolen? 

Anonymkode: ece8a...d45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er frivillig her, men kan jo være forskjell fra sted til sted.

Anonymkode: f60e3...de0

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spørre den aktuelle skolen?

Anonymkode: 08115...000

Skrevet

Er ikke 17.mai dagen vi feirer grunnloven og at Norge er et fritt land å leve i? Det er jo frivillig å delta, men enkelte skoler vil gjerne ha beskjed av praktiske grunner. 

• Liker 5
Skrevet

Så vidt jeg vet kan det variere fra skole til skole. Før var det obligatorisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke obligatorisk før, men lærerne sa gjerne dette. Såvidt jeg vet kan de ikke tvinge noen siden det er en helligdag.

Anonymkode: 98131...99c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På skolen der jeg jobber er det ikke obligatorisk, men ledelsen ser helst at alle kommer. Kommer du ikke, så gi hvert fall beskjed.

Anonymkode: 0e839...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å ha det obligatorisk. 17.mai er en fridag. Det finnes også religiøse som ikke kan feire 17 mai. Skulle tatt seg utom de fikk pes for å ikke komme.

Hilsen lærer

Anonymkode: a396f...1ee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å ha det obligatorisk. 17.mai er en fridag. Det finnes også religiøse som ikke kan feire 17 mai. Skulle tatt seg utom de fikk pes for å ikke komme.

Hilsen lærer

Anonymkode: a396f...1ee

Religiøse som ikke kan feire 17. mai?

Anonymkode: 75e24...50f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jehovas vitne kanskje?  De skal jo ikke feire noe verdslig.

Det er riktignok noen år siden, men da barna mine gikk på barneskolen måtte de søke seg fri fra barnetoget hvis de skulle bort.  Det ble notert fravær hvis de ikke gikk enten sammen med klassen, med speiderne, eller i korpset.
Lærerne hadde betalt for å gå i toget sammen med barna, og dermed ble toget regnet som en "obligatorisk skolehendelse".

For alt jeg vet kan det være endret nå, men jeg ville forhørt meg på skolen.

Anonymkode: 7fe6f...ad6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er en fridag, så å gå i tog er helt frivillig uansett klassetrinn.

Anonymkode: 85237...708

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt å få skriv om at det er obligatorisk å gå i toget. Ikke fått noe så langt i år, men det kommer sikkert.

Anonymkode: 25b8d...a39

• Liker 2
Skrevet

Nei. Vi er nødt til å melde dem på om de vil gå i toget. :) 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jehovas vitner får ikke lov til å feire 17. mai, på samme måte som de ikke feirer for eksempel jul og bursdag.

17. mai er fridag og helligdag. Derfor skal det, som lærer i innlegg #8 skriver, -ikke være obligatorisk. Men de fleste skoler oppfordrer til å gå i 17.mai-toget, ofte med argumentet "fordi da blir man flere med".

Men ønsker man ikke å gå i toget så er det ingen som kan tvinges til det heller. I år faller 17. mai på torsdagen før pinse, og det er garantert mange som kan finne på å reise vekk dagen før 17. mai og bli borte fram til 2. pinsedag. Ingen kan nekte dem det

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, Millimani skrev:

Men ønsker man ikke å gå i toget så er det ingen som kan tvinges til det heller. I år faller 17. mai på torsdagen før pinse, og det er garantert mange som kan finne på å reise vekk dagen før 17. mai og bli borte fram til 2. pinsedag. Ingen kan nekte dem det

Tja, her så er det vanlig skoledag 18. mai så mange vil kanskje føle at de blir nektet å reise bort av den grunn. :P

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har brukt å få skriv om at det er obligatorisk å gå i toget. Ikke fått noe så langt i år, men det kommer sikkert.

Anonymkode: 25b8d...a39

Du kan ikke tvinge noen som helst å gå i barnetog om de ikke ønsker det. Helt feil at du skriver at det er obligatorisk.  Bor ikke i Nord Korea. 

Anonymkode: de5d6...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt frivillig selvfølgelig. 

Her er 17 mai 100% foreldrestyrt, skolen har ingenting med feiringen å gjøre (bortsett fra å låne ut lokaler) og ingen lærere er med (så sant de ikke har barn på skolen selvfølgelig). 

Her bare møter vi opp på riktig sted, de som kommer - kommer. Men det er nesten alltid fulle klasser. 

Anonymkode: 3edb4...baa

AnonymBruker
Skrevet

Det er temmelig lenge siden jeg gikk på barneskolen, men den gangen mente foreldrene mine at jeg MÅTTE være med i det barnetoget. Så dette var alltid en del av feiringen da jeg vokste opp...  

Men i dagens samfunn er det tydeligvis færre og færre som gidder å være med på dette... 

Anonymkode: f361f...a88

Skrevet (endret)

Lærerne her går ikke i toget (med mindre de ønsker det selv), klassekontakter står for alt sånt. På skolen er arrangementet lagt til et bestemt trinn. 

Rektor har talt innimellom, men ikke hvert år.

Siste år i år jeg har barneskolebarn, og ingen har fått "pes" her om de har valgt å reise bort den dagen. Det eneste er at de har bedt om at folk sier fra sånn at den "oppstillingen" de lager skal stemme.

Når det er sagt så går de aller, aller fleste her. Har aldri vært noe "glissent tog" eller noe sånt. Jeg synes jo at man gjør det, med mindre man reiser til familie andre steder feks.

Endret av Ulrikke
Skrevet

Sønnen min har gått i korps alle år og da gått i toget så klart. Nå går han i 5. klasse og har sluttet i korpset. Dette blir første gang han ikke deltar, han hadde mer lyst at vi skulle dra inn til oslo så da skal vi dit å feire med tante :) Her har det aldri vært obligatorisk og lærerene er ikke med. Er ganske deilig å ikke måtte delta "frivillig" i en korpsforelder oppgave i år for første gang på 5 år kan vi begge slappe av sammen på 17.mai uten stress :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...