Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #1 Del Skrevet 24. februar 2005 Jeg har en ide om å starte eget foretak hvor jeg selger ting jeg selv har laget. I den forbindelse lurer jeg på en del ting. - Finnes det noen lure nettsteder med informasjon om hvordan man starter enmannsforetak? - Hva bør jeg tenke på? Noen med erfaring fra tilsvarende oppstart? Noen feller jeg må liste meg rundt? - Er det mye pes med selvangivelsen? - Hvilke fordeler har jeg dersom jeg oppretter enmannsforetak i forhold til dersom jeg bare selger ting litt på si til venner etc? Kan jeg f.eks. skrive av materialer, verktøy og lignende på en eller annen måte? Håper noen kan hjelpe! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #2 Del Skrevet 24. februar 2005 Burde selvfølgelig sjekka brønnøysundregistrene først - der fant jeg mye teknisk info. Men jeg tar gjerne imot gode råd og tips! Det var mye å lese seg gjennom på en gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 24. februar 2005 #3 Del Skrevet 24. februar 2005 Prøv www.bedin.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #4 Del Skrevet 24. februar 2005 Tusen takk! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 24. februar 2005 #5 Del Skrevet 24. februar 2005 www.skatteetaten.no har også noe, bl.a. ligger noen nyttige brosjyrer der. Du kan også spørre meg om hjelp hvis du vil, jeg jobber med deler av dette til daglig (registrering av foretak, moms og sånt), så bare å spørre!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #6 Del Skrevet 24. februar 2005 Supert! :-) Kanskje du kan svare på dette, Pusla: Jeg ser at det er flytende grenser mellom hva som regnes som hobbyvirksomhet og næringsvirksomhet. Hvor mye kan jeg tjene på å selge ting jeg har laget selv før jeg burde registrere meg? Hvordan vurderer man det? Ser for meg at dette er noe som eventuelt skal skje litt på si, ikke som hovedinntekt akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #7 Del Skrevet 24. februar 2005 ..Men kan man ikke tjene 30.000 i året på hobbyvirksomhet uten å registrere det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 25. februar 2005 #8 Del Skrevet 25. februar 2005 Det er et krav til næringsvirksomhet ja, både i forhold til skatt og merverdiavgift. Det skal i prinsippet ikke mye til, kriteriene er at det skal være av en viss omfang og varighet, på egen regning og risiko ( forhold til å være ansatt, hvor man ikke har noen egen risiko) og egnet til å gå med overskudd. I tillegg har man en beløpsgrense for registrering for merverdiavgift, den er nå på kr 50.000,- (det er riktig at den var 30.000,- før, ble oppjustert 1.1.2004). Man regner de siste 12 måneder, og ikke kalenderår (greit å være obs på). Selvom dette for deg er en binæring/hobby, men du selger for over kr 50.000,- i løpet av 12 måneder, så vil du nok fort anses som næringsdrivende. Du kan også lese mer her: http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...re.aspx?id=7260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glaciera Skrevet 25. februar 2005 #9 Del Skrevet 25. februar 2005 Alt av info finnes jo på forskjellige nettsteder, som du ser. Jeg fikk imidlertid mye ut av å snakke med et kontor i Oslo kommune som hadde med næringsvirksomhet å gjøre (husker ikke hva det het). Der var de kjempehyggelige og greie, de hadde god tid og svarte og forklarte på alle store og små spørsmål. Ofte kan en samtale være mye greiere enn å lese et elektronisk dokument, selv om innholdet er det samme. Det kontoret gjelder for Oslo og Akershus og ligger i Nedre Slottsgate. Og det er MYE pes med selvangivelsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 25. februar 2005 #10 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg tror du tenker på næringsetaten i Oslo Kommune, glaciera, de har et eget servicesenter for næringsdrivende og har masse god informasjon. De holder bl.a. endel bra kurs. Nettadresse: http://www.naringsetaten.oslo.kommune.no. Hvis du skal registrere foretaket ditt i Oslo, så har også fylkesskattekontoret kurs for nyregistrerte næringsdrivende (merverdiavgift og skatt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå