Gå til innhold

Kjøpe en shettis til datteren min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min fyller snart seks år og hun ønsker seg en ponni. Jeg har lyst til å kjøpe en til henne i bursdagsgave. Hun har gått på knøttekurs på rideskole, men ellers er hun uerfaren. Men jeg har hatt hest i mange år selv og derfor er jeg nok for lett å overtale. Noen synspunkter på om dette er riktig å gjøre? 

Anonymkode: 6dce9...789

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal vente til datteren er eldre. La henne heller fortsette på ridekurs i noen år for å se om hun blir lei eller ikke, og kanskje prøv å passe ponni noen ganger i uken først. Det å eie egen hest/ponni er mye ansvar, tid og penger. Dessuten blir hun å vokse fort, så hun vil nok vokse fra en shettis etter kort tid.

Anonymkode: 7989a...abc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Syns hun er altfor liten. Det blir jo din ponni og ikke hennes. Vent til hun er 12 om du absolutt vil ha ansvar for en ponni sammen med henne , eller til hun er 15 og  kan ta ansvaret for ponnien selv.

Anonymkode: b2ee0...cc3

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville ordnet en ponni på helfor! 

Se om Hun synes det er gøy med alt ant som følger med hest.. er ikke bare ridning å kjøring. Har drevet med hest i mange år, å husker når jeg fikk min første ponni på helfor.. er mye jobb! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke hun er for liten for å ha ponni. Men å eie ville jeg ventet litt med

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville latt henne prøve helfôr eller delfôr først, men det er vel kanskje litt vanskelig siden hun ennå er så ung? Alt jeg vet er at man fort mister interessen for ting i den alderen, så det er nok veldig sannsynlig at ponnien ene og alene blir ditt ansvar.

Anonymkode: 53f95...056

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Hemmelig12 skrev:

Jeg ville ordnet en ponni på helfor! 

Se om Hun synes det er gøy med alt ant som følger med hest.. er ikke bare ridning å kjøring. Har drevet med hest i mange år, å husker når jeg fikk min første ponni på helfor.. er mye jobb! 

Helfor synes jeg er litt vanskelig for da må vi jo levere tilbake ponnien på et tidspunkt, og da har vi sikkert blitt veldig glad i den. TS

Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Men er mange som setter ut ponnien på for, med mulig salg 😊 håper du finner den perfekte ponnien til datteren din! 

Er på leit etter shettis til datteren min også (trav) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er for tidlig, men å gi bort dyr som "gave" er ikke ok syns jeg. 

Anonymkode: f81bb...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helfor synes jeg er litt vanskelig for da må vi jo levere tilbake ponnien på et tidspunkt, og da har vi sikkert blitt veldig glad i den. TS

Dere må jo uansett selge den på et tidspunkt når hun blir for lang, eller slutter med hest. Du vet jo ikke om hest faktisk er noe hun vil brenne for om noen år. Ikke lev ut din drøm via henne.

Vent å se når hun er 14 om hun fortsatt driver med hest, og kjøp heller en kat 1 ponni, welsch f.eks
som hun på det tidspunktet vil være gammel nok til å ha hovedansvar for selv og som hun kan ha til hun blir voksen uten at hun riskerer å være for lang i tenårene

Anonymkode: b2ee0...cc3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med når hun går lei? Tar du ponnien til den blir gammel?

Husk at det finnes mange dyr og ponnier som er avhengig av fór verter for å leve et godt liv!  Gjør heller en god gjerning.

Anonymkode: 28ae6...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at det er for tidlig, men å gi bort dyr som "gave" er ikke ok syns jeg. 

Anonymkode: f81bb...c05

Hvorfor er det ikke ok å gi bort en ponni til min egen datter? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså....... troll.

Anonymkode: f95de...90c

Skrevet

Datteren min hadde blitt overlykkelig om hun hadde fått wn ponni da hun var 6 år. Vi ga henne hest da hun var 11 år (ikke i bursdagsgave da). Da hadde hun hatt en shettis på for i flere år og vist at hun kunne ta ansvaret som følger med og var interessert. Nå har vi bygget egen utegangsstall hjemme og har to hester. Hun er 13 år og tar ansvar for begge, med hjelp fra oss. Hun er fullstendig klar over at den dagen hun mister interessen eller ikke gidder å gjøre arbeidet som følger med, så er veien kort til at hestene selges. 

Ekstremt mye arbeid med hest og slettes ikke gratis heller, men mye glede for jenta! 

Her vi bor er det slettes ikke unormalt at jentene får hest i bursdagsgave. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å gi dyr som gave er en uting! Ikke lær datteren din at det er greit. Skal dere ha en ponni så skal det ikke være en gave, men noe dere har bestemt at dere vil ha. 

I tilleg mener jeg at hun er for liten, hun vokser fort og blir raskt for stor for den, derfor er helfor mye bedre enn å eie hvis dere absolutt vil ha en. For å kjøpe en ponni som til slutt bare ble stående er bare trist.

Anonymkode: de9e8...49a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å behandle dyr som «ting» blir det sterkt advart mot. 

Anonymkode: de9e8...49a

• Liker 3
Skrevet

Dyr og barn helt topp, tommel opp, ti poeng og alt det, men jeg skjønner argumentene mot og gi det som gave, for det første er det ikke ting men levende individer, i følge norsk lovverk må dyreeier være over 16 år, noe som i praksis gjør TS til dyreeier, de krever stell også i tiden etter at hverdagen setter inn, noe som gjør at faktisk det er noe hele familien må ønske seg 

Skrevet

Her i huset er hestene mine men ungene kan bruke de. 

Det er jeg som voksen som har ansvar for at hestene får dekket sine behov og er ivaretatt på en god måte. Hvis noe skjer, så er det jeg som voksen som ringer dyrlege eller bestemmer meg for avliving. 

Ungene her er en del eldre enn datteren din, TS. 

Hvis du har lyst på en ponny å pusle rundt, så kjør i vei! Bare husk at de er ofte dårlig trent da få voksne er små nok til å ri inn sjettiser. De er ofte sta, kan lett få mageproblemer, og dundrer igjennom gjerder til den store gullmedaljen. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er inneforstått med levetiden til en shetlandsponny og lynne og er klar til å ha hovedansvaret for den all den tid er det vel bare å kjøre på, men om du er en av de som tenker at det "bare" er å "selge den" igjen eller "kvitte seg med den" når/hvis jenta ikke vil ha den mer så syns jeg du heller skal leige et dyr til henne..  

• Liker 1
Skrevet

For å være helt ærlig, så ville jeg heller satsa på en gammel og snill islandshest! En som liker unger, og er klok nok til å ivareta ei jente på seks år og lære henne opp. En som har blitt godt behandla og ikke er full av faanskap. En sånn hest kan jenta ha i årevis, og TS kan selv ri hesten på tur enkelte dager i uken. 

Vi har ei gammal hoppe. Du skulle se så forsiktig hun er med små barn! Men med oss voksne så har hun rakett i rumpa og vil løpe fra vinden! 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...