Gå til innhold

Fjording og innridning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fjording på 2 år. Tenker å begynne å gjøre han vandt med noe på ryggen fra 3 års alderen. Men alle jeg har sagt det til mener det er seint.

Han har vokst ekstremt det siste året, og er like høy som mammaen og pappaen nå. Tviler på at han blir noe særlig høyere. Er rundt 143-145 cm nå. 

Når mener dere man kan begynne å ri inn/gjøre vandt med rytter på ryggen? 

Anonymkode: 4a9f3...ca9

AnonymBruker
Skrevet

3 år er vel nokså vanlig tid å begynne å venne unghesten til å ha noen på ryggen. Jeg er ikke tilhenger av for tidlig innridning. Man skal ikke utsette en hest i vekst for tung belastning. Litt avhengig av rase, dog. En fjording er solid, og å venne den til å ha en (lett) rytter på ryggen i en alder av 3, kanskje skritte en tur et par dager i uka synes jeg høres greit ut. Å introdusere trav og galopp ville jeg drøyet med til den var 4-5. Dess lenger en venter med med innridning, dess lenger varer hesten! :)

Anonymkode: ea173...3f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare fordi han er så høy han skal bli så betyr ikke det at musklene er klare for belastning. For tidlig innridning kan være fatalt. Ville ventet til han er 3 år minst :P innridningstiden er noe man absolutt ikke vil pushe! 

Anonymkode: a4ace...f47

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å ha noen på ryggen - nei.

Men noe vil jeg helt klart anbefale:) Legge tepper på ryggen hans, sal, kanskje at du står på bakken og bare legger litt vekt på ryggen hans i to sekund så han blir komfortabel med det. Men å skulle begynne å faktisk sitte på ryggen hans før han er 3 år er ikke anbefalt. Det blir for tungt. 

Anonymkode: 1d5f1...dae

• Liker 4
Skrevet

Man sitter inn hestene når de er tre år gamle og begynner å ri når de er fire. Dette er tidligst. Selv om hesten er høy betyr det ikke at den er sterk nok til å bli sittet på enda. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å ri inn fjordingen når hun var ca. tre år...men så var jeg 10 år gammel og veide under 40 kg da :P Nå vet jeg jo bedre, fjordinger skal helst ikke ris inn før de er 4. Hun var forresten verdens snilleste hest, hadde henne fra hun var føll, trente henne helt på egenhånd. 

Anonymkode: 7dd6b...d69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe som heter "for sent" når det gjelder å ri inn en hest. Det å bli vant til å ha et menneske på ryggen er ingen stor greie for en hest som er godt sosialisert. Det er så mye, mye annet du kan gjøre før du sitter på den, som du heller kan konsentrere deg om. La den bli vant til sal, lære stopp, gå og høyre og venstre, bli vant til trafikk etc. etc. Si du heller vil være på den sikre siden til dem som maser om at det er "sent".

Anonymkode: 6d911...f9b

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som heter "for sent" når det gjelder å ri inn en hest. Det å bli vant til å ha et menneske på ryggen er ingen stor greie for en hest som er godt sosialisert. Det er så mye, mye annet du kan gjøre før du sitter på den, som du heller kan konsentrere deg om. La den bli vant til sal, lære stopp, gå og høyre og venstre, bli vant til trafikk etc. etc. Si du heller vil være på den sikre siden til dem som maser om at det er "sent".

Anonymkode: 6d911...f9b

Better safe than sorry. Mange hester er ødelagt av for tidlig innridning.

• Liker 2
Skrevet

Det tar tid å få fram en trygg og sikker hest! Islandshester starter man helst ikke på før de er 4, og 5 er fortsatt absolutt innafor med innridning. Jeg synes de rasene har såpass mye til felles at jeg overhode ikke ville starta på en fjording for tidlig! 

Bakkearbeid, håndtering, tømmekjøring og sånt er jo greit å drive med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Da er jeg ikke helt fjern.

har begynt med gå frem, stopp, høyre/venstre, lange tøyler, spise gress ved bråkete traktorer som kjører (forbinder traktor med noe positivt), og MASSE ros. Synes dette er viktig at sitter før vi begynner å tenke på ridning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Venn han til å gå med sal og gjord.
Etterhvert som han er vant med det og tømmerkjøring m hodelag ca 5-6 mnd tid så kan dere begynne å legge vekt på ryggen hans med rytter

Anonymkode: 860cc...3b9

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

har begynt med gå frem, stopp, høyre/venstre, lange tøyler, spise gress ved bråkete traktorer som kjører (forbinder traktor med noe positivt), og MASSE ros. Synes dette er viktig at sitter før vi begynner å tenke på ridning. 

Det høres veldig fornuftig ut :) Jo bedre grunnarbeid du gjør jo enklere vil det bli den dagen du setter deg på :) Skynd deg heller sakte! Sitt på den noen få ganger den våren den er 3 (dersom den er klar i kroppen sin). Gi den en sommerferie og sett den rolig igang igjen på høsten. Skritt turer, lær den start og stopp, sving litt rundt. Korte økter på 10-15 min noen få dager i uken. Så begynner du heller å ri våren den fyller 4 :) 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig lurt :) fortsett sånn du. Jo tryggere hesten er uten rytter på ryggen jo bedre vil det bli når dere først skal starte å ri 

Anonymkode: a4ace...f47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...