AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 Skal kjøpe bolig snart, og det er himmelvid forskjell på hvor mye en får låne med eller uten barn under 18 år. Når det står antall barn under 18 år, menes det da at man svarer ja kun om man har hovedomsorgen for dem? Altså, om en forelder har barna på besøk et par helger i måneden, skal den forelderen skrive ja eller nei på spørsmålet om barn da? Og, om jeg overfører omsorgen til den andre forelderen, for at jeg da får høyere lån, er dette mulig? Kommer i så fall til å betjene lånet helt fint uansett. Anonymkode: 3a213...189
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Følger med i denne tråden da jeg lurer på det samme! Anonymkode: 624f4...550
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Har man barna bare helger skriver man ingenting, men man må føre opp utgifter til bidrag. Anonymkode: 273b5...f0f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Synes også det er rart at det er så stor forskjell om man sier man har barn eller ikke. Vanligvis så får man jo bidrag og barnetrygd. Og en annen ting er jo at hvis man ikke kjøper selv så må man jo betale leie. Og den er gjerne høyere enn det man må betale på et lån. Kan ikke banken se at jeg klarer en leie på en viss sum, jeg kunne hatt et lån som tilsvarer omtrent det samme i måneden? Tar selvsagt hensyn til renteøkninger da. Anonymkode: 01719...948 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 Klart man får mindre lån med barn i hus, barn koster! Og selv med evt bidrag og barnetrygd, så er det fremdeles en stor utgift. Anonymkode: e8a15...371 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Nå har en ikke bidrag og barnetrygd for alltid, det går til de er 18 år, etter det kan barnet selv søke bidrag om det går på videregående skole. Jo flere barn du har boende på din adresse jo mindre får du i lån, det er en viss sats pr barn som trekkes ifra, uansett om du mener det er rett eller galt. Dette MÅ bankene ta hensyn til, og barn koster. Og bor barna hos den andre foreldren så er en bidrags pliktig i utgangs punktet og det kan taes med i betraktningen. Men uansett om barna kun er hos deg på samvær så er det en kostnad som regnes med. Anonymkode: 576a0...a7d 1
Puny Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klart man får mindre lån med barn i hus, barn koster! Og selv med evt bidrag og barnetrygd, så er det fremdeles en stor utgift. Anonymkode: e8a15...371 Ja, klart det koster, men nå får man jo lån som skal gå over 20-30 år. Det er noe merkelig i å ta utgangspunkt i status quo da. Man kan få boliglån én dag, og så bestemme seg for å få 14 unger etterpå. Til TS. Snakk med banken(e) først. Ikke bare gå ut fra hva de skriver på nett. Vi ble for eksempel ikke trukket for å ha barn. Det er alltid individuelle vurderinger. Snakk også med mange banker. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har en ikke bidrag og barnetrygd for alltid, det går til de er 18 år, etter det kan barnet selv søke bidrag om det går på videregående skole. Jo flere barn du har boende på din adresse jo mindre får du i lån, det er en viss sats pr barn som trekkes ifra, uansett om du mener det er rett eller galt. Dette MÅ bankene ta hensyn til, og barn koster. Og bor barna hos den andre foreldren så er en bidrags pliktig i utgangs punktet og det kan taes med i betraktningen. Men uansett om barna kun er hos deg på samvær så er det en kostnad som regnes med. Anonymkode: 576a0...a7d Hva om foreldre har avtale om at bidrag ikke skal betales/gis? Nå når jeg har hovedomsorgen, og har hatt det i alle år, betaler far ingenting. Om vi bytter, vil det selvsagt være samme andre veien. Det kan vel ikke noen pålegge oss å endre? Anonymkode: 3a213...189
Puny Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå har en ikke bidrag og barnetrygd for alltid, det går til de er 18 år, etter det kan barnet selv søke bidrag om det går på videregående skole. Jo flere barn du har boende på din adresse jo mindre får du i lån, det er en viss sats pr barn som trekkes ifra, uansett om du mener det er rett eller galt. Dette MÅ bankene ta hensyn til, og barn koster. Og bor barna hos den andre foreldren så er en bidrags pliktig i utgangs punktet og det kan taes med i betraktningen. Men uansett om barna kun er hos deg på samvær så er det en kostnad som regnes med. Anonymkode: 576a0...a7d Nei, det ‘MÅ’ de ikke. De tar individuelle vurderinger i alle saker. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 2 minutter siden, Puny skrev: Nei, det ‘MÅ’ de ikke. De tar individuelle vurderinger i alle saker. Jo det må bankene ta hensyn til. Har du barn under 18 år som bor på din adresse så må de det. Dette jobber jeg med så dette vet jeg . Det koster å ha barn og det er dyrerer å forsørge 3 personer med hva det koster enn 1 person, bare sjekk SIFO.no Anonymkode: 576a0...a7d
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo det må bankene ta hensyn til. Har du barn under 18 år som bor på din adresse så må de det. Dette jobber jeg med så dette vet jeg . Det koster å ha barn og det er dyrerer å forsørge 3 personer med hva det koster enn 1 person, bare sjekk SIFO.no Anonymkode: 576a0...a7d Det er jo ingen offentlige regler på dette. Da vi tok lån spurte vi i DNB og de regnet fratrekk i lønn på 100000 pr barn og ville ikke engang se på vårt detaljerte budsjett som vi hadde levd etter i årevis. En lokal bank derimot tok kun utgangspunkt i vårt budsjett og ga oss lån. Anonymkode: 99b1b...57c 1
Puny Skrevet 7. mai 2018 #12 Skrevet 7. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det må bankene ta hensyn til. Har du barn under 18 år som bor på din adresse så må de det. Dette jobber jeg med så dette vet jeg . Det koster å ha barn og det er dyrerer å forsørge 3 personer med hva det koster enn 1 person, bare sjekk SIFO.no Anonymkode: 576a0...a7d Det er ingen absolutt regel at man blir trukket for barn. Eneste konsekvensen av å ha barn som banken regnet med var 970kr i ekstra barnetrygd. Han sa rett ut at han ikke trekker oss for barnet, fordi økonomien vår er god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå