AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 I går hadde jeg besøk av ei venninne, hun kom ca. kl 15 og ble i nesten 5 timer. Vi snakket ikke noe om mat på forhånd, og jeg tilbød henne ikke noe heller 🙈 Hun fikk rikelig med drikke, men jeg synes dette med mat er vanskelig og har en diagnostisert spiseforstyrrelse, venninnen min vet at jeg har en spiseforstyrrelse. Nå tenker jeg at jeg burde jo tilbudt henne noe å spise! Aner ikke hvordan jeg skal tilby mat uten at det blir kleint. Synes egentlig det er lettere når folk ikke vet at jeg sliter. Føler meg utrolig frekk som lot hun være her i nesten 5 timer uten mat, men vet ikke helt hvordan jeg burde gjort det? Aner ikke hva jeg skulle lagd heller, jeg kan virkelig ikke lage mat, og hadde ikke noe særlig ingredienser heller. Tilbyr dere alltid mat til gjestene deres selv om det ikke er avtalt noe? Anonymkode: df4b6...e04
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Jeg hadde tilbudt mat. Det var jo midt i middagstiden. Anonymkode: 7c777...cc4 23
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #3 Skrevet 6. mai 2018 Om det bare er besøk planlegger jeg ikke mye. Ha en pizza i fryseren og en pose potetgull eller sjokolade i skapet Anonymkode: 2348b...497 3
Mis(s)Understood Skrevet 6. mai 2018 #4 Skrevet 6. mai 2018 Jeg pleier alltid finne frem noe når folk ikke bare stikker innom for å levere eller hente noe. Har vel alltid rundstykker i frysen og pålegg i kjøleskapet. Er det rundt middagstider, som ditt besøk, og ikke planlagt besøk, så bestiller jeg fort en pizza på pizzasjappa rett oppi veien. De lager lynfort og det tar 5 minutter å gå opp for å hente. Så 'ja'. Jeg serverer vel alltid noe ja 9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #5 Skrevet 6. mai 2018 Ja, tilbyr alltid et eller annet. Skjønner det er vanskelig når du er syk, men kan du ikke kjøpe inn litt frukt eller noe neste gang? Anonymkode: 42195...eee 5 1
Luckiness Skrevet 6. mai 2018 #6 Skrevet 6. mai 2018 Dersom du synes det er kleint å plutselig skulle servere noe, så kan du sette frem noe på forhånd. Noe som står klart. Så gir du bare beskjed til gjestene om at de bare må forsyne seg. Så er det opp til dem å forsyne seg Så lenge du ikke inviterer til middag, så kan ikke gjester forvente middag heller. Jeg har hvertfall aldri forventet det. Det er likevel greit å ha stående fremme f.eks. litt chips, druer og/eller annen frukt som snacks. Du kan også servere salte kjeks, en krydderost og en brie, litt paprika og druer. Det er hvertfall en slager i min vennegjeng 2 1
Mafoyo Skrevet 6. mai 2018 #7 Skrevet 6. mai 2018 (endret) Det varierer vel ofte litt hvordan dette med mat blir når selve invitasjonen ikke er basert på at man skal spise sammen. Ikke tenk mer på det for denne gang. Venninnen din ble kanskje litt sulten, men det er sikkert ikke noe hun tenker på. Hvis du synes dette med servering og mat er litt komplisert og vanskelig, klarer du å være ærlig på det neste gang? Si noe sånt som: "Jeg har jo alltid så lite mat i huset og er jo ikke noe flink til å lage"..."Men du er kanskje sulten?". Også ta det derfra. Da får du vite om gjesten er sulten, dere sjekker hva du har av mat og hva dere kan få ut av det. Kanskje gjesten må slenge sammen noe selv. Det gjør ingenting. I verste fall må dere kanskje dra på butikken og kjøpe noe og det er jo ikke krise det heller. Og enig med flere her: Det trengs ingen komplisert servering. Sørger du for å ha rundstykker i fryseren og et par pålegg i kjøleskapet, så holder det lenge. Vi er jo alle forskjellige. Noen liker å servere og stelle i stand, andre gjør det enkelt. Du kan fint slutte deg til den siste gruppa. Endret 6. mai 2018 av Mafoyo Tillegg 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 Forstår godt at man ikke alltid kan ha masse god mat liggende på lager når man har en spiseforstyrrelse. Det kan ikke jeg heller, hverken kaker, pizza eller brus, og jeg er ellers nesten frisk fra min. Anonymkode: 30272...353 1
Lill3My Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 Si at "jeg er ikke så flink med dette med sosiale settinger og mat.... Men hvis du er sulten nå du bare is fra så kan vi gå å handle inn noe?" da kan dere finne noe begge liker og vil ha. Om det så bare en en skyr, brød og pålegg, eller om dere lager en wokrett eller noe.. Å ha fryst wokmix og noe enkelt kjøtt tilgjengelig er dermed ganske greit. Enkelt å lage og ikke så veldig" skummel m/" mat heller. Kan jo evt spe på med pitabrød (som også kan ligge fryst frem til du lager maten) å tilby gjesten selv om du kanskje ikke orker det selv. André enkle ting er jo å lage en omelett eller bare å dekke på med dicerse pålegg og brød og knekkebrød så kan dere selv styre mengden Ellers er det alltid greit å ha en fruktskål, et fat oppkutta grønt, en skål nøtter i. L på bordet
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #10 Skrevet 6. mai 2018 Om jeg hadde hatt en gjest så lenge hadde jeg tenkt den ble sulten, så hadde nok sett frem noe frukt om ikke annet. Ellers så går det jo å pugge en enkel oppskrift som du kan ha ingridiensene liggende til som du blir god på å lage. Frosne grønnsaker kan du ha i frysen, så kan du evt ha noe hermetisk bønner eller linser du kan koke sammen med. Pluss litt krydder. Kok alt i samme gryte, trenger bare tømme ingridiense eoppi og tilsette vann og krydder, veldig enkelt Anonymkode: 5bd92...d3c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #11 Skrevet 6. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: I går hadde jeg besøk av ei venninne, hun kom ca. kl 15 og ble i nesten 5 timer. Vi snakket ikke noe om mat på forhånd, og jeg tilbød henne ikke noe heller 🙈 Hun fikk rikelig med drikke, men jeg synes dette med mat er vanskelig og har en diagnostisert spiseforstyrrelse, venninnen min vet at jeg har en spiseforstyrrelse. Nå tenker jeg at jeg burde jo tilbudt henne noe å spise! Aner ikke hvordan jeg skal tilby mat uten at det blir kleint. Synes egentlig det er lettere når folk ikke vet at jeg sliter. Føler meg utrolig frekk som lot hun være her i nesten 5 timer uten mat, men vet ikke helt hvordan jeg burde gjort det? Aner ikke hva jeg skulle lagd heller, jeg kan virkelig ikke lage mat, og hadde ikke noe særlig ingredienser heller. Tilbyr dere alltid mat til gjestene deres selv om det ikke er avtalt noe? Anonymkode: df4b6...e04 Jeg var på besøk hos en slik venninne en dag. Besøket var avtalt og hun visste jeg ble en stund, så jeg regnet med at det ble servert noe... til slutt måtte jeg spørre om mat, men da sa hun at hun kun hadde noen skalker, og tilbød meg jellybeans så jeg fikk opp blodsukkeret. God vert ja. Kaffe og vann fikk jeg masse av, så poeng for den. Hun har alltid fått servering på besøk hos meg. Anonymkode: 84047...3f6 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 Ja, jeg hadde tilbudt noe, om ikke annet enn litt kjeks.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår godt at man ikke alltid kan ha masse god mat liggende på lager når man har en spiseforstyrrelse. Det kan ikke jeg heller, hverken kaker, pizza eller brus, og jeg er ellers nesten frisk fra min. Anonymkode: 30272...353 Ja, det er akkurat det jeg ikke kan...😔 har bulimi, og noen typer mat kan jeg rett og slett ikke ha , blir altfor triggende... 4 minutter siden, Lill3My said: Si at "jeg er ikke så flink med dette med sosiale settinger og mat.... Men hvis du er sulten nå du bare is fra så kan vi gå å handle inn noe?" da kan dere finne noe begge liker og vil ha. Om det så bare en en skyr, brød og pålegg, eller om dere lager en wokrett eller noe.. Å ha fryst wokmix og noe enkelt kjøtt tilgjengelig er dermed ganske greit. Enkelt å lage og ikke så veldig" skummel m/" mat heller. Kan jo evt spe på med pitabrød (som også kan ligge fryst frem til du lager maten) å tilby gjesten selv om du kanskje ikke orker det selv. André enkle ting er jo å lage en omelett eller bare å dekke på med dicerse pålegg og brød og knekkebrød så kan dere selv styre mengden Ellers er det alltid greit å ha en fruktskål, et fat oppkutta grønt, en skål nøtter i. L på bordet Takk for gode tips. Kanskje jeg overtenker, men jeg synes det er så vanskelig når hun vet at jeg sliter, klarer ikke slappe av, ŕedd for at hun skal se at jeg stresser og da er det lettest å bare la være å tilby noe. Og for å være helt ærlig så hadde jeg ikke noe særlig mat i huset, så da måtte vi dratt på butikken. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle gjort det uten at det hadde blitt rar stemning. Egentlig burde vi sikkert ha snakket om det på forhånd.. Vil jo gjerne opprettholde det sosiale selv om det er vanskelig med maten. Men synes det er utrolig vanskelig...! Anonymkode: df4b6...e04 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 Jeg er også dårlig på det, og det er fordi jeg har sosial angst. Blir veldig selvbevisst og litt flau fordi jeg har dårlig råd og ikke alltid noe særlig godt å tilby. Jeg har prøvd å ha noe kjeks eller sjokolade noen ganger, men ikke alltid jeg har noe. Vet ikke hva som er vanlig å gjøre heller. Men lar være å lage noe fordi jeg er redd for hva hun vil tenke osv. Litt teit, men synes det å bli "vurdert" er vanskelig. Anonymkode: acf71...5d4
Zienna Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 At hun ble i 5 timer tyder på at hun likte seg, uavhengig av matservering Når jeg får uventet besøk serverer jeg kaffe. Har jeg konfekt, julekaker eller kjeks, så serverer jeg det også. Kort sagt, jeg serverer det jeg har. Når venner på forhånd varsler at de kommer innom, så serverer jeg mat ut i fra tiden jeg fikk melding, når de kommer, og hvor langt de har reist. Hva jeg lager avhenger av hvor lang tid jeg å gjøre på. I mitt kjøleskap er der alltid ingredienser nok til å lage en bra rett. Har fetaost på glass. Selvsyltet rødløk og ingefær også. Da er det enkelt å skjære opp brødskriver, pensle dem med olje og hvitløk og gratinere i ovnen med hva man har for hånden 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 Spiste du ikke selv middag iløpet av alle de timene? Anonymkode: 0d8d1...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spiste du ikke selv middag iløpet av alle de timene? Anonymkode: 0d8d1...eb6 Nei, hadde jeg det hadde jeg selvsagt tilbudt henne mat også. Å kombinere mat og det sosiale får jeg ikke til 😔 spiser alltid alene.. Anonymkode: df4b6...e04 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #18 Skrevet 7. mai 2018 Hvis det ikke er avtalt mat så bestilles det enten pizza, smøres brødskiver eller det er fritt frem i fruktskåla / evt nøtteskåla. Anonymkode: 908d0...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #19 Skrevet 7. mai 2018 Var det avtalt at hun skulle bli så lenge, eller kunne hun reist hjem hvis hun ble sulten? 5 timer er lenge uten mat, ja. Her serverer vi alltid noe hvis det er planlagt besøk (enten lunsj eller middag hvis det er tid for det, eller boller fra fryseren eller lignende dersom det er et kort besøk) Anonymkode: 7a401...059
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2018 #20 Skrevet 7. mai 2018 Du kunne bare servert litt oppdelt frukt og nøtter ved siden av. Eller en god salat. Anonymkode: d578f...af3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå