Gå til innhold

1,5 åring putter stein i munnen i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er mye ute i barnehagen, og flere ganger når jeg henter datteren min, ser jeg at hun har en stein i munnen som jeg pirker ut. Slike steiner på størrelse med en stor drue. Det er i utgangspunktet asfalt der og skal ikke være stein, men det finnes jo en og annen. Jeg er så redd hun skal snuble (for hun gjør jo ofte det i den alderen) og sette den fast i luftrøret. Har snakket med barnehagen flere ganger om dette. De sier at de gjør så godt de kan (og det tror jeg nok) men at de ikke har øynene 100% på hvert barn absolutt hele tiden. Da må de jo ha en voksen per barn. Snur de seg et lite øyeblikk, så skjer dette. Jeg engstet meg fryktelig for dette. Hva tenker dere? Er det normalt? Har hun mer kontroll på det hun har i munnen enn jeg frykter?

Anonymkode: d1001...e67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja en voksen per barn er jo sansynlig at de begynner med. Du overreagerer. Du får heller begynne å lære ungen din at det ikke er greit å spise stein. 

Anonymkode: 161a2...a65

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde reagert på samme måte. Synes barnehageansatte generelt er for slappe til å følge med. Mitt mareritt var at han skulle svelge et knappecellbatteri,- finnes masse i leker! Turte ikke ha sønnen min i bhg før han var 3 år pga dette. Var fæl til å putte alt i munnen, og følte han ikke ble godt nok passet på.

Anonymkode: 5d962...66f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er jo normalt for alderen, å pute alt i munn. Og hun vil få reaksjoner, fra voksne, fra andre barn, om at hun ikke må gjøre det. Og det gir seg fort. Jeg ville egentlig ikke bekymret meg så mye for det. Knappecellbatteri, ja, de kan være farlig, men de ligger heldigvis ikke sånt løst overalt. 

Anonymkode: 756f7...eed

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg godt.. har dessverre ingen råd å komme med, men er bekymret for dette sjøl om datteren min skal begynne i bhg. 

Anonymkode: 9c9f5...a07

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde reagert på samme måte. Synes barnehageansatte generelt er for slappe til å følge med. Mitt mareritt var at han skulle svelge et knappecellbatteri,- finnes masse i leker! Turte ikke ha sønnen min i bhg før han var 3 år pga dette. Var fæl til å putte alt i munnen, og følte han ikke ble godt nok passet på.

Anonymkode: 5d962...66f

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Anonymkode: 05b1e...675

• Liker 20
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er mye ute i barnehagen, og flere ganger når jeg henter datteren min, ser jeg at hun har en stein i munnen som jeg pirker ut. Slike steiner på størrelse med en stor drue. Det er i utgangspunktet asfalt der og skal ikke være stein, men det finnes jo en og annen. Jeg er så redd hun skal snuble (for hun gjør jo ofte det i den alderen) og sette den fast i luftrøret. Har snakket med barnehagen flere ganger om dette. De sier at de gjør så godt de kan (og det tror jeg nok) men at de ikke har øynene 100% på hvert barn absolutt hele tiden. Da må de jo ha en voksen per barn. Snur de seg et lite øyeblikk, så skjer dette. Jeg engstet meg fryktelig for dette. Hva tenker dere? Er det normalt? Har hun mer kontroll på det hun har i munnen enn jeg frykter?

Hva gjør du da? Sier du ifra til barnet når hun gjør dette? Eller tar du det bare ut av munnen? Du må jo si noe til barnet.. barn i den alderen putter ofte ting i munnen. Bare vær konsekvent og si nei, imens du tar det ut av munnen.

AnonymBruker
Skrevet

Barnehageansatte er alt for opptatt med å prate når de er ute med ungene..  følger du med så ser du sjeldent at det er mange aktive ansatte. Veldig mange udugelige barnehager. Hadde vært redd selv, men hadde tatt tak i det og fortalt hvor skapet skal stå. Mitt barn og du betaler for at de skal passe på barnet ditt.. det skal være 100%trygg der.

Anonymkode: 37f0b...006

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehageansatte er alt for opptatt med å prate når de er ute med ungene..  følger du med så ser du sjeldent at det er mange aktive ansatte. Veldig mange udugelige barnehager. Hadde vært redd selv, men hadde tatt tak i det og fortalt hvor skapet skal stå. Mitt barn og du betaler for at de skal passe på barnet ditt.. det skal være 100%trygg der.

Anonymkode: 37f0b...006

Sånn som det alltid er 100% trygt hjemme, du slipper aldri barnet ditt ut av syne? Eller hvis det er/blir flere søsken, argusøyne på alle sammen døgnet rundt . Spar meg!! 

Anonymkode: c9fb0...cc3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, 2018_gjest skrev:

Hva gjør du da? Sier du ifra til barnet når hun gjør dette? Eller tar du det bare ut av munnen? Du må jo si noe til barnet.. barn i den alderen putter ofte ting i munnen. Bare vær konsekvent og si nei, imens du tar det ut av munnen.

Jeg sier at hun ikke må gjøre det, og plukker den ut av munnen hennes. "IKKE gjøre dette, det er farlig. Au au. Fy fy". Da bare ler hun...

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Du trenger ikke å si så mye mer enn «Man putter ikke stein i munnen» og er konsekvent på det. At hun ler er et tegn på at hun tester grenser og jeg tror at dess mer en lager noe ut av det dess mer gjør hun det fordi hun får oppmerksomhet. Barn er sånn. Oppmerksomhet på godt og vondt. Da er det beste å ikke gjøre noe nummer ut av det, forholde deg kald og ikke gjøre noe stort ut av det. 

Og det er ikke bare bare å stoppe en handling i barnehagen da barn er impulsive og ting skjer plutselig. Uansett hvor oppmerksom en er. Her om dagen da jeg hentet sønnen min så sto det to gutter å lekte og ut av deg blå bet den ene den andre i pannen. Ingen kunne forutsett det.

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo like greit skje på lekeplassen med dere eller hjemme i hagen? Jeg har heller ikke øynene på barna mine 100% av tiden, og jeg vet at de i barnehagen ikke kan se alle samtidig hele tiden. Og det er ikke fordi de står og snakker med hverandre om helgas begivenheter, men fordi de har veldig mange barn som skal følges med, de leker med barna, snakker med foreldrene som kommer for å hente sitt barn, må inn og skifte en bleie eller følge på do osv. Ca alle barn pakker ting i munnen i den alderen og man får bare gjenta til det kjedsommelige at man ikke skal putte slikt i munnen. 

Er så lei av at hysteriske foreldre snakker ned barnehagene, får det til å virke som at de ansatte ikke følger godt nok med eller er interesserte i jobben sin og generelt har helt urealistiske forventninger til at barn nærmest skal overvåkes. Ingen er 100% trygge NOEN steder, ikke engang hjemme hos tidenes hønemor og far.

(Og nei, jobber ikke i barnehage, men er overlykkelig for at barna mine har et trygt og omsorgsfullt sted å være mens jeg og faren jobber).

Anonymkode: 277e9...ae6

• Liker 13
Gjest Bøff Eløff
Skrevet

Her driter ungene grus til tider, men har aldri tenkt at det skulle være farlig. Sist jeg kom satt ungen i toppen av av høyt tre, mens barnehageansatte sto under og heiet. Jeg elsker barnehagen vår, barn får være barn, utfordre grenser, samt lære mestring. Eter de en stein eller to får det så være. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Jeg puttet, sand, jord, stein, drakk fra vannpytter da jeg var på den alderen (har jeg blitt fortalt) lever enda, og er aldri syk.

Men så var jo dette på 80-tallet da......

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Jeg leste i en bok her (hjernesmarte barn heter den) om hvordan hjernen til barn (og voksne fungerer). Der står det at hvis du sier ikke spis stein er det i praksis det samme som å si spis stein. Det blir litt på samme måten som å si ikke tenk på sjokolade til en voksen... Hva tenker man på da liksom? :ler: 

Kan være lurere å si steinen skal ligge på bakken, eller et eller annet sånn. Kjempespennende bok forøvrig!  Anbefales! 

• Liker 4
Skrevet

Fortell en morsom historie på senga om alle gråsteinene som lever et eget liv på bakken. Fortell at baby steinene ikke vil løftes opp fra mamman og pappan sin osv. Kanskje hun gir seg med det da.

AnonymBruker
Skrevet

Jg har blikket på min 1åring omtrent 100%av tida, men han stapper inn de steinene likevel. Lynrask. Har sagt nei både strengt og monotont og alt, så nå bare ignorerer jeg det for å se om han slutter å gjøre det når spenningen avtar. Men han må selvfølgelig spytte  ut før han får krabbe/gå av gårde så han ikke får den i halsen ved et uhell. Utrolig slitsom periode. Hva gjør hun når dere er ute da? Spiser hun ikke stein da?

Anonymkode: 6b43f...ec8

AnonymBruker
Skrevet

La nå Ungen få spise stein, pinner og sand. Naturlig del av utviklingen og det går over av seg selv. Har aldri hørt om noen som har blitt kvalt av småstein og grus. 

Anonymkode: d552b...b85

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker IKKE ned barnehagen, for de som påpeker det. Dette er ikke kritikk mot barnehagen i det hele tatt! Det er rett og slett det at jeg er redd hun skal snuble og sette steinen fast i lufrøret!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

La nå Ungen få spise stein, pinner og sand. Naturlig del av utviklingen og det går over av seg selv. Har aldri hørt om noen som har blitt kvalt av småstein og grus. 

Anonymkode: d552b...b85

Det var jo ikke småstein det var snakk om her, men stor nok stein til å sette seg fast i luftrøret. 

TS, jeg skjønner du er bekymret, du er ikke den eneste mammaen som har vært det altså. Den orale fasen kan vare lenge hos noen og noen ganger putter barnet det det finner i munnen nærmest ubevisst. Slik var min lenge, og vi måtte stadig be han spytte ut. Det gjør ikke noe å nevne for barnehagen at barnet ditt for tiden putter alt i munnen og at dere er litt obs på dette hjemme for tiden. Likevel er det slik at hverken i barnehagen eller hjemme får vi avverget alle mulige situasjoner, det har vært noe av det vanskeligste med å være mamma, men jeg har blitt tryggere på det etterhvert. Fortsett å være konsekvente hver gang hun putter ting i munnen. 

Anonymkode: ab49f...07c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...