Gå til innhold

Krangel om navn/oppkalling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen i familien min er i en dyptgående krangel som etterhvert har involvert hele slekten. Jeg syntes den ene parten oppfører seg latterlig, men vil gjerne høre hva dere syntes. Bruker selvsagt fiktive navn

Far het Gustav, men døde før han rakk å få barnebarn. Da første barnebarn ble født, bestemte foreldrene seg for at de ville kalle ungen sin Gunnar og påstod at dette var en oppkalling etter bestefaren til denne gutten. Resten av familien mente det var teit av dem å si at de hadde oppkalt sønnen sin etter bestefaren, kun fordi navnene har samme forbokstav. Foreldrene insisterte på at dette var en oppkalling. Resten av familien tenkte vårt og lot dem styre på med påstanden sin om at dette var en oppkalling selv om vi mente at å i det hele tatt kalle det en hyllest ble å dra det for langt. 

Så til problemet. Et av Gustav sine andre barn fikk nylig en sønn. Foreldrene ønsket å kalle barnet sitt opp etter Gustav. Da navnet ble kunngjort ble foreldrene til Gunnar kjempesint. De mener at det å kalle sønnen sin for Gustav er å herme etter dem som kalte sønnen sin Gunnar, for de mener at de allerede har oppkalt etter bestefaren. 

Jeg er så lei og syntes denne debatten er så latterlig. Det er to fullstendig ulike navn og det eneste de har til felles er samme forbokstav. Jeg syntes det er latterlig at det skal bli en familiekrangel på grunn av at de første foreldrene "føler" at de allerede har oppkalt sitt barn etter bestefar. Jeg er ikke involvert i selve konflikten, men er drittlei av at det skal være eneste samtaleemne i familiebesøk.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 57926...f89

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som kalte sønnen Gunnar i første omgang kan holde kjeft. Alle har lov å kalle opp barnet sitt etter forfedre. 

Anonymkode: 67dfb...c71

• Liker 18
Skrevet

1. De som kalte barnet for Gunnar og mente det var oppkalling etter Gustav er litt på jordet, etter min mening. De to første bokstavene er like, men ut over det er det ikke mye til oppkalling. Inspirasjon/bokstavrim eller liknende kan jeg være enig i, men oppkalling er noe annet etter mine begreper. 

2. Siden Gustav og Gunnar er to temmelig ulike navn, kan de ikke på noen som helst måte si at dere hermer.

3. Hvis dere HADDE hermet, hadde ikke det spilt noen stor rolle heller, da ingen har enerett på navn.  

4. Det er slett ikke uvanlig at flere etterkommere etter en person kalles opp. Fettere og kusiner med navn etter bestemor eller bestefar finnes overalt, og det er virkelig ikke noe problem. Det er bare smålige dramaqueens som henger seg opp i dette. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det første foreldreparet er helt ute

Anonymkode: 40d00...754

• Liker 1
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
41 minutter siden, Ullvott skrev:

1. De som kalte barnet for Gunnar og mente det var oppkalling etter Gustav er litt på jordet, etter min mening. De to første bokstavene er like, men ut over det er det ikke mye til oppkalling. Inspirasjon/bokstavrim eller liknende kan jeg være enig i, men oppkalling er noe annet etter mine begreper. 

2. Siden Gustav og Gunnar er to temmelig ulike navn, kan de ikke på noen som helst måte si at dere hermer.

3. Hvis dere HADDE hermet, hadde ikke det spilt noen stor rolle heller, da ingen har enerett på navn.  

4. Det er slett ikke uvanlig at flere etterkommere etter en person kalles opp. Fettere og kusiner med navn etter bestemor eller bestefar finnes overalt, og det er virkelig ikke noe problem. Det er bare smålige dramaqueens som henger seg opp i dette. 

Dette.

Skrevet

Eg kjenner ei familie der to barnebarn heiter Camilla, og eg syns det er rart å dele namn med eit søskenbarn, men ingen hadde vel nokon grunn til å nekte den andre familien å kalle sitt barn det same som den første. 

Namn er ikkje nokon sin eigedom.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ingen eier et navn, så foreldrene kan kalle ungen det de vil.

Skrevet (endret)

Jeg synes det var tåpelig av familien å kverulere på om Gunnar kan være oppkalling etter Gustav i utgangspunktet. Her ble det startet en konflikt man helt fint kunne spart seg. Når det er sagt, har man ikke enerett på oppkalling. Når man i tillegg ikke ønsker å bruke samme navn, er her i alle fall intet problem.

Men skulle ikke forundre meg om hele denne konflikten kunne vært unngått om familien bare kunne respektert at foreldrene til Gunnar ønsket å kalle barnet opp etter bestefar på sin måte. Nå er de vel såret over at hele familien bare godtar den andre oppkallingen, og at deres ønske om å hedre bestefar bare blir ansett som teit. 

Endret av Hactar
  • Liker 5
Skrevet

Det var da voldsomt til oppkallingskrangler her i kveld da!!

Samma hva man har kalt et barn, og av hvilken grunn - ethvert foreldrepar har all mulig rett til å kalle barnet sitt hva de enn vil. Hvis Gustav minner en nybakt mor om sin avdøde far, kjempefin - hun har kanskje ikke lyst til at de skal ha det samme navnet. At noen andre senere velger akkurat det samme navnet, fint for dem - det er de lyst til. 

At dette kan føre en hel familie ut i en krangel slik det beskrives her, er for meg helt uforståelig!!

Skrevet

For en tid tilbake var det ikke uvanlig å kalle opp barna etter bestefar/bestemors første bokstav i navnet. Feks Bestefar Anton, barnebarn Andre. Bestemor Louise, barnebarn Lise. Såkalt moderne oppkalling. At familien gjennom lengre tid ikke har anerkjent foreldrenes oppkalling, synes jeg vitner om lite forståelse og til dels latterliggjøring.

At det nå er født et barn som får eksakt det samme navnet som bestefar er selvfølgelig uproblematisk og burde være det også for paret som først kalte opp, men de er kanskje såret over motstanden de fikk på sitt navn, og ser ikke helt klart. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I min familie var oppkalling på forbokstav vanlig, og Bjørn Håkon, Birger og Berit Hulda er "oppkalt" etter min mormor Borghild (+en kusine som heter Borghild). Å tillate seg å diskutere og være uenig med foreldrene til Gunnar som mener at Gunnar er oppkalling av Gustav er barnslig. Hva så om de mener det? Det er vel derfor de nå er sure, alle andre mener at Gunnar ikke er "bra nok" oppkalling av Gustav. Men det er også barnslig. For Gustav kan kalles opp mange ganger han, særlig på forbokstav. 

Allikevel forstår jeg ikke konflikten? Kan ikke foreldrene til Gunnar bare mene at Gunnar er den som er ekte oppkalt, og Gustav bare en "ikke-oppkalling", og foreldrene til Gustav kan i sitt stille sinn mene det motsatt? Hvorfor må noen andre mene noe som helst om dette? Alle dere andre må jo bare si dere enige med alle, Gunnar og Gustav er superfine navn som hedrer Bestefar, han ville vært superstolt av begge guttene, det er SÅ koselig at de begge er oppkalt. Ingen grunn til familiedrama dette. Du må si det: "dette er ingen ting å diskutere, ingen ting vi må mene noe som helst om. Hva er planene deres for sommerferien?"

Anonymkode: d7d3c...0ad

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig sært!! Jeg kommer fra en stor slekt, har f.eks over 20 søskenbarn bare på pappas side. Jeg er oppkalt etter farmor, det samme er 3 andre søskenbarn. Ingen av oss heter helt det samme, men vi har alle samme forbokstav som farmors navn. Min bror er oppkalt etter farfar, det samme er minst 3 andre av barnebarna hans. Her heter noen av de til og med det samme, men som første fornavn eller andre. Hvem er det som tror de har enerett på oppkalling i en slekt? Det kan da hvem som helst få gjøre, selv om noen allerede har gjort det?

Anonymkode: 802b0...4fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle likt å hørt de andres versjon av denne saken. 

Som jeg forøvrig tror er oppkonstruert av Ts.

Og egentlig en ikkesak men dramatisert av Ts selv som søker bekreftelse.

Anonymkode: cba10...107

• Liker 4
Skrevet

I min slekt er forbokstavs-oppkalling vanlig og akseptert. Ingen ville giddet eller sett noe poeng i å krangle på om Gunnar er oppkalling av Gustav. 

Ei heller ville noen kranglet på at to barnebarn har navn på Gu. Det er da bare fint at bestefar får flere oppkallinger? Det betyr at han var en elsket mann. 

Så egentlig kan absolutt alle slutte med tullet sitt, og begynne med noe nyttig. Jommen ikke rart det er krig i verden.

• Liker 6
Skrevet

Forbokstav-oppkalling er svært vanlig og regnet som oppkalling i den landsdelen jeg kommer fra. Men jeg synes det er underlig at noen skal ha monopol på å kalle opp en eldre slektning. 

Så i denne konflikten synes jeg begge parter framstår som kverulerende. 

• Liker 1
Skrevet

Hva man kan finne på å krangle om... 

Jeg ville aldri blandet meg inn i hva mine søstre kalte barna sine og om det var direkte oppkalling eller ikke.

Og om to av dem kaller opp barnet etter samme person, så burde man heller se på det som en positiv ting. En person har satt såpass store sport i hjertet at man vil kalle opp barnet etter denne personen. 

AnonymBruker
Skrevet

Gunnar er "indirekte" oppkalt vil jeg si siden det kun er forbokstaven som er brukt mens Gustav er "direkte" oppkalt. Hvis noen skjønner hva jeg mener. Jeg har søskenbarn som er oppkalt indirekte etter besteforeldre slik som Gunnar. Her jeg er fra er det ganske vanlig vil jeg si. Min far ble oppkalt "direkte" etter sin bestefar, og min far har 2-3 søskenbarn som også er oppkalt etter bestefaren. For noen generasjoner siden var det null problem at 3-4 unger het akkurat det samme, oppkalt etter samme person. Ingen eier jo navn, og man må heller se på det som et komplement til den de er oppkalt etter når flere ønsker å kalle ungene sine oppe etter dem.

Anonymkode: 4e826...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Pappa har en fetter som er to år eldre. Da pappa ble fødd sa jordmoren at han skal hete "Ole Petter" etter bestefedrene. Da sa svigerinnen til farmor, at det skulle deres sønn ha het. Hallo, gutten var to år alt og var døpt. Håper noen av mine barn vil ta et av navnene videre. Vi har brukt det ene, men lagt til litt. Eldste er oppkalt etter min oldemor. Minsten er oppkalt etter en xtipp oldefar. Har et helt vanlig navn, ikke noe h i navnet, men skrives rett frem :) 

Anonymkode: 8610a...76a

Skrevet

Hva som er oppkalling har folk gjerne litt ulikt syn på, som flere har påpekt her. At familien lager et poeng av at Gunnar ikke er oppkalling er liten vits i, føler jeg - særlig hvis foreldrene til Gunnar aldri hadde kalt ham det hvis bestefaren hadde hett noe annet! Folk har ulike syn!

Når det er sagt: selv om Gunnar i deres øynen er oppkalling av Gustav, så betyr jo ikke det at de har enerett på navn på G.... Det vil jo etter deres syn sannsynligvis innebære at Gøran, Guro, Gerd, Geir, Gjermund og Gro for eksempel heller ikke kan brukes av andre. Og et SÅNT monopol har man jo ikke på navn...

For 100-150 år siden hadde jo flere unger i samme søskenflokk samme navn, noen ganger døde den ene og den som kom etter fikk nøyaktig samme navn, noen ganger levde flere opp og het det samme. Jeg føler folk er i ferd med å ta seg nær av ALT de overhodet kan komme på å bli fornærmet av... Man burde jo tvert i mot være takknemlig for at det er flere som syntes Gustav var en fantastisk mann, og at det er flere som har lyst til å hedre ham!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...