misslinn1985 Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 LITT KRISE. Har nettopp flyttet, i tomassbolig der vi deler inngang. Og naboen, faren i huset der, er livredd hunder. Hva gjør vi? Vil ha mest mulig info før jeg går i dialog med ham om hva vi kan gjøre for at vi alle skal føle oss trygge. Hunden vår er stor og kan se skummel ut for folk som er redd. Men hun er verdens snilleste. Men hun er energisk og glad i folk. Noen med tips? Selv tenker jeg at vi kanskje kan gå ut på terrassen med hunden i stedet for den felles inngangen.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Jeg skjønner ikke, hva har hans frykt med din hund å gjøre, må du gå gjennom hans del av huset slik at du må møte på ham når du går inn og ut fra ditt eget hjem? Så lenge ikke du slipper hunden løs på fellesområdet deres, eller den går løs andre plasser, hva skal du ellers gjøre? Tåler ikke han at dere kaaanskje kan møtes i døra, eller? Anonymkode: 8d0bc...479 18
misslinn1985 Skrevet 6. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2018 Vi deler inngang. Tomannsbolig som er delt på 1 etg (vår) og 2 etg (hans) og derfor har vi felles inngang. Når han ser meg ute med hunden går han langt vekk også venter han til jeg har vært inne en stund før han går inn. Min mann har snakket med ham, men han er vist livredd.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #4 Skrevet 6. mai 2018 Jeg er også livredd hunder etter at en stor hund tok nakketak på lillebroren min ds vi var små. Eiers feil, men like vel. Du må være verdens greieste hundeeier som ser frykten hos andre og prøver å hjelpe. Hadde jeg vært han så hadde jeg satt utrolig pris på om du sa at du ville bruke den andre døra til hundelufting o.l. da hadde jeg visst at jeg var trygg der. I begynnelsen er det mer enn nok å vite at det var hund der. Anonymkode: fb116...729 27
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #5 Skrevet 6. mai 2018 Huff så trasig for naboen! Det er fælt å få hunder tett innpå seg når man er redd. Særlig store, energiske hunder..!! Det er bra at dere er villige til å finne gode løsninger. Dere kan jo spørre han om han har noen tanker om gode løsninger? Anonymkode: c0eda...12e 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #6 Skrevet 6. mai 2018 Prøv å snakke med naboen om en forsiktig tilvenning til hunden din, da ved eksponeringsterapi. Det er ikke sunt å gå rundt og være livredd for hunder hele sitt liv. Anonymkode: 6106a...b07 15
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #7 Skrevet 6. mai 2018 "verdens snilleste men glad i folk" er vel det verste man kan si til en som er redd... Det må være forferdelig slitsomt for naboen å gå omveier hver gang man ser en hund. Det virker også tungvindt om ts må bruke en annen dør hver gang hunden skal ut (MINST tre ganger daglig). Men det går an å bruke den andre inngangen når det er praktisk for ts! Se på fellesområdene som som offentlige, og overhold båndtvang. Ikke la hunden hilse. Det går fint an å lære hunden å ikke hilse, og spesielt å ikke hoppe opp på andre. Min hund må gå ved fot i fellesområdene, og dekk straks vi ser en dame som er redd. Dette synes hun er ok, og går forbi og smiler. Etterhvert er det visst ikke så skummelt, og hun kan til og med klappe mens hunden sitter. Anonymkode: 44e20...899 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 26 minutter siden, misslinn1985 skrev: LITT KRISE. Har nettopp flyttet, i tomassbolig der vi deler inngang. Og naboen, faren i huset der, er livredd hunder. Hva gjør vi? Vil ha mest mulig info før jeg går i dialog med ham om hva vi kan gjøre for at vi alle skal føle oss trygge. Hunden vår er stor og kan se skummel ut for folk som er redd. Men hun er verdens snilleste. Men hun er energisk og glad i folk. Noen med tips? Selv tenker jeg at vi kanskje kan gå ut på terrassen med hunden i stedet for den felles inngangen. Enten må du flytte elelrs så må hunden flytte alene. Denne typen saker burde du ha undersøkt før du kjøpte. Anonymkode: b1899...152 1
Sirah Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 Her må du bare gå i dialog med naboen og høre om han har noen forslag. Prøv å møtes på halvveien, f.eks at hunden går ut verandadøren og ikke hoveddøren. At hunden aldri er ute uten bånd og tilsyn f.eks. Det er ikke greit å være redd hund og det er ikke greit for dere og bo så tett oppi noen som er livredde. 4
Carrot Skrevet 6. mai 2018 #10 Skrevet 6. mai 2018 Min erfaring som hundeeier er at om noen er redd er det bedre å etablere respektfulle regler først som sist, det hjelper ikke at du sier "hun er snill" når han er redd. Det hjelper helle rikke om hunden er energisk som du skriver når det kan oppfattes som vill og uregjerlig av noen som er redd.. Å skulle gå i dialog i håp om at han skal hva? Bli mindre redd? Frykt er ikke rasjonell, han er redd - respekter det. Spør han hva dere kan gjøre for at hans frykt skal bli mindre plagsom. Kan dere ha rutiner for lufting ref klokken 6 hver morgen og klokken fem hver ettermiddag osv? Vise hensyn ved at om dere treffes går du tilside slik han slipper osv - spør hva som er best for han og tilpass dere. 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #11 Skrevet 6. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enten må du flytte elelrs så må hunden flytte alene. Denne typen saker burde du ha undersøkt før du kjøpte. Anonymkode: b1899...152 Jeg forstår naboen til TS veldig godt, men det her er bare tull. Anonymkode: fb116...729 32
Carrot Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å snakke med naboen om en forsiktig tilvenning til hunden din, da ved eksponeringsterapi. Det er ikke sunt å gå rundt og være livredd for hunder hele sitt liv. Anonymkode: 6106a...b07 For alt du vet kan han ha blitt angrepet av en hund og frykten som setter seg da er instinkt, det å si til noen at "det er ikke bra å gå rundt å være redd" vitner om liten evne til å sette seg inn i andres oppfatning av situasjonen, deres frykt er ikke rasjonell, den er høyst reel og skremmende. Å "leke" psykolog og drive med "eksponeringsterapi" er i beste fall en ubetenksom tilnærming. 10
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, Carrot said: For alt du vet kan han ha blitt angrepet av en hund og frykten som setter seg da er instinkt, det å si til noen at "det er ikke bra å gå rundt å være redd" vitner om liten evne til å sette seg inn i andres oppfatning av situasjonen, deres frykt er ikke rasjonell, den er høyst reel og skremmende. Å "leke" psykolog og drive med "eksponeringsterapi" er i beste fall en ubetenksom tilnærming. Jeg er egentlig enig i dette, men hun kaller han faren i huset. Det betyr at han har barn, og hvis han ikke skjerper seg og får kontroll på fobien sin, kommer han til å overføre den til barna sine. Anonymkode: b8cca...0a0 14
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 Gå i dialog med naboen og hvordan dere best mulig kan gjøre det levelig for begge. Terapi for angst for hunder må nesten naboen din ta ansvar for selv. Anonymkode: c2a68...26f 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er egentlig enig i dette, men hun kaller han faren i huset. Det betyr at han har barn, og hvis han ikke skjerper seg og får kontroll på fobien sin, kommer han til å overføre den til barna sine. Anonymkode: b8cca...0a0 Det er IKKE sant. Anonymkode: fb116...729 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 2 minutter siden, Carrot skrev: For alt du vet kan han ha blitt angrepet av en hund og frykten som setter seg da er instinkt, det å si til noen at "det er ikke bra å gå rundt å være redd" vitner om liten evne til å sette seg inn i andres oppfatning av situasjonen, deres frykt er ikke rasjonell, den er høyst reel og skremmende. Å "leke" psykolog og drive med "eksponeringsterapi" er i beste fall en ubetenksom tilnærming. Helt enig. Jeg har en kusine som er livredd store hunder. Hun ble angrepet og bitt da hun var rundt 18 år, av en stor hund som alle sa "var snill". Etter dette, går hun over til andre siden av gata dersom hun ser store hunder. Til TS: Så fint at du tar tak i dette. Viktig å holde hunden i bånd når dere går i fellesarealene. Og snakk med naboen om luftetider, slik at dere ikke stadig møtes i inngangspartiet. Anonymkode: 2fc60...d49 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er egentlig enig i dette, men hun kaller han faren i huset. Det betyr at han har barn, og hvis han ikke skjerper seg og får kontroll på fobien sin, kommer han til å overføre den til barna sine. Anonymkode: b8cca...0a0 Det verste Ts kan gjøre er å påtvinge naboen noen form for eksponeringsterapi!! Det har hun overhode ingen rett til. Hun har ikke noe med hvorfor naboen er redd, eller å gjøre noe med fobien hans. Å gjøre noe sånnt er bare ufattelig frekt, og kan føre til at naboforholdet blir helt ødelagt. Anonymkode: c0eda...12e 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #18 Skrevet 6. mai 2018 En annen ting til deg TS. Som noen andre her sa så hjelper det ikke at hun er verdens slilleste og bare litt ernergisk. I bunn og grunn tror jeg deg, men for meg oppleves hunden som utrolig kaotisk og vanskelig å lese. I tillegg skal jeg klare å kontrollere meg selv. Forstår at det er godt ment, men oppfatningen din kontra min er vidt forskjellig. Jeg er ikke vandt med hunders kroppsspråk og du kjenner hunden din ultragodt. Anerkjenne frykten du og si at du bruker døra til terrassen. Da har naboen fristed på andre sida av huset På sikt kan det hende barna eller kona hans blir kjent med hunden og da har du bygget godt nok grunnlag for videre utvikling. Anonymkode: fb116...729 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #19 Skrevet 6. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Det verste Ts kan gjøre er å påtvinge naboen noen form for eksponeringsterapi!! Det har hun overhode ingen rett til. Hun har ikke noe med hvorfor naboen er redd, eller å gjøre noe med fobien hans. Å gjøre noe sånnt er bare ufattelig frekt, og kan føre til at naboforholdet blir helt ødelagt. Anonymkode: c0eda...12e Jeg mener ikke at TS skal påtvinge ham eksponeringsterapi men at han selv bør foreslå det. Han er en voksen mann med barn. Hvordan tror du det påvirker barna hans å se at faren ikke tør nærme seg sitt eget hus før lenge etter at en hund i bånd har gått inn i det? Det er ikke sunt for noen av dem. Anonymkode: b8cca...0a0 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #20 Skrevet 6. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener ikke at TS skal påtvinge ham eksponeringsterapi men at han selv bør foreslå det. Han er en voksen mann med barn. Hvordan tror du det påvirker barna hans å se at faren ikke tør nærme seg sitt eget hus før lenge etter at en hund i bånd har gått inn i det? Det er ikke sunt for noen av dem. Anonymkode: b8cca...0a0 Hvor har du fått dette fra? De har da en mor som kompenserer og øvrig familie og venner. Anonymkode: fb116...729 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå