Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt rart spørsmål.. men lurer på om dette er normalt. Husker ikke om jeg har spurt om det før.. da jeg har tenkt på dette en god stund. Men finner ikke igjen tråden så tror ikke jeg postet det.

Det jeg lurer på er. Er det normalt å fortelle venner og familie at man f.eks har diaré? Jeg har slitt med crohn's i mange år og ingen vet om det. Ikke en gang familien og jeg møter foreldrene mine og søsken ukentlig. Snakker sammen hver dag, men ingen vet om det. Fordi jeg synes det er ubehagelig å dele og egentlig litt irrelevant for dem. I går fikk jeg snapper av ei venninne, flere snapper. Om hvordan hun var dårlig i magen og bodde på toalettet i noen timer. I morges fikk jeg snap av ei annen venninne som også var dårlig i magen. Noe hun fortalte på snap. Vanlige selfie, ikke på toalettet altså :PLa nettopp på telefonen etter å ha snakket med søsteren min. Hun har forstoppelse kunne hun fortelle og mamma er dårlig i magen. 

Altså... er dette egentlig normalt? Å dele slikt med andre?
Jeg har hatt litt problemer med magen de siste dagene, er inni en betennelse-periode. Som betyr hyppige dobesøk. Men har ikke fortalt det til noen. Bortsett fra nå da, men det gjelds ikke. Men andre forteller meg om sine problemer uoppfordret, hvorfor vet jeg ikke. Så ja, spørsmålet, er dette normalt? Eller er det bare mine bekjente som er litt rare?

Anonymkode: b64cb...25c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på personen... jeg kan fint sitte på jobb med hodeverkt (som måler seg opp mot migrene) og ikke si noe. Hadde tinitus i ørene i mange mange år før jeg sa noe til familien (var noe relatert til noe som gjorde at jeg måtte dele... husker ikke helt hva nå da...).

Så det er forskjell på folk. Noen liker å "klage" på sosiale medier, de er syk, hodepine, magesjau... etc... mens andre ikke føler for å bry andre med det, med mindre de virkelig må.

Anonymkode: a2d1c...26f

Skrevet

Jeg ville nok fortalt de jeg er sammen med at jeg har diaré. Men kun fordi det kan være noe smittsomt, så derfor velger jeg å advare dem. Hvis jeg tror at det er noe galt med maten jeg har spist, forteller jeg det til de som har spist samme mat eller kjøpt mat fra samme sted som meg. Utenom det holder jeg mine dobesøken for meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt det.

Anonymkode: f0a9a...685

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Teddi skrev:

Jeg ville nok fortalt de jeg er sammen med at jeg har diaré. Men kun fordi det kan være noe smittsomt, så derfor velger jeg å advare dem. Hvis jeg tror at det er noe galt med maten jeg har spist, forteller jeg det til de som har spist samme mat eller kjøpt mat fra samme sted som meg. Utenom det holder jeg mine dobesøken for meg selv. 

Det kan jeg også gjøre, varsle når det er snakk om mat.

hittil så ser det ut som at jeg er normal :fnise: Jeg bryr meg ikke om andre sliter med magen altså. Svarer de normalt og tenker ikke stort på det, annet enn at jeg ikke er slik. Så begynte å lure på om jeg er den rare her :P
ts

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt rart spørsmål.. men lurer på om dette er normalt. Husker ikke om jeg har spurt om det før.. da jeg har tenkt på dette en god stund. Men finner ikke igjen tråden så tror ikke jeg postet det.

Det jeg lurer på er. Er det normalt å fortelle venner og familie at man f.eks har diaré? Jeg har slitt med crohn's i mange år og ingen vet om det. Ikke en gang familien og jeg møter foreldrene mine og søsken ukentlig. Snakker sammen hver dag, men ingen vet om det. Fordi jeg synes det er ubehagelig å dele og egentlig litt irrelevant for dem. I går fikk jeg snapper av ei venninne, flere snapper. Om hvordan hun var dårlig i magen og bodde på toalettet i noen timer. I morges fikk jeg snap av ei annen venninne som også var dårlig i magen. Noe hun fortalte på snap. Vanlige selfie, ikke på toalettet altså :PLa nettopp på telefonen etter å ha snakket med søsteren min. Hun har forstoppelse kunne hun fortelle og mamma er dårlig i magen. 

Jeg har hatt litt problemer med magen de siste dagene, er inni en betennelse-periode. Som betyr hyppige dobesøk. Men har ikke fortalt det til noen. Bortsett fra nå da, men det gjelds ikke. Men andre forteller meg om sine problemer uoppfordret, hvorfor vet jeg ikke. Så ja, spørsmålet, er dette normalt? Eller er det bare mine bekjente som er litt rare?

Fortalte samboers familie om mine mat allergier i starten, kjedelig å få spist noe man ikke tåler. Og da spør de jo hvordan jeg reagerer og plutselig har man fortalt om diaré. Det er ikke sånn at jeg legger ut om form og farge!

Anonymkode: 1e64f...755

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du Krohns så skal du være veldig god for å klare å skjule sykdommen for dine omgivelser, både under utredning og senere i sykdomsforløpet.  Familiebakgrunnen din med spørsmål om andre i familien med Krohns hvordan har du løst det spørsmålet? 

Anonymkode: a755c...929

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forteller det om jeg er dårlig i magen. Det er vel ikke noe mer spesielt enn å ha vondt i hodet? 

Anonymkode: 5007d...90e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som feiler magen min, men den er helt idiotisk. Jeg har fortalt familien slik at de skal forstå hvorfor de akutt må hente på fest o.l. og hvorfor jeg går på do midt i middager. Hjalp veldig.

Anonymkode: 417c8...157

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du Krohns så skal du være veldig god for å klare å skjule sykdommen for dine omgivelser, både under utredning og senere i sykdomsforløpet.  Familiebakgrunnen din med spørsmål om andre i familien med Krohns hvordan har du løst det spørsmålet? 

Anonymkode: a755c...929

Jeg er flink til å skjule problemene mine for de rundt meg. Er det nødvendig og si noe, som f.eks spørsmål om å dra på fest eller ut i flere timer, så sier jeg at jeg har vondt i magen. Noe som er sant, men forteller ikke at jeg har løs mage. Fordi den detaljen synes jeg er uinteressant. 

Om du mener at noen andre har chrons.. det vet jeg ikke og de vet ikke at jeg har det. Fordi det er en privatsak. Om de spør om jeg har denne sykdommen, så sier så klart ja. Men jeg plumper ikke ut med informasjonen slik som de gjør. Helt greit at de gjør det altså, ikke misforstå. De får lov til å si hva de vil, om det så er løs mage eller hodepine. Men litt morsomt at alle 4 gir slik informasjon iløpet av 48+ timer og det fikk meg til å lure om jeg er unormal eller dem:P 

ts

Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg kommer fra en familie som er åpne om ting. Vi forteller, støtter hverandre og er der for hverandre. Så da jeg fikk crohns for mange år siden, så var det helt naturlig for meg å snakke med de rundt meg om det. Jeg går ikke i detaljer selvfølgelig, men jeg fortalte at jeg slet skikkelig med magen, hvordan smertene var og at jeg var veldig mye på do. Det endte i at jeg var sengeliggende i flere uker, og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde hatt familien rundt meg som støtte i den perioden. Derfor vet jeg også at vi har en familiehistorie med ibd sykdommer, og det er sånt som er viktig å vite. Jeg forteller ikke gud og hvermann når jeg har en dårlig dag. Jeg sender ikke snapper på mystory om at jeg sitter på do osv. Det er en privatsak. Men jeg kan fint skrive til noen nære venninner at jeg er dårlig i magen, har en dårlig dag eller lignende. SAmme med familien rundt meg. Jeg synes faktisk det er trist at du kommer fra en familie som ikke er der og støtter hverandre når noen er syke.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ingrid78 skrev:

Jeg kommer fra en familie som er åpne om ting. Vi forteller, støtter hverandre og er der for hverandre. Så da jeg fikk crohns for mange år siden, så var det helt naturlig for meg å snakke med de rundt meg om det. Jeg går ikke i detaljer selvfølgelig, men jeg fortalte at jeg slet skikkelig med magen, hvordan smertene var og at jeg var veldig mye på do. Det endte i at jeg var sengeliggende i flere uker, og jeg vet ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg ikke hadde hatt familien rundt meg som støtte i den perioden. Derfor vet jeg også at vi har en familiehistorie med ibd sykdommer, og det er sånt som er viktig å vite. Jeg forteller ikke gud og hvermann når jeg har en dårlig dag. Jeg sender ikke snapper på mystory om at jeg sitter på do osv. Det er en privatsak. Men jeg kan fint skrive til noen nære venninner at jeg er dårlig i magen, har en dårlig dag eller lignende. SAmme med familien rundt meg. Jeg synes faktisk det er trist at du kommer fra en familie som ikke er der og støtter hverandre når noen er syke.

Skulle ønske jeg var så tøff. Det er jeg som er problemet her, ikke familien min. De er jo åpne og ærlige med hverandre og med meg. Men jeg er ikke slik, vet ikke helt hvorfor. Alltid vært sånn. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, familien og vennene mine har full åpenhet om sånn:P

Anonymkode: f6e4a...536

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i perioder irritabel tarm og har sagt fra om det på jobb og til venner. Det virker jo en smule uhøflig og plutselig løpe på do midt i en samtale eller et måltid og særlig når det kan skje 5-6 ganger på en time.

Anonymkode: 5d8ec...1cf

AnonymBruker
Skrevet

Full åpenhet her! Ble lei av rykter om at jeg var lat på skolen, og lærere som trodde jeg skulket. Nei, jeg sitter og driter fordi jeg har en sykdom. Jeg vrir meg i smerte også, daglig. 

Ble også lei av lærere på skolen som mente det ikke var kronisk. 

Anonymkode: df7cb...9fe

AnonymBruker
Skrevet

Altså, en såpass alvorlig sykdom som crohns faktisk er kunne jeg aldri holdt hemmelig. Det er ikke nødvendig å fortelle detaljert om dobesøkene, men de bør absolutt få vite om diagnosen. 

Anonymkode: 00b69...175

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, en såpass alvorlig sykdom som crohns faktisk er kunne jeg aldri holdt hemmelig. Det er ikke nødvendig å fortelle detaljert om dobesøkene, men de bør absolutt få vite om diagnosen. 

Anonymkode: 00b69...175

En dag så må jeg nok si noe ja. Om det blir umulig å skjule. Vet som sagt ikke hvorfor det er så vanskelig. 

ts

Skrevet

Jeg har ulcerøs kolitt og er åpen om det til familie, venner og kollegaer. 

Ville uansett vært vanskelig å skjule pga jeg løper mye på do.. i perioder når sykdommen er ekstra ille så blir jeg ganske stucked her hjemme, og da er jeg åpen om hvorfor. Greit at f.eks venner vet årsaken sånn at de ikke tror at jeg gir blaffen i de og bare avlyser alt. 

• Liker 1
Skrevet

Helse er en privatsak.

Folk som vil snakke om avføring misliker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går ikke i detalj når det gjelder meg selv. Men dersom jeg f.eks. må droppe et besøk pga. dårlig mage e.l. så holder jeg det til "vondt i magen". Utbroderer ikke noe mer. Det er isåfall kun til nær familie eller nære venner. Til andre sier jeg isåfall at jeg ikke er helt i form. Mer enn det trenger, og vil ikke, folk vite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...