Gå til innhold

Stoffskiftemedisiner og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen av dere har erfaring med å gå voldsomt opp i vekt av Levaxin? Jeg har lavt stoffskifte, ikke farlig, men i grenseland, slik at legen anbefaler behandling. Jeg har ved to anledninger tidligere begynt på stoffskiftemedisin Levaxin, og begge gangene har jeg rast opp i vekt. Jeg er ellers normalvektig, og endret ikke kosthold etter jeg startet på Levaxin. Likevel går jeg masse opp i vekt. Derfor sluttet jeg på dem tidligere. 

Nå skulle jeg gi dette et nytt forsøk, og har gått opp hele to (!) kilo på en uke. For å ikke gå opp i vekt må jeg leve på rundt 600-700 kalorier om dagen, noe som selvfølgelig ikke går i lengden. Ellers blir jeg feit, noe jeg ikke ønsker. Noen her med samme erfaring? 

P. S. Ja, jeg vet at man ikke skal følge alle råd man får her, og kommer til å ta min beslutning uavhengig av det, men ønsker erfaringer fra andre. 

Anonymkode: 7c263...bc0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Jeg gikk ned i vekt da jeg begynte på Levaxin. En vanlig bivirkning av lavt stoffskifte er vektøkning, og de fleste går ned i vekt når stoffskiftet blir regulert og normalisert. 

Anonymkode: ad93c...6e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det var merkelig. Måtte inn på felleskatalogen for å sjekke, og vektøkning er ikke en registrert bivirkning. Noen medisiner har det som en bivirkning. Man kan legge på seg noen kilo når man har lavt stoffskifte og derfor gå dette ned igjen når man begynner på Levaxin. Har aldri hørt om at noen har lagt på seg av den. 

Har du hørt med legen din? Hvor stor dose er det snakk om?

Anonymkode: 2450f...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Synes også det høres rart ut, det er vel vanlig å gå ned. Får du evt. symptomer på lavt stoffskifte når du starter på Levaxin? Kanskje du går på for lav dose?

Jeg mistet matlysten da stoffskiftet ble lavt, kan det hende det er sånn hos deg også? Og du spiser mer?

Anonymkode: 9f393...274

AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å rase opp. Det er en selvmotsigelse. Ras går nedover.

Anonymkode: cc702...034

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Min lege har sagt at det dessverre er vanlig å legge på seg noen kilo etter at man starter på Levaxin... Rart det der. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å rase opp. Det er en selvmotsigelse. Ras går nedover.

Anonymkode: cc702...034

Det er et begrep man bruker. Det viktigste er uansett at andre forstår deg.

Anonymkode: f7fee...551

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Min lege har sagt at det dessverre er vanlig å legge på seg noen kilo etter at man starter på Levaxin... Rart det der. 

Har det som deg. Gitt levaxin en sjanse tre ganger. Hver eneste gang : opp 5 kg på en mnd.

Gått over på thyroid (erfa) og går nå jevnt og trutt nedover i vekt.

I tillegg til at jeg har det bedre.

Anonymkode: 84b34...0da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det som deg. Gitt levaxin en sjanse tre ganger. Hver eneste gang : opp 5 kg på en mnd.

Jeg fikk ikke annen medisin. Så må nok bare slutte. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å avspore tråden, men hvor/hvordan får du tak i denne stoffskiftemedisinen? 

Anonymkode: 70d40...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Min mann gikk rett opp i vekt på de medisinene. 20+ på rekordtid. Nå spiser han veldig begrenset, oftest mindre enn meg, og holder vekta stabil. 

Anonymkode: c09a6...16d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann gikk rett opp i vekt på de medisinene. 20+ på rekordtid. Nå spiser han veldig begrenset, oftest mindre enn meg, og holder vekta stabil. 

Anonymkode: c09a6...16d

Hvordan klarer han å gå sulten hele tiden? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noe fjas og tull. Vekten øker ikke av levaxin. At man får matlysten tilbake- ja. Inntak/ uttak av kcal gjelder også oss. Og man kan ikke «slutte» på levaxin. Har man hypotyreose- så har man. Prøv å få tillegg av lio om du mangler t3(eller natur thyroid).

Anonymkode: d8df5...ca6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å avspore tråden, men hvor/hvordan får du tak i denne stoffskiftemedisinen? 

Fastlege kan skrive ut, men mange vil ikke. Du får den ikke på blå resept og den er relativt dyr.

Anonymkode: cbb09...3fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastlege kan skrive ut, men mange vil ikke. Du får den ikke på blå resept og den er relativt dyr.

Min lege vil ikke fordi hun sier at medisinen ikke har effekt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe fjas og tull. Vekten øker ikke av levaxin. At man får matlysten tilbake- ja. Inntak/ uttak av kcal gjelder også oss. Og man kan ikke «slutte» på levaxin. Har man hypotyreose- så har man. Prøv å få tillegg av lio om du mangler t3(eller natur thyroid).

Anonymkode: d8df5...ca6

Jeg har jo skrevet at jeg spiser som før. Siden det har skjedd to ganger tidligere, har jeg denne gangen loggført alt jeg har spist den uka jeg la på meg 2 kilo. Har ikke harr dårlig matlyst tidligere, så det er ingenting som kan "komme tilbake". Sist gang jeg gikk på Levaxin, måtte jeg legge meg på rundt 600 kalorier daglig for å holde vekta. Men etter 3 uker med sult ga jeg opp og sluttet heller med medisinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har engasjert meg litt i et lokallag i stoffskifteforbundet. Merkelig nok blir ikke alle bivirkningene man melder inn på levaxin registrert.. Mange melder om bivirkninger. 

Selv gikk jeg ned 15 kg uten å endre kosthold da jeg byttet fra levaxin til Armour Thyroid. Ble også mindre deppa, mer konsentrert, og ble kvitt leddsmerter. 

Anonymkode: ae18e...aa8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Min lege vil ikke fordi hun sier at medisinen ikke har effekt. 

Den innholder hormoner, men flere enn levaxin. Det er jo bare å ta den en periode og la legen ta blodprøver etter en stund. Effekten vil være synlig. 

Anonymkode: ae18e...aa8

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Balder klinikken 

Anonymkode: 1c784...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sant. Det som er sant er at der er mange tullete damer som er personlig overbevist om at de har lavt stoffsskifte selv om alle blodprøver motstrider det. Da nekter legen å gi dem medisin for en sykdom de ikke har, for å ikke skade sin pasient (og miste jobben pga feilbehandling).

Anonymkode: 88270...df7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...