Brimi Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 Jeg blir ikke klok. Driver å gjør oppgaver hvor jeg skal finne gjennomsnitt, varians og standardavvik, men jeg klarer ikke å forstå når jeg skal runde av og når jeg ikke skal det. I den ene oppgaven skulle jeg visst runde av til hele tall (men ikke gjennomsnittet), i den andre skulle det være to desimaltall (og her skulle jeg runde av). Hvordan i fanken finner jeg ut av når jeg skal runde av til hele tall, når jeg skal ha to desimaltall og når jeg skal ha fire?
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Det kommer vel an på antall gjeldende sifre i oppgaveteksten? Anonymkode: 010e6...7cc
Brimi Skrevet 6. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel an på antall gjeldende sifre i oppgaveteksten? Anonymkode: 010e6...7cc Det var det jeg og trodde, men sånn er det ikke. Ihvertfall ikke i disse oppgavene.
stan Skrevet 6. mai 2018 #4 Skrevet 6. mai 2018 Kan det tenkes at det er løsningsforslaget som slurver med antall gjeldende siffer? Det hender ofte. Normalt bruker man like mange gjeldende siffer i svaret som det er i tallene som er gitt i oppgaven. Til nød en ekstra. I mellomregningen er det greit å bruke flere siffer. For tall som gjennomsnitt og standardavvik er det meningsløst å bruke flere antall siffer enn det som er gitt i oppgaven. For varians kan det være greit å bruke et par ekstra før utregningen av standardavviket, men ikke i selve svaret.
Brimi Skrevet 7. mai 2018 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2018 9 timer siden, stan skrev: Kan det tenkes at det er løsningsforslaget som slurver med antall gjeldende siffer? Det hender ofte. Normalt bruker man like mange gjeldende siffer i svaret som det er i tallene som er gitt i oppgaven. Til nød en ekstra. I mellomregningen er det greit å bruke flere siffer. For tall som gjennomsnitt og standardavvik er det meningsløst å bruke flere antall siffer enn det som er gitt i oppgaven. For varians kan det være greit å bruke et par ekstra før utregningen av standardavviket, men ikke i selve svaret. Det er godt mulig at de slurver. Nå kom jeg på at de fleste (om ikke alle) svarene på gjennomsnitt, varians og standardavvik har to desimaltall, så kanskje det ligger noe i det? At det ble feil å runde opp til 3 når kalkulatoren sier 2.99 og at det derfor blir riktig å runde 3.09 til 3.10. Jeg prøvde i går å følge reglene for avrunding på den ene oppgaven, men det ble feil det og. Dog, hvis det er pga slurv fra de som har laget oppgaven så får jeg fortsette med avrunding og håpe at det ikke gir store feil på eksamen. Til det jeg har uthevet, vil det si at det er antallet etter desimalet som skal være likt som antallet tall i oppgaven? Hvordan blir det da når man har store tall?
stan Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 8 minutter siden, Brimi skrev: Hvordan blir det da når man har store tall? For store tall, større enn hundre, vil det naturlige være å angi uten desimaler. Men variasjonsbredden er avgjørende. Hvis man har hundre målinger mellom 114 og 115 så er det naturlig å bruke en eller to desimaler. 1
Brimi Skrevet 7. mai 2018 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2018 1 time siden, stan skrev: For store tall, større enn hundre, vil det naturlige være å angi uten desimaler. Men variasjonsbredden er avgjørende. Hvis man har hundre målinger mellom 114 og 115 så er det naturlig å bruke en eller to desimaler. Takk for svar Får se etterpå om jeg har blitt klokere😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå