Gå til innhold

Gjesteliste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor setter dere grensa ved gjestelistene deres? 

Vi, eller rettere sagt jeg, sliter sånn med å bestemme hvem vi skal invitere. Kjæresten min har kuttet noen på sin side som det egentlig hadde vært veldig hyggelig å ha i bryllupet, og da utkastet vi har nå er en altfor lang liste er jeg nødt til å gjøre det samme. Kanskje det er greiere for menn, for min kjære er ikke redd for at de han ikke inviterer skal bli lei seg. Jeg derimot, synes dette er skikkelig dritt. Ikke fordi jeg må kutte noen som det er viktig for meg å ha i bryllupet, men fordi jeg må kutte noen som er en del av samme gjeng som noen jeg vil invitere i bryllupet. De jeg kun møter sammen med de andre i gjengen, men som jeg aldri finner på noe alene med, må jeg si jeg ikke synes det er så viktig å invitere. 

Jeg har flere venninnegjenger og noen "enkeltstående" venninner (altså venninner som ikke er en del av noen gjeng). I den ene venninnegjengen er det 8 venninner, hvor alle bortsett fra ei er i såpass seriøse forhold at det ville vært naturlig å invitere med partner. Men det blir altså 15 personer til sammen med alle disse, og jeg har mange andre gode venninner som det er viktigere for meg å ha der på dagen enn alle disse. Egentlig er det enten tre eller fem av dem jeg tenker hadde vært naturlig å invitere, med bakgrunn i hvor mye vi er sammen, hvem i gjengen som henger mest sammen med hverandre og hvordan vennskapet vårt har vært til nå. Det er ikke noe med at jeg liker noen dårligere enn andre, men det er forskjellige relasjoner og noen er nærmere hverandre enn andre. Samtidig har vi det veldig gøy når alle er samlet, og hadde vi hatt ubegrenset med plass og penger hadde jeg lett invitert alle sammen. Jeg er såpass redd for at noen skal bli såret over å bli utelatt at jeg akkurat nå har lyst til å droppe invitasjon til hele denne vennegjengen - da blir det i hvert fall likebehandling. Samtidig er det jo noen av dem jeg tenker det er viktigere å invitere enn andre, og etter å ha kikket litt her inne virker det jo som denne gjestelista potensielt vil kutte kontakten med alle de som ikke blir invitert. Uææ, dette er så vanskelig. 

Det er selvsagt ingen her som kan løse problemet med gjestelista for meg, men jeg vil veldig gjerne lese om deres erfaringer og tanker rundt dette med hvem man skal invitere og ikke! 

Anonymkode: 234eb...bfb

Videoannonse
Annonse
Gjest O.G.
Skrevet

Invitere hvem du vil, men vær klar over at det vil være relasjonsdefinerende. 

Skrevet

Det kan være jeg har et annet syn enn mange andre her inne, men veldig mange av oss forstår jo at alle brudepar må sette en grense. Ved noen anledninger har jeg stusset litt på ikke å bli invitert i bryllup til folk som er en del av en av mine gjenger(dog er flere av mine gjenger langt større gjeng enn 8 stk. og veldig løst definert med flere gjenger i en på en måte). Selv om jeg har stusset, kunne det ikke falle meg inn å bryte all kontakt med disse. Det eneste er at det kommer til å føles litt mindre naturlig for meg å invitere disse menneskene i mitt bryllup.

Det som er dårlig gjort, er å utelukke 1 eller 2 fra en veldig sammensveiset og klart definert gjeng. Slik du legger det frem, er kanskje det lureste av å invitere 3 av 8 fra gjengen. Ellers mener jeg et alternativ er å invitere denne gjengen uten partner, dersom dere har minst like mye kontakt uten deres respektive. Her vet jeg veldig mange er veldig uenige med meg. Litt etter hvordan deres relasjon er, mener jeg det i utgangspunktet kan være helt greit å invitere en venninnegjeng uten partner - så fremt det gjelder alle i gjengen. I et sånt tilfelle ville jeg følt det som helt uproblematisk å reise i bryllup uten typen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å invitere alle dere har på lista, og heller kutte ned på noen kostnader? Kjøpe billigere kjole/leie billigere lokale/fotograf etc. Det viktigste er trossalt menneskene som feirer dagen deres, bortsett fra det faktum at dere gifter dere så klart. 

Anonymkode: b327e...d4a

AnonymBruker
Skrevet

For det kan være sånn at vennegjengen ikke blir den samme igjen dersom noen føler seg utelatt og kanskje ikke vil ha noe mer med deg å gjøre. Da kan resten av gjengen føle seg tvunget til å velge side.

Anonymkode: b327e...d4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil komme i en liknende situasjon når jeg gifter meg en dag. Vi er en gjeng på ti jenter, og det vil bli for mange å invitere alle med følge. Det er også flere av disse jentene jeg strengt tatt ikke er så god venninne med, vi er bare i samme gjeng. Jeg har da tenkt til å invitere de venninnene jeg er mest med pluss følge. Hvis det ikke er plass til følge kommer jeg bare til å invitere jentene. Jeg har også vurdert å invitere alle jentene uten følge. Mange syns det er frekt å invitere folk uten følge (hvis de er i seriøse forhold), men ærlig talt. Det er brudeparet som bestemmer gjestelista. Jeg vil heller ha fire gode venninner i bryllupet mitt en to venninner og to gutter jeg egentlig ikke liker så godt 

Anonymkode: 7a033...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi var tenkt å kutte litt på søskenbarn, men enda opp med å invitere alle. Vennegjengen var umulig å velge berre nokre få av. Vi hadde egentlig ikkje plass til alle vi ville invitere, men gambla på at nokon meldte avbod, og inviterte alle. Det gikk fint! Angra ikkje på det.

Anonymkode: 51b60...bc6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil komme i en liknende situasjon når jeg gifter meg en dag. Vi er en gjeng på ti jenter, og det vil bli for mange å invitere alle med følge. Det er også flere av disse jentene jeg strengt tatt ikke er så god venninne med, vi er bare i samme gjeng. Jeg har da tenkt til å invitere de venninnene jeg er mest med pluss følge. Hvis det ikke er plass til følge kommer jeg bare til å invitere jentene. Jeg har også vurdert å invitere alle jentene uten følge. Mange syns det er frekt å invitere folk uten følge (hvis de er i seriøse forhold), men ærlig talt. Det er brudeparet som bestemmer gjestelista. Jeg vil heller ha fire gode venninner i bryllupet mitt en to venninner og to gutter jeg egentlig ikke liker så godt 

Anonymkode: 7a033...30d

Har tenkt det samme som deg. Selvsagt er det alminnelig skikk at alle inviterte i et bryllup får komme med følge. Dette kan dog gjøre gjestelista veldig lang. Dersom man da er 10 venninner i en gjeng, og man nødig vil utelate noen av disse, mener jeg at det må være mulig ikke å invitere partnerne.

Men, ikke sånn helt uten videre. Jeg tenker at det burde blitt tatt opp på en ordentlig måte, slik at folk får en forståelse for hvorfor det blir gjort sånn. Selv om man står helt fritt til å invitere hvem man vil i sitt bryllup kan det være greit med en liten "forklaring" dersom man omgår "reglene". I nevnte eksempel er det vel også en grei forutsetning at man ikke er altfor god venn med noen av de 10 venninnenes partnere (slik at de egentlig er selvskrevne gjester). Da blir det vanskelig å gjøre det slik. Det blir også kinkig dersom man selv har vært gjest med følge i bryllupene til de samme parene. En burde jo invitere likt i retur. Kanskje ikke så lett å få til i praksis, men man kjenner jo sine venner og vet vel sånn noenlunde hva som er greit og ikke.

Var selv gjest i et par bryllup der vi var bedt som en "jentegjeng". Våre kjærester var ikke invitert. Det var slik vi gjorde det i denne gjengen og alle syntes det var gøy. De ulike bryllupene ble holdt andre steder i landet så vi fikk oss en morsom venninnetur i forbindelse med hver invitasjon. Skal sies at vi aldri kjente hverandres kjærester så godt. 

• Liker 1
Skrevet

Dere må jo bare ta noen valg, selv om det er kjedelig. Kan det som et alternativ være en mulighet å arrangere en enkel bryllupsfest bare for venner i ettertid, hvor lista ligger lavere mtp servering etc. Da kan dere invitere flere.

Ellers så kan det kanskje være en idé å si fra til vennegjengen på forhånd om at det ikke er mulig å invitere alle selv om dere ønsker. De fleste vil jo forstå det.

Jeg vet ikke om det er lurt å ta utgangspunkt i tråder her inne om hva som er normalt vedrørende bryllup og invitasjoner. Noen tråder her er skrevet av den ene fra en vennegjeng som ikke blir invitert, og da er det forståelig at det kjennes leit og surt. 

• Liker 2
Gjest O.G.
Skrevet
45 minutter siden, Stjerneku skrev:

Dere må jo bare ta noen valg, selv om det er kjedelig. Kan det som et alternativ være en mulighet å arrangere en enkel bryllupsfest bare for venner i ettertid, hvor lista ligger lavere mtp servering etc. Da kan dere invitere flere.

Ellers så kan det kanskje være en idé å si fra til vennegjengen på forhånd om at det ikke er mulig å invitere alle selv om dere ønsker. De fleste vil jo forstå det.

Jeg vet ikke om det er lurt å ta utgangspunkt i tråder her inne om hva som er normalt vedrørende bryllup og invitasjoner. Noen tråder her er skrevet av den ene fra en vennegjeng som ikke blir invitert, og da er det forståelig at det kjennes leit og surt. 

Det sier hvertfall annenrangs venner. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så utrolig gøy å være i bryllup, så jeg mener du kan kutte med god samvittighet. I hverfall partnere.

Anonymkode: 49347...1ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon. Vi er en venninnegjeng med ti jenter. Jeg har gått for å invitere alle, med partner, men angrer faktisk litt nå 😂 Ikke at jeg ikke ønsker å ha alle der, men føler egentlig at de av gjengen som jeg har minst med å gjøre egentlig er litt unaturlig å ha bedt i bryllupet mitt (hvertfall deres partnere, men nå er jo skikken slik at man «skal» be partner og). Og så er det noen av de som ikke er gift ennå, så jeg er redd jeg lager et dilemma for de ved å invitere de (altså at de føler de må invitere oss tilbake - det er nemlig litt derfor at jeg nå inviterer alle, fordi vi ble bedt i et bryllup som jeg ikke helt forventet invitasjon til). Men det blir jo samtidig veldig kjekt å ha hele venninnegjengen der 😊😊

Hadde vi hatt plassproblemer eller slitt med økonomien hadde jeg glatt utelatt de jeg ikke er like mye med (ville vært snakk om ca. halvparten av venninnegjengen).

Anonymkode: 6c302...7c5

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så utrolig gøy å være i bryllup, så jeg mener du kan kutte med god samvittighet. I hverfall partnere.

Anonymkode: 49347...1ba

Smaken er som baken. De fleste synes bryllup er både koselig og gøy, meg inkludert. Og strekker meg langt for å kunne delta i brylluper jeg er invitert i :) 

OG, man inviterer MED partner! Er ofte bare tilfeldigheter som gjør at man kanskje ikke har truffet partnerne til folk / kjenner dem like godt. Er ikke opp til brudeparet å avgjøre om et forhold er stabilt eller ikke. Er UTROLIG skuffende å bli invitert i et bryllup uten partner.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg er en av dem som har laget ikke-invitert-tråd (ble ikke bedt sammen med samboer). For min del er kjernen det som noen har poengtert lenger opp: At noen ikke har mulighet til å invitere absolutt alle, er helt greit å forstå. Det er imidlertid lurt å gjøre det på en måte som fremstår minst mulig ekskluderende, det vil si at en ikke utelater en eller to. I ditt tilfelle ville jeg ikke hatt noe problem med å være en av fem i gjengen som ikke ble invitert (gitt at det er ganske tydelig hvem som omgås alene på fritiden og ikke - om jeg trodde vi var bestevenner hadde jeg seff blitt litt skiff), eventuelt vært en av ti som ble invitert uten partner. Kjernen er litt at det gjøres mest mulig likt og slik at det blir lettest mulig å forstå prioriteringene for de som ikke er invitert. 

Anonymkode: aac5d...131

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er en av dem som har laget ikke-invitert-tråd (ble ikke bedt sammen med samboer). For min del er kjernen det som noen har poengtert lenger opp: At noen ikke har mulighet til å invitere absolutt alle, er helt greit å forstå. Det er imidlertid lurt å gjøre det på en måte som fremstår minst mulig ekskluderende, det vil si at en ikke utelater en eller to. I ditt tilfelle ville jeg ikke hatt noe problem med å være en av fem i gjengen som ikke ble invitert (gitt at det er ganske tydelig hvem som omgås alene på fritiden og ikke - om jeg trodde vi var bestevenner hadde jeg seff blitt litt skiff), eventuelt vært en av ti som ble invitert uten partner. Kjernen er litt at det gjøres mest mulig likt og slik at det blir lettest mulig å forstå prioriteringene for de som ikke er invitert. 

Anonymkode: aac5d...131

Har bryllupet vært? Truffet bruden i etterkant? 

AnonymBruker
Skrevet

Alt bunner ut i hva du vil prioritere.

Forloveden og jeg ble enige om hvor mange som var maks antall i vårt bryllup, og satte først opp en liste over alle vi kunne tenke oss å ha i bryllupet. Listen ble, ikke overraskende, lang, på over 160 personer. 

Deretter begynte vi å diskutere prioriteringer, og hvem som var viktige for oss å dele dagen med. Vi endte opp med å kutte ut en del søskenbarn, og prioritere venner. Om vi skulle invitere noen som vi visste hadde følge, så ble følget også invitert. Til slutt endte vi opp med rett over 100 inviterte personer; ca 1/3 hans familie, 1/3 min familie og 1/3 venner.

I ettertid fikk vi tilbakemelding om noen som ikke kunne komme, og vi fikk spørsmål fra noen om deres kjærester, som hadde kommet til etter at invitasjonen ble sendt ut, kunne komme. Det gikk opp i opp. 

Anonymkode: 31e0f...a4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...