Gå til innhold

Trenger hjelp til langtidsstekt kalkun!

MarenogAron

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en seks kilos kalkun i fryseren helt siden jul, og nå har jeg endelig somlet meg til å invitere folk for å få spist den. Hadde tenkt å langtidssteke den i pose, siden jeg må bort noen timer midt på dagen. Hadde vært veldig fint om den ble ferdig på 6-7 timer. Men skal jeg da sette den på 75 grader og evt skru opp varmen når jeg kommer hjem igjen hvis den ikke er ferdig, eller er det bedre å sette den på 90 eller 100, og satse på at den ikke blir tørr på de fem timene jeg er borte? Det finnes jo ørten forskjellige framgangsmåter, og alle skal visstnok være best...

Er det best for smaken sin skyld å ikke fylle den med noe, eller fylle med appelsin, eple og løk? (Kommer til å steke i pose så den ikke blir tørr mens jeg er borte.)

Og hva er best tilbehør? Waldorfsalat, brekkebønner, asparges, stekte cherrytomater, ovnsbakte grønnsaker, rosenkål og babygulerøtter? Mandelpoteter eller søtpotetstappe? Er så mye å velge mellom, så tar gjerne imot erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde gått for alternativ 1. 75 grader, og skru litt opp når du kommer hjem. Gitt at du starter tidlig nok, kalkun tar lang tid. Med langtidssteking i pose ville jeg ikke fylt. 

Tilbehør; 

klassisk waldorf, fløtesaus kokt på innvollene, rosenkål og baconsalat, stuffing (ikke putt det i kalkunen), hasselbackpoteter eller mandelpotetstappe. Ofte lar jeg et smakselement gå igjen, gjerne persille, det binder tilbehøret sammen. 

Anonymkode: 2ac9c...afe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Uenig med den over. 
Skal du steke på 75 til 90 grader trenger du nok +/- 10 timers steketid.

Det beste tilbehøret er søtpoteter som er bakt i ovn og most til stappe med litt diverse krydder, og deretter gratinert med hjemmelaget marshmallows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Overrasket skrev:

Uenig med den over. 
Skal du steke på 75 til 90 grader trenger du nok +/- 10 timers steketid.

Ikke med meg? Du og jeg er enige. 75 grader vil trenge lang steketid. Men vil heller starte der, og ser det dårlig ut når man er hjemme igjen, skru opp litt. Bruk steketermometer. 

Og hvis du er uenig i dette må du gjerne dele hvordan du ville gjort det, i stedet for å bare stadfeste at du er uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke med meg? Du og jeg er enige. 75 grader vil trenge lang steketid. Men vil heller starte der, og ser det dårlig ut når man er hjemme igjen, skru opp litt. Bruk steketermometer. 

Og hvis du er uenig i dette må du gjerne dele hvordan du ville gjort det, i stedet for å bare stadfeste at du er uenig. 

Nei, ikke deg, men den personen som sa "så høy temperatur så er den ferdig for tidlig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg som har tabbet meg ut og leste feil. Fikk ikke med at det sto alternativ 1. 75 gr. Jeg leste 175 gr.
Sånn kan det gå når en leser feil!  Beklager. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...