Gå til innhold

Er noen bare "uheldige"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 timer siden, JaVel skrev:

Det er skrevet en bok om flaks og uflaks, konklusjonen var noe ala, De som anser seg for å ha uflaks la ofte ikke merke til den flaksen de hadde, mens de som hadde flaks var ofte åpne og glade mennesker som ikke la særlig merke til eventuell uflaks. Et spm i boken var blant annet, Vinner du ofte i pengespill etc, de som hadde flaks sa at de hadde vunnet flere ganger, mens de som hadde mye uflaks sa at de aldri vant. Når man gikk de etter i sømmene viste det seg at de som hadde mye flaks ofte deltok i pengespill, mens de som hadde mye uflaks, aldri deltok, fordi de mente på forhånd at de aldri ville vinne noe ;) .

Akkurat dette jeg tenker. Dette handler om hva vi legger merke til og hvordan vi forholder oss til det. Har vi først hatt en dårlig start på dagen og tenker på det som uflaks, så legger vi nok mer merke til andre ting som "går" galt, men som vi på en normal dag ikke hadde lagt noe særlig vekt på eller tenkt som uflaks. 

I denne tråden kom det jo f.eks. et eksempel at det er uflaks at sjefen ble sur fordi noen kom for sent pga. uforutsette hendelser, men det at sjefen ble sur har jo ingenting med uflaks å gjøre, det er jo fordi vedkommende kom for sent og er en helt vanlig reaksjon. 

Min søster er en typisk person som har så masse "uflaks" med tingene sine, hun knuser mobiltelefoner rett som det er, mister nøkler, bankkort. Men hun er rett og slett et menneske som ikke har kontroll over tingene sine, er uforsiktig og det er også grunnen til at hun mister ting. Jeg mister aldri sånne ting, sist gang jeg mistet nøklene mine var fordi jeg hadde et hull i kåpen som burde vært sydd igjen. Jeg visste også hvor jeg hadde mistet det og etterlyste det og beskrev hvor jeg hadde mistet det, noen hadde funnet nøklene mine og jeg ble kontaktet fordi noen andre hadde sett jeg hadde etterlyst dem. Dette handler ikke om flaks, men at jeg aktivt gikk inn for å finne nøklene. 

Jeg synest også det er litt komisk med folk som sier type ting. "Jeg hadde skikkelig uflaks og rakk ikke flyet mitt". Typisk for sånne tilfeller er at de ikke har lagt inn nok tidsmarginer. Folk som legger inn f.eks. ekstra tidsmargin, nettopp fordi de vet at uforutsette ting kan skje, unngår som oftest slike ting. 

• Liker 2
Skrevet

En kompis av meg skulle innom 8 forskjellige offentlige kontorer i løpet av en dag. Om kvelden fikk jeg en melding av ham, hvor det stod, Typisk min uflaks, jeg nådde det ikke! Etter flere meldinger frem og tilbake, kom det frem at han hadde nådd 7 av 8 kontorer, men han la bare merke til det ene kontoret han ikke nådde ;) .

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verken flaks eller uflaks, jeg er bare uheldig med det meste :P

Anonymkode: 4b6d3...1fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...